Sänka en Cbr 600 ???

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Maria1980 skrev:
Ja Du, eftersom Du är 16 cm längre än mig förstår jag att Du når ner ordentligt :Bugar
Men jag ser att Du har en annan typ av hoj, mycket lättare än min som väger 215kg. Tänk Dig själv att stå & balansera på tåspetsen vid rödljuset... Inte så himla skoj när alla långa når ner med hela fossingen :7peta

Din hoj är 14,5 cm lägre än min i sitthöjd, väger visserligen betydligt mer. Glid över lite i sadeln så borde du ju nå ner, fast det är klart det är skönare att vara mer säker, surt att tappa hojen. Jag har själv haft två sporthojar och kört betydligt fler, aldrig haft problem med att nå ner som tur är. :Bugar
Det är lite högt när jag kör min hoj med crossdäck på skogsstigar uppför och nerför och behöver sätta ner foten, når bara ner med tårna.
Hoppas du hittar nåt bra sätt att lösa det på! :) Menade inget negativt mot dej om det lät så, tycker bara att jag har sett massor av såna här trådar det senaste... :3freak

Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Emmi skrev:
Din hoj är 14,5 cm lägre än min i sitthöjd, väger visserligen betydligt mer. Glid över lite i sadeln så borde du ju nå ner, fast det är klart det är skönare att vara mer säker, surt att tappa hojen. Jag har själv haft två sporthojar och kört betydligt fler, aldrig haft problem med att nå ner som tur är. :Bugar
Det är lite högt när jag kör min hoj med crossdäck på skogsstigar uppför och nerför och behöver sätta ner foten, når bara ner med tårna.
Hoppas du hittar nåt bra sätt att lösa det på! :) Menade inget negativt mot dej om det lät så, tycker bara att jag har sett massor av såna här trådar det senaste... :3freak

Nejdå, förstod att det inte var något negativt :) Jag glider över en hel del på sadeln för att få balans, om jag nu måste erkänna det så har jag inte vidare värst långa ben heller *skratt* Tappade hojen en gång i början, det vill jag inte göra om. Nu har jag visserligen fått mer rutin men ack så pinsamt om man lägger hojen i en korsning... :död

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Mogge70 skrev:
Det ser ut att vara mer luft på din hoj, men jag tror ändå att det räcker med 5 mm. Fazer sänktes rätt mycket med de 5 mm. Tror att den sänktes ca 4 cm längst bak på svingen, dvs den blev någon cm lägre vid sadeln.
Nackdelen med att sänka hojen mycket är att stödet blir för långt och det kan bli problem med att få hojen att luta på stödet. Sen kan det bli ett litet h-vete att få upp den på centralstödet efter sänkningen. Tänk på det!
Sänk inte hojen för mycket, du ändrar ju mycket på hojens köregenskaper.
Om du sätter på centralstödet så står hojen på framhjulet pga tyngden ligger ju fram. Det var mycket lätt på Fazer att byta hundbenen pga centralstödet, bakhjulet hänger ju då i luften och framhjulet var i backen.

Jag måste kapa stödet ändå eftersom jag redan sänkt hojen ifram. Letar alltid upp en grop att "parkera" stödet i, annars riskerar hjen att tippa. Tack för Dina tips, en cm på sitthöjden gör mycket för balansen kan jag lova!!!

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Maria1980 skrev:
Nejdå, förstod att det inte var något negativt :) Jag glider över en hel del på sadeln för att få balans, om jag nu måste erkänna det så har jag inte vidare värst långa ben heller *skratt* Tappade hojen en gång i början, det vill jag inte göra om. Nu har jag visserligen fått mer rutin men ack så pinsamt om man lägger hojen i en korsning... :död

Haha, yez. :rofl Jag vet, jag gjorde en highsider i januari på väg ut från en bensinmack och på väg in i en rondell i rusningstrafik. Bakhjulet släppte, jag flög åt ett hoj och hojen åt ett annat. :3freak Det är då man är glad att man har motard och att den startar fort... Reste mej, lyfte hojen och var iväg inom ett par sekunder. :rodnar

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Maria1980 skrev:
Jag måste kapa stödet ändå eftersom jag redan sänkt hojen ifram. Letar alltid upp en grop att "parkera" stödet i, annars riskerar hjen att tippa. Tack för Dina tips, en cm på sitthöjden gör mycket för balansen kan jag lova!!!

Kolla runt på hojskrotarna om du kan hitta ett begagnat stöd.
www.spinnin-wheel.se

Jag skulle få ge 350 kr för ett stöd till Fazern.

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
skönt att läsa att det inte bara är jag som är lite för kort i rocken, (benen kanske man skall säga).. Skall kolla på en CBR 600f -88 imorn och mycket som bestämmer är om jag når ner. Har bara 160cm att skryta med och det är inte så mycket. Som skrivet innan kan det vara skönt att nå ner med lite mera än bara tårna. Slippa stanna mot en bil bredvid vid rödljusen :wiggle hade nog inte varit så populärt. Var och testade lite olika hojar på Yamaha och Honda och det var inte många som passade kan jag säga. Är lite nervös inför att börjar övningsköra med bilskolan, vet ju inte ens vad det är för hoj.. Men det blir nog bra hoppas jag. Får kasa från sida till sida. Haha... :yoparty

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Att jämföra sitthöjd mellan en sporthoj och motard/offroad i obelastat tillstånd är inte helt relevant då en motard/offroad normalt har mjukare fjädring så skillnaden blir inte lika stor när dom är belastade.

Men Maria1980 du kan ju alltid skaffa en kille som väger 120 pannor som du sätter bakpå, då blir den nog låg :tungan

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Goiting skrev:
skönt att läsa att det inte bara är jag som är lite för kort i rocken, (benen kanske man skall säga).. Skall kolla på en CBR 600f -88 imorn och mycket som bestämmer är om jag når ner. Har bara 160cm att skryta med och det är inte så mycket. Som skrivet innan kan det vara skönt att nå ner med lite mera än bara tårna. Slippa stanna mot en bil bredvid vid rödljusen :wiggle hade nog inte varit så populärt. Var och testade lite olika hojar på Yamaha och Honda och det var inte många som passade kan jag säga. Är lite nervös inför att börjar övningsköra med bilskolan, vet ju inte ens vad det är för hoj.. Men det blir nog bra hoppas jag. Får kasa från sida till sida. Haha... :yoparty

Men då är Du lång, jag är 156cm :/ Vad roligt att Du ska skaffa en Cbr :tummenupp Bra hojar måste jag säga! & nu har Du fått många bra tips i den här tråden om hur Du kan sänka den. Jag lovar att Du kommer nå ner på körskolehojarna. De flesta skolor har samma modeller & de är låga. Lycka till med mc-kortet!

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Besserwisser skrev:
Att jämföra sitthöjd mellan en sporthoj och motard/offroad i obelastat tillstånd är inte helt relevant då en motard/offroad normalt har mjukare fjädring så skillnaden blir inte lika stor när dom är belastade.

Men Maria1980 du kan ju alltid skaffa en kille som väger 120 pannor som du sätter bakpå, då blir den nog låg :tungan

Japp. Dessutom väger motarden säkerligen 70kg mindre. Men jag vill inte ha någon 120kg kille så det är ingen bra lösning :fatta! :hihi :hihi :hihi

Goiting

Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
Maria1980 skrev:
Men då är Du lång, jag är 156cm :/ Vad roligt att Du ska skaffa en Cbr :tummenupp Bra hojar måste jag säga! & nu har Du fått många bra tips i den här tråden om hur Du kan sänka den. Jag lovar att Du kommer nå ner på körskolehojarna. De flesta skolor har samma modeller & de är låga. Lycka till med mc-kortet!

Jag såg hojen jag skall titta på på blocket och blev helt såld.Nu håller jag tummarna att den är fin och ett bra köp.Men en Cbr skall jag ha vilket som..
Tack så mycket, skall bara få lämpet innan jag kan börja med skolan. Fick en glad nyhet idag ,förmodligen kan jag ha min pappa som handledare trots att han blivit av med kortet för 2 år sen men eftersom dom ändrat reglerna iår så tror jag att det kommer att gå bra. Pirr i magen har jag nu.. ÄNTLIGEN MC :D

:banana :banana :banana

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
:mattias Tänk på att när ni damer sänker hojen fram så beter sig hojen inte som den ska. Den bör bli lite nevösare (eller mycket). Så om ni sänker hojen försök att sänka lika mycket fram som bak, bara ett tips :tummenupp

björn

Goiting

Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
ecce skrev:
:mattias Tänk på att när ni damer sänker hojen fram så beter sig hojen inte som den ska. Den bör bli lite nevösare (eller mycket). Så om ni sänker hojen försök att sänka lika mycket fram som bak, bara ett tips :tummenupp

björn

Desto mera tips desto bättre :D Tackar..

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Besserwisser skrev:

You got a point there. :tummenupp Men trots så är en offroad med crossdäck bra mycket högre än en sporthoj i belastat tillstånd. Det var inte så relevant heller för den delen, tycker bara att alla tjejer verkar vara så korta och ska sänka sina hojar. Har inte det problemet själv, varken med motard, offroad eller sporthoj som tur är.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Blomquist #14 skrev:
Förresten, finns ju NC-racing utanför stan nånstans där dom pillar med turbos
och hela helvetet. Har ett nummer till en toker där som tydligen är rätt haj
på det mesta, kan du kanske få låna om du är hygglig. :tummenupp

Tog vväääääääldigt lång tid att få nått fixat när Westen skulle ha grejer till Tl:en därifrån..
Men kanske värt ett försök :)

Edit: i Torstuna ligger det, har jag för mig, ut mot skattmansö.

Last edited:

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
TinaTjejen skrev:
Tog vväääääääldigt lång tid att få nått fixat när Westen skulle ha grejer till Tl:en därifrån..
Men kanske värt ett försök :)

Edit: i Torstuna ligger det, har jag för mig, ut mot skattmansö.
Ja du har säkert rätt, har inte provat dom så...
Tony som jag snackat med bygger sin hoj tillsammans med Ronny där ute så
jag tror att han har lite spec.service så att säga.. =)
Men han ville ha hela vintern för att fixa en grej åt mig så det kanske ligger en
del i det du säger. :hihi

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...