Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
Det finns digert underlag som stödjer påståendet att psykopater betydligt oftare än många tror är karismatiska företagsledare.
Men det gör dem inte till de renodlade psykopater 2ono beskriver, bara att de har vissa psykopatiska drag, det är skillnad på nivå.

En polare som fick göra personlighetstester hos psykolog inför ett chefsjobb blev j-t nervös när det visade att han hade en dragning åt det psykopatiska. Men han blev lugnad av psykologen som sade just att det var vanligt bland chefer, kanske t o m en drivkraft att bli just chef. :D

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Neutral skrev:
Men det gör dem inte till de renodlade psykopater 2ono beskriver, bara att de har vissa psykopatiska drag, det är skillnad på nivå.
En psykopat kan förstås vara olika mycket sjuk. Poängen är att psykopatens duperande drag ofta gör honom/henne till en skenbart lämplig chef: karismatisk, handlingskraftig, självsäker. Den obefintliga medkänslan och omdömet gör de i själva verket till ytterst olämpliga chefer vilket förstås uppdagas förr eller senare. Då har ofta många medarbetare farit mycket illa ut.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
2ono skrev:
R1 wannabe Citat:

Ärligt tror jag inte så många renodlade psykopater klarar att vara seriösa, dom sitter på kåken, saknar arbete, obetalda räkningar och har ett digert brottsregister.
Dör en brutal död som alkisar eller knarkare.

Gränsen mellan extrem målmedvetenhet och sjukligt beteende stannar ofta vid sådana jämförelser.

Det finns två ställen som psykopater är överrepresenterade på det är i fängelset och på chefsposter och liknande.

De rena fullblodspsykopaterna (som Hannibal Lecter) är oerhört sällsynta och de flesta sitter turligt nog inspärrade på psyket för resten av sina liv.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Det finns två ställen som psykopater är överrepresenterade på det är i fängelset och på chefsposter och liknande.

De rena fullblodspsykopaterna (som Hannibal Lecter) är oerhört sällsynta och de flesta sitter turligt nog inspärrade på psyket för resten av sina liv.
Jag tror att dokumentären om "Lasermannen" gav exempel på ytteligare en. Nu hamnade vi dock ganska långt från ämnet...

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Enligt pollen verkar det som många tror starkt på sin inre racingförmåga... hehe.
Min teori, bara vad jag TROR, är att de flesta som röstar för att de troligen skulle nått långt inte själva har tävlat på SM nivå...
Jag tror man förstår lättare hur svårt det är att nå VM-nivå först när man själv börjar tävla på en lite högre nivå än "ja é snabbast på bogesundsleden serien".

En vanlig rookie spöar de flesta gatåkare, en vanlig nsb åkare spöar en rookie rejält, miinin spöar toppen i nsb ganska lätt, och är således en av de bästa svenska förarna just nu (som kör i sverige). Men miinin i ett vm-superbikelopp skulle se ut ungefär som en gatåkare eler en nyrookie i ett nsb-lopp...

Summa sumarum, de é svårare än man tror, trots ekonomin och börja tidigt principen... utav de ca 50 som tror sig kunna bli motogp stars skulle troligtvis ingen bli det, en kanske tar sig till vm (i botten), och nån/några enstaka till em...
:(

Cowabunga... :banana :banana

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
fezt skrev:
Enligt pollen verkar det som många tror starkt på sin inre racingförmåga... hehe.
Min teori, bara vad jag TROR, är att de flesta som röstar för att de troligen skulle nått långt inte själva har tävlat på SM nivå...
Jag tror man förstår lättare hur svårt det är att nå VM-nivå först när man själv börjar tävla på en lite högre nivå än "ja é snabbast på bogesundsleden serien".

En vanlig rookie spöar de flesta gatåkare, en vanlig nsb åkare spöar en rookie rejält, miinin spöar toppen i nsb ganska lätt, och är således en av de bästa svenska förarna just nu (som kör i sverige). Men miinin i ett vm-superbikelopp skulle se ut ungefär som en gatåkare eler en nyrookie i ett nsb-lopp...

