Sälja hyresrätt?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
Samma kösystem då som nu...
Va, är du säker på det? Man tog väl bort den kommunala bostadskön och skapade separata bostadsköer i de allmännyttiga bostadsföretagen. Eller fattade jag det fel?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Jo, det systemet känner jag till eftersom jag drabbades av det. Det var inte så roligt att flytta till Stockholm och upptäcka att kön var 10-20 år lång - lite olika beroende på vart man ville flytta. När köerna är så långa finns inte en vettig människa som släpper sin lägenhet om han absolut inte måste. Man får ju ingen ny de närmaste 15 åren om man vill flytta tillbaka. Så fick man ett jobb i Malmö och flyttade dit så behöll man självklart sin lägenhet i Stockholm och hyrde ut i andra hand (eller sålde svart, för den hysterin var INTE mindre då). Man skapade ett låsningssystem som gjorde att inga lediga lägenheter kom ut på marknaden, trots att de i normal bemärkelse var lediga.

Sen fanns folk som på ett eller annat sätt lyckades gå före i kön (alltså utan att ha formell förtur), vilket tillförde en särskild krydda till den otäcka soppa som de kommunala bostadsköerna verkligen var.

De kommunala bostadsköerna avskaffades helt enkelt för att de inte fungerade. De skapade fler och svårare problem än de löste. I vart fall var det så i Stockholm.

Oki. Bra att få ett klargörande. Jag var inte riktigt med på den tiden. Det var först runt -90 som jag gav mig in på bostadsarenan.
Förresten, ingen som har en juste 3-4 i centrum Gbg som de vill byta mot en tvåa i Majorna :tungan

gladh

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
gladh skrev:
Nej Det hade man inte Valmers. Där hade man avskaffat privat ägande. Inget som är värt att eftersträva.

gladh
Precis vad husockupantspacket och fjällrävenmaffian eftersträvar.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Oki. Bra att få ett klargörande. Jag var inte riktigt med på den tiden. Det var först runt -90 som jag gav mig in på bostadsarenan.
Förresten, ingen som har en juste 3-4 i centrum Gbg som de vill byta mot en tvåa i Majorna :tungan

gladh
Hur mycket kan du tänka dig att lägga mellan. För gardinerna alltså :D

Äh, ställ dig i kön Gladh. Överlåt makten över ditt boende på försynen och någon anonym tjänsteman i göteborgs stad, som inte vet vem du är, vilka behov du har och fö inte är särskilt intresserad av det heller.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Hur mycket kan du tänka dig att lägga mellan. För gardinerna alltså :D

Äh, ställ dig i kön Gladh. Överlåt makten över ditt boende på försynen och någon anonym tjänsteman i göteborgs stad, som inte vet vem du är, vilka behov du har och fö inte är särskilt intresserad av det heller.

Nej, jag använder mig av det helt lagliga bytessystemet via internet och andra medier. Dessutom måste saker och ting genomföras strikt lagligt. Jag har uppdrag som inte får kompromenteras likaledes min fästmö. Så det fins liksom inte utrymme för att spela under bordet. Inte ens om jag skulle vilja (vilket jag inte vill).
Jag har iallafall lyckan att sitta på ett förstahandskontrakt, det är inte ens alla som har den turen.

gladh

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
gladh skrev:
Du är verkligen begåvad med vad man i militära kretsar kallar för "tjockt pannben" :hihi

gladh
Läs VPK:s partiprogram. Avskaffande av privat ägande är en fullständigt realistisk tanke för dessa kommunister.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Nej, jag använder mig av det helt lagliga bytessystemet via internet och andra medier.
Det är ett system vi borde införa i hela samhället. så att när jag vill ha ett kilo fisk tar jag min lampa till ICa och föreslår ett byte. Om ICA-handlaren vill ha en korgstol och inte en lampa så är det bara att ställa sig vid parkeringsplatsen vid masthuggskyrkan och ropa ut att man byter en lampa mot en korgstol. Förr elelr senare dyker garanterat någon upp som tycker ett det är ett schysst byte. Eller så kommer det någon som känner någon som vill ha en lampa och därför byter bort sin korgstol för att gå till den som vill ha lampan och erbjuda den mot hushållsassistenten som han själv så gärna vill ha och kanske kan få en tvåpack glödlampor på köpet. Sen går man själv, gladh i hågen, till ICA och byter bort korgstolen mot fisken.

Notera att alla blir nöjda och gladha.

Det finns en anledning till pengar...

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
gladh skrev:
Nej, jag använder mig av det helt lagliga bytessystemet via internet och andra medier. Dessutom måste saker och ting genomföras strikt lagligt. Jag har uppdrag som inte får kompromenteras likaledes min fästmö. Så det fins liksom inte utrymme för att spela under bordet. Inte ens om jag skulle vilja (vilket jag inte vill).
Jag har iallafall lyckan att sitta på ett förstahandskontrakt, det är inte ens alla som har den turen.

gladh

Jag tycker att det stinker dubbelmoral! Poängen är ju att ingen hyresrätt ska vara värd mer än någon annan, endast passa lite bättre. Superkommunen ser till så att fördelningen löper friktionsfritt eller med en kort kötid. Om du nu vill flytta är den enda anledningen enligt systemet att du behöver större eller mindre lägenhet. Så, om du vill flytta från Majorna så är det väl bara att ställa sig i kö för en trea och hoppa på första bästa? Om du tror på systemet med värdelösa hyresrätter alltså. Om du däremot erkänner att de har ett värde så är de ju som vilken vara eller tjänst som helst, hårklippning eller köttfärs.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
NO skrev:
Jag tycker att det stinker dubbelmoral! Poängen är ju att ingen hyresrätt ska vara värd mer än någon annan, endast passa lite bättre. Superkommunen ser till så att fördelningen löper friktionsfritt eller med en kort kötid. Om du nu vill flytta är den enda anledningen enligt systemet att du behöver större eller mindre lägenhet. Så, om du vill flytta från Majorna så är det väl bara att ställa sig i kö för en trea och hoppa på första bästa? Om du tror på systemet med värdelösa hyresrätter alltså. Om du däremot erkänner att de har ett värde så är de ju som vilken vara eller tjänst som helst, hårklippning eller köttfärs.

Vari ligger dubbelmoralen :va
Att jag har en lägenhet i majorna som vi iofs trivs i , men känner att vi borde försöka hitta en lägenhet närmare centralstationen eftersom vi båda pendlar bort från stan?
Eller ligger dubbelmoralen i att vi vill hitta någon som faktiskt är intreserad av att flytta till Majorna för att tempot är behagligare och stadsdelen är vacker?
Eller ligger dubbelmoralen i att jag nytjar jordabalkens tolfte kapitel 42§ när jag försöker isensätta ett byte?

Vari ligger moraliteten och vari ligger mitt brott mot denna, kort sagt?

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
valmers skrev:
Läs VPK:s partiprogram. Avskaffande av privat ägande är en fullständigt realistisk tanke för dessa kommunister.

Och :va
Vad har det med denna tråden att göra?

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Det är ett system vi borde införa i hela samhället. så att när jag vill ha ett kilo fisk tar jag min lampa till ICa och föreslår ett byte. Om ICA-handlaren vill ha en korgstol och inte en lampa så är det bara att ställa sig vid parkeringsplatsen vid masthuggskyrkan och ropa ut att man byter en lampa mot en korgstol. Förr elelr senare dyker garanterat någon upp som tycker ett det är ett schysst byte. Eller så kommer det någon som känner någon som vill ha en lampa och därför byter bort sin korgstol för att gå till den som vill ha lampan och erbjuda den mot hushållsassistenten som han själv så gärna vill ha och kanske kan få en tvåpack glödlampor på köpet. Sen går man själv, gladh i hågen, till ICA och byter bort korgstolen mot fisken.

Notera att alla blir nöjda och gladha.

Det finns en anledning till pengar...

Liknelsen haltar. Den är fullt gångbar på bostadsrätter, men jag förstår inte riktigt hur din allegori ska ha bärighet på hyresmarknaden. Och när du ändå förklarar bärigheten i din argumentering, så kan du gärna få passa på att visa på hur man löser upp knuten.

Oavsett så fans det många andra intressanta delar som samanfogas till en inte fullt så lyckad helhet. Bristande konkurrens inom byggsektorn för att ta en.

gladh

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
gladh skrev:
Vari ligger dubbelmoralen :va
Att jag har en lägenhet i majorna som vi iofs trivs i , men känner att vi borde försöka hitta en lägenhet närmare centralstationen eftersom vi båda pendlar bort från stan?
Eller ligger dubbelmoralen i att vi vill hitta någon som faktiskt är intreserad av att flytta till Majorna för att tempot är behagligare och stadsdelen är vacker?
Eller ligger dubbelmoralen i att jag nytjar jordabalkens tolfte kapitel 42§ när jag försöker isensätta ett byte?

