Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag fortsätter.

Problemen först - jag började för sent och har för lite tid och pengar.
Men som det står i dagsläget så hoppas jag och siktar på att ganska snart kunna ta pallplatser som A-förare!

Motiverar detta med att det har gått skapligt så här långt. 10or på åsen mitt första år, snabbare på alla banor i år på en "sämre" cykel och personbästa vid varje nytt race.

Det är helt klart långt kvar till dom bästa men det känns inte omöjligt.
En internationell karriär är nog inte möjlig dock...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nyteknik skrev:
Hur stor skillnad det är mellan toppen i SM och toppen i GP har Cajback och Watz visat. Jag tycker det är svårt att bedöma hur mycket av skillnaden som ligger i a) material, b) talang, c) motivation, d) mental förmåga, e) timing/tur.
När Watz tycker att sin egen cykel är bättre än den han åker på i VM så tycker jag inte riktigt att man kan jämföra hans prestation där med toppen i VM, det ger en orättvis bild.

Toppen i supermoto i SM innebär nånstans runt 10-15 i VM. Det är min motivation till att jag kommer klara av att åka VM nån gång framöver, förutsatt att jag får bantid och resurser att åka iväg!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Olof Eriksson skrev:
När Watz tycker att sin egen cykel är bättre än den han åker på i VM så tycker jag inte riktigt att man kan jämföra hans prestation där med toppen i VM, det ger en orättvis bild.
Att han aldrig har kört en riktigt bra maskin i VM vet ju alla. Frågan är ur långt de övriga faktorerna hade hjälpt honom.

Olof Eriksson skrev:
Toppen i supermoto i SM innebär nånstans runt 10-15 i VM.
Det finns alltså svenskar som tävlar i VM-serien och placerar sig runt 10-15?

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Nyteknik skrev:
Det finns alltså svenskar som tävlar i VM-serien och placerar sig runt 10-15?
Ja, Martin Lind blev tvåa i SM och tolva i VM.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
RedBaron skrev:
Dessutom blev han väl fabriksförare först i år (2006)? I supermoto alltså. Dvs 12a utan fabriksstöd. Och dessutom krockade tävling(ar?) med SM som han satte före.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
RedBaron skrev:
Hur utveklad supermotard är jämförd med roadracing inser den som föreställer sig att Cajback skulle ha slutat på platsen efter Anthony West i förra årets sammandrag i 250. Men det är förstås kul för er som kör supermotard att det inte känns hopplöst att etablera sig på riktigt hög nivå.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag är nog för fet för att kunna lyckas, iofs så skulle jag kanske kunna bli smal men inte nog smal skulle jag tro. Är inte särskilt lång dock.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Olof Eriksson skrev:
Med rätt inställning (och träningsmodell), en hoj som fungerar att träna på och mycke träningstid (dvs de två saker som kostar unlimited me pengar) så kan vem som helst bli världsmästare.

Så du menar att talang inte har något med saken att göra? :confused:

Alltså hade jag kunnat dominera som Rossi, om jag bara träna lika mycket som honom.... Att inte Sete och grabbarba har kommit på det än.... :hihi

Jag anser att man kan komma upp till en viss nivå på bara ren träning och bra resurser. Kanske skulle jag kunna nå till nån placering på övre halvan i NSB om jag fick spendera hela vinterhalvåret i Spanien och träna varje dag tills jag kräktes, och vara Roadracingförare på heltid med full uppbackning med obegränsat med däck, cyklar, mekaniker osv.....
Men att tro att man skulle kunna gå längre utan nån riktig talang tror jag är dumdristigt...

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nyteknik skrev:
Det är riktigt kul att var fjärde som har svarat anser sig ha talang nog att köra fortare än Rossi, Gibernau och Checa. Opolerade diamanter.....

Kanske mera visar hur seriöst folk svarar på såna här polls... :rolleyes:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Är för feg för att bli snabb. Vissa bromsar när de ser Gud, jag bromsar innan jag hittat gasen (Tomgång är ett effektivt sätt att ta sig runt). Jag är istället jävligt duktig på att låtsas veta saker och ting. Att bullshitta helt enkelt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
Är för feg för att bli snabb. Vissa bromsar när de ser Gud, jag bromsar innan jag hittat gasen (Tomgång är ett effektivt sätt att ta sig runt). Jag är istället jävligt duktig på att låtsas veta saker och ting. Att bullshitta helt enkelt.
Men du är iaf mindre långsam än mig, tror inte att vem som helst kan träna sig att bli mästare, det krävs en viss medfödd talang som både jag och Freppa saknar, men vi har kul ändå.

Sen ska man nog börja med RR lite tidigare än jag gjorde, att ge sig på RR vid 40 års ålder är säkert enbart ett tecken på bristande självinsikt.

RR är farligt, dyrt, tidsödande och beroendeframkallande :död

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Hur utveklad supermotard är jämförd med roadracing inser den som föreställer sig att Cajback skulle ha slutat på platsen efter Anthony West i förra årets sammandrag i 250. Men det är förstås kul för er som kör supermotard att det inte känns hopplöst att etablera sig på riktigt hög nivå.
Martin Linds meriter:

1993: Silver J-SM
1994: Silver J-SM
1995: 25:a VM 250cc, silver Six Days Junior Team.
1996: 6:a VM 400cc 4-takt, silver Six Days Junior Team
1997: 5:a VM 500cc 4 takt, 5:a Six Days,
2:a Novemberkåsan.
1998: 9:a VM, silver Six Days 500cc 4 takt.
1999: 6:a VM 500cc 4-takt.
2000: 7:a VM 500cc 4-takt.
2001: 5:a VM 500cc 4-takt. (1 VM-delseger),
3:a Novemberkåsan.
2002: Skadad
2003: 8:a VM. 3:a Novemberkåsan
2004: 1:a Danska mästerskapen Supermotard
2:a Svenska mästerskapen Supermotard
12:a Lag EM Supermotard
2005: 2.a Svenska Mästerskapet SuperMoto
8:a Lag VM Supermoto
12:a Inviduella VM Supermoto

Fortfarande tvåa alltså i Svenska mästerskapen, dessutom i Open, då har du 450 också som enligt tiderna ofta brukar vara lika hård eller hårdare, där man finner folk som Ejdehage och Jocke Karlsson.

