Sälja till utlandet

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Helt klart, bedragare hittar alltid kryphål i alla plattformar, så även i PayPal.

Jag skulle aldrig ens svara på en annons från utlandet, det ska ske face2face, man ska gå igenom appen för att se att båda parter är "verkliga" innan man gör en försäljning. Alternativt sälja den till en firma.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Det beror på hur affären går till. Jag har sålt en bil till en Polack men han kom själv och hämtade den.

Ni har rätt. Kommer det en fysisk person som visar leg, sparkar däck och betalar som vanligt folk med cash eller swish så ska det väl va lugnt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Jag har såld min förra hoj till en Norman, vilket orsakade lite mer administration, men inget varför jag skulle rekommendera att bortse från utländska köpare.

Han betalade cash i svenska kronor och hämtade hojen själv på släpp. Det var dock viktigt att göra pappersarbete på rätt sätt. Han måste ju kunna importera hojen på rätt sätt. Det är även viktigt för mig som köparen, för att Transportyrelen kan backa min export om hojen inte registreras i ett annat land. Så det är väl i bådas intresse att det går bra.

Sedan vill jag inte att han kör runt i Norge (eller var som helst) på mitt skylt, så den plockade jag bort. Det är naturligtvis enklare för honom att den blir först avregistrerad när han importregistrerar den. Det skulle man kunna göra om man känner köparen bra och kan hålla honom ansvarig om han får böter (som kommer isf till mig).

Vad gäller detta fallet, skulle jag nog vara rätt så misstänksamt. Trodde nog att Paypal var safe, men man får nog vara försiktig... hög scam känsla. Jag har använd Paypal och det funker bra, men då var det igen mellan mig och en kompis som jag kan lita på.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Haha, jaså inte ens swish är säkert? Ah, jag får studera bedragarhandboken lite bättre! :hihi
Hmm, att man kan lura någon med Swish betyder inte att Swish ej är säker.

Det farliga är att man alltid ska väldigt noggrant kolla vad man skrivar under, när man använder mobilt bankid.

Det har nog hänt att en falsk mäklare bara ber dig att logga in på mobilt bankid för att du ska legitimera dig och när du faktiskt går in i mobilt bankid, går det så kallad fel första gången och nästa gången står det att du ska skriva under för att föra över en jäkla massa pengar. Om man är för snabb och ej läser ordentlig, klan du bli riktigt lurad.

När jag köpte min hoj, då gjorde jag tillsammans med köparen en överföring på internetbank. Han trodde då att var safe och betalningen var gjord. Det var dock på helgen, så jag kunde lika bra ha plockad bort överföringen igen.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Hmm, att man kan lura någon med Swish betyder inte att Swish ej är säker.

Det farliga är att man alltid ska väldigt noggrant kolla vad man skrivar under, när man använder mobilt bankid.

Det har nog hänt att en falsk mäklare bara ber dig att logga in på mobilt bankid för att du ska legitimera dig och när du faktiskt går in i mobilt bankid, går det så kallad fel första gången och nästa gången står det att du ska skriva under för att föra över en jäkla massa pengar. Om man är för snabb och ej läser ordentlig, klan du bli riktigt lurad.

När jag köpte min hoj, då gjorde jag tillsammans med köparen en överföring på internetbank. Han trodde då att var safe och betalningen var gjord. Det var dock på helgen, så jag kunde lika bra ha plockad bort överföringen igen.

Mycket bra tips, det gäller att tänka sig för.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Du känner tydligen inte till hur man luras med swish ! :D

Väx upp ! :7peta
https://www.qwant.com/?q=swishbedrägerier&t=web

Hoppas du inte tog illa upp.
Har själv varit nära åka dit på ett Paypal Phishing mail.

Hur fan kan man bli lurad via Swish ?????
Ja, visst om man är så obotligt korkad att man själv loggar in och bekräftar saker med bank ID, med då ska man inte heller ha pengar, så det löser sig själv.
Lägg plånkan på biltaket medans ni går in och pantar burkar, för ingen får ju ända ta den :va
Swisch är ju den bästa uppfinningen efter hjulet, hoppas att vi kan få en mer heltäckande funktion bara, över norden och kanske EU.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
hannuse;6484946[B skrev:
]Hur fan kan man bli lurad via Swish ?????[/B]
Ja, visst om man är så obotligt korkad att man själv loggar in och bekräftar saker med bank ID, med då ska man inte heller ha pengar, så det löser sig själv.
Lägg plånkan på biltaket medans ni går in och pantar burkar, för ingen får ju ända ta den :va
Swisch är ju den bästa uppfinningen efter hjulet, hoppas att vi kan få en mer heltäckande funktion bara, över norden och kanske EU.
Jag drar bara ett exempel:
En köpare dyker upp och betalar med swish.
Pengarna kommer in på ditt konto och några dagar senare är de försvunna.
Det som har hänt är att köparen har kommit över en annan persons konto och swishbetalningen gjordes med pengar från en annan person.
När denne sedan går in och upptäcker pengar har försvunnit så tar banken tillbaka pengarna.

