Bingo skrev:
Ja, så kan det bli. Det finns massor av saker som varken du eller jag har råd med, men som andra kan unna sig. Det finns väl inga särskilda skäl att undanta just hyreslägenheter från marknadsmekanismerna. Villor prissätts inte så. Inte färsk västkusthummer heller - har du inte råd att äta den så låt bli.
Det finns fö inga skäl till att de som bor i Bålsta skall subventionera ditt boende, vilket faktiskt är en av effekterna av bruksvärdessystemet.
Du är nog den dummaste människa jag sett här hittils...
Det sker inga pengatransaktioner mellan min hyresvärd och boende i Bålsta.
Huset jag bor i är sedan lääänge betalt och i princip betalar hyresvärden bara underhåll för huset men ändå pröjsar jag 3700:- i månaden! Dessa pengar går till de som bor i nyare hus där finansieringskostnaderna är betydligt högre och
gör att de som bor där får en lite lägre hyra i sin tur (och därför bidrar jag till deras boende)
Ett boende ska inte jämföras med diverse maträtter då man inte kan byta leverantör av boendet lika enkelt som man väljer vem man vill köpa sin mat av.
Man står ju i en kraftig beroendeställning till sin hyresvärd och kan ju av många anledningar inte bosätta sig hur och var-somhelst.
Problemet är att många hyreslägenheter har omvandlats till bostadsrätter (mest pga girighet från de boende) vilket medfört en stor brist på hyresrätter.
Tänker man efter lite så inser man att en fri hyressättning skulle medföra högre hyra för alla då alla människor som lämnar staden ändå måste hitta ett boende i förorten och då skulle ju detta även trissa upp hyrorna där...
Min åsikt är att man ska betala vad det kostar dvs: underhåll, skälig vinst samt pengar som går tilll nybyggnation. Allt annat ska enligt min åsikt falla under åtal för ocker.