Sälja till en tokfrans?

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Roligt att diskussionen fortfarande handlar om det är en scam eller inte.

Jag frågade efter registreringsbiten. Vill jag ha moralkakor ringer jag mamma.

Men men, den som lever får se.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Frågan kvarstår dock, skulle det nu ramla in kulor på kontot, vore det intressant att veta hur ni skulle lösa hela registreringsbiten.

Jag skulle ju aldrig få för mig att släppa den förrän jag står med kulorna i näven.

Jag hoppas du inte tror att du inte kommer att bli blåst hur om du går vidare med affären. Eftersom du tydligen bestämt dig för att du kan överlista skurken, så googlade jag lite och klistrar in två träffar här. Läs och se hur det kan gå till. Detta är bara ett par exempel av många om du googlar lite. Det är två olika metoder som används i länkarna, finns säker många fler att lura stackare som du.

http://forums.tradingpost.com.au/Topic3070-64-1.aspx

http://advertising.suite101.com/article.cfm/car-buying-scam-using-paypal
Det här med scam via Paypal och andra pengaförmedlare är ju skitvanligt. Fattar inte hur nån kan ha undgått att läsa om det...

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
På tal om skojare, fick ett mail en gång:

(Engelska)
Tja. jag är en bankman någonstans i asien. Hade en klient med samma efternamn som dig som gickbort för en månadsen. Han hade 24000fonder värda tillsammans 6milj euro. Jag kan göra så att du står som närmsta släkting och får då ärva alla pengarna, men jag vill ju så klart ha hälften.
Han ville att jag skulle ge ut mitt person nr och adress för att kunna sköta det hela. Sen skulle de komma hem ett papper som jag skulle fylla i..
Jag dealade lite med honom, gav ut jobbnummret och snackade även med honom..väldigt kass engelska snackade han..asiatisk. Fick även hans ID som han alla gånger hade gjort i photoshop..
Efter säkert 20mail fram och tillbaka började jag trötta och han blev riktigt förbannad och började hota mig.. jag sa vad ska du göra lilla kines? han skulle ta min familj -men jag har ingen familj..bla bla.. sen hörde jag inget från honom.
Efter några månader blev jag nyfiken, skickade ett mail till honom och frågade ifall han hade lyckats lura någon stackare än.. hade han inte och han fortsatte på nytt och bad om min hjälp, han drog någon snyft historia om sitt sjuka barn bla bla.. Jag sa att jag kunde hjälpa honom ifall han skickade en nakenbild på hans fru.. då blev han arg igen...=)
Sen spårade det bara ur..

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jag frågade efter registreringsbiten. Vill jag ha moralkakor ringer jag mamma.

Men men, den som lever får se.

Men va fan. Blir du otrevlig för att folk försöker rädda dina pengar och talar om för dig att du kommer att bli blåst?

Men gör som du vill då. Det är dina pengar.

JensT

Kör fort, sväng vänster
Gick med
9 Sep 2009
Hoj
Hojlös
Mitt fel, det var inte meningen att uppfattas som otrevlig. För det ber jag om ursäkt.

Klart det är en scam, det förstår jag också.

Men jag vill ändå, fortfarande, veta hur ni skulle löst registreringsbiten? Anmäla den stulen?
"Skrota den"?
Hoppas på det bästa?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag sa att jag kunde hjälpa honom ifall han skickade en nakenbild på hans fru.. då blev han arg igen...=)

Det var faktiskt riktigt roligt. :D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Mitt fel, det var inte meningen att uppfattas som otrevlig. För det ber jag om ursäkt.

Men jag vill ändå, fortfarande, veta hur ni skulle löst registreringsbiten? Anmäla den stulen?
"Skrota den"?
Hoppas på det bästa?
Export av fordon.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/

Sen är det väl bara att låta honom gå så långt han nu vill med köpet för att se vad som händer. Passa dig dock för att skicka eller lämna bort något.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
På tal om skojare, fick ett mail en gång:

* * * * ROLIG TEXT * * * * Jag sa att jag kunde hjälpa honom ifall han skickade en nakenbild på hans fru.. då blev han arg igen...=)
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

För övrigt tycker jag mig visserligen ha sett ordet "moralkaka" och dess släktingar pajkastas omkring lite väl lättvindigt på detta forum, men hade inte i min vildaste fantasi trott att det skulle dyka upp i den HÄR tråden...? :va

AVR

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -06, Hornet 600 -08 lull-lull edition *såld*, Yamaha XJ550 -83
Hehe... jag fick ett lika dant mail idag på min hoj som är ute till försäljning. Sista mailet från han lyder:
======================================================
Hello thanks for the message the bike is going out of Sweden but it is still in the Europe he will be take it on trailer ok yeah my agent have my attorney he`ll stand for everything don`t just worry for the plate i`ll do it later ok ....i`ll need both the blue when exporting it ok just get everything ready ok and and the receipt my agent have my power of attorney thanks for the questions and i really thank you for understanding me .....for the paypal account you provided i contacted paypal for the payment now and they said they are really facing problems sending money to yahoo through paypal for now ... so they said if you can register again and open and account with another email address like gmail or hotmail many more like that ... please i`ll be expecting your message as soon as possible ok
======================================================

Mmmmm....mycket troligt att jag ger hans kurir min älskling. Vad tänker han med :va Som en gammal god vän snabbt skrev: "Det här luktar skunk lång väg.. Det som förmodligen kommer ske är att han mycket riktigt sätter in de här pengarna på PayPal och skickar sen en budbärare som hämtar hojen. När du sedan vill få ut dina pengar från PayPal så kommer han hävda att han inte fått cykeln, att det är nått fel på cykeln eller dylikt som gör att du inte får ut några pengar. Därefter är det upp till dig att bevisa att så inte är fallet och med cykeln ur landet kan du ju ana hur lätt det är."

Jag hörde med PayPal (innan hans sista mail så klart) och de avrådde....bättre att ta denna typ av afärer med cash i handen sa de.

Man blir så matt! :huvet

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Varför är det inte bra att exportera en inreggad hoj? Jag har gjort det, inga problem. Det finns tom en kryssruta på regbeviset ju.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Är detta polisanmält? Kanske ingen större ide då det enda man har är en mejladress, men man kan väl försöka skaka fram scamarens personnummer osv. Be han skicka kopia på sitt körkort eller liknande.

Händer väl antagligen ingenting från polisens sida, men kanske bra om de får upp ögonen för dessa typer av (försök till) brott.

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Blidderbladder... Jag sa att jag kunde hjälpa honom ifall han skickade en nakenbild på hans fru.. då blev han arg igen...=)

Märkligt... :rolleyes:
:hihi :D

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Känns som man skulle kunna få andra problem med folk som scammar. De kanske tillslut gör hembesök och är otrevliga om man skulle lyckas lura dem tillbaka? Bäst är väll att låta de vara istället för att blanda in sig i något som inte känns 100.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Hoppas på det bästa?

Anmäl vederbörande till hans ISP. Varje domän har en abuse-avdelning.
Ex. abuse'at'sporthoj.com. De tar emot anmälningar om användare som missbrukar sitt konto på ett eller annat sätt.

Jag har anmält användare jag spårat o fått som svar att de varnat / stängt av kontot för användaren i fråga.

Sedan kan han ju få lite mek med att skaffa sig ny mail.. :D

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Är detta polisanmält? Kanske ingen större ide då det enda man har är en mejladress, men man kan väl försöka skaka fram scamarens personnummer osv. Be han skicka kopia på sitt körkort eller liknande.

Händer väl antagligen ingenting från polisens sida, men kanske bra om de får upp ögonen för dessa typer av (försök till) brott.

Tycker du på största allvar att polisen i Sverige ska plöja ner massa tid på alla försök till scam som förekommer från utlandet?? Via mail dessutom.

Du tror inte att det framkommit till polisen, PRO, ICA, Hammarby bollklubb, Systembolaget, ect, ect, att scam som detta förekommer????

Är det första gången du hör talas om det eller vad e grejen??

Herre min skapare ge mig styrka...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...