Nästa steg om du bara ger upp inser att du är blåst och inte gör något
är att du får besök av polisen om det rör sig om så mycket pengar att de bryr sig.

Du är nämligen misstänkt för identitetsstöld(?). Och kapning av en annan persons bankkonto.
Alternativt att du fungerat som målvakt # för den som gjorde kapningen.
Lycka till. :)

# Det vanliga är att de som sysslar med sådant här ber någon om hjälp. Typ
"Jag ska få pengar från utlandet men det går inte skicka dom till mig.
Kan du ta emot dom ? Du får en tusing för beväret, OK ?"

https://www.qwant.com/?q=swishbedrägerier&t=web

Slutsåld
https://www.bokus.com/bok/978916360...kontroll-over-den-manskliga-sakerhetsfaktorn/
:gnissla

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Eeehhh, syn på det.
Hur ska banken kunna gå in och ta tillbaka pengar.???
Jag har en kollega som felaktigt fick en stor summa insatt på hennes konto.
Vad gör banken då???
Jo, dom kontaktar henne i ärendet, men dom kan inte göra någonting angående insättningen.
Det handlar ändå om några hundaratusen, men dom är på hennes konto, och banken har ingen rättighet att flytta dom.
Lång process blev det, men hade hon varit oärlig så hade den kunnat bli jäkligt lång.
Så det där tror jag inte alls på.
Kommer pengarna in på ditt konto, så inte fan flyttar banken dom utan rättslig process.
Och den är inte så enkel som att du bara blir misstänkt för kapning av identitet.
Så ge lite källa på det :va
No hard felleings Comeback, jag tycker bara att allt ska lyftas upp i dager, eftersom jag inte har någon vetskap om denna typ av blåsning via Swisch.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Eeehhh, syn på det.
Hur ska banken kunna gå in och ta tillbaka pengar.???
Jag har en kollega som felaktigt fick en stor summa insatt på hennes konto.
Vad gör banken då???
Jo, dom kontaktar henne i ärendet, men dom kan inte göra någonting angående insättningen.
Det handlar ändå om några hundaratusen, men dom är på hennes konto, och banken har ingen rättighet att flytta dom.
Lång process blev det, men hade hon varit oärlig så hade den kunnat bli jäkligt lång.
Så det där tror jag inte alls på.
Kommer pengarna in på ditt konto, så inte fan flyttar banken dom utan rättslig process.
Och den är inte så enkel som att du bara blir misstänkt för kapning av identitet.
Så ge lite källa på det :va
No hard felleings Comeback, jag tycker bara att allt ska lyftas upp i dager, eftersom jag inte har någon vetskap om denna typ av blåsning via Swisch.

Vad jag beskriver, banken tar tillbaka pengarna, när pengarna "stulits" har redan hänt.
Det är skillnad på när någon felaktigt fått ett för stort belopp insatt på sitt konto
och
när någon varit utsatt för ett brott. Och blivit bestulen på pengar.
Och brottsoffret kontaktar sin bank och polisen.
För att pengar försvunnit från kontot. Det är alltså stöldgods som tas tillbaka.

Jämför du kommer rullande i en stulen bil.
Tror du att du måste lämna ditt medgivande innan polisen tar bilen ?

Det här hände för några år sedan. Stod om i tidningarna. Så om du lägger ner lite tid på att söka så kommer du hitta det.
Och där stod säljaren utan bil (som han lämnat ifrån sig frivilligt, så vad skall han anmäla ....)
och utan pengar.
Snacka om torsk.

Positivt var att polisen trodde på honom.
Att han inte varit inblandad i kapningen av offrets bankkonto.
som kan börja så här
https://www.svt.se/nyheter/sakerhet...t-att-de-drabbade-blir-kompenserade-av-banken

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men, om du får betalt med Swish av en okänd person så är det ju enkelt att be om körkortet och se om det är samma namn på det som på swishbetalningen.
Betalning via baköverföring kan man bli blåst på men att bli blåst med Swish så får man nog vara lite osmart själv också.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Vad jag beskriver, banken tar tillbaka pengarna, när pengarna "stulits" har redan hänt.
Det är skillnad på när någon felaktigt fått ett för stort belopp insatt på sitt konto
och
För att pengar försvunnit från kontot. Det är alltså stöldgods som tas tillbaka.

Det här hände för några år sedan. Stod om i tidningarna. Så om du lägger ner lite tid på att söka så kommer du hitta det.
Och där stod säljaren utan bil (som han lämnat ifrån sig frivilligt, så vad skall han anmäla ....)
och utan pengar.
Snacka om torsk.