Summa sumarum, de é svårare än man tror, trots ekonomin och börja tidigt principen... utav de ca 50 som tror sig kunna bli motogp stars skulle troligtvis ingen bli det, en kanske tar sig till vm (i botten), och nån/några enstaka till em...
:(

Cowabunga... :banana :banana

Håller med! men det finns Rossi-matrial i sverige också men vi har inte hittat honom/henne än och som någon skrev någon gång "man får toppen av bredden" något jag tror starkt på!

Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
moto-gg skrev:
Håller med! men det finns Rossi-matrial i sverige också men vi har inte hittat honom/henne än och som Alakai skrev någon gång "man får toppen av bredden" något jag tror starkt på!
Det är klart de borde gå att odla fram en rossi i sverige också, men han/hon e svårhittad... :(
Däremot vet jag inte riktigt om ja e med på "toppen av bredden" de fungerar ju för att få fram flertalet duktiga förare...
Men pratar vi vm material måste vi titta på "bredden av toppen" å där finns ingen "bredd" vilket resulterar i "toppen av toppen"... den killen/tjejen som befinner sig där, måste vi hitta vid ca 10 års ålder och sedan fostra lillen på banan... Han/hon ska få sin frukost serverad på mållinjen uppdukad på målflaggan, och dagens lektioner är motorlära,- teori på läktaren och praktik på banan...
Idrotten består av löpning runt banan, samt sprint på start/målrakan... :yoparty

sandstream

Guest
RedBaron skrev:
Håller inte med dig, fysiska och mentala skillnader samt "talangen" avgör hur bra man kan bli.
Precis det jag också menade.

Folk får gärna sikta mot stjärnorna för mig men eftersom så otroligt få når dit bör var och en fundera på om det är realistiskt eller inte.

När det gäller RR tror jag att vi i Sverige har alldeles för få utövare för att kunna få fram någon som skulle kunna bli mästare i tex MotoGP.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Chris Ash skrev:

Jag tror det finns 1 ställe till och det är i idrottens värld....

sandstream skrev:
Precis det jag också menade.

Folk får gärna sikta mot stjärnorna för mig men eftersom så otroligt få når dit bör var och en fundera på om det är realistiskt eller inte.

När det gäller RR tror jag att vi i Sverige har alldeles för få utövare för att kunna få fram någon som skulle kunna bli mästare i tex MotoGP.
Fast håll med om att OM du satsar, så måste du tro att det går, annars är det verkligen ingen idé.

Jag tror vi har möjlighet att få fram en världsmästare.
Vi lyckas ju inom andra områden där konkurennsen är minst lika hård.
Problemet är väl det vanliga inom motorsport att sverige är en för liten marknad för sponsorerna.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
R1 wannabe skrev:
Jag tror vi har möjlighet att få fram en världsmästare.
Absolut. "Vi" har ju lyckats en gång så varför inte en gång till.

Jag är inne på att bredd ger topp, dvs att i en bred bas av utövare är det lättare att hitta en topp. En bred konkurrens ger dessutom bättre förutsättningar för de bästa att bli bättre.

sandstream

Guest
R1 wannabe skrev:
Fast håll med om att OM du satsar, så måste du tro att det går, annars är det verkligen ingen idé.
Visst ska man tro på sig själv men man bör vänta med att sticka ut hakan tills man vet att man är bra.
Gustav O skrev:
Jag är inne på att bredd ger topp, dvs att i en bred bas av utövare är det lättare att hitta en topp. En bred konkurrens ger dessutom bättre förutsättningar för de bästa att bli bättre.
Det håller jag med om men RR är ju en pytteliten sport sett till antalet utövare.
Vi har fler innebandyspelare i min kommun än det finns RR-utövare i hela Sverige.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Det håller jag med om men RR är ju en pytteliten sport sett till antalet utövare.
Vi har fler innebandyspelare i min kommun än det finns RR-utövare i hela Sverige.
Visst är det en liten sport men den ska ju bli megastor! :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
sandstream skrev:
Visst ska man tro på sig själv men man bör vänta med att sticka ut hakan tills man vet att man är bra.
Problemet med att säga sådär är att många inte tror att man får tycka att man e bra själv eller tro att man ska komma nånstans.

Är det okay att nån säger att den tänker åka VM? För mig och säkert för många andra så upplever jag det på ditt uttalande att det inte är acceptabelt. Och hur ska man kunna komma dit utan supporten? Lixom, hur ska man kunna gå in till någon å säga "jag ska åka VM om tre år, vill du hjälpa mig på vägen?"?

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Olof Eriksson skrev:
Problemet med att säga sådär är att många inte tror att man får tycka att man e bra själv eller tro att man ska komma nånstans.

Är det okay att jag säger att jag tänker åka VM? För mig och säkert för många andra så upplever jag det på ditt uttalande att det inte är acceptabelt. Och hur ska man kunna komma dit utan supporten? Lixom, hur ska man kunna gå in till någon å säga "jag ska åka VM om tre år, vill du hjälpa mig på vägen?"?
Om du ska ta dig till VM så får du sluta bry dig om vad folk skriver på internet om att du säger att du ska ta dig till VM.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Gustav O skrev:
Om du ska ta dig till VM så får du sluta bry dig om vad folk skriver på internet om att du säger att du ska ta dig till VM.
Det är inte det jag är ute efter. Varesig om jag åker B-race eller VM så tycker jag att det är en jäkla trist attityd i Sverige. Och jag skulle vilja säga att det är den som stoppar många. Okay i en hockeyklubb att man kan få fram bra spelare för där går man in i en grupp/lag som kommit ur det typiska svenska, men med mindre sporter som RR tex är det alla för sig själva så att säga, fortfarande.

Jag menar hur mycke ratades inte Kent Andersson (rätt?) när han vart i kommentatorbåset i eurosport? Jag tycker han gjorde precis rätt som berättade hur duktig han vart. Jag blev stolt själv att vara svensk när han pratade så.

*Edit, och det sjuka är att när majoriteten tycker att man är bra, då äre plötsligt okay att uttala sig.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:

Precis det verkar vara väldigt viktigt vad "vi" godkänner eller inte. Olof Eriksson, skit i vad andra säger och bry dig inte om deras tyckande, det är inte din huvudvärk, kör så som det funkar för dig.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Precis det verkar vara väldigt viktigt vad "vi" godkänner eller inte. Olof Eriksson, skit i vad andra säger och bry dig inte om deras tyckande, det är inte din huvudvärk, kör så som det funkar för dig.
Körde en edit på det där, så slipper man haka upp sig på det.

Men ja, för mig och för många andra ungdommar är det viktigt vad andra godkänner. Jag skyller det på den allmänna inställningen i Sverige.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Olof Eriksson skrev:
Men ja, för mig och för många andra ungdommar är det viktigt vad andra godkänner. Jag skyller det på den allmänna inställningen i Sverige.
Varför skylla det på något eller någon?
Kör så det ryker för fan!

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
fezt skrev:
Det är klart de borde gå att odla fram en rossi i sverige också, men han/hon e svårhittad... :(
Däremot vet jag inte riktigt om ja e med på "toppen av bredden" de fungerar ju för att få fram flertalet duktiga förare...
Men pratar vi vm material måste vi titta på "bredden av toppen" å där finns ingen "bredd" vilket resulterar i "toppen av toppen"... den killen/tjejen som befinner sig där, måste vi hitta vid ca 10 års ålder och sedan fostra lillen på banan... Han/hon ska få sin frukost serverad på mållinjen uppdukad på målflaggan, och dagens lektioner är motorlära,- teori på läktaren och praktik på banan...
Idrotten består av löpning runt banan, samt sprint på start/målrakan... :yoparty

Ju mer jag läser det där med bredd och topp destå mer snurrar det :D Om vi säger så här vi börjar med en breddsatsning och när den har vuxit ur sig så kanske men ska göra en frireligös rr-skola :banana

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...