Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Med rätt inställning (och träningsmodell), en hoj som fungerar att träna på och mycke träningstid (dvs de två saker som kostar unlimited me pengar) så kan vem som helst bli världsmästare. De som är små till växten har väl kanske en fördel men...

Jag kryssade motoGP iaf. Få se om man tar sig dit :banana Jag tror fortfarande inte det är omöjligt. *Edit, undra hur många typiska svensson-svar man får nu då. ("du tror du är nåt").

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
Olof Eriksson skrev:
Med rätt inställning (och träningsmodell), en hoj som fungerar att träna på och mycke träningstid (dvs de två saker som kostar unlimited me pengar) så kan vem som helst bli världsmästare. De som är små till växten har väl kanske en fördel men...

Jag kryssade motoGP iaf. Få se om man tar sig dit :banana Jag tror fortfarande inte det är omöjligt. *Edit, undra hur många typiska svensson-svar man får nu då. ("du tror du är nåt").

Med rätt inställning och förstående föräldrar, inte fordrande, så måste nog karriären börja samtidigt med första skoldan. Allt annat är tappade dagar/år av utvecklingsmöjligheter.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
6008pro skrev:
Med rätt inställning och förstående föräldrar, inte fordrande, så måste nog karriären börja samtidigt med första skoldan. Allt annat är tappade dagar/år av utvecklingsmöjligheter.
Jao! Fast se på Biaggi, han började väl runt 16-17-18 nån gång?

Fast de e ju klart, han är ju skitkass enligt en del här på forumet :D :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tror inte vem som helst kan bli världsmästare, oavsett antalet pengar, tid och träning.
Jag tror dock att de flesta skulle kunna komma upp till en skaplig "EM-nivå" med mycket träning och pengar, men därifrån till GP-VM är ändå många steg uppåt, där det verkligen krävs talang, eller snarare mer talang.
Men visst med unlimited stålar och träning skulle jag förmodligen köra betydligt fortare än idag, man är ju långt från full-lärd. Men VM? Njae.. Hur ska man kunna veta/tro det...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Tror inte vem som helst kan bli världsmästare, oavsett antalet pengar, tid och träning.
Jag tror dock att de flesta skulle kunna komma upp till en skaplig "EM-nivå" med mycket träning och pengar, men därifrån till GP-VM är ändå många steg uppåt, där det verkligen krävs talang, eller snarare mer talang.
Men visst med unlimited stålar och träning skulle jag förmodligen köra betydligt fortare än idag, man är ju långt från full-lärd. Men VM? Njae.. Hur ska man kunna veta/tro det...
Vad innebär talang då? Att man är född med kunskapen? Hur ser man att någon har talang och inte bara hittat sättet att lära sig på?

Jag är en kraftig talangtvivlare, men man kan ju alltid ändra sig :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Vad innebär talang då? Att man är född med kunskapen? Hur ser man att någon har talang och inte bara hittat sättet att lära sig på?

Ja för mig är talang medfödda fysiska eller mentala egenskaper som gör en lämpad för en viss uppgift/aktivitet/idrott/whatever. Mycket få människor kan tex springa 100 meter under 10 sekunder oavsett träningsmängd.På samma sätt kan antagligen kan mycket få människor hänga med Rossi på en motorcykel.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Olof Eriksson skrev:

I vissa fall är man ju född med egenskapen, exempelvis en bra röst att sjunga med. Givetvis måste även rösten tränas.
En del saker kan bara förklaras med medfödd talang att lära sig saker.
En kompis till mig har värsta musikörat, på minimal tid lär han sig spela instrument och dessutom på väldigt hög nivå. Killen fick en gitarr efter en månad satt han och spelade spanska gitarr-solon. Då satt han inte heller och tränade dygnet runt i en månad..
Att våra olika delar i hjärnan är olika utvecklade ser inte jag som något konstigt, man har lättare för vissa saker och svårare för andra.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Ja för mig är talang medfödda fysiska eller mentala egenskaper som gör en lämpad för en viss uppgift/aktivitet/idrott/whatever. Mycket få människor kan tex springa 100 meter under 10 sekunder oavsett träningsmängd.På samma sätt kan antagligen kan mycket få människor hänga med Rossi på en motorcykel.
Okay det kan jag hålla med om. Fysiskt är det skillnad på folk, men mentalt tycker jag det är bara träning. Man måste träna på att hitta metoder att träna också, och det är det som jag tror är "talang". Jag har varit framgångsrik i "yngre dagar" i en annan mental sport, där började jag från scratch och det tog tid att bli bra. Går mycket lättare nu med hojåkningen av den anledningen. Och därför tror jag inte på talang. (utöver va fysik man föds med)

oFFkeFF skrev:
I vissa fall är man ju född med egenskapen, exempelvis en bra röst att sjunga med. Givetvis måste även rösten tränas.
En del saker kan bara förklaras med medfödd talang att lära sig saker.
En kompis till mig har värsta musikörat, på minimal tid lär han sig spela instrument och dessutom på väldigt hög nivå. Killen fick en gitarr efter en månad satt han och spelade spanska gitarr-solon. Då satt han inte heller och tränade dygnet runt i en månad..
Att våra olika delar i hjärnan är olika utvecklade ser inte jag som något konstigt, man har lättare för vissa saker och svårare för andra.
Min syster är som du beskriver din kompis. Om jag sätter henne att göra något med min guidning så lär hon sig fortare än andra som inte har något som de utvecklat ett sätt att träna på. Dvs samma sak som jag beskrev ovan :)

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Okay det kan jag hålla med om. Fysiskt är det skillnad på folk, men mentalt tycker jag det är bara träning.

Världens psykologer håller inte med dig.

Självfallet är det enorma mentala skillnader på folk.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Världens psykologer håller inte med dig.

Självfallet är det enorma mentala skillnader på folk.
Innebär det att man föds med att vara snål, att inte tycka om barn osv osv?

Är det så, så okay, då har jag fel. Då äre bara hoppas att man har talang då :banana

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Innebär det att man föds med att vara snål, att inte tycka om barn osv osv?

Är det så, så okay, då har jag fel. Då äre bara hoppas att man har talang då :banana

Nej det är givetvis mer komplext än så. Sådana saker föds man inte med, däremot föds man med skillnader i hjärnan, precis som resten av kroppen. Det är ju därför som vissa är intelligentare än andra eller mer musikaliska.

Tex brukar enäggstvillingar som växer upp i olika miljöer trots detta ha en liknande personlighet. Vilket tyder på att mentala egenskaper är ganska hårt genetiskt betingade.

sandstream

Guest
Med tanke på hur få förare vi svenskar har i toppen utanför Sverige är det kul att läsa resultatet av omröstningen :hihi

Jag tror precis som Chris att mycket är medfött.
Det där sista som behövs för att ta sig upp i toppen är inget man kan träna sig till, en del har det och de flesta har det inte.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Med tanke på hur få förare vi svenskar har i toppen utanför Sverige är det kul att läsa resultatet av omröstningen :hihi

Japp, det är bara pengar och tid som saknas ;)

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Kanske vinna en SM-klass något år då det är lågt kvalitetssnitt på förarna.... Större illutioner har inte jag iaf.

elliott3

Brutal
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Hånda Tusen ÄRR ÄRR
Jag skulle lätt kunna bli världsmästare i Moto-GP. Bara någon ville lära mig köra så jag inte får motorstopp hela tiden... :tomten

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Aha!
Det här var kul.
Nåväl, jag VET att jag inte har potential att bli riktigt snabb, men det är kul att att se att det är nästan lika många som tror sig kunna ha blivit VM 1:a i moto GP.
Hoppla!

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
en häst som sover skulle slå mig :D hahaha näe men som sagt, kanske med obegränsade resurser och massor av träning så skulle nog de flesta bli jävligt duktiga hur som helst :D

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är riktigt kul att var fjärde som har svarat anser sig ha talang nog att köra fortare än Rossi, Gibernau och Checa. Opolerade diamanter. Bäst i världen - men utan en scen att visa det ifrån. Utan en publik. Utan en mentor. Det är smått rörande. Kanske visar det i vilken utsträckning människor känner att de kommer till sin rätt i vardagen.

I juli på SM-kvalet på Gelleråsen blev jag vid två olika tillfällen passerad av Kihlander och Corneliusson. Några av sveriges snabbaste 250-förare. Själv är jag B-förare som aldrig har genomfört ett race utan att bli varvad. Luckan som först uppstod mellan oss ökade succesivt - men förvånansvärt långsamt. Efter ett varv var avståndet mellan oss inte mer än 20-30 meter. En ny nivå i min körning hade frigjorts när jag hade deras ryggtavlor som motivation och referenspunkt. Jag hade dessutom nya däck för första gången någonsin vilket gjorde att jag inte oroade mig för att plötsligt tappa greppet. Jag kunde börja köra på gränsen till min förmåga. Funderade inte på vad som var möjligt, vad som inte hade fungerat tidigare, vid vilken punkt det var dags att bromsa - jag fäste blicken på ekipaget framför och tänkte bara på att hålla det inom nära synhåll. Senare i depån såg jag att jag hade kört 1,5 sek snabbare än mina tidigare varv (vilka jag var väldigt nöjd med och upplevde att jag hade kört med min fulla förmåga) och förstås förbättrat mitt personbästa på banan. Det förvånade mig att farten att köra så fort fanns inom mig och att den hade frigjorts så hastigt. Det fick mig också att undra hur fort jag faktiskt kan köra med mer liknande träning, med en mycket bättre motorcykel och med möjlighet att verkligen använda min tid och energi till att förbättra mig som förare. Svaret är förstås att det skulle vara fullt möjligt att på relativt kort tid bli en av toppförarna i SM.

Hur stor skillnad det är mellan toppen i SM och toppen i GP har Cajback och Watz visat. Jag tycker det är svårt att bedöma hur mycket av skillnaden som ligger i a) material, b) talang, c) motivation, d) mental förmåga, e) timing/tur.

Vore intressant att läsa om hur andra jämför sin egen förmåga med andras och hur de som tror sig kunna gå riktigt långt motiverar detta.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...