Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Inte jag heller, inte när man sett Mick Doohan eller Carl Fogarty stå på startplattan med blicken som skulle kunna skära igenom hela slagskeppet Bismarck och fortfarande på andra sidan skulle få en genomsnittlig B-förare att skita knäck....

Mentala begränsningar är inte det första man tänker på när man pratar om dessa killar.
Nej, deras uppsyn innan start inbjöd inte precis till dagens fåniga grid show med lekfulla leenden och blinkningar mot kameran. Edit: man skulle kunna kalla lekfullheten ”att vara professionell” men jag skulle snarare tro att hela den korkade grid showen saboterar förarnas arbete med att vara fokuserade precis före start.

:argpådato

PS. Runda kolvar med post i dag. DS

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Nej, deras uppsyn innan start inbjöd inte precis till dagens fåniga grid show med lekfulla leenden och blinkningar mot kameran. Edit: man skulle kunna kalla lekfullheten ”att vara professionell” men jag skulle snarare tro att hela den korkade grid showen saboterar förarnas arbete med att vara fokuserade precis före start.

PS. Runda kolvar med post i dag. DS

Japp gridshow är fruktansvärt töntigt och dessutom fruktansvärt irriterande med alla nickedockor i senaste solglasögonen, slingor i håret eller strumpor på huvudet.

Vem hade velat ha den här blicken i nacken under ett race?

Bifogat

• foggy stare.jpg
    foggy stare.jpg
    9.4 KB · Visningar: 73

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Chris Ash skrev:
Japp gridshow är fruktansvärt töntigt och dessutom fruktansvärt irriterande med alla nickedockor i senaste solglasögonen, slingor i håret eller strumpor på huvudet.

Vem hade velat ha den här blicken i nacken under ett race?

Glöm inte stövlarna på styret åxå :)

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Chris Ash skrev:
Mentala begränsningar är inte det första man tänker på när man pratar om dessa killar.
Psykopater lyckas ofta riktigt bra också, och de är inte heller speciellt tränade mentalt, de är bara födda så. :tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag delar alltså inte din uppfattning att man i roadracing-sammanhang bara har "skrapat på ytan" beträffande utveckling av den mentala förmågan.
Men med ditt resonemang borde utvecklingen inom fysikträningen stått still i 80 år.

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Alla föds med olika mycket talang.. Men jag tror att man kan öva upp den med tiden, så den enda skillnaden är att vissa har ett större talang-försprång än andra. Eller ja, det är ju inte den enda skillnaden i hela sammanhanget; där spelar ju alla yttre förutsättningar stor roll också, som det redan har påpekats.. Studera ex. Rossis teknik, och följ den sedan helt i din egen körning. Då skulle du i teorin kanske bli väldigt duktig, bara det att han just har det där (talang-)försprånget på säg 20 år. Och när du övat i 15-20 år, redan som "gammal", då sätter fysiken in sina begränsningar. :tungan

Sedan kan man ju undra vad jag har i den här tråden att göra, som inte rejsar själv.. :rolleyes:

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
R1 wannabe skrev:
Psykopater lyckas ofta riktigt bra också, och de är inte heller speciellt tränade mentalt, de är bara födda så. :tummenupp

Det är ju oftast det som psykopater är kända för...att lyckas alltså..

Dom är ju nästan inte alls mentalt starka heller...

För en psykopat är väl en sån som gör som alla andra säger och har otroliga svårigheter med att manipulera andra människor ?

sandstream

Guest
moto-gg skrev:
Tror du Zlatan skulle kunna ta en plats i NBA om han gav sig fan på det?
Att jämföra fotboll och basket känns inte så relevant men jag tror nog att Zlatan tackvare sin längd, sitt bollsinne och vinnarinstinkt skulle kunna lyckas bra i de flesta bollsporter.

Jag är helt övertygad om att killar som Rossi, Biaggi, Schumi, Zlatan osv har något som de flesta av oss andra saknar och det är medfött.
Självklart har de tränat hårt men jag skulle kunna träna dubbelt så mycket, ha samma ekonomiska förutsättningar utan att lyckas lika bra som dem.

Jag skulle vilja påstå att en majoritet av dem som tror att de skulle ha blivit världsmästare i någon sport om det bara funnits rätt förutsättningar är rätt naiva.

frollo skrev:
För en psykopat är väl en sån som gör som alla andra säger och har otroliga svårigheter med att manipulera andra människor ?
Skojar du eller frågar du?

MC Doktorn

Guest
frollo skrev:
R1 wannabe skrev:

Det är ju oftast det som psykopater är kända för...att lyckas alltså..

Dom är ju nästan inte alls mentalt starka heller...

En psykopat är en människa med en personlighetsstörning saknar empati och skapar egna normativa regler.

Tex skiter fullständigt i om du skadas då han anser att du är ivägen och rammar dig i en böj och kan aldrig inse sitt eget misstag.
Han anser att det va rätt att göra så och blir han svartflaggad spöar han upp tävlingsledaren.

Finns det fullskaliga psykopater på racebanor? skrämmande.

Har inget med mental styrka.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
2ono skrev:
En psykopat är en människa med en personlighetsstörning saknar empati och skapar egna normativa regler.

Tex skiter fullständigt i om du skadas då han anser att du är ivägen och rammar dig i en böj och kan aldrig inse sitt eget misstag.
Han anser att det va rätt att göra så och blir han svartflaggad spöar han upp tävlingsledaren.

Har inget med mental styrka.
Tja, det finns en hel drös som stämmer in på den beskrivningen inom motorsporten :hihi

En del av psykopatens egenskaper kan ta dig ganska långt, i vissa fall ända fram.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
2ono skrev:
Jag vet inte exakt hur många psykopater det går på etthunda icke-psykopater. Men jag gissar att sannolikheten talar för en handfull psykopater i depån under en SM-deltävling.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Vilket resonemang?

Jag tror den mentala träningen kommer att utvecklas efter samma mönster som den fysiska, vilket innebär att vi inom fysikträningsområdet just nu ligger c:a 80 år före om du förstår vad jag menar.

Det fanns säkert de som trodde de nått den optimala fysikträningen redan 20 år efter den "infördes".

Enligt min åsikt har den utvecklats ytterligare de senaste 80 åren, så mycket att jag skulle vilja kalla det att man bara "skrapat på ytan" för 80 år sedan inom fysikträningen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jag vet inte exakt hur många psykopater det går på etthunda icke-psykopater. Men jag gissar att sannolikheten talar för en handfull psykopater i depån under en SM-deltävling.

Det beror ju på var man drar gränsen för psykopat, personer med psykopatiska drag finns det säkert en drös av i depån, men steget därifrån till fullblodspsykopat är ganska långt, nån sån tror jag(hoppas jag inte heller) vi har där.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
2ono skrev:
Jeremy Clarkson hade en intressant intervju med M Schumacher och visade en psykopat liknande egenskaper med extrem målmedvetenhet och förmåga att skärma av allt ovisentligt som en stridspilot som är extremt fixerad med förmåga att reagera adekvat och rationellt i situationer som normala människor inte klarar.
Flygförare.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
R1 wannabe skrev:
Jag tror den mentala träningen kommer att utvecklas efter samma mönster som den fysiska, vilket innebär att vi inom fysikträningsområdet just nu ligger c:a 80 år före om du förstår vad jag menar.

Det fanns säkert de som trodde de nått den optimala fysikträningen redan 20 år efter den "infördes".

Enligt min åsikt har den utvecklats ytterligare de senaste 80 åren, så mycket att jag skulle vilja kalla det att man bara "skrapat på ytan" för 80 år sedan inom fysikträningen.
Lars-Eric Uneståhl är den jag först kommer att tänka på när man nämner mental träning och han har varit verksam i 25-30 år. Jag kämmer mig inte så övertygad att mental träning är lika eftersatt som du verkar mena. Framför allt tror jag inte att den kommer revolutionera morgondagens idrottsresultat som övergången från amatör till proffs gjorde för (jag gissar) 40-50 år sedan.

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
sandstream skrev:
Skojar du eller frågar du?

Jag är väldigt ironisk...Klart man inte vill ha dem på racingbanan.

Men nån sa att dom inte var mentalt starka... det vet jag inte om jag kan hålla med om.
Dom saknar ju empati och bryr sig egentligen bara om sig själva som han sa.
Det måste ju vara en mental styrka tycker jag men helt klart i en dålig form...
Men men,,
Som sagt en skopa ironi var det över det...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Alltså jag får bilden av att folk inte tycker att man ska försöka ta VM-titeln för att man måste ha talang för att göra det. Man får inte tro att man kan göra det lixom. Kan ni säga mig hur ska man få fram talanger med den motivationen?

Hur vet man att man är en talang?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Olof Eriksson skrev:
Alltså jag får bilden av att folk inte tycker att man ska försöka ta VM-titeln för att man måste ha talang för att göra det. Man får inte tro att man kan göra det lixom. Kan ni säga mig hur ska man få fram talanger med den motivationen?

Hur vet man att man är en talang?
Klart man ska försöka ta titeln om det är vad man vill. Kör hårt.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
sandstream skrev:
Att jämföra fotboll och basket känns inte så relevant men jag tror nog att Zlatan tackvare sin längd, sitt bollsinne och vinnarinstinkt skulle kunna lyckas bra i de flesta bollsporter.
.

Jag skulle knappast tro att någon i NBA med hård träning skulle kunna ta en plats i en eurpeisk fotbolls storklubb eller tvärt om

sandstream skrev:
Jag är helt övertygad om att killar som Rossi, Biaggi, Schumi, Zlatan osv har något som de flesta av oss andra saknar och det är medfött.
Självklart har de tränat hårt men jag skulle kunna träna dubbelt så mycket, ha samma ekonomiska förutsättningar utan att lyckas lika bra som dem
.

Stämmer exact!
Kul att du nämde schumi vad jag vet så har han testat motogp och tiderna han satte skulle nog vilken förare som helst i superbike sm slå!? eller,
kontra tiderna som Rossi har satt i F1 dom håller väl hög F1-rookie nivå !? eller
olika sporter är olika svåra även för supertalanger!

sandstream skrev:
Jag skulle vilja påstå att en majoritet av dem som tror att de skulle ha blivit världsmästare i någon sport om det bara funnits rätt förutsättningar är rätt naiva.
.

Håller med! Om folk röstat seriöst i pollen så är det ruskigt pinsamt

Last edited by a moderator:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife