Sänka en Cbr 600 ???

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
Dynsäknings tekniken skall/skulle min kompis flickvänn göra på sin ninja kom dom fram till efter mycket övervägande.
Det verkar vara ett relativt enkelt sätt, men nackdelen är uppenbarlingen komforten, men å andra sidan, så finns det inte komfort på s-hojar, smakar det så kostar det så att säga.
Men jag hadde nog gott på hundbenen,
eller som ett alternativ, så kan jag sitta bakom dig med en rygsäck full med voffsing ben så kan vi åka hem till mig och leka med hundvalpen som ligger och gnager på sladden till laptopen.


/ Lycka till med sänkningen.
Zejt
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Jag tog en titt på hur det såg ut på farsans CBR och det var lite anorlunda stil på hundbenet. Det är alltså ett bredare hundben istället för 2 smalare.
Kollade och det såg ut ungefär som R6:ans hundben:
http://www.s-racing.se/S/Tailrisers/YAMAHAR-6st.JPG


Vet inte om man kanske måste ha lagret som syns på bilden och hur man nu går tillväga med det. Kanske inte ens är några lager där på cbr:en :confused:
Enda sättet att ta reda på det är att mecka isär! :)
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Maria1980 skrev:
Hur gör man dem längre då? Är det svetsbart material?
Förresten, finns ju NC-racing utanför stan nånstans där dom pillar med turbos
och hela helvetet. Har ett nummer till en toker där som tydligen är rätt haj
på det mesta, kan du kanske få låna om du är hygglig. :tummenupp
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Valentinic skrev:
Jag tog en titt på hur det såg ut på farsans CBR och det var lite anorlunda stil på hundbenet. Det är alltså ett bredare hundben istället för 2 smalare.
Kollade och det såg ut ungefär som R6:ans hundben:
http://www.s-racing.se/S/Tailrisers/YAMAHAR-6st.JPG


Vet inte om man kanske måste ha lagret som syns på bilden och hur man nu går tillväga med det. Kanske inte ens är några lager där på cbr:en :confused:
Enda sättet att ta reda på det är att mecka isär! :)

Jag såg det igår, det är bara ett "hundben" på min, lik den på bilden, fast aningen kortare. Räcker det att hänga upp hojen i bakre delen av ramen & sen skruva loss det? Hur mycket längre hundben kan man ha egentligen utan att det frestar på hojen & säkerheten? Ju lägre hoj, desto bättre för mig!!!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Maria1980 skrev:
Måste man besikta om hojen när man sänkt den både fram & bak och brukar de isåfall godkänna ett sådant ingrepp?

Frågar du Bilprovningen slår jag vad om att svaret blir ja. Men i praktiken tror jag det är väldigt liten risk (obefintlig?) att en utbytt länkarm upptäcks vid en vanlig kontrollbesiktning. Om du själv bara förvissar dig om att den nya länken är 100% OK - med tanke på materialval/slitage/lager/dimensionering etc - så är det nog bara att se glad ut och låta bli att nämna det.

Tänk också på att kolla så hojen inte blir för låg, så att bakhjulet/innerskärmen riskerar att slå sönder batteriet vid max ihoptryckt läge på bakfjädringen. När jag tittar på min frus CBR600 ser det ut att vara möjligt, om man inte ser upp.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Maria1980 skrev:
Jag såg det igår, det är bara ett "hundben" på min, lik den på bilden, fast aningen kortare. Räcker det att hänga upp hojen i bakre delen av ramen & sen skruva loss det? Hur mycket längre hundben kan man ha egentligen utan att det frestar på hojen & säkerheten? Ju lägre hoj, desto bättre för mig!!!

Ja, det går alldeles utmärkt att hänga upp den på det viset. Skruvar du loss den så ser du ju hur det ser ut. Hade jag varit du så hade jag provat med att förlänga den med minst 1 cm och eventuellt gjort något ingrepp på sadeln. Blir sadeln smalare så upplevs hojjen som lägre. Som sagt var, sänker du den i fram också så gämnar det ur sig :)
 

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
tror att de kan bli svårt att få de bra om hon ska sänka dynan på sin 600.
de e ju inte så att det är en enkel cuts
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
nicce skrev:
tror att de kan bli svårt att få de bra om hon ska sänka dynan på sin 600.
de e ju inte så att det är en enkel cuts

Jo det blir väl lite svårare då. Men jag tror säkert att det går iaf. Kanske inte med lika stor estetisk framgång dock....
Med sänka så menade jag att ändra stoppningen av dynan btw. :tungan
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Valentinic skrev:
Ja, det går alldeles utmärkt att hänga upp den på det viset. Skruvar du loss den så ser du ju hur det ser ut. Hade jag varit du så hade jag provat med att förlänga den med minst 1 cm och eventuellt gjort något ingrepp på sadeln. Blir sadeln smalare så upplevs hojjen som lägre. Som sagt var, sänker du den i fram också så gämnar det ur sig :)


Kikade på sadeln igår & det finns inte mycket att karva ur tyvärr. Sadlarna är rätt platta på Cbr600. Har redan sänkt hojen i fram dessutom... Men om jag förlänger hundbenet 2cm, hur mycket gör det då på sitthöjden tro? :confused:
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
69:an skrev:
Frågar du Bilprovningen slår jag vad om att svaret blir ja. Men i praktiken tror jag det är väldigt liten risk (obefintlig?) att en utbytt länkarm upptäcks vid en vanlig kontrollbesiktning. Om du själv bara förvissar dig om att den nya länken är 100% OK - med tanke på materialval/slitage/lager/dimensionering etc - så är det nog bara att se glad ut och låta bli att nämna det.

Tänk också på att kolla så hojen inte blir för låg, så att bakhjulet/innerskärmen riskerar att slå sönder batteriet vid max ihoptryckt läge på bakfjädringen. När jag tittar på min frus CBR600 ser det ut att vara möjligt, om man inte ser upp.

Hur mycket förlängde Du hundbenet på hennes Cbr? & vad gjorde det i cm på sitthöjden? :va
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Maria1980 skrev:
Hur mycket förlängde Du hundbenet på hennes Cbr? & vad gjorde det i cm på sitthöjden? :va

Förlåt, jag uttryckte mig nog oklart. Hennes hoj är inte sänkt (hon är 174 och har inga problem med sitthöjden), men när jag tittar på stötdämparlänkaget och sving/hjul så ser det ut som om det kan bli för mycket av det goda om man sänker hej vilt. Säkrast är ju att prova, om/när man bytt hundben, med stötdämparen i mjukaste läget och tynga ner hojen till bottenläget bak för att se att allt går fritt. :tummenupp

(Man vill ju inte krossa batteriet, eller att hjulet slår upp i sadelunderredet, om man kör över ett gupp med någon bakpå...)
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Maria1980 skrev:
Kikade på sadeln igår & det finns inte mycket att karva ur tyvärr. Sadlarna är rätt platta på Cbr600. Har redan sänkt hojen i fram dessutom... Men om jag förlänger hundbenet 2cm, hur mycket gör det då på sitthöjden tro? :confused:

En helt vild gissning; 4cm?

Har du skruvat loss än? Hur ser det ut?
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Vi köpte en Fazer 600 -01 till min sambo som jag skulle sänka. Hon är nämligen bara 1,54 över havet.

Mina tips:
1. Hundbenet förlängde jag med 1,5 cm vilket resulterade i att däcket nästan tog i skärmen. Gjorde om benen och förlängde nu med endast 5 mm och då vart det kanon. Jag gjorde mina själv, det var mycket lätt. 2 st plattjärn som jag borrade 2 st hål i varje och målade sen med hammarlack. Istället för att ge 1595 kr på firma.
2. Sänkte framgaffeln. Inga kommentarer.
3. Skar bort på sidorna av sadeln och INTE mitt på. Tänk dig själv att du tar bort mitt uppepå, då åker du själv ner lite MEN benen åker ju isär. D.v.s. att benen åker uppåt ändå. Mitt tips är alltså att bara ta på sidorna så du får "ihop" benen. Hoppas du förstår trots denna komplicerade förklaring.

Lycka till!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jesus vad korta alla tjejer är. Tycker alla har problem med höjden på hojarna?

Jag är 172 cm och har en hoj med sitthöjd på 95,5 cm, 10-15 cm högre än på sporthojarna. Har inga problem med det.

