Sälja till utlandet

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att sälja ett fordon som ska gå på export kan vara förenat med viss risk.
Jag avyttrar en eller två skåpbilar om året via Blocket och varje gång får jag några spekulanter som inte är skrivna
i Sverige och förutom tidigare nämnda PayPal kompisar finns även kategorin som vill ha säljarens e-postadress för att
fortsätta dialogen utanför Blockets meddelandeservice....Även dessa faller bort per automatik.

Vid exportförsäljning kräver Transportstyrelsen en handling som klart visar att fordonet har gått på export, exempelvis:

Ett intyg från ett fraktbolag / Speditör att fordonet har gått till ett annat land (Det duger alltså inte att köparen lastar in hojen på ett släp och tar med den själv till sitt land)

En kopia på tullhandling från mottagarlandet eller kopia av fordonets registreringsbevis i mottagarlandet alternativt intyg från registreringsmyndighet i mottagarlandet att fordonet har blivit registrerat där.
Något eller några av dessa handlingar sänds tillsammans med reg.skylt och anmälan om avregistrering pga export till Transportstyrelsen .
Om någon handling saknas står du kvar som ägare och betalar fordonsskatt tills kraven är uppfyllda och detta är en
anledning att jag inte säljer till personer som ej är skrivna i Sverige.
Köparen kan göra rätt för sig, betala för hojen, förtulla den i sitt hemland och struntar i att skicka importhandlingar och då står man där....inte värt risken

Alternativet är köparen betalar för hojen som fortfarande är kvar hos säljaren tills köparen har lämnat kopia av tullhandlingar till säljaren innan han får tillgång till sin hoj........Knappast troligt att köparen går med på detta.

Bra info.
Och jag gjorde så att jag behöll regplåten.
Eftersom köparen ändå tog den på släp så behövde han inte den.
Om ovanstående skulle ske, att han inte fixar alla handligar, så sa transportstyrelsen att jag kan begära "Skrotning utan intyg", tillsamans med de handlingar som producerats (köpekontrakt, mm).
Enda nackdelen då är att den inte kan komma tillbaka till Sverige, eftersom den är skrotad här.
Så det funkade att han tog den på släp själv, men då skickade jag också med BÅDA delarna av regbeviset, vilket kändes sisådär.
Men det skulle förenkla arbetet för tullen, så vi gjorde så.
Så inget intyg från någon speditionsfirma, men i övrigt som du beskriver, handlingen från tullen räckte, tillsammans med att jag vid anmodan skickade in regplåten.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Bra info.
Och jag gjorde så att jag behöll regplåten.
Eftersom köparen ändå tog den på släp så behövde han inte den.
Om ovanstående skulle ske, att han inte fixar alla handligar, så sa transportstyrelsen att jag kan begära "Skrotning utan intyg", tillsamans med de handlingar som producerats (köpekontrakt, mm).
Enda nackdelen då är att den inte kan komma tillbaka till Sverige, eftersom den är skrotad här.
Så det funkade att han tog den på släp själv, men då skickade jag också med BÅDA delarna av regbeviset, vilket kändes sisådär.
Men det skulle förenkla arbetet för tullen, så vi gjorde så.
Så inget intyg från någon speditionsfirma, men i övrigt som du beskriver, handlingen från tullen räckte, tillsammans med att jag vid anmodan skickade in regplåten.

Bra att det funkade för dig men gillar inte tanken på att vara beroende att köparen ska skicka handlingar till säljaren, det känns som att vara på nåder, lättast då att sälja till en Svensk.
Tack för infon ang. "skrotning utan intyg":)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar om banken kan verkligen ta tillbaka pengar is så fall. Men OK, det hade mig gjord misstänkt att bli betald av någon annan än köparen. Fast ibland kan det ju vara köparens fru som ger hans fickpengar direkt till dig. Men även det är ju lätt att kolla upp.

Bra tips.

I det här fallet som jag jag refererar till upptäckte säljaren bara att pengarna var borta.

Men till saken hör att han vars pengar "köparen" tagit och swishat med var om jag minns rätt företagsledare och mångmiljonär
så när han, företagsledaren och mångmiljonären, upptäckte att pengar försvunnit från kontot
så tippar jag att han kontaktade sin advokat(firma) och sedan blev det polisen och banken tillsammans med advokat.
Och då gick det tydligen undan. Enligt vad som stod i tidningen.

Så där stod säljaren misstänkt för ID-kapning utan pengar och utan bilen han hade sålt.

Fallet borde gå att hitta med sökningar på webben även om annonsgeneratorer undviker/sållar bort "negativa" artiklar.
Annonsgeneratorers uppgift är ju att tjäna pengar, inte få folk börja fundera över säkerhet.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
I det här fallet som jag jag refererar till upptäckte säljaren bara att pengarna var borta.

Men till saken hör att han vars pengar man tagit och swishat med var om jag minns rätt företagsledare och mångmiljonär
så när han upptäckte att pengar försvunnit från kontot
så tippar jag att han kontaktade sin advokat(firma) och sedan blev det polisen och banken tillsammans med advokaten.
Och då gick det tydligen undan. Enligt vad som stod i tidningen.

Så där stod säljaren misstänkt för ID-kapning utan pengar och utan bilen han hade sålt.

Lite skumt ändå.
Banksekretessen gör ingen skillnad på om du är som jag, utfattig, eller om du är miljardär :va
Och det som också är skumt är att säljaren skulle bli anklad för ID-kapning....varför då??
Han har ju bevis på att han blivit av med en vara, som har har sålt, och konceptet känns ju långsökt att ID-kapa någon i det fallet.
Är mer troligt att man bara vill sälja den, och få betalt, eller?

Men det som inte mallar in här är ju att polisen och banken löser det med en advokat?
Allt det tycker jag luktar dålig journalistik, i stil med typ Aftonbladet.
För så vitt jag vet kan det aldrig fungera så i enlighet med det system vi har i Sverige.
Och en advokat är ju bara en titel, och dom ska bara tjäna pengar på sin kompetens, och övriga samhällets inkompetens i dom frågorna.
Så det skulle var väldigt bra med en källa om du har det, jag har letat ganska ordentligt men gått bet, så hjälp gärna till.
Vill gärna reda ut hur olika betalningsmetoder kan missbrukas, och hur vi kan känna oss så trygga som det går...vi som bara vill sälja och köpa för att det är kul.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite skumt ändå.
Banksekretessen gör ingen skillnad på om du är som jag, utfattig, eller om du är miljardär :va
Och det som också är skumt är att säljaren skulle bli anklad för ID-kapning....varför då??

Av det enkla skälet att direktören utsats för ID-kapning och pengarna har förts över till säljarens konto.
Jämför din hoj har försvunnit, du ser din hoj stående utanför ett hus, tror du misstänker att någon i huset är tjuven.
Du kontaktar polisen och vad tror du händer,
Nja vi kan inte ta hojen, det kan ju vara hans hoj ?
eller
Ja det är ju hojen du anmält stulen, den beslagtar vi. Så får vi se när den kan länmas ut till dig ?

Citat: "Han har ju bevis på att han blivit av med en vara, som har har sålt"

Hur bevisar han det ?
Han har sålt en bil och köparen har åtagit sig göra överföringen till ny ägare (som köparen av en bekants bil åtog sig).
Men bedragaren har inte gjort någon överföring av bilen till sig så formellt är han/säljaren fortfarande ägare till en bil.

Citat: Banksekretessen gör ingen skillnad på om du är som jag, utfattig, eller om du är miljardär.

Helt rätt men när direktören tittar i kontoutdraget så ser han ju vart pengarna har gått. Dom pengarna han inte har swishat iväg.
(I varje fall kan jag i kontoutdragen på mina banker se vart mina pengarna har gått.)
Så det är väl bara att söka på telefonnumret (gissar jag vid swish) så är saken klar.
Telefonnumret går till säljaren som har fått direktörens pengar.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Av det enkla skälet att direktören utsats för ID-kapning och pengarna har förts över till säljarens konto.
Jämför din hoj har försvunnit, du ser din hoj stående utanför ett hus, tror du misstänker att någon i huset är tjuven.
Du kontaktar polisen och vad tror du händer,
Nja vi kan inte ta hojen, det kan ju vara hans hoj ?
eller
Ja det är ju hojen du anmält stulen, den beslagtar vi. Så får vi se när den kan länmas ut till dig ?

Citat: "Han har ju bevis på att han blivit av med en vara, som har har sålt"

Hur bevisar han det ?
Han har sålt en bil och köparen har åtagit sig göra överföringen till ny ägare (som köparen av en bekants bil åtog sig).
Men bedragaren har inte gjort någon överföring av bilen till sig så formellt är han/säljaren fortfarande ägare till en bil.

Citat: Banksekretessen gör ingen skillnad på om du är som jag, utfattig, eller om du är miljardär.

Helt rätt men när direktören tittar i kontoutdraget så ser han ju vart pengarna har gått. Dom pengarna han inte har swishat iväg.
(I varje fall kan jag i kontoutdragen på mina banker se vart mina pengarna har gått.)
Så det är väl bara att söka på telefonnumret (gissar jag vid swish) så är saken klar.
Telefonnumret går till säljaren som har fått direktörens pengar.

Intressant fall kan man säga.
Allting försvåras ju också av att säljaren agerat en aning oaktsamt.
Han verkar inte ha haft någon som helst dokumentation på affären, jag tänker på kontrakt, ID-handlingar, annonstext, mailkorrespondens, mm.
Så då blir det naturligvis svårt att utreda om han överhuvudtaget har tänkt att sälja någon bil.

Men om han hade gjort sin del av processen, det vill säga haft kopia på utäxlade dokument, ID-handling mm, så hade nog utgången blivit helt annorlunda.
För i Sverige ska det ju faktiskt bevisas "bortom allt rimligt tvivel" att du är skyldig, i det här fallet till ID-kapning, och där hade han gått fri direkt, eftersom det inte finns någon bevisbörda som pekar på honom.
Han har bara fått betalt, via en legitimerad betaltjänst, för en vara som han har sålt, och han har gjort det som är praxis vid en sådan försäljning.

Herr direktör i det här fallet är utsatt för ett brott, och har blivit av med pengar.
I dessa fall verkar banken med hjälp av försäkringar gå in och ersätta individen, om det inte kan styrkas att denna agerat grovt oaktsamt.
Och sedan blir det en process angående bilen, för den är ju köpt av herr direktör, och det blir en utredning i sig, i och med att utredningen kommer att visa att det i själva verket var någon annan.

Men allting försvåras ju i och med att säljaren i det här fallet inte har sålt någonting, om man tittar på det lite juridiskt.
Han har bara fått en klump pengar av herr direktör, och varför skulle han få det?
Jo, herr direktör är ID-kapad, men är det verkligen av den så kallade bilförsäljaren?
Och varför gör bilförsäljaren överföringen så klantigt att han pekar alla spår på sig själv, varför inte bara flytta pengar till ett konto i någon annan bank?

Jo, ID-kaparen vill inte lämna spår efter sig, så i det här fallet är alla spår av bedragaren borta, speciellt eftersom ingenting finns dokumenterat eller fotograferat.
Gissar att bilen rullar utomlands, och ID-kaparen fick en slant för den.

Så det är ju bra att vi lyfter såna här saker, för det kommer alltid att finnas dom vill komma åt andras tillgångar på ett oärligt sätt.
Men som sagt var så skulle det vara intressant att veta mer exakt vad utgången blev, för jag har väldigt svårt att tro att banken och polisen löste ärendet med hjälp av en jurist på det enkla sättet att bara flytta tillbaka pengar.
Däremot så har bilförsäljaren agerat oaktsamt, och om även herr direktör har gjort det för den utredningen visa.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Bra info.
Och jag gjorde så att jag behöll regplåten.
Eftersom köparen ändå tog den på släp så behövde han inte den.
Om ovanstående skulle ske, att han inte fixar alla handligar, så sa transportstyrelsen att jag kan begära "Skrotning utan intyg", tillsamans med de handlingar som producerats (köpekontrakt, mm).
Enda nackdelen då är att den inte kan komma tillbaka till Sverige, eftersom den är skrotad här.
Så det funkade att han tog den på släp själv, men då skickade jag också med BÅDA delarna av regbeviset, vilket kändes sisådär.
Men det skulle förenkla arbetet för tullen, så vi gjorde så.
Så inget intyg från någon speditionsfirma, men i övrigt som du beskriver, handlingen från tullen räckte, tillsammans med att jag vid anmodan skickade in regplåten.
Jag fick i mitt fall en kopia på införtullning i Norge. Samtidigt mycket tjat från en Norman som ville ändå ha regskylten. Säkert väldigt bekväm, men om det kommer böter då får jag stå för dem med minimal chans att få de pengarna tillbaka.

Jag har vid flytt till Sverige och även tidigare (jag är från Holland) importerad bilar och efteråt någon gång hjälpt en Holländsk kompis med att köpa en bil här och få den exporterad. Allt går, men risken med okända personer är tyvärr inte försumbar. Även om man följer procedurer till prick kan det gå fel.

Kan man då anmäla fordonet stulen eller skrotat eller sitter man i ett "moment 22", där man aldrig blir av med fordonet?

I Holland var det lite enklare. Skrota själv regler eller export var lite lättare. Skrota själv vid fordon över 15 år.
Export krävs inte något intyg att bilen är mottagit någonstans i utlandet. Faktiskt användes export i vissa fall som ett långvarig avställning (avställning i Holland går bara med max ett år i taget och kostar runt 30 EUR varje år).

I Sverige verkar det som att export endast blir verkligen godkänd om fordonet har importerats någonstans. I fall av förtullning godkänner TRansportstyrelsen export, men tydligen bara preliminärt. Skulle det visa sig att fordonet aldrig blev importerad i det landet där den skulle importeras, då kommer registreringen tillbaka.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag fick i mitt fall en kopia på införtullning i Norge. Samtidigt mycket tjat från en Norman som ville ändå ha regskylten. Säkert väldigt bekväm, men om det kommer böter då får jag stå för dem med minimal chans att få de pengarna tillbaka.

Jag har vid flytt till Sverige och även tidigare (jag är från Holland) importerad bilar och efteråt någon gång hjälpt en Holländsk kompis med att köpa en bil här och få den exporterad. Allt går, men risken med okända personer är tyvärr inte försumbar. Även om man följer procedurer till prick kan det gå fel.

Kan man då anmäla fordonet stulen eller skrotat eller sitter man i ett "moment 22", där man aldrig blir av med fordonet?

I Holland var det lite enklare. Skrota själv regler eller export var lite lättare. Skrota själv vid fordon över 15 år.
Export krävs inte något intyg att bilen är mottagit någonstans i utlandet. Faktiskt användes export i vissa fall som ett långvarig avställning (avställning i Holland går bara med max ett år i taget och kostar runt 30 EUR varje år).

I Sverige verkar det som att export endast blir verkligen godkänd om fordonet har importerats någonstans. I fall av förtullning godkänner TRansportstyrelsen export, men tydligen bara preliminärt. Skulle det visa sig att fordonet aldrig blev importerad i det landet där den skulle importeras, då kommer registreringen tillbaka.

Hej.

Ja, men fördelen om registreringen kommer tillbaka, är att du fortfarande äger den.
Du kan då göra en "skrotning utan intyg".
Det är viktigt att du då har dokumenterat så mycket som möjligt i ärendet, se #41.
Blir den då¨skrotad, så kan den inte registreras i Sverige igen, men det blir knappast ditt problem.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top