Den enda förutom jag som tävlar i supermoto i Norrland (dvs äkta norrland) är Håkan Lidgren, som kört både VM i enduro och motocross. Han brukar sluta nånstans runt 8-10 i stora klassen (open). *Edit, och motocross är ju inte någon mer utvecklad sport än RR... ;)

För att förtydliga än en gång så älskar jag roadracing, därför jag håller till här, men ibland så glorifierar RR sig själv. Självklart kan man plocka fram mästare i Sverige om man kör sporter som man faktiskt får träna nån gång utan att det kostar miljoner. Själv har jag lagt närmare 200 timmar på bana sen jag började köra 2004.

*Edit, råkade ramla över kvalet te beviks också, där Jimmy Lindström var 5 sekunder efter Lind. Lindström har kört motocross 84-92, så han är inte nybörjare på grus heller :tummenupp

Macke skrev:
Alltså hade jag kunnat dominera som Rossi, om jag bara träna lika mycket som honom.... Att inte Sete och grabbarba har kommit på det än.... :hihi

Jag kan lova dig att sätter du dig på en 125R och blandar det med lite supermoto och sen stegar upp på RR-sidan under tiden, samtidigt som du har en tränare som vet vad han snackar om och en bana som du har konstant tillgång till, så lovar jag att du kommer vara i toppen i SBK i sverige inom tre år.

Jag får ge mig angående att bli bäst med bara träning, men man kan bli jäkligt bra bara man gör det rätt. Om du tvivlar på det så fråga Martin (min stallkamrat) så kommer han nog ge dig svar ;)

Last edited:

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
Olof Eriksson skrev:
Vad innebär talang då? Att man är född med kunskapen? Hur ser man att någon har talang och inte bara hittat sättet att lära sig på?

Jag är en kraftig talangtvivlare, men man kan ju alltid ändra sig :)

Jag tror inte heller riktigt på talang i den här typen av sport.

Musik och idrott, där är det talang. Man måste ju vara musikalisk/ha bollsinne för att det skall funka där. Man kan inte öva bort exempelvis tondövhet. Och jag kommer aldrig få ett bollsinne :tungan

sandstream

Guest
Sofiiaa skrev:
Musik och idrott, där är det talang. Man måste ju vara musikalisk/ha bollsinne för att det skall funka där. Man kan inte öva bort exempelvis tondövhet. Och jag kommer aldrig få ett bollsinne :tungan
Så du menar att om jag och Rossi hade startat samtidigt med samma förutsättningar så hade vi varit lika bra idag?
Morsning...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
SM/SO vinnare kanske eventuellt man hade kunnat bli med en massa träning.
Men är man det så är man förmodligen en ganska hyffsad EM-förare också, om man måste köra ifrån Mårtensson, Watz m fl på hemmaplan.

Men mer än så är nog inte möjligt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sofiiaa skrev:

Till skillnad från roadracing som inte är en idrott? Det är klart motorcykeln gör ju hela jobbet... :rolleyes:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
På samma sätt som det finns folk med sjuk bolltalang (typ JO Wallner, Zlatan, osv...) där folk som är grymma i en bollsport ofta är riktigt duktiga på andra, så finns det ju en motor-/farttalang. Det är väl ingen slump att dom som är snabba i en motorsport, ofta kan byta till en helt annan och vara konkurrenskraftiga. Exemplen är många. Valentino Rossi testar F1 första gången och är bara nån sekund efter Ferraris officiella testförare. Tony Rickardsson i Svenska Rallyt. Stephan Peterhansel (bytte väl från MC till bil i Paris Dakar?). Rossi provade på WRC i Storbrittaniens WRC deltävling och hängde med bra (tills han krashade förståss :hihi ). Cralle i Porschen.

Hur många RR förare, Crossåkare, Speedwayförare osv är det inte som hävdar sig bra mot bilåkare i dom där Race of Champions när man kör Gocart t.ex...

Klart att det finns nåt som heter motortalang på samma sätt som det finns talang inom andra områden....

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Macke skrev:
På samma sätt som det finns folk med sjuk bolltalang (typ JO Wallner, Zlatan, osv...) där folk som är grymma i en bollsport ofta är riktigt duktiga på andra, så finns det ju en motor-/farttalang. Det är väl ingen slump att dom som är snabba i en motorsport, ofta kan byta till en helt annan och vara konkurrenskraftiga. Exemplen är många. Valentino Rossi testar F1 första gången och är bara nån sekund efter Ferraris officiella testförare. Tony Rickardsson i Svenska Rallyt. Stephan Peterhansel (bytte väl från MC till bil i Paris Dakar?). Rossi provade på WRC i Storbrittaniens WRC deltävling och hängde med bra (tills han krashade förståss :hihi ). Cralle i Porschen.

Hur många RR förare, Crossåkare, Speedwayförare osv är det inte som hävdar sig bra mot bilåkare i dom där Race of Champions när man kör Gocart t.ex...

Klart att det finns nåt som heter motortalang på samma sätt som det finns talang inom andra områden....

Ligger nåt i det du säger men om man säger som så här Rossi har kört mycket cross i sina dar men han skulle alldrig kunna kvala in till ett cross vm.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife