hannuse
När resan är målet
Att sälja ett fordon som ska gå på export kan vara förenat med viss risk.
Jag avyttrar en eller två skåpbilar om året via Blocket och varje gång får jag några spekulanter som inte är skrivna
i Sverige och förutom tidigare nämnda PayPal kompisar finns även kategorin som vill ha säljarens e-postadress för att
fortsätta dialogen utanför Blockets meddelandeservice....Även dessa faller bort per automatik.
Vid exportförsäljning kräver Transportstyrelsen en handling som klart visar att fordonet har gått på export, exempelvis:
Ett intyg från ett fraktbolag / Speditör att fordonet har gått till ett annat land (Det duger alltså inte att köparen lastar in hojen på ett släp och tar med den själv till sitt land)
En kopia på tullhandling från mottagarlandet eller kopia av fordonets registreringsbevis i mottagarlandet alternativt intyg från registreringsmyndighet i mottagarlandet att fordonet har blivit registrerat där.
Något eller några av dessa handlingar sänds tillsammans med reg.skylt och anmälan om avregistrering pga export till Transportstyrelsen .
Om någon handling saknas står du kvar som ägare och betalar fordonsskatt tills kraven är uppfyllda och detta är en
anledning att jag inte säljer till personer som ej är skrivna i Sverige.
Köparen kan göra rätt för sig, betala för hojen, förtulla den i sitt hemland och struntar i att skicka importhandlingar och då står man där....inte värt risken
Alternativet är köparen betalar för hojen som fortfarande är kvar hos säljaren tills köparen har lämnat kopia av tullhandlingar till säljaren innan han får tillgång till sin hoj........Knappast troligt att köparen går med på detta.
Bra info.
Och jag gjorde så att jag behöll regplåten.
Eftersom köparen ändå tog den på släp så behövde han inte den.
Om ovanstående skulle ske, att han inte fixar alla handligar, så sa transportstyrelsen att jag kan begära "Skrotning utan intyg", tillsamans med de handlingar som producerats (köpekontrakt, mm).
Enda nackdelen då är att den inte kan komma tillbaka till Sverige, eftersom den är skrotad här.
Så det funkade att han tog den på släp själv, men då skickade jag också med BÅDA delarna av regbeviset, vilket kändes sisådär.
Men det skulle förenkla arbetet för tullen, så vi gjorde så.
Så inget intyg från någon speditionsfirma, men i övrigt som du beskriver, handlingen från tullen räckte, tillsammans med att jag vid anmodan skickade in regplåten.