Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
moto-gg skrev:
Jag skulle vilja påstå att en majoritet av dem som tror att de skulle ha blivit världsmästare i någon sport om det bara funnits rätt förutsättningar är rätt naiva.

Håller med! Om folk röstat seriöst i pollen så är det ruskigt pinsamt

Vad gäller "riktigt" snabb beror ju lite på ens egna preferenser. Jag skulle nog säga att folk i toppen av EM är riktigt jävla snabba. Toppen av VM sepe-snabba, och rossi, han är stördare än sepe-snabb..

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nyteknik skrev:
Lars-Eric Uneståhl är den jag först kommer att tänka på när man nämner mental träning och han har varit verksam i 25-30 år. Jag kämmer mig inte så övertygad att mental träning är lika eftersatt som du verkar mena. Framför allt tror jag inte att den kommer revolutionera morgondagens idrottsresultat som övergången från amatör till proffs gjorde för (jag gissar) 40-50 år sedan.
Såja, nu börjar vi närma oss varandra :)

Vi tror/tycker olika och svårare än så är det inte.

Avslutar med ett gammal ordspråk:
Optimisten är övertygad om att vi lever i den bästa av tider.
Pessimisten är rädd för att optimisten har rätt!!!!!

valmers skrev:
Det där är ett tvättäkta påhopp........
Jag har aldrig sett en Flygförare som fått allt han velat ha......än....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
Vad gäller "riktigt" snabb beror ju lite på ens egna preferenser. Jag skulle nog säga att folk i toppen av EM är riktigt jävla snabba. Toppen av VM sepe-snabba, och rossi, han är stördare än sepe-snabb..
Ungefär så ser jag på det. Synd att man inte är riktigt jävla snabb själv.
:argpådato

Perfekt exempel på positivt tänkande. :hihi

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Gustav O skrev:
Ungefär så ser jag på det. Synd att man inte är riktigt jävla snabb själv.
:argpådato

Perfekt exempel på positivt tänkande. :hihi

ähh kör för att det är kul i stället enligt pollen så har vi minst 45 sepesnabba förare i det här landet och det får vi ju vara rätt nöjda med :)

sandstream

Guest
Olof Eriksson skrev:
Alltså jag får bilden av att folk inte tycker att man ska försöka ta VM-titeln för att man måste ha talang för att göra det. Man får inte tro att man kan göra det lixom. Kan ni säga mig hur ska man få fram talanger med den motivationen?
Har du inte talang så kommer du aldrig att kunna bli världsmästare.

Jag kan träna schak 8 timmar om dagen, kommer aldrig att bli världsmästare.
Jag kan träna höjdhopp 8 timmar om dagen, kommer aldrig att bli världsmästare.

Vad jag menar är att vi är alla bra på olika saker men för att bli bäst i världen på något måste man vara lite speciell och skilja sig från mängden.
Annars skulle ju alla som tränade hockey spela i landslaget en vacker dag.

sandstream

Guest
moto-gg skrev:
Jag skulle knappast tro att någon i NBA med hård träning skulle kunna ta en plats i en eurpeisk fotbolls storklubb eller tvärt om.
Inte nu, men om det bytt sport redan från början så hade det nog inte varit omöjligt.

moto-gg skrev:
ähh kör för att det är kul i stället enligt pollen så har vi minst 45 sepesnabba förare i det här landet och det får vi ju vara rätt nöjda med :)
Jag kan inte låta bli att garva när jag läser resultatet, folk verkar helt sakna självinsikt i det här ämnet. :rofl

valmers skrev:
Menar du att en kille som Peter Lindén kallar sig och sina kollegor (om han fortfarande flyger) för "Flygförare" :va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Menar du att en kille som Peter Lindén kallar sig och sina kollegor (om han fortfarande flyger) för "Flygförare" :va

Nej, men tjänsten heter ju så inom flygvapnet.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
sandstream skrev:
Inte nu, men om det bytt sport redan från början så hade det nog inte varit omöjligt.

Mycket möjligt och om Rossi hade kört cross stenhårt från att han var typ 5 år så skulle han nog kunna sopa hem en mx titel.
Med tanke på snittåldern i rally vm så tror jag att han på sikt kan ta en titel där med. med tanke på hans medfödda talang, pengar i fickan och konkuransen som råder.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Nyteknik skrev:
Det kan man verkligen undra. Han ser alltid helt oberörd ut. Men kanske ligger det mycket träning bakom denna till synes medfödda förmåga.

Erfarenhet. Vet man att man klarar av vissa saker ter de sig mindre skrämmande. Tror att Rossi varit skakis många gånger i sin karriär, men med åren fått rutin och skicklighet som ger honom självförtroende/självkänsla nått grönjävligt. Man ville ju nästan skicka ett par stödhjul till Rossi första året i 500-klassen.
Inte jobbbigare mentalt att åka ett GP-lopp för Rossi än det är för en psykopat att stå i kön till posten. Ungefär... :rolleyes:
Med rutin kommer ett själsligt lugn.

Många har en mental spärr som hindrar dem att se längre och vidare än de tror sig kunna göra. Och som tidigare nämnts i tråden kliver man ibland upp ett par pinnhål i sin skicklighet. Då undrar man oftast(gör du inte det, är du ett soffämne) varför man inte kommit till insikt tidigare att man kunde prestera så bra. "Upprepning är all kunskaps moder" brukar två tjatiga radio/TV-killar säga i tid och otid.

