Särbehandlas man med hoj?

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Gsx 750 E 1982
Det är nog värre att vara invandrare än att ha hoj när man blir stoppad av polisen. Tyvärr. Du kan ju ta bilen, men...

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Du kunde fått böter. Du fick inte böter. Vad klagar du över? :tungan

Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Jepp, det gör man. Även som förare. Var ute med min far förra året och körde hoj då vi blev stoppade. Vem blev dissikerad in i minsta detalj. Jo jag som är runt 30, kör sporthoj, "farligt skinnställ". Min far stod och snackade med den andra polisen i lugn och ro medans jag istället var under lupp, tröttsam attityd.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Du kunde fått böter. Du fick inte böter. Vad klagar du över? :tungan
Det var absolut ingen klagan eller menat som någon tråd om hur dumma poliser är som det brukar bli när sådant här diskuteras. De sköter sitt jobb och gör vad de ska.

Det jag var så förundrad över var bara att de inte direkt försöker göra någon hemlighet av att de kanske inte är allt för förtjusta i hojåkare. Känns så trist att det ska vara så uppenbart att det mer och mer delas in i vi och dom. Det tror jag inte någon part tjänar på.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3028061 Haft hoj i 4år men jag har inte ens blivit stoppad... :arsele

Tror inte ens jag träffat på någon poliskontroll när jag kört hoj...:gnissla
Vi bor i Norrland :D

Har mött polisen flera ggr senaste veckorna, med helljuset på, inte minsta lilla antydan till att vända å gnälla.
Var en olycka på E4:an här för dryga veckan sen, nån klant som körde rakt in i mitträcket och mangla sönder sin nya Saab. For förbi där i kryphastighet, stod 4 poliser där, alla slutade med det dom gjorde å vände sig om och tittade när jag kröp förbi.

Har även mött en mc-snut några ggr både i Söråker (liten byhåla) och i Timrå, har hejjat på han varje gång men det enda man får tillbaka är en bitter blick....

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Sist jag blev stoppad i en rutinkontroll så tyckte konstapeln att det såg så krångligt ut att få fram körkortet så det behövdes inte, fick blåsa och frågan "Går den bra den där", jodå svara man, alla 4 snutar på plats säger då med ett skratt i kör "Haha, jo vi hörde det"...

inte mer med det

Blev stoppad för fortkörning, citat från konstapeln då "Vi höll 180 och kom inte ikapp, men om jag skriver 25 över, vad säger du då"... ja det blir bra sa jag, nu i efterhand så inser jag ju att de eg. inte hade nåt på mig men men, 1400 spänn i böter istället för indraget kort.

Summa sumarum, de har varit mer nitiska när jag kört bil än hoj faktiskt.

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
Jo lite särbehandlad kan man bli av polisen.
Jag kom körandes snällt genom centrala Malmö och såg att det ståd en stor piké polis bil och väntade på grönt ljus vid en av de korsande gatorna. 10 sekunder efter så hade jag dem eftter mig blinkandes med diskoljusen.
Jaha tänkte jag och körde snällt til sidan.
Poliserna kom fram till mig och bad om körkortet, så det fick dom se på.
De kollade upp om det var min hoj och så att allt stod rätt till. Sen frågade de mig om jag hade lärt mig min läxa!!! Va, för vad då????? frågade jag.
Men inget svar från polisen som gav mig körkortett tillbaka och önskade mig en fortsatt trevlig dag!

Jag fattade inget:confused: de kanske bara vill titta lite på min hoj!

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
De e äkta sporthojs diskriminering - när ja blåste omrking me en slö offroad för 10 år så blev man aldrig stoppad - snuten förutsatte att man var en slö pendlargubbe..men de va man inte.....Men varje gång dom får syn på en sporthoj så slår dom på blåljus o slår larmanrop på radion o kallar på helikopter - fast man står o tankar.

För mig har det varit tvärtom - jag har kommit panikbromsande in i en trafikontroll me avgassmällar o sen blivit omringad av hela kontroll styrkan.
Dom flina som fan o fråga om den gick bra "vi hörde dig 3 mil innan"

Man trodde nästan dom skulle släpa in en trafikpolisbussen o gangbanga en fett i baksättet men dom verka nästan vara ute o kolla på mcen för att köpa.

Sen hörde man på radion - "släpp han nu de kommer en raggarbil...."
Sen rusa hela gangbang teamet ut på vägen o gav sig på raggarbilen...

Ljuger du så mycket att du tror dig själv?
Med tanke på alla andra inlägg som du har publicerat plus dessa två.. :huvet

Edit: För dom som inte har läst andra inlägg av "klockringaren", så har han bland annat blivit jagad av en polis hellikopter, men som tur var hade han ägg under cutsen som han tog fram och kastade på hellikoptern :yoparty

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ju större samhälle/stad desto större risk för arroganta poliser, så har det nog alltid varit. Dels är arbetsmiljön ofta hårdare i storstad, dels arbetar där ofta unga poliser med bristande livserfarenhet. Det ursäktar inte arrogans och attitydproblem, men kan förklara den. Här i Falkenberg märker jag t.ex. stor skillnad mot i Göteborg, trots att många poliser är rätt unga har jag aldrig blivit bemött annat än korrekt och vänligt.

Om det finns en generellt hårdare attityd och bemötande av sporthojsåkare än andra kategorier hojåkare, vilket jag tror, är det däremot inte det minsta konstigt i mina ögon. Det är inte touring-, custom- eller offroadåkare som smiter från polisen, stuntar i stan, kör utan regskylt etc... Den hårdare attityden mot just sporthojar kan vi direkt tacka alla egotrippade individualistiska snorungar för.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Har också märkt en markant skillnad.. Blir man stoppad i bil så är dom trevliga
och det tar max en/två minuter...
När jag blev stoppad på hoj så klev den unga damen ut i gatan med batongen i högsta hugg...
På den naturliga frågan: - Vad täntke du göra med den där??
Så fick jag svaret:
- Ni drar ju alltid så.....

Skrämmande...

Dock har jag blivit stoppad på bogan och då var den äldre herre som
var så trevlig så... Så mycket beror nog på ålder också...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
snart kört MC i sex år och bil i fyra (eller ja, ska man räkna med övningskörning så är det sex år på bilen också) och aldrig hamnat i en kontroll eller blivit stoppad... samma med majoriteten av kompisarna - det enda jag kan komma på nu är att flickvännen hamnade i en liten löjlig kontroll en gång och allt dom gjorde då vara att kolla skattemärket och körkortet... (stör mig som fan på att dom inte lät/tvingade människor att blåsa...)

även om jag inte direkt drömmer om att bli stoppad/hamn i poliskontroller så vill man ju fan att dom ska finnas där ute och hålla koll på folk med alkohol och/eller narkotika i kroppen som kör runt...

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02
Ljuger du så mycket att du tror dig själv?
Med tanke på alla andra inlägg som du har publicerat plus dessa två.. :huvet

Edit: För dom som inte har läst andra inlägg av "klockringaren", så har han bland annat blivit jagad av en polis hellikopter, men som tur var hade han ägg under cutsen som han tog fram och kastade på hellikoptern :yoparty

:D :D Man kanske skall läsa igenom alla hans inlägg. De som har svårt att skilja på fantasi och verklighet brukar berätta bra historier...
Har inte alla ägg under cutsen?:D :D

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
... det enda jag kan komma på nu är att flickvännen hamnade i en liten löjlig kontroll en gång och allt dom gjorde då vara att kolla skattemärket och körkortet... (stör mig som fan på att dom inte lät/tvingade människor att blåsa...)

De kanske gjorde bedömningen att det inte behövdes?!?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag har kört mc så har jag bara blivit stoppad av polisen två gånger. Första gången blev det fortkörningsböter och indraget körkort (och en polis som fällde kommentaren: "i en sån här liten stad kan man inte köra hur som helst hur länge som helst, folk ringer och klagar"). Andra gången blev det fortkörningsböter. Ingen av gångerna har de granskat hojen särskilt ingående.

Med bil så har jag däremot blivit stoppad ganska ofta. Minst en gång per år. I januari i år blev jag stoppad tre gånger på fem dagar eller något sånt. Men jag har aldrig fått böter eller något då. Det måste helt enkelt vara så att de gillar mig. :kär

Gabor

Guest

Om det finns en generellt hårdare attityd och bemötande av sporthojsåkare än andra kategorier hojåkare, vilket jag tror, är det däremot inte det minsta konstigt i mina ögon. Det är inte touring-, custom- eller offroadåkare som smiter från polisen, stuntar i stan, kör utan regskylt etc... Den hårdare attityden mot just sporthojar kan vi direkt tacka alla egotrippade individualistiska snorungar för.

:D ...uppmuntran här på SH till stuntning på allmäna vägar, toppfartsprov överallt..ja listan är lång. Polisen läser åxå SH om nu någon trodde annorlunda så är det fel. Polisen har tröttnat för länge sedan på annarkin i trafiken, vv vill ha nollvision, politiker skriker sig hesa..... Uppsala är helveteshålet på jorde , enligt vissa. Med all rätt, här är länsman ständigt på jakt. varför? bara att vara nere i centrum en vardagseftermiddag...kaos. Vägarna runt stan, ständiga omkörningar. fartkameror, allt man förlorat i tid för att man måste hålla hastigheten, tas igen mellan kamerorna, med moms på momsen...90 väg, då går det i 120-130 straxt efter. Trafikanterna skapar motåtgärderna, inget att klaga eller gnälla över, vi har tillsammans bäddat för alla kontroller. :rolleyes:

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
För mig har det varit tvärtom - jag har kommit panikbromsande in i en trafikontroll me avgassmällar o sen blivit omringad av hela kontroll styrkan.
Dom flina som fan o fråga om den gick bra "vi hörde dig 3 mil innan"

Man trodde nästan dom skulle släpa in en trafikpolisbussen o gangbanga en fett i baksättet men dom verka nästan vara ute o kolla på mcen för att köpa.

Sen hörde man på radion - "släpp han nu de kommer en raggarbil...."
Sen rusa hela gangbang teamet ut på vägen o gav sig på raggarbilen...

jag skiter i om det är sant, men det var bland det roligaste jag läst :D

Last edited:

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
ingen :(
I lilla byn som jag bor i finns det otroligt mycket moppefukkon och dom har lyckats locka fram mc polisen. (oftast finns ingen sån här).

Men iallafall så körde jag själv 125 fyrtaktare (låter större än den är) istället för moppe på den tiden och mig vinkade dom endast åt. Otroligt trevliga mot oss med större hojar.

förutom då en nitisk tjockispolis som alla vet med det är ("lilla byn")
han har, och detta är sant, gett böter till sin bror för felparkering och fortkörning till sin fru.

Men poliser är bra, särbehandling mindre bra..

Gabor

Guest
Särbehandling som hojare...

...japp, glömde det viktigaste...respect hos de som inte kör hoj. Dom flyttar sig, jävligt fort när hela backspegeln är fylld med blinkande heljus....:D

Samt att folk släpper fram en om man ber att få gå före i köer när man kommer fullt påklädd med hjälmen i handen..funkar. :)

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
jag säger då bara POLISER !

en fråga om mätning av ljud.. rätta mig om jag har fel.

ska inte det mätasrullande i förbifart på visst avstånd och viss vinkel ?
de har jag hört om bilar iallafall.,.,

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Tycker inte jag blivit speciellt särbehandlad. Har bara blivit stoppad två gånger med hoj. Samma dag dessutom, men det var inte för att jag var på extra bra humör den dagen, utan det var någon nykterhetsdrive med kontroller i hela stan.

Första stället blev jag stoppad på vinkade de in alla som passerade så fort de hade ledig personal, och där fick jag bara blåsa och sen var det bra. Glada och trevliga var de, speciellt flickan. :tuttar

Andra gången var fem minuter senare, också det en nykterhetskontroll. Här var nog själva stoppandet lite särbehandling kanske, för de verkade hålla på att packa ihop när jag kom, men sprang ut och stoppade mig ändå. Det var en medelålders MC-polis, och han hade nog inte bestämt sig när han kom fram för vilken attityd han skulle ha, för han var rätt reserverad till en början. Han kollade däcken och undrade om jag kör på Sviestad. Självklart svarade jag, kul som bara den, och nyttig träning dessutom. Han verkade nyfiken, och undrade vilka dagar det var öppet för allmänheten. Jag svarade, men frågade om inte de fick banträning genom jobbet. De fick de iofs lite, men inte speciellt mycket vad det verkade. Vi pratade en stund, och han blev på bättre och bättre humör.

Han påpekade att framdäcket var dåligt, vilket var årets understatement, och jag svarade att det stod ett nytt hemma brevid sängen (vilket var sant). Bra sa han, se till att sätta på det också, där gör det ju inte mycket nytta. "Du är väl inte speciellt intresserad av att statsmakten tar ut en avgift för det här?" undrar han, och det måste jag ju medge att jag är helt ointresserad av. "Då säger vi så!" säger han, och sedan är det bara att åka.

Sensmoralen är förstås, poliser som alla andra kan vara mer eller mindre positiva, ha bättre eller sämre dagar, men genom att vara trevlig mot dem får man i regel ett trevligare bemötande tillbaka. Sedan kanske det är lite lättare i en småstad som Linköping än en lite större stad som Stockholm, men mest tror jag det handlar om hur man själv bemöter dem.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC