TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du som minns geometrilektionerna från gymnasiet, du som är ingenjör eller gammal mattelärare. Nu är det dags för dig att skina!
Jag funderar på att sänka min Kawa Versys med 30 mm. Frågan är om jag då måste korta stödet motsvarande för att hojen inte skall stå alltför upprätt? Vill helst inte kapa stödet. Om jag sänker hela hojen, hur mycket påverkar det då stödet, med tanke på vinkeln? Det borde väl inte bli samma 30 mm - utan något annat? Eller tänker jag fel? Se skiss nedan!
* Vid sänkning kommer hojen ned 30 mm och då blir sida B 30 mm kortare, dvs 340 mm stället för 370 mm.
* Sida A är kontant i det här scenariot, stödet är fortsatt 300 mm.
* Sida C, mot marken, borde öka något när B blir kortare. Eller hur?
Men mycket högre kommer hörnet A/C när B blir 30 mm kortare?
Fasen, jag minns näranog ingenting från geometrin när jag gick i skolan på 1900-talet!
Någon annan som minns eller vet?
Jag är tacksam för kloka inspel!
Jag funderar på att sänka min Kawa Versys med 30 mm. Frågan är om jag då måste korta stödet motsvarande för att hojen inte skall stå alltför upprätt? Vill helst inte kapa stödet. Om jag sänker hela hojen, hur mycket påverkar det då stödet, med tanke på vinkeln? Det borde väl inte bli samma 30 mm - utan något annat? Eller tänker jag fel? Se skiss nedan!
* Vid sänkning kommer hojen ned 30 mm och då blir sida B 30 mm kortare, dvs 340 mm stället för 370 mm.
* Sida A är kontant i det här scenariot, stödet är fortsatt 300 mm.
* Sida C, mot marken, borde öka något när B blir kortare. Eller hur?
Men mycket högre kommer hörnet A/C när B blir 30 mm kortare?
Fasen, jag minns näranog ingenting från geometrin när jag gick i skolan på 1900-talet!
Någon annan som minns eller vet?
Jag är tacksam för kloka inspel!
Last edited: