Så byggs en fasciststat, foliehattar unite!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Om du vill ställa bilen på nån gata behövs tur. Vad menar du med billiga och var hittar du dem? Ang kortet trodde jag det var rätt uppenbart att det är ironi. Det finns för mycket bilar i förhållande till infrastrukturen kanske men det beror mest på att de medvetet bygger bort infrastrukturen. Förmodligen för att bygga en opinion mot bilism. MP:s lismande kan aldrig underskattas. Ändamålet helgar all medel.

Vägtullarna är för mig det minsta problemet. Om det bara hade gått tillbaka till de som betalar den, i form av vägar etc, hade den rent av varit bra. Däremot är placeringen av stationerna rