Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Niklas C skrev:
Tex. Jag har en kompis som spelar fotboll i ett litet, okänt förortslag i stockholm. Dom spelar i div. 4. Dom tränar 4 x 2 timmar varje vecka, plus matcher. Finns det någon som lyckas snitta en gång i veckan på en hel säsong? Visst, det är ju dyrt med racing, långt till banorna osv... men ändå?
Där säger du något som jag funderat på. När jag motionskörde motocross på soplåg nivå så snittade jag ändå två gånger i veckan och ofta tre bara för att det var kul. I RR så är det knappt någon som kör en timme i veckan effektiv tid. Kanske är det länsstyrelser och andra trädkramare som sätter käppar i hjulen också då LMS cross-sektion tränar typ alla dagar i veckan men rr-banan får bara en bullerdag i veckan. Vad är skillnaden? De ligger bredvid varandra och nu med 4-taktscrossar låter det duktigt mycket om dem också.

Vad tycker de som seriöst tävlar? Jag som motionär kan nöja mig med en gång i veckan men för de som hela tiden planerar för nästa tävling och har däckspons, vill inte de egentligen köra en så där tre gånger i veckan?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
oFFkeFF skrev:
Skulle nog säga att den absoluta toppen i RR-SM håller hög nivå, men att det sedan tyvärr faller rätt rejält.
Dock är konkurrensen på väg uppåt i alla klasser, så jag har stort hopp om att det kommer bli bättre.
Vad gäller supermoto, tja, kan nästan en helt grön förare komma 9'a, håller nog tyvärr nivån inte alltför hög klass.
Det man sett av supermoto-vm är givetvis ganska hög klass, men klassen ägs ändå av folk som är pensionerade cross-förare..
Äh den tävlingen var prick i mina förhållanden också, skyfall och lervälling. Har inte placerat mig lika bra efter den tävlingen.

Min träningskamrat Håkan Lidgren har provat på både enduro-VM och motocross-VM, han brukar placera sig 8-12 nånstans, fast i stora klassen då. Så duglig klass är det väl i svenska supermoto'n ;)

sandstream

Guest
Niklas C skrev:
Hur mycket talang behöver man för att stå sig i SM i roadracing då?
Ett ganska bra exempel på det såg vi ju i Superbike-klassen på sm:et på sviestad. "superbike" som vi(någon på svemo) kallar klassen i sverige heter ju som bekant superstock i resten av världen. Från engelska superstock serien kom andi-pandy och körde en standard moppe han inte kört innan på, en för honom, ny bana. Han hade som bäst i Engelska mästerskapen lyckats kvala 27:a... (på en r1:A-05) På sviestad gick det dock bättre, en hög 51:a satte honom tvåa på griden... I rest my case...
Jag är med på din poäng men jag tror att tex Miniin, som körde skjortan av "andi-pandy" i just det loppet, har en jäkla massa talang.
I England är sporten så mycket större, har fler utövare och det drösar av banor så vi kommer aldrig att kunna mäta oss med dem på någon bredare front.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Jag är med på din poäng men jag tror att tex Miniin, som körde skjortan av "andi-pandy" i just det loppet, har en jäkla massa talang.
I England är sporten så mycket större, har fler utövare och det drösar av banor så vi kommer aldrig att kunna mäta oss med dem på någon bredare front.
Miinin kör knappast skjortan av någon som kör runt Sviestad på 51 sekunder.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Det var faktiskt just det han gjorde.. Miinin radade upp 51'or som allihopa var 1-3 tiondelar snabbare än Notman's 51'or.
Så även när Notman åkte under tidigare varvrekord, drog Miinin ifrån i ledning.
Sen gjorde notman någon miss, och blev senare lite låst i någon varvning, som gjorde att han inte hade en suck att ta in Miinins ledning, han slutade dessutom 3'a om jag inte minns fel efter missen?

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Precis som offkeff skriver var det precis vad han gjorde, tog ledningen direkt och ökade hela tiden.
Sen vad "skjortan" innebär kan ju diskuteras :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
Miinin radade upp 51'or som allihopa var 1-3 tiondelar snabbare än Notman's 51'or...
Vi andra anser inte att några tiondelar är detsamma som att köra skjortan av någon. Men oavsett vilket så säger det något om standarden att en engelsman, som inte ens hör till den absoluta eliten i Storbritannien, sätter varvrekord första gången han kör på en bana här. Tror dock inte att det säger så mycket om talang som bristande träningsmöjligheter.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Vi andra anser inte att några tiondelar är detsamma som att köra skjortan av någon. Men oavsett vilket så säger det något om standarden att en engelsman, som inte ens hör till den absoluta eliten i Storbritannien, sätter varvrekord första gången han kör på en bana här. Tror dock inte att det säger så mycket om talang som bristande träningsmöjligheter.

Inte per varv, men han hamnade ganska långt efter i mål. Det är dock rätt imponerande av Notman att komma hit och åka under varvrekordet direkt också, så han ska klart ha credit för det, Miinin har ju åkt nåt varv mer där om man säger så.

sandstream

Guest
Bingo skrev:
Det jag såg på plats var att Miniin körde i från övriga på ett mycket imponerande sätt och om jag inte minns fel var han 10-15 sekunder före tvåan i mål.

Den här killen hängde iaf inte med :D ;)
http://www.hembiobutiken.se/images/perra/sm_sviestad_20050703/pages/138_3885.htm

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Neutral skrev:
Där säger du något som jag funderat på. När jag motionskörde motocross på soplåg nivå så snittade jag ändå två gånger i veckan och ofta tre bara för att det var kul. I RR så är det knappt någon som kör en timme i veckan effektiv tid. Kanske är det länsstyrelser och andra trädkramare som sätter käppar i hjulen också då LMS cross-sektion tränar typ alla dagar i veckan men rr-banan får bara en bullerdag i veckan. Vad är skillnaden? De ligger bredvid varandra och nu med 4-taktscrossar låter det duktigt mycket om dem också.

Vad tycker de som seriöst tävlar? Jag som motionär kan nöja mig med en gång i veckan men för de som hela tiden planerar för nästa tävling och har däckspons, vill inte de egentligen köra en så där tre gånger i veckan?

Anledningen till att inte RR sektionen har lika mycket träningstid som t.ex. crossen tror jag inte i första hand beror på buller även om det är en faktor.
Jag tror att det som i första hand styr är kommersiella faktorer, det finns helt enkelt möjlighet för LMS att hyra ut banan för en skaplig slant till t.ex formelskola, företags engagemang etc.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
oFFkeFF skrev:
Det var faktiskt just det han gjorde.. Miinin radade upp 51'or som allihopa var 1-3 tiondelar snabbare än Notman's 51'or...

Bingo skrev:
Vi andra anser inte att några tiondelar är detsamma som att köra skjortan av någon. Men oavsett vilket så säger det något om standarden att en engelsman, som inte ens hör till den absoluta eliten i Storbritannien, sätter varvrekord första gången han kör på en bana här...

Håller inte riktigt med här.

Notman körde inte under Miiinis gamla varvrekord, han var inte ens under Hållinders bästa tid. Notman hade en (1) hög 51:a.

Sen tycker jag att Notman var ganska väl förberedd att köra race på Sviestad. Han hade minst ett par timmars körtid på banan, vilket i sig kanske inte är mycket, men under dessa timmar hade han något som vi vanliga dödliga oftast inte har , en kunning coach. Med kunnig coch menar jag en person som kan hjälpa till med vettig grundinställning av fjädring för just Sviestad etc. Vi får väl anta att Notman är hyffsat proffesionell så när han gav sig ut på första träningsvarvet borde han haft rimligt bra koll på både hoj och bana.

Jag håller med om att Miinin körde skjortan av övriga startfältet, han var väl flera hundra meter före 2an i mål. :O)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Det var faktiskt just det han gjorde.. Miinin radade upp 51'or som allihopa var 1-3 tiondelar snabbare än Notman's 51'or.
Så även när Notman åkte under tidigare varvrekord, drog Miinin ifrån i ledning. Sen gjorde notman någon miss, och blev senare lite låst i någon varvning, som gjorde att han inte hade en suck att ta in Miinins ledning, han slutade dessutom 3'a om jag inte minns fel efter missen?
Den som "kör skjortan" av någon bör nog vara snabbare per varv än någon ynka tiondel. Det verkar troligt att Notman hade "sopat banan" med Miinin om han hade fått en dag på sig att anpassa sig och sin hoj till Sviestad.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Den som "kör skjortan" av någon bör nog vara snabbare per varv än någon ynka tiondel. Det verkar troligt att Notman hade "sopat banan" med Miinin om han hade fått en dag på sig att anpassa sig och sin hoj till Sviestad.

Nu var faktiskt notman där och körde även på minst en tisdagsträning innan.
Han var strax över elva sekunder efter i mål, d.v.s c:a en halvsekund efter per varv. Men som jag tidigare skrivit, Christer har ju åkt några varv fler där, han är heller ingen duvunge, utan är jäkligt vass. Notman är också jävligt vass, men inte så bra som vissa haussat honom.
Miinen hade ju knappt kört något innan sviestad-sm dessutom...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Nu var faktiskt notman där och körde även på minst en tisdagsträning innan.
Han var strax över elva sekunder efter i mål, d.v.s c:a en halvsekund efter per varv. Men som jag tidigare skrivit, Christer har ju åkt några varv fler där, han är heller ingen duvunge, utan är jäkligt vass. Notman är också jävligt vass, men inte så bra som vissa haussat honom.
Miinen hade ju knappt kört något innan sviestad-sm dessutom...
Jag vet bara att den som kör runt Sviestad på 51 sekunder är av sådant virke att han knappast blir utklassad.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Men oavsett vilket så säger det något om standarden att en engelsman, som inte ens hör till den absoluta eliten i Storbritannien, sätter varvrekord första gången han kör på en bana här. Tror dock inte att det säger så mycket om talang som bristande träningsmöjligheter.

