Sänka hoj 30 mm - måste jag korta stödet också?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du som minns geometrilektionerna från gymnasiet, du som är ingenjör eller gammal mattelärare. Nu är det dags för dig att skina! :)

Jag funderar på att sänka min Kawa Versys med 30 mm. Frågan är om jag då måste korta stödet motsvarande för att hojen inte skall stå alltför upprätt? Vill helst inte kapa stödet. Om jag sänker hela hojen, hur mycket påverkar det då stödet, med tanke på vinkeln? Det borde väl inte bli samma 30 mm - utan något annat? Eller tänker jag fel? Se skiss nedan!

* Vid sänkning kommer hojen ned 30 mm och då blir sida B 30 mm kortare, dvs 340 mm stället för 370 mm.
* Sida A är kontant i det här scenariot, stödet är fortsatt 300 mm.
* Sida C, mot marken, borde öka något när B blir kortare. Eller hur?

Men mycket högre kommer hörnet A/C när B blir 30 mm kortare?
Fasen, jag minns näranog ingenting från geometrin när jag gick i skolan på 1900-talet! :)
Någon annan som minns eller vet?

Jag är tacksam för kloka inspel!


1719913504786.png
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gör som jag när jag sänkte XT660:n ca 25mm.
Mätte först avståndet från spetsen på högra handtaget lodrätt mot golvet.
Sänkte hojen, och sedan skapade jag en bild av hur mycket stödet behövde kapas genom att göra samma mätning, medan assistenten (Tårtsmulan) mätte med en tumstock i samma vinkel som stödet.
När jag hade rätt höjd, så fick hon läsa av tumstocken.
Men håller med, det är coolare att räkna.
Men, ja, det behövde förkortas, den blev alldeles för upprätt annars.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är inte komplett data att jobba på - var är stödets axel (rotationspunkt) i förhållande till hojens centrumlinje?
Hur mycket lutar hojen när den står på stödet
Sedan inverkar stödets position i längdled, till viss del även plattans vinkel

Gör som Hannuse säger - sänk o kolla, det ger en bra indikation på om/hur mycket du behöver kapa. Vill du ha hjälp med kapa/svetsa så hör av dig - kan miga/tiga ihop det, med eller utan stödhylsa (föredrar med hylsa för säkerhets skull)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är inte komplett data att jobba på - var är stödets axel (rotationspunkt) i förhållande till hojens centrumlinje?
Hur mycket lutar hojen när den står på stödet
Sedan inverkar stödets position i längdled, till viss del även plattans vinkel

Gör som Hannuse säger - sänk o kolla, det ger en bra indikation på om/hur mycket du behöver kapa. Vill du ha hjälp med kapa/svetsa så hör av dig - kan miga/tiga ihop det, med eller utan stödhylsa (föredrar med hylsa för säkerhets skull)
Ja, bra tillägg.
Jag svetsade med en stödhylsa, kändes tryggast.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lägg en 30mm tjock kloss på marken under stödet så ser du vad som händer.
Jag gjorde det och det kändes inte helt ok. Hojen stod lite väl upprätt. Men så började jag fundera på vad de olika vinklarna skulle ge för total effekt. 20 mm skulle t ex vara nästan ok. Men 30 är lite för högt för min smak. En elak vindby.... och brak!

Så, varför har jag då snöat in på just 30mm? För att den sänkningssats jag fått mig föreslagen sänker just med 30 mm. Fast kanske kan man lägga in en distans på 10 mm och på så vis får 20 mm? Får fråga mekanikern om det i så fall.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är inte komplett data att jobba på - var är stödets axel (rotationspunkt) i förhållande till hojens centrumlinje?
Hur mycket lutar hojen när den står på stödet
Sedan inverkar stödets position i längdled, till viss del även plattans vinkel

Gör som Hannuse säger - sänk o kolla, det ger en bra indikation på om/hur mycket du behöver kapa. Vill du ha hjälp med kapa/svetsa så hör av dig - kan miga/tiga ihop det, med eller utan stödhylsa (föredrar med hylsa för säkerhets skull)
Tack för det! Det kan mycket väl hända att jag hör av mig ifall jag går vidare med det här projektet. Det blir troligen lite senare i sommar i så fall (är några veckor på Rossö i juli).
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack för det! Det kan mycket väl hända att jag hör av mig ifall jag går vidare med det här projektet. Det blir troligen lite senare i sommar i så fall (är några veckor på Rossö i juli).
Man vet aldrig, vi kanske ses där om du bor på södra
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för det! Det kan mycket väl hända att jag hör av mig ifall jag går vidare med det här projektet. Det blir troligen lite senare i sommar i så fall (är några veckor på Rossö i juli).
Glöm inte att Café Dunken också finns till din tjänst.
Framåt kvällen kanske vi ändrar gaffelvinkeln istället :)
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
När jag sänkte en vfr800 åt frugan så behövde jag inte korta stödet, det räckte med att slipa ned infästningen så det kom lite längre fram när man fällde ut det. Alltså ta bort lite av godset på antingen själva stödet eller plattan det stöder mot när det är utfällt. Kanske skulle funka på en Versys med? Rätt enkel operation.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2024-07-02 kl. 14.17.32.png
    Skärmavbild 2024-07-02 kl. 14.17.32.png
    733.2 KB · Visningar: 12

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
En polare har ett annat problem men även det stöd-relaterat. Han köpte en fabrikssänkt Triumph Tiger 1200 XCX och dom kommer utan centralstöd. Troligtvis för att Triumph inte orkar tillverka ett lite lägre centralstöd om jag får gissa..... Någon har bevisligen tagit beslutet att standard centralstödet är för högt för en sänkt Tiger 1200 för att man ska få upp hojen på stödet utan för stora problem..... Så det finns inga centralstöd på den fabrikssänkta varianten..... Sidostöd finns det däremot ett och det är med stor trolighet samma som sitter på standardmodellen....... 😂 🤣 Tror jag åtminstone. Men följdfrågan......

Sitter det ett centralstöd på din hoj och hur i så fall tror du att det kan påverkas när du sänker hojen??

Polaren vill gärna ha ett centralstöd på sin hoj. Underlättar rejält i väldigt många situationer men Triumph tillverkar inga ställ till hans modell..... Hittat ett ställe i Rumänien där jag har polare som nog kan tillverka ett sänkt ställ till hans hoj. Så vi tittar lite på det just nu. Men i hans fall har Triumph tagit beslutet att helt enkelt skita i att sätta dit ett centralstöd på hans modell......
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En polare har ett annat problem men även det stöd-relaterat. Han köpte en fabrikssänkt Triumph Tiger 1200 XCX och dom kommer utan centralstöd. Troligtvis för att Triumph inte orkar tillverka ett lite lägre centralstöd om jag får gissa..... Någon har bevisligen tagit beslutet att standard centralstödet är för högt för en sänkt Tiger 1200 för att man ska få upp hojen på stödet utan för stora problem..... Så det finns inga centralstöd på den fabrikssänkta varianten..... Sidostöd finns det däremot ett och det är med stor trolighet samma som sitter på standardmodellen....... 😂 🤣 Tror jag åtminstone. Men följdfrågan......

Sitter det ett centralstöd på din hoj och hur i så fall tror du att det kan påverkas när du sänker hojen??

