Sänkt straff för våldtäkt mot barn...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Övergrepp och våldtäkt på barn, tidelag(övergrepp och våldtäkt på djur) är okej enligt våra kära politiker. Verkar som de pysslar med sånt själva, men lurar du staten så deras höga löner påverkas så ska du faaaan dra ner brallorna och få den största stocken i 2:an direkt.
 

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Våldtäkt mot barn av normalgraden ger 2 till 6 år i fängelse, grovt brott ger 4 till 10 år. Se vidare 6 kap BrB för de andra sexualbrotten.

Det maximala tidsbestämda fängelsestraff som kan utdömas i Sverige är 10 år (undantaget bestämmelserna i 26 kap §§ 2 och 3 BrB).

Problemet i Sverige är inte att det är kassa påföljder, utan att rätterna inte använder hela straffskalorna.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag vet inte vilket fall du hänvisar till, men här i Umeå dömdes och fängslades en man för våldtäkt av sin egen dotter, och satt inlåst rätt länge innan dotterns hittepåfantasier blev så otroliga (hon påstod bland annat att präster i Umeå utförde ritualmord i kyrkan om nätterna) att fallet togs upp igen, och mannen friades.

Honom vet jag hur det gick för, och det gick inte så vidare bra för honom.
Den här Bosse menade jag.
Det kanske är samma fall som du tänker på?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26542&a=386163

Visst är det så.

Att det dessutom finns "sakkunniga" i form av barnpsykologer etc. som gör sitt bästa för att suggerera "minnen", och som med en dåres envishet vidhåller att barn inte kan ljuga, har resulterat i så otroligt mycket onödigt lidande för utpekade gärningsmän och deras familjer.

Detta är dock sällan något som kommer till allmänhetens kännedom eftersom media inte tycker att det säljer lika mycket som att rapportera om att någon kanske är skyldig.

Håller med.
Teknisk bevisning borde väga tyngre än psykologers och terepeauters flummiga tyckande.
Inte minst i fall där det riskeras att för evigt stämpla den misstänkte till pedofil eller liknande.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top