Han var som sagt inte under varvrekordet. Dessutom ska vi inte jämföra päron med äpplen med blåbär. BSB är en av världens största serier, med rena fabriksmaskiner och fullt av gamla avdankade VM-förare.

Om man ska jämföra med SM så jämför åtminstone med en klass som har lite mer jämförbara förutsättningar, som 125cc, 250cc eller SS600.

Jimmy Lindström var över och körde en deltävling på Silverstone i SS600 och slutade 4:a.

Fredde Watz åkte ifrån de engelska wildcardsen på Donington.

Tatu Lauslehto och Johan Stigefelt kvalade jämnt med Cal Crutchlow som vunnit deltävlingar i brittiska mästerskapet.

Christer Miinin har varit snabbare än både Adrian Coates och Paul Young i Endurance VM, två av toppnamnen i Brittiska Metzeler Superstock Cup. Tror de kom 1:a och 3:a....

Så antingen kan man se de man vill se och ha det som stöd för sina slutsatser eller så kollar man lite djupare. Med tanke på att GBR har drygt 60 miljoner invånare och starka roadracingtraditioner tycker jag absolut inte vi i SWE gör dåligt ifrån oss i en jämförelse....

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Jag vet bara att den som kör runt Sviestad på 51 sekunder är av sådant virke att han knappast blir utklassad.
Att vinna med 11 sekunder i ett så pass kort race är iaf för mig lika med utklassning och väldigt imponerande.

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Suzuki
"Christer Miinin har varit snabbare än både Adrian Coates och Paul Young i Endurance VM, två av toppnamnen i Brittiska Metzeler Superstock Cup. Tror de kom 1:a och 3:a...."

Man kan ju diskutera äpplen och päron... och apelsiner....
Men vi kan ju konstatera att Christer utklassade ALLT motstånd de där racet på sviestad, ingen hade en chans. Inte Jerker, Andi eller någon annan.
Om inte om fanns... den diskusionen kommer som på betällning ibland... Det var många faktorer som gjorde att andi inte va "snabbare". Den främsta var att han körde med en standard gaffel som inte tillät honom att stå på in i kurvorna och bromsa så som han ville. Hur mycket det gjorde vet ingen... (om inte om fanns). Att Jerker kom ikapp berode på att Andi inte såg någon verken bakåt eller framåt och inte heller fick någon information från depåtavlan(då den inte fanns, det var ju bara en skoj helg).

Chris, hur menar du? Att Christer varit snabbare? Att han varit riktigt,riktigt snabb och kört mycket imponerande håller jag med om, men inte det där.
Syftar du på andra kvalet i Oschersleben? Det pass(i singular) som Christer var snabbare? Dom andra passen(i plural)då, de andra deltävlingarna då?
Hur gick det kvalet till föresten? Var Christer den enda som åkte på kvaldäck? Vilken hoj körde Adrian på? Kraschade Paul efter bara något var så han aldrig fick en tid? Man kan ju alltid säga det man vill med siffror och statistik...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Han var som sagt inte under varvrekordet. Dessutom ska vi inte jämföra päron med äpplen med blåbär. BSB är en av världens största serier, med rena fabriksmaskiner och fullt av gamla avdankade VM-förare.
Var det inte Superstock Andy hade kvalat som 27:a i?

Ajja, skit samma. Han kom hit, körde på tider nära banrekordet och kom tvåa. Vare sig man anser att han blev utklassad eller ej (vilket bara är en semantisk diskussion) så kan vi konstatera att en person som är medelmåttig i sitt hemland hamnade på pallen direkt här. Det kan man inte snacka bort.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Niklas C skrev:
Chris, hur menar du? Att Christer varit snabbare? Att han varit riktigt,riktigt snabb och kört mycket imponerande håller jag med om, men inte det där.
Syftar du på andra kvalet i Oschersleben? Det pass(i singular) som Christer var snabbare? Dom andra passen(i plural)då, de andra deltävlingarna då?
Hur gick det kvalet till föresten? Var Christer den enda som åkte på kvaldäck? Vilken hoj körde Adrian på? Kraschade Paul efter bara något var så han aldrig fick en tid? Man kan ju alltid säga det man vill med siffror och statistik...

Han har varit snabbare en gång vad jag vet, det säger ungefär lika mycket som ditt inlägg om Notman.

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Han har varit snabbare en gång vad jag vet, det säger ungefär lika mycket som ditt inlägg om Notman.

Njae... de inlägget handlade om konkuransen i SM och roadracing som sport överhuvudtaget jämfört med andra sporter. Det jag konstaterade var att verken roadracing som sport står sig bra mot andra sporter, eller att det svenska mästerskapet håller måttet mot grannländerna(tyskland, italien, frankrike, england).
Att en kille som ligger i gänget längst bak i en av de här andra serierna kan ligga i första klungan i vårat mästerskap tyckte jag sa en hel del. Fick jag inte fram min poäng?
Dessutom kom väl vid de tillfället bästa "ordinare" superbikeförare i SM på en femte plats...

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...