Polaren vill gärna ha ett centralstöd på sin hoj. Underlättar rejält i väldigt många situationer men Triumph tillverkar inga ställ till hans modell..... Hittat ett ställe i Rumänien där jag har polare som nog kan tillverka ett sänkt ställ till hans hoj. Så vi tittar lite på det just nu. Men i hans fall har Triumph tagit beslutet att helt enkelt skita i att sätta dit ett centralstöd på hans modell......
Tjöp ett originalstöd så kortar man det bara. Hör av dig så ordnar det sig.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Tjöp ett originalstöd så kortar man det bara. Hör av dig så ordnar det sig.
Har du en kap och kan du svetsa? Det vore ju det bästa/enklaste alternativet. Dom dyker upp på beg-marknaden ibland. Egentligen borde man montera det först och se om det ens behöver kortas..... Vet inte hur mycket hojen är sänkt dock men det borde nog vara runt 30 millimeter i dom krokarna. Jag kan sänka min BMW via dämparna med ca 20 millimeter och jag har fortfarande inga som helst problem att få upp hojen på centralstödet. Tror inte att ytterligare 10 mm skulle göra någon större skillnad på just min hoj. 🤔 Sidostödet på min GSA kan man justera i sidled också. Så det går att justera ut/in litegrand vilket nog gör att sidostödet nog funkar även efter en sänkning misstänker jag. Vilket jag personligen inte kommer ge mig på. Är "tillräckligt" lång. ;) Men polaren visste inte ens om att Triumphs fabrikssänkta modell kom utan centralstöd. Det märkte han först en månad efter att han hämtat hojen från Triumph när han skulle ha upp den på centralstödet...... Som inte fanns där...... 😂🤣 Det visste inte ens Triumph själva verkar det som. När han ringde upp Triumph blev dom helt förvånade och då kollade dom upp det....... Inget centralstöd på dom fabrikssänka hojarna..... Dom är ganska ovanliga verkar det som.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du en kap och kan du svetsa? Det vore ju det bästa/enklaste alternativet. Dom dyker upp på beg-marknaden ibland. Egentligen borde man montera det först och se om det ens behöver kortas..... Vet inte hur mycket hojen är sänkt dock men det borde nog vara runt 30 millimeter i dom krokarna. Jag kan sänka min BMW via dämparna med ca 20 millimeter och jag har fortfarande inga som helst problem att få upp hojen på centralstödet. Tror inte att ytterligare 10 mm skulle göra någon större skillnad på just min hoj. 🤔 Sidostödet på min GSA kan man justera i sidled också. Så det går att justera ut/in litegrand vilket nog gör att sidostödet nog funkar även efter en sänkning misstänker jag. Vilket jag personligen inte kommer ge mig på. Är "tillräckligt" lång. ;) Men polaren visste inte ens om att Triumphs fabrikssänkta modell kom utan centralstöd. Det märkte han först en månad efter att han hämtat hojen från Triumph när han skulle ha upp den på centralstödet...... Som inte fanns där...... 😂🤣 Det visste inte ens Triumph själva verkar det som. När han ringde upp Triumph blev dom helt förvånade och då kollade dom upp det....... Inget centralstöd på dom fabrikssänka hojarna..... Dom är ganska ovanliga verkar det som.
Ja båda frågorna!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Man vet aldrig, vi kanske ses där om du bor på södra
Bor på Höjden. Men du kanske ser mig på vägarna? Antingen med den Aperol-färgade Kawan eller med den svarta Guzzin. Har inte bestämt mig ännu. Guzzin har massor av karaktär. Fast Kawan är bekvämare om det regnar småspik när jag åker hemåt igen i augusti... :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En polare har ett annat problem men även det stöd-relaterat. Han köpte en fabrikssänkt Triumph Tiger 1200 XCX och dom kommer utan centralstöd. Troligtvis för att Triumph inte orkar tillverka ett lite lägre centralstöd om jag får gissa..... Någon har bevisligen tagit beslutet att standard centralstödet är för högt för en sänkt Tiger 1200 för att man ska få upp hojen på stödet utan för stora problem..... Så det finns inga centralstöd på den fabrikssänkta varianten..... Sidostöd finns det däremot ett och det är med stor trolighet samma som sitter på standardmodellen....... 😂 🤣 Tror jag åtminstone. Men följdfrågan......

Sitter det ett centralstöd på din hoj och hur i så fall tror du att det kan påverkas när du sänker hojen??

Polaren vill gärna ha ett centralstöd på sin hoj. Underlättar rejält i väldigt många situationer men Triumph tillverkar inga ställ till hans modell..... Hittat ett ställe i Rumänien där jag har polare som nog kan tillverka ett sänkt ställ till hans hoj. Så vi tittar lite på det just nu. Men i hans fall har Triumph tagit beslutet att helt enkelt skita i att sätta dit ett centralstöd på hans modell......
Känner igen det där med Triumph. Min tidigare Tiger Sport 1050 var sänkt (kit från Lust Racing) och saknade centralstöd p g a det. Sades det, dvs obekräftad uppgift.

Samma obekräftade källa sade att det var en Triumph-mek från Stigefelts som hade sänkt den och tagit beslut att centralstödet inte funkade på en sänkt hoj. Antingen för att det tog i vid kurvtagning, eller att det skulle bli för jobbigt att få upp den på stödet. Oklart vilket skäl som vägde tyngst. Kanske båda?

Och nej, min Kawa har inget centralstöd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du sänker 30mm både fram och bak så blir det ju 30mm sänkning totalt.
Strunta i vinklarna och mät 30mm från marken i lodrät riktning på stödet med stödet nerfällt.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Eftersom hypotenusan (stödet) är kortare än närliggande katet (avståndet till marken) kan inte jag i alla fall räkna ut det, men om du mäter ut hur långt stödet skulle vara för att nå marken med hojen upprätt går det att räkna ut.


T.ex vi lägger på 200mm extra längd, stöd + mätt extra längd = 500mm

Om jag har räknat rätt så är det så här:

cos V = närliggande katet/hypotenusan
V = cos−1 (370/500)
V = 42,3 grader lutning på stödet
cos (42,3) = 340/x (340 är nya höjden efter sänkning, x är den obekanta längden på stödet. Bibehållen vinkel)
340/cos (42,3) = x
x = 460
Alltså borde längden på stödet bli 260mm (460- extra 200mm) långt för att bibehålla samma lutning på hojen med sänkningssatsen monterad. :mattias

Observera att jag bara tagit ett godtyckligt mått för att förlänga stödet för att kunna räkna.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top