Sänkt straff för våldtäkt mot barn...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom borde sluta med nyanseringen. Alla sexuella övergrepp mot barn är en kriminell handling och borde bestraffas med minst lika hårda straff som delas ut till dom som lurat staten på stålar.
:Bugar

Alla människor som knullar barn eller vill se barn nakna i sexuella sammanhang borde skickas till Sibirien för att skotta snö. Det kanske kunde få dom på bättre tankar. :näsblod
En vuxen man är väl disådär 15 gånger större än ett litet barn? Pedofiler borde få något som är 15 gånger deras egen kuk uppkört i röven, hela vägen, vid lika många tillfällen som dom har utsatt ett barn för det!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men vad skulle ni vilja göra med en som har förgripit sig sexuellt under 15 år på ett barn?

Först skulle jag tenda en eld, sedan skulle ja eldra på ett järn så det bev glöd hett. Sen skulle ja brennmerka pungen, ollonet och sen testicklarna. Sen skulle jag vilja spruta syra i dems ansickte, så det nestan försvan. Sen skulle jag kasta dem framför en tunnelbanetåg med taggiga hjul så de blev helt söndertaggade över hela kroppen!!!!! Minst!!!!
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
En vuxen man är väl disådär 15 gånger större än ett litet barn? Pedofiler borde få något som är 15 gånger deras egen kuk uppkört i röven, hela vägen, vid lika många tillfällen som dom har utsatt ett barn för det!

Öga-för-öga-tillämpning i det juridiska systemet? Det finns massor med varma sköna länder som delar din syn där.

Är det inte lite politiskt korrekt att avsky pedofili förresten?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Vakna upp, Sveriges strafftider för sexualbrott suger hårt!
Var är strafftiderna bra då? Enligt amerikanske Bureau og Justice sitter en pedofil i USA inne i tre år (döms dock till sju år...)

Mitt intryck är att Sveriges straffsatser ofta ligger ungefär i nivå med vad de ligger i de flesta andra "civiliserade" länder. Eftersom du så tydligt pekar ut Sverigs så har du kanske annan info??

eftersom jag har det tveksama nöjet att jobba med en del pedofiler så tycker jag att en sak är lite spännande. I samhället finns det inget som vi vurmar så mycket för som ett barn som blivit utsatt för övergrepp. Fast den empatin varar bara till den dagen som offret själv blir en förövare, då han helt plötsligt åker expresshiss rakt genom samhället, oavsett om han har fått adekvat hjälp efter sitt eget övergrepp eller inte.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
eftersom jag har det tveksama nöjet att jobba med en del pedofiler så tycker jag att en sak är lite spännande. I samhället finns det inget som vi vurmar så mycket för som ett barn som blivit utsatt för övergrepp. Fast den empatin varar bara till den dagen som offret själv blir en förövare, då han helt plötsligt åker expresshiss rakt genom samhället, oavsett om han har fått adekvat hjälp efter sitt eget övergrepp eller inte.
Det hänger väl dels ihop med att man sällan (aldrig?) får hela bilden i media? Och bara för att han har varit offer så tycker inte jag att det ger honom rätt att bli förövare, eller att det ska mildra hans straff. Om nån snor min hoj, får jag sno din då? Lite skillnad i brott, men det borde ju vara samma rättsprincip.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
:Bugar


En vuxen man är väl disådär 15 gånger större än ett litet barn? Pedofiler borde få något som är 15 gånger deras egen kuk uppkört i röven, hela vägen, vid lika många tillfällen som dom har utsatt ett barn för det!

Ja gör det, precis som när de var barn!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Var är strafftiderna bra då? Enligt amerikanske Bureau og Justice sitter en pedofil i USA inne i tre år (döms dock till sju år...)

Vad pedofiler får för straff är ju inte så intressant då en pedofil kan ha åkt dit för rattfylleri och fått en månads fängelse.
Det som däremot är intressant är att det jag gissar att du menar, dvs ett jämförbart brott, inte alls ger så lågt straff som du skriver. Enligt samma källa som du anger:

cjuse50.gif


menar du att man får en stor rabatt om man våldtar barn i USA? Intressant... ;)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Vad pedofiler får för straff är ju inte så intressant då en pedofil kan ha åkt dit för rattfylleri och fått en månads fängelse.
Det som däremot är intressant är att det jag gissar att du menar, dvs ett jämförbart brott, inte alls ger så lågt straff som du skriver. Enligt samma källa som du anger:

cjuse50.gif


menar du att man får en stor rabatt om man våldtar barn i USA? Intressant... ;)
Tja, nu har jag inte kollat din graf så noga men där står "rapist", inte "child molester" som väl blir det som är närmast sexuella övergrepp på barn?

Du har i alla fall min källa här: http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/pub/press/rsorp94pr.htm
Så att du inte ska tro att jag hittar på helt fritt...

Det hänger väl dels ihop med att man sällan (aldrig?) får hela bilden i media? Och bara för att han har varit offer så tycker inte jag att det ger honom rätt att bli förövare, eller att det ska mildra hans straff. Om nån snor min hoj, får jag sno din då? Lite skillnad i brott, men det borde ju vara samma rättsprincip.
Jag är abslolut inte ute efter att fösvara!
Men det finns gott om problem med sexualbrott, speciellt mot barn, t.ex om det är ett annat barn som gör det. Det finns en del som tyder på att den vanligaste förövaren är ett syskon, och definitivt en i familjen. Fast det är inte det vi normalt är rädda för.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här är en tråd om en 19-åring som först dömdes till 240 timmars samhällstjänst och skyddstillsyn av tingsrätten för grov våldtäkt på barn. Hovrätten omvandlade straffet till två års fängelse. Han satt av ett år i fängelse (inklusive häktningstiden) med första permisionen efter ca ett halvår. Därefter fick han gå 4-5 månader med fotboja innan han var en fri man igen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100111
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag tycker förresten ni som förespråkar dödsstraff, eller samhällets hårdaste straff på sexualförbrytare, ska fundera lite på vad det kan få för konsekvenser:

Vad är det då som hindrar förövaren från att mörda sitt offer när han är klar istället för att släppa iväg honom/henne? Han kan ju inte få nåt hårdare straff och risken för att åka fast blir avsevärt mindre ifall det inte finns nån kvar som kan berätta vad han har gjort.

Eller är våldtäkt värre än mord?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men det finns gott om problem med sexualbrott, speciellt mot barn, t.ex om det är ett annat barn som gör det. Det finns en del som tyder på att den vanligaste förövaren är ett syskon, och definitivt en i familjen. Fast det är inte det vi normalt är rädda för.

Hur är det med fäder kontra styvfäder?
Den statistik jag sett är inaktuell.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Hur är det med fäder kontra styvfäder?
Den statistik jag sett är inaktuell.
Ett problem med all statistik är att mörkertalen är fruktansvärt stora. Det finns uppskattningar på att det bara är mellan 1 och 10% som blir anmälda. Det finns väl också anledning att tro att barnen blir mindre benägna att anmäla en familjemedlem, speciellt då en biologisk förälder. Så tyvärr har jag inte tillgång till någon bra statistik just på den frågan, men det är nog inte helt fel att misttänka att styvfädrar ligger betydligt sämre till. Men som sagt: en gissning!

Fast egentligen är det helt sjukt att detta överhuvudtaget ska finnas.
Innan jag började jobba "inom fältet" trodde jag att detta var något som hände två, tre gånger om året i bergshålor i USA. Nåja, det kan tydligen vara charmigt att vara lite naiv får jag väl säga till mitt försvar!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Undrar hur det är nuförtiden men Bosse?
Han som satt inspärrad bland övriga människor dömda till sexualförbrytare.
Bosse var dömd för att ha förgripit sig på sin egen dotter, eller hur det nu var.
Det visade sig, efter mycket om och men och med tv:s hjälp, att han var oskyldig.
Men fyfan vilken situation.
Även om det visade sig att han inte hade gjort nåt så ses han väl ändå som liite skyldig?
Eller hur?
Jag menar, ingen rök utan eld och allt det där.

Jag förstår om det skulle börja bli glest med manlig personal på dagis mm.
Törs fan riskera att råka illa ut för att något barn kanske säger nåt som troligen direkt misstolkas.

Sexualförbrytelser och speciellt mot barn är ju så avskyvärda så att blotta misstanken får folk att skrika nackskott.
 

Derdelis

Ride it like you stole it!
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Malmö
Hoj
Duke 690 -08
Lås in han i ett litet rum i 15 år där han varje kväll får besök av en 2½m afrikansk bög som ger han lite av sin egen medicin!
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Ett problem med all statistik är att mörkertalen är fruktansvärt stora. Det finns uppskattningar på att det bara är mellan 1 och 10% som blir anmälda. Det finns väl också anledning att tro att barnen blir mindre benägna att anmäla en familjemedlem, speciellt då en biologisk förälder. Så tyvärr har jag inte tillgång till någon bra statistik just på den frågan, men det är nog inte helt fel att misttänka att styvfädrar ligger betydligt sämre till. Men som sagt: en gissning!

Fast egentligen är det helt sjukt att detta överhuvudtaget ska finnas.
Innan jag började jobba "inom fältet" trodde jag att detta var något som hände två, tre gånger om året i bergshålor i USA. Nåja, det kan tydligen vara charmigt att vara lite naiv får jag väl säga till mitt försvar!

Till att börja med vill jag klargöra en sak, en gång för alla: Jag tycker att våldtäkt och sexuellt tvång, särskilt då det riktas mot barn, är avskyvärt.

Så. Då var det utagerat.

Jag skulle vilja ställa en intressant fråga, (trots att jag är medveten om att jag går off topic), -hur många gånger har du i ditt arbete stött på fall där du är övertygad om att personen i fråga faktiskt är 100% oskyldig till de sexuella övergrepp den dömts för? Hur många oskyldiga tror du att du har stött på?

För att återknyta till ämnet så tycker jag att straffsatserna i Sverige är åt helvete överlag.

Jag vet ett fall där en man blev dömd till två års fängelse för förberedelse till grovt rån, alltså där inget egentligt brott hade begåtts ännu.

Detta i paritet med att man ofta läser om sexualbrott som genererat betydligt mildare straff, gör mig fullständigt skogstokig över den i svenska rättsväsendet brist på respekt för människor och det lidande dom utstått!

Att tex. fuska med bokföringen eller att anlita svart arbetskraft om man är näringsidkare ger lätt minst fyra år bakom galler medan en överfallsvåldtäkt sällan når upp till den nivån.

Undrar hur det är nuförtiden men Bosse?
Han som satt inspärrad bland övriga människor dömda till sexualförbrytare.
Bosse var dömd för att ha förgripit sig på sin egen dotter, eller hur det nu var.
Det visade sig, efter mycket om och men och med tv:s hjälp, att han var oskyldig.
Men fyfan vilken situation.
Även om det visade sig att han inte hade gjort nåt så ses han väl ändå som liite skyldig?
Eller hur?
Jag menar, ingen rök utan eld och allt det där.

Jag förstår om det skulle börja bli glest med manlig personal på dagis mm.
Törs fan riskera att råka illa ut för att något barn kanske säger nåt som troligen direkt misstolkas.

Sexualförbrytelser och speciellt mot barn är ju så avskyvärda så att blotta misstanken får folk att skrika nackskott.

Visst är det så.

Att det dessutom finns "sakkunniga" i form av barnpsykologer etc. som gör sitt bästa för att suggerera "minnen", och som med en dåres envishet vidhåller att barn inte kan ljuga, har resulterat i så otroligt mycket onödigt lidande för utpekade gärningsmän och deras familjer.

Detta är dock sällan något som kommer till allmänhetens kännedom eftersom media inte tycker att det säljer lika mycket som att rapportera om att någon kanske är skyldig.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ett problem med all statistik är att mörkertalen är fruktansvärt stora. Det finns uppskattningar på att det bara är mellan 1 och 10% som blir anmälda. Det finns väl också anledning att tro att barnen blir mindre benägna att anmäla en familjemedlem, speciellt då en biologisk förälder. Så tyvärr har jag inte tillgång till någon bra statistik just på den frågan, men det är nog inte helt fel att misttänka att styvfädrar ligger betydligt sämre till. Men som sagt: en gissning!

Fast egentligen är det helt sjukt att detta överhuvudtaget ska finnas.
Innan jag började jobba "inom fältet" trodde jag att detta var något som hände två, tre gånger om året i bergshålor i USA. Nåja, det kan tydligen vara charmigt att vara lite naiv får jag väl säga till mitt försvar!

Klart mörkertalen är höga. Jag ville veta för det jag känner till är att andelen förövare skulle vara 6 ggr högre bland styvfäder i England för drygt 10 år sen. Har svårt att tänka mig att det skulle se så mycket annorlunda ut här och nu, men det är ju antaganden. Är inte så säker på att det är så lätt att anmäla "mammas nya kille" heller, (vilken i ordningen? Kan ju vara ett rätt stort gäng potentiella förövare som passerat revy...). Ensamma Mammans rätt är ju dessutom det heligaste vi har och peddona har såklart koll på var det finns sargade ungar med bekräftelsebehov.

De fall jag såg i mitt arbete är inte tillräckliga som underlag, men det var påfallande mycket som stämde överens. Hur man blir folk efter den sortens upplevelser fattar inte jag riktigt, en del är överlevare. Tyvärr var de flesta snara på att föra det vidare, de hittar någon svagare och så håller det på.

Svensk familjepolitik möjliggör och hejar på oavsett blocktillhörighet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undrar hur det är nuförtiden men Bosse?
Han som satt inspärrad bland övriga människor dömda till sexualförbrytare.
Bosse var dömd för att ha förgripit sig på sin egen dotter, eller hur det nu var.
Det visade sig, efter mycket om och men och med tv:s hjälp, att han var oskyldig.

Jag vet inte vilket fall du hänvisar till, men här i Umeå dömdes och fängslades en man för våldtäkt av sin egen dotter, och satt inlåst rätt länge innan dotterns hittepåfantasier blev så otroliga (hon påstod bland annat att präster i Umeå utförde ritualmord i kyrkan om nätterna) att fallet togs upp igen, och mannen friades.

Honom vet jag hur det gick för, och det gick inte så vidare bra för honom.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top