Sälja hyresrätt?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Och om du hade bemödat dig att läsa igenom trådarna ovan så hade du märkt avsaknaden av mig frågandes efter din regimtrogna åsikt.

Fine, det är bara att lägga in mig i din "ignore list". Jag har inte bett om din åsikt heller, men jag tyckte att det var på sin plats att peka på det felaktiga i din konklussion om Bingo.

Markus skrev:
Du minns säkert fel, det brukar sossar göra.

Inlägg #450 i demokratitråden "Nej, är du oförskämd? Hyfs tack."
Inlägg #461 i demokratitråden "Saklig nivå, utan påhopp tack."

Bägge skrivna av dig. En elefant glömmer aldrig (Djungelboken)

Markus skrev:
I andra fall så har jag klagat på dig och din polare Michael i Göteborg om att så snart ni stöter på icke-sossar så går ni i taket.

Michael? Nu är jag bortkollrad. Vem?

Markus skrev:
Bra, jag vill inte vara kompis med dig heller.

Det är helt i sin ordning.

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Transaktionskostnaderna är lägre i ett monetärt system jämfört med ett bytessystem. Sälj din lägenhet och köp en annan. Det är så man gör i alla andra sammanhang. När du vill ha en ny motorcykel försöker du inte byta bort din viffer mot något annat. Du säljer den och köper en annan. Det är helt enkelt enklast så.

Knuten löser man genom avreglering av bostadsmarknaden. Det kommer inte att bli perfekt och det kommer inte att gå på en vecka. Men det kommer att bli mycket bättre. Och mer rättvist.

Håkan Olssons inlägg säger en del om hur det kan tänkas bli.

Nu är jag med på vad du menar. Och ett sådant system finns och fungerar aldeles utmärkt på bostadsrättsmarknaden. Kanske är det så att detta är lösningen på hyresrättsmarknaden, men jag tror inte att detta enskilt är en god lösning. Det är nog snarare ett paket av förändringar som skall till. Men jag sitter åtminstone inte inne med varken sanning eller lösning på dethär problemet.

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
i den fetstilta texten ovan. Så fattade jag det i vart fall.

Jag var nog lite otydlig. Frånvaron av ett reglerat kösystem sammantaget de andra punkterna jag nämner kan vara en del av förklaringen till varför bostadssituationen är uppfuckad i storstäderna. Dock tror jag inte på återinförandet av ett reglerat kösystem då det förmodligen skulle skapa större skada än nytta.

gladh

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
alltid som sagt.
Äh, sluta gnälla. Det är ok att vara tölpaktig. Man skall dock vara på det klara att man blir behandlad som en tölp om man beter sig som en tölp.

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
gladh skrev:
Jag var nog lite otydlig. Frånvaron av ett reglerat kösystem sammantaget de andra punkterna jag nämner kan vara en del av förklaringen till varför bostadssituationen är uppfuckad i storstäderna. Dock tror jag inte på återinförandet av ett reglerat kösystem då det förmodligen skulle skapa större skada än nytta.

gladh

Gladh - om jag förstått dig rätt så tycker du att det är

fel med kösystem på hyresmarknaden
jättefel att sälja sin köplats/hyresrätt
helt ok att trixa så länge man bara byter hyresrätter

Du får gärna korrigera och framför allt förklara hur du vill att det ska se ut i stället för att berätta hur du inte tycker att det ska se ut (var det någon som sa sossesyndrom?). Jag måste dock säga att jag tycker att det är "dubbelmoraliskt" när du tycker det är ok att byta hyresrätt mot hyresrätt men inte ok att byta hyresrätt mot andra saker, exempelvis exklusiva gardiner eller pengar. Vad man än byter mot - köplats, hyresrätt eller pengar så betingar det ju de facto ett värde.

Eller är det så att du tycker att det är ok att byta hyresrätt mot hyresrätt för att du själv råkar ha en eftertraktad lgh som du gärna byter...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
NO skrev:
Gladh - om jag förstått dig rätt så tycker du att det är

fel med kösystem på hyresmarknaden
jättefel att sälja sin köplats/hyresrätt
helt ok att trixa så länge man bara byter hyresrätter
Kösystemsuttalandena av mig ska nog snarare ses som en del i problemformuleringen kring frågan "varför fungerar inte hyresmarknaden". Inte som en sepparat fråga och deffinitivt inte som ett svar.
Påstående två. Det är olagligt att sälja sin hyresrätt svart under bordet. Rätt eller fel? Tja, olagligt är det iallafall. Jag tror inte jag fört in någon annan dimmension än detta i svartkontraktsdelen av denna tråd.
Påstående tre. Jordabalken kap 12 §43 innebär att det är lagligt att byta lägenhet med varandra om skäl föreligger. Det är trixigt att få ihop ett byte, har hållit på i 6 månader utan resultat, men helt inom lagens intention.

Du får gärna korrigera och framför allt förklara hur du vill att det ska se ut i stället för att berätta hur du inte tycker att det ska se ut (var det någon som sa sossesyndrom?). Jag måste dock säga att jag tycker att det är "dubbelmoraliskt" när du tycker det är ok att byta hyresrätt mot hyresrätt men inte ok att byta hyresrätt mot andra saker, exempelvis exklusiva gardiner eller pengar. Vad man än byter mot - köplats, hyresrätt eller pengar så betingar det ju de facto ett värde.
Jag har fortfarande inte lagt in någon moralisk aspekt i svartbytandet med pengar under bordet. Dock har jag påpekat att det är olagligt och vad det kan få för konsekvenser. Skyll inte på mig skyll på lagen :va
Dessutom har jag inga svar eller ens en upfattning om hur man ska komma tillrätta med problemet.

Eller är det så att du tycker att det är ok att byta hyresrätt mot hyresrätt för att du själv råkar ha en eftertraktad lgh som du gärna byter...
Jag är glad (h) :hihi att möjligheten fins att byta lägenhets kontrakt mot varandra för att bägge parter ska hitta en bättre bostadslösning. Eftersom jag vid dethär laget hållit på att försöka hitta en annan lägenhet i 6 månader (kraven på den andra lägenheten har inte varit stora, tro mig) så är min lägenhet inte attraktiv. Eller åtminstone tillräckligt attraktiv.

gladh

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Bingo skrev:
Om inte "om" hade funnit så visst... Systemet föll redan när den förste i kön fick företräde före den andre, som värderade den högre. Varför skall just bostäder regleras? Varför inte köttfärs också?

Bruksvärdessystemet överför förmögenheter från de fattiga i förorterna till de rika i innerstan. Tycker inte du att det är ett märkligt förhållande att hyresrätterna på Östermalm befolkas av välutbildade, välavlönade personer från bättre familjer - trots decennier av reglering av bostadsmarknaden, Chrille?

Jag är inte rik och bor ändå i stan - utan bruksvärdessystemet skulle jag inte ha råd med hyran utan bli tvungen att flytta ut till bålsta...

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
UltraMarine skrev:
Jag är inte rik och bor ändå i stan - utan bruksvärdessystemet skulle jag inte ha råd med hyran utan bli tvungen att flytta ut till bålsta...

Eller så är du rik men vill inte fatta det. Om du flyttar till bålsta får du ju >200 kkr och sedan kan du köpa en hyfsad bostadsrätt eller vad du vill. Kanske en ny hoj.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
UltraMarine skrev:
Ja, så kan det bli. Det finns massor av saker som varken du eller jag har råd med, men som andra kan unna sig. Det finns väl inga särskilda skäl att undanta just hyreslägenheter från marknadsmekanismerna. Villor prissätts inte så. Inte färsk västkusthummer heller - har du inte råd att äta den så låt bli.

Det finns fö inga skäl till att de som bor i Bålsta skall subventionera ditt boende, vilket faktiskt är en av effekterna av bruksvärdessystemet.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Inte färsk västkusthummer heller - har du inte råd att äta den så låt bli.

OT: Varken hummer eller räkor kan inte anses styras av en fri marknad då plats, kvot och tid reglerar huruvida du får plocka upp dem ur havet.
Räkor dumpas det för övrigt bortåt 26 ton per år eftersom västkustfiskarna inte kan tänka sig att sälja för under 50 kr / kg.

Men åter till ämnet, låt inte mig störa.

gladh

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
...din polare Michael i Göteborg om att så snart ni stöter på icke-sossar så går ni i taket.

@Gladh, han syftar nog på mig.

@markus;

Intressant att se att ditt hyffs, din läsförmåga och läsförståelse fortfarande befinner sig på en femårings nivå. Noterar även att du bytt ut en idiot på din avatar till en annan. För övrigt, du som har så fantastiskt bra minne, var i det poitiska spektrat befann jag mig?

Ps - var det du som var surkam?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Bingo skrev:
Ja, så kan det bli. Det finns massor av saker som varken du eller jag har råd med, men som andra kan unna sig. Det finns väl inga särskilda skäl att undanta just hyreslägenheter från marknadsmekanismerna. Villor prissätts inte så. Inte färsk västkusthummer heller - har du inte råd att äta den så låt bli.

Det finns fö inga skäl till att de som bor i Bålsta skall subventionera ditt boende, vilket faktiskt är en av effekterna av bruksvärdessystemet.

Du är nog den dummaste människa jag sett här hittils...

Det sker inga pengatransaktioner mellan min hyresvärd och boende i Bålsta.

Huset jag bor i är sedan lääänge betalt och i princip betalar hyresvärden bara underhåll för huset men ändå pröjsar jag 3700:- i månaden! Dessa pengar går till de som bor i nyare hus där finansieringskostnaderna är betydligt högre och
gör att de som bor där får en lite lägre hyra i sin tur (och därför bidrar jag till deras boende)

Ett boende ska inte jämföras med diverse maträtter då man inte kan byta leverantör av boendet lika enkelt som man väljer vem man vill köpa sin mat av.
Man står ju i en kraftig beroendeställning till sin hyresvärd och kan ju av många anledningar inte bosätta sig hur och var-somhelst.
Problemet är att många hyreslägenheter har omvandlats till bostadsrätter (mest pga girighet från de boende) vilket medfört en stor brist på hyresrätter.

Tänker man efter lite så inser man att en fri hyressättning skulle medföra högre hyra för alla då alla människor som lämnar staden ändå måste hitta ett boende i förorten och då skulle ju detta även trissa upp hyrorna där...

Min åsikt är att man ska betala vad det kostar dvs: underhåll, skälig vinst samt pengar som går tilll nybyggnation. Allt annat ska enligt min åsikt falla under åtal för ocker.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
UltraMarine skrev:
Du är nog den dummaste människa jag sett här hittils...

...

Min åsikt är att man ska betala vad det kostar dvs: underhåll, skälig vinst samt pengar som går tilll nybyggnation. Allt annat ska enligt min åsikt falla under åtal för ocker.
Suck. Du har säkert en lika välgrundad åsikt om hur mycket folköl maximalt borde få kosta också.

Over and out!

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
UltraMarine skrev:
Nu måste jag fan hoppa in i diskussionen, först kommentera nåt riktigt dumt och det måste nog vara ditt personliga påhopp i början. Sen får du väl hänga med i diskutionen. Quoten oven låter ju skitbra men hur ska vi bestämma vem som får bo var? Marknadshyror styr ju efter läge men enligt ditt sätt att se det så blir det ju än värre än idag. Östermalmsnissarna bor gratis i redan betalda kåkar och Albyborna bor dyrt i nyproduktion. Va det så du mena?

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
UltraMarine skrev:
Huset jag bor i är sedan lääänge betalt och i princip betalar hyresvärden bara underhåll för huset men ändå pröjsar jag 3700:- i månaden! Dessa pengar går till de som bor i nyare hus där finansieringskostnaderna är betydligt högre och
gör att de som bor där får en lite lägre hyra i sin tur (och därför bidrar jag till deras boende)

Har du hört talas om begreppet alternativkostnad?

Min åsikt är att man ska betala vad det kostar dvs: vad den som helst vill bo där tycker att det är värt.

Detta skulle rimligen bli väldigt mycket för centrla lgh i stockholm men avsevärt mindre på andra ställen. För att alla ska kunna bo nånstans är det väl rimligt med något bostadsbidrag till de som annars skulle få sova ute eller låta staten betala hyran, men annars finns det inget skäl att skippa sunda marknadsmässiga mekanismer.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
UltraMarine skrev:
Ett boende ska inte jämföras med diverse maträtter då man inte kan byta leverantör av boendet lika enkelt som man väljer vem man vill köpa sin mat av..

Det är precis det, det skall. Det borde jämföras med korv och hamburgare. Så är resten av Sverige uppbyggt. Resultatet blir att tillgången möter efterfrågan. Idag är det stor efterfrågan på lägenheter men inga tillgångar. Simpel kapitalism m a o. Du har så rätt i att det inte är enkelt att byta leverantör. Det beror på att i ett plan-system finns inga naturliga kund/säljar-förhållanden. Enkelt uttryckt, de individer som i ett marknadssystem skulle betraktas som "kunder" är i detta system nu bara ett antal problem.

Man står ju i en kraftig beroendeställning till sin hyresvärd och kan ju av många anledningar inte bosätta sig hur och var-somhelst.
Samma igen. I en kommersiell marknad hadde det varit hur lätt som helst.

Problemet är att många hyreslägenheter har omvandlats till bostadsrätter (mest pga girighet från de boende) vilket medfört en stor brist på hyresrätter.

Sådana effekter sker i alla planekonomier. Ombildande, svarta affärer etc. I en naturlig marknad finns inga behov för liknande

Tänker man efter lite så inser man att en fri hyressättning skulle medföra högre hyra för alla då alla människor som lämnar staden ändå måste hitta ett boende i förorten och då skulle ju detta även trissa upp hyrorna där...

Ja, hyrorna lär gå upp en del. Min också. Men det blir rättvist.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...