Vari ligger moraliteten och vari ligger mitt brott mot denna, kort sagt?

gladh

Jag menar att om man tycker att det där med kösystem är det bästa, då borde väl detta tillämpas till varje bostad, och inte så att man kan byta fram och tillbaks.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
NO skrev:
Jag menar att om man tycker att det där med kösystem är det bästa, då borde väl detta tillämpas till varje bostad, och inte så att man kan byta fram och tillbaks.

Med risk för att tjata så lägger jag än en gång in ett tidigare inlägg:

Oavsett politisk tillhörighet kan vi nog konstatera att bostadssituationen inte är speciellt lyckad i någon av våra storstäder. Anledningarna till detta är många och komplexa. Bruksvärdesprincipen har någon varit inne på, men den enskillt svarar inte på frågan om varför situationen ser ut som den gör. Frånvaron av ett reglerat kösystem kan vara ytterligare en orsak. Oligarkisk situation på byggmarknaden, höga markpriser, utförsäljning av almmännyttans hyresbostäder till bostadsrättsföreningar, försvårandet att få bostadsbidrg, etc. Många är de anledningar som man kan nämna som var och en bidragit till att man numer måste handla med svartkontrakt eller leta lägenhet i upplands-väsby.
Det som kommer bli kontentan av detta är en minskad rörlighet på arbetsmarknaden i slutändan. Svårare att få tag på bostäder = mindre benägenhet att flytta på sig för ett annat job.

Hur vi ska lösa det, nja det tar vi senare.

Var i denna text förespråkar jag kösystemet?

gladh

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
gladh skrev:
Med risk för att tjata så lägger jag än en gång in ett tidigare inlägg:

gladh

Ah, sorry dax att gå på lunch.

Jag trodde att du förespråkade ett icke marknadsanpassat system men misstolkade dig visst.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Liknelsen haltar. Den är fullt gångbar på bostadsrätter, men jag förstår inte riktigt hur din allegori ska ha bärighet på hyresmarknaden. Och när du ändå förklarar bärigheten i din argumentering, så kan du gärna få passa på att visa på hur man löser upp knuten.

Oavsett så fans det många andra intressanta delar som samanfogas till en inte fullt så lyckad helhet. Bristande konkurrens inom byggsektorn för att ta en.

gladh
Transaktionskostnaderna är lägre i ett monetärt system jämfört med ett bytessystem. Sälj din lägenhet och köp en annan. Det är så man gör i alla andra sammanhang. När du vill ha en ny motorcykel försöker du inte byta bort din viffer mot något annat. Du säljer den och köper en annan. Det är helt enkelt enklast så.

Knuten löser man genom avreglering av bostadsmarknaden. Det kommer inte att bli perfekt och det kommer inte att gå på en vecka. Men det kommer att bli mycket bättre. Och mer rättvist.

Håkan Olssons inlägg säger en del om hur det kan tänkas bli.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Frånvaron av ett reglerat kösystem kan vara ytterligare en orsak.
i den fetstilta texten ovan. Så fattade jag det i vart fall.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
gladh skrev:
Men som hyresvärd är du väl inte tvingad att använda dig av den kommunala bostadsförmedlingen för att få dina lägenheter uthyrda idag? det är väl det som är skillnaden mellan då och nu? (en av skillnaderna)

gladh

Jo, men bara en viss andel av lägenheterna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Om du hade bemödat dig med att läsa vad Bingo skrivit tidigare i danna och andra trådar så skulle du märkt att han är en liberal ut i fingerspetsarna

Och om du hade bemödat dig att läsa igenom trådarna ovan så hade du märkt avsaknaden av mig frågandes efter din regimtrogna åsikt.

gladh skrev:
Om inte jag mins fel, så har du beklagat dig ytterligt så fort någon skruvat upp tonläget. Du har själv påpekat att folk ska använda sig av hyffs, dags att dra lärdom av det själv :fatta!

Du minns säkert fel, det brukar sossar göra. Eller rättare sagt, de har ett selektivt minne. "Har vi beslutat om det? Jaha, då startar vi en ny utredning". I andra fall så har jag klagat på dig och din polare Michael i Göteborg om att så snart ni stöter på icke-sossar så går ni i taket.

gladh skrev:
Men men, själv tycker jag att du verkar vara en synnerligt otrevlig person som inte har en enda prioritering på rätt ställe. Dessutom tycker jag att du är fylld av "äckliga" åsikter. gladh

Bra, jag vill inte vara kompis med dig heller.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...