Hoppas du hittar nåt bra sätt att lösa det på! :tummenupp
 
Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Mogge70 skrev:
Mina tips:
1. Hundbenet förlängde jag med 1,5 cm vilket resulterade i att däcket nästan tog i skärmen. Gjorde om benen och förlängde nu med endast 5 mm och då vart det kanon. Jag gjorde mina själv, det var mycket lätt. 2 st plattjärn som jag borrade 2 st hål i varje och målade sen med hammarlack. Istället för att ge 1595 kr på firma.
2. Sänkte framgaffeln. Inga kommentarer.
3. Skar bort på sidorna av sadeln och INTE mitt på. Tänk dig själv att du tar bort mitt uppepå, då åker du själv ner lite MEN benen åker ju isär. D.v.s. att benen åker uppåt ändå. Mitt tips är alltså att bara ta på sidorna så du får "ihop" benen. Hoppas du förstår trots denna komplicerade förklaring.

Lycka till!

Tack för tipsen! Jag förstår precis vad Du menar men tyvärr så finns inte det något att karva ur på sidorna då sadeln är tunn från början. Hundbenet ska jag försöka göra om, problemet är att det är ett tjockt ben istället för två som på fazern. Vet Du hur mycket i sitthöjd de 5millimetrarna gjorde? Känns inte som att det kan påverka så mycket med 5 mm? Om Du tittar på bilden på min hoj så tror jag att det är mer luft mellan bakdäck & skärm än på fazern...?
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Valentinic skrev:
En helt vild gissning; 4cm?

Har du skruvat loss än? Hur ser det ut?

Oj, kan det göra så mycket verkligen? Jag har inte några krokar i taket i garaget så än har jag inte fått loss benet. Men funderar på att sätta Dit centralstödet & försöka med domkraften istället. Borde gå :tummenupp
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Maria1980 skrev:
Oj, kan det göra så mycket verkligen? Jag har inte några krokar i taket i garaget så än har jag inte fått loss benet. Men funderar på att sätta Dit centralstödet & försöka med domkraften istället. Borde gå :tummenupp

Hmm, borde det inte funka att ställa upp den på centralstödet och sedan tynga ner den fram?
 
Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Emmi skrev:
Jesus vad korta alla tjejer är. Tycker alla har problem med höjden på hojarna?

Jag är 172 cm och har en hoj med sitthöjd på 95,5 cm, 10-15 cm högre än på sporthojarna. Har inga problem med det.

Hoppas du hittar nåt bra sätt att lösa det på! :tummenupp

Ja Du, eftersom Du är 16 cm längre än mig förstår jag att Du når ner ordentligt :Bugar
Men jag ser att Du har en annan typ av hoj, mycket lättare än min som väger 215kg. Tänk Dig själv att stå & balansera på tåspetsen vid rödljuset... Inte så himla skoj när alla långa når ner med hela fossingen :7peta
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Maria1980 skrev:
Tack för tipsen! Jag förstår precis vad Du menar men tyvärr så finns inte det något att karva ur på sidorna då sadeln är tunn från början. Hundbenet ska jag försöka göra om, problemet är att det är ett tjockt ben istället för två som på fazern. Vet Du hur mycket i sitthöjd de 5millimetrarna gjorde? Känns inte som att det kan påverka så mycket med 5 mm? Om Du tittar på bilden på min hoj så tror jag att det är mer luft mellan bakdäck & skärm än på fazern...?

Det ser ut att vara mer luft på din hoj, men jag tror ändå att det räcker med 5 mm. Fazer sänktes rätt mycket med de 5 mm. Tror att den sänktes ca 4 cm längst bak på svingen, dvs den blev någon cm lägre vid sadeln.
Nackdelen med att sänka hojen mycket är att stödet blir för långt och det kan bli problem med att få hojen att luta på stödet. Sen kan det bli ett litet h-vete att få upp den på centralstödet efter sänkningen. Tänk på det!
Sänk inte hojen för mycket, du ändrar ju mycket på hojens köregenskaper.
Om du sätter på centralstödet så står hojen på framhjulet pga tyngden ligger ju fram. Det var mycket lätt på Fazer att byta hundbenen pga centralstödet, bakhjulet hänger ju då i luften och framhjulet var i backen.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top