Positivt var att polisen trodde på honom.
Att han inte varit inblandad i kapningen av offrets bankkonto.
som kan börja så här
https://www.svt.se/nyheter/sakerhet...t-att-de-drabbade-blir-kompenserade-av-banken

Ok, men önskar gärna mer info och källa på det.
Har nämnligen en vän som blev utsatt just för ID-kapning, och pengar överfördes från hans konto till bedragarens.
Måste säga att bedragaren var fiffig, men det hindrar ju inte att det är brottsligt.
Han polisanmälde naturligvis, men banken har sina regler, och flyttar inga pengar bara för det.
Det som hände är att det blev en brottsutredning, där brott kan styrkas, men han var tvungen att stämma bedragaren, och pengarna har han inte sett röken av, det är två år sedan.
Banken ersätter inte, och att kräva brottslingen på pengar är inte deras sak, det vill säga dom flyttar inga pengar från bedragarens konto.
Återkallningen av pengar går via Kronofogdemyndigheten nu, via stämningen, inte via banken.

Så rätta mig gärna om det inte fungar på detta viset.
Det skulle ju bara vara bra om vi alla kan får reda på sätt som man kan luras på, och vad som kan hända.
Vad gäller hans ärende kom det aldrig i media, men förfarande var väldigt likt det här:

https://www.op.se/artikel/angelica-...a-jag-ser-sjalv-hur-latt-det-ar-att-bli-lurad

En ID-kapning som kan lura även den som är hyfsat vaksam.
Men finns pengarna på ett bankkonto så gäller banksekretessen.
Och där finns det också angivet hur samarbete med polis och kronofogden ska ske, men då blir det en så kallad utmätning av tillgångar, och det är ingen jättesnabb process.
Så jämföra med en stulen bil är inte rätt i det här fallet, men länka som sagt var gärna till källa, det är bra om vi kan reda ut detta. :tummenupp

Last edited:

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Jag drar bara ett exempel:
En köpare dyker upp och betalar med swish.
Pengarna kommer in på ditt konto och några dagar senare är de försvunna.
Det som har hänt är att köparen har kommit över en annan persons konto och swishbetalningen gjordes med pengar från en annan person.
När denne sedan går in och upptäcker pengar har försvunnit så tar banken tillbaka pengarna.

Undrar om banken kan verkligen ta tillbaka pengar is så fall. Men OK, det hade mig gjord misstänkt att bli betald av någon annan än köparen. Fast ibland kan det ju vara köparens fru som ger hans fickpengar direkt till dig. Men även det är ju lätt att kolla upp.

Bra tips.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
och

Men banken är inte polisen. Om min cykel blir stulen och jag ser någon med den på stan så får jag inte gå fram och ta tillbaka den. Den som har cykeln kan ju ha köpt den av någon, och alltså äga den.
Lika lite borde banken kunna gå in och ta pengar från någons konto, eftersom kontoinnehavaren kan ha fått pengarna på ärligt vis.
Det låter helt orimligt, men vem vet? Lagen är underlig ibland.

Ännu konstigare blir det att någon kan ta tillbaka pengar från ett Paypal-konto. Om jag efter en affär tar ut mina pengar därifrån så borde inte bedragaren kunna gå in och ta tillbaka "sina" pengar.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Viktigast när man säljer till utlandet: Tyskland, Danmark, Holland och så - dom skall fan ha med sig några flak öl när dom hämtar hojen. Vanligt hyfs, ba’.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Aha, det är kanske därför många ölsorter finns i "export-version" !!! :fyllisar
Jag sålde faktiskt en gammal avställd Saab till två danska män i 50-årsåldern en gång. De hade faktiskt med öl och bjöd. Klockan var visserligen 11 på förmiddagen, men jag kunde inte tacka nej för jag ville vara artig och trevlig.

Btw. Det var så klart Royal Export ;-)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Att sälja ett fordon som ska gå på export kan vara förenat med viss risk.
Jag avyttrar en eller två skåpbilar om året via Blocket och varje gång får jag några spekulanter som inte är skrivna
i Sverige och förutom tidigare nämnda PayPal kompisar finns även kategorin som vill ha säljarens e-postadress för att
fortsätta dialogen utanför Blockets meddelandeservice....Även dessa faller bort per automatik.

Vid exportförsäljning kräver Transportstyrelsen en handling som klart visar att fordonet har gått på export, exempelvis:

Ett intyg från ett fraktbolag / Speditör att fordonet har gått till ett annat land (Det duger alltså inte att köparen lastar in hojen på ett släp och tar med den själv till sitt land). Nyttjas ett fraktbolag kan nedanstående bortses.

En kopia på tullhandling från mottagarlandet eller kopia av fordonets registreringsbevis i mottagarlandet alternativt intyg från registreringsmyndighet i mottagarlandet att fordonet har blivit registrerat där.
Något eller några av dessa handlingar sänds tillsammans med reg.skylt och anmälan om avregistrering pga export till Transportstyrelsen .
Om någon handling saknas står du kvar som ägare och betalar fordonsskatt tills kraven är uppfyllda och detta är en
anledning att jag inte säljer till personer som ej är skrivna i Sverige.
Köparen kan göra rätt för sig, betala för hojen, förtulla den i sitt hemland och struntar i att skicka importhandlingar och då står man där....inte värt risken

Alternativet är köparen betalar för hojen som fortfarande är kvar hos säljaren tills köparen har lämnat kopia av tullhandlingar till säljaren innan han får tillgång till sin hoj........Knappast troligt att köparen går med på detta.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...