Vet att det skiljer oerhört mycket mellan folk som satsar allt och folk som satsar allt. Ingemar och Gunde satsade allt, medan en hel del i idrottstoppen verkligen inte gör det. Det är ofta viktigare att frisyren är ok än att ha koll på allt annat som verkligen betyder något.

MC Doktorn

Guest
Nyteknik Citat:

Jag vet inte exakt hur många psykopater det går på etthunda icke-psykopater. Men jag gissar att sannolikheten talar för en handfull psykopater i depån under en SM-deltävling.
R1 wannabe Citat:

Tja, det finns en hel drös som stämmer in på den beskrivningen inom motorsporten

En del av psykopatens egenskaper kan ta dig ganska långt, i vissa fall ända fram.

Ärligt tror jag inte så många renodlade psykopater klarar att vara seriösa, dom sitter på kåken, saknar arbete, obetalda räkningar och har ett digert brottsregister.
Dör en brutal död som alkisar eller knarkare.

Gränsen mellan extrem målmedvetenhet och sjukligt beteende stannar ofta vid sådana jämförelser.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
sandstream skrev:
Har du inte talang så kommer du aldrig att kunna bli världsmästare.

Jag kan träna schak 8 timmar om dagen, kommer aldrig att bli världsmästare.
Jag kan träna höjdhopp 8 timmar om dagen, kommer aldrig att bli världsmästare.

Vad jag menar är att vi är alla bra på olika saker men för att bli bäst i världen på något måste man vara lite speciell och skilja sig från mängden.
Annars skulle ju alla som tränade hockey spela i landslaget en vacker dag.
Berätta för mig hur jag vet om jag har talang eller inte då, så jag vet om jag ska satsa på VM.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
2ono skrev:
R1 wannabe Citat:

Ärligt tror jag inte så många renodlade psykopater klarar att vara seriösa, dom sitter på kåken, saknar arbete, obetalda räkningar och har ett digert brottsregister.
Dör en brutal död som alkisar eller knarkare.

Gränsen mellan extrem målmedvetenhet och sjukligt beteende stannar ofta vid sådana jämförelser.
Tror inte heller det finns så många renodlade psykopater där, men flera egenskaper hos "vinnarskallar" är förbluffande lika psykopaternas.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Olof Eriksson skrev:
Berätta för mig hur jag vet om jag har talang eller inte då, så jag vet om jag ska satsa på VM.

Sätt in 1500:- på mitt bankgiro så ska jag berätta hur det ligger till. :hihi

Närå, det är givetvis bara du som sitter inne med svaret.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Olof Eriksson skrev:
Du försöker, vinner du så hade du talangen :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
RedBaron skrev:
Du försöker, vinner du så hade du talangen :tummenupp
Haha, då lät det billigare att sätta in 1500:- på Lasses konto. :tummenupp

Hursomhelst tycker jag det är dåligt i Sverige att man inte får försöka ens i princip. Kommer man och säger att jag siktar på åka VM, då säger folk (eller iaf tänker) "värst vad han tror att han är något då". Delvis därför vill jag inte tro på talang, för jag ser inte någon annan som bättre människa än mig själv, eller mig själv som bättre än någon annan. Jag vill tro att alla har samma grund. Sen kan man bygga grunden till vad man vill!

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Olof Eriksson skrev:
Haha, då lät det billigare att sätta in 1500:- på Lasses konto. :tummenupp

Hursomhelst tycker jag det är dåligt i Sverige att man inte får försöka ens i princip. Kommer man och säger att jag siktar på åka VM, då säger folk (eller iaf tänker) "värst vad han tror att han är något då". Delvis därför vill jag inte tro på talang, för jag ser inte någon annan som bättre människa än mig själv, eller mig själv som bättre än någon annan. Jag vill tro att alla har samma grund. Sen kan man bygga grunden till vad man vill!
Vi är alla olika och har olika förutsättningar, och det har inget att göra med att vara en bättre eller sämre människa.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
RedBaron skrev:
Vi är alla olika och har olika förutsättningar, och det har inget att göra med att vara en bättre eller sämre människa.
Det var inte så jag menade. Tänkte förtydliga men jag är så risig på uttrycka mig ;)

Jag menar att alla kan göra saker lika bra bara man vill, att ingen är bättre än någon annan så. Och man har samma utgångsläge när det gäller att vara en bra eller dålig människa, att man väljer själv eller formas efter omgivningen! (Om hur man är som person och vad man klarar av så har jag lärt mig mycket av från hojåkandet.)

Last edited:

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Olof Eriksson skrev:
Jag menar att alla kan göra saker lika bra bara man vill, att ingen är bättre än någon annan så.
Håller inte med dig, fysiska och mentala skillnader samt "talangen" avgör hur bra man kan bli.
Olof Eriksson skrev:
Och man har samma utgångsläge när det gäller att vara en bra eller dålig människa, att man väljer själv eller formas efter omgivningen!
DET är däremot ett val du själv gör.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
2ono skrev:
Ärligt tror jag inte så många renodlade psykopater klarar att vara seriösa, dom sitter på kåken, saknar arbete, obetalda räkningar och har ett digert brottsregister. Dör en brutal död som alkisar eller knarkare.
Det finns digert underlag som stödjer påståendet att psykopater betydligt oftare än många tror är karismatiska företagsledare.

Jag heter Lasse skrev:
Med rutin kommer ett själsligt lugn.
Om det vore så enkelt att förklara varför Rossi är till synes oberörd inför varje MotoGP-race skulle Doohan och Fogarty ha varit nervöst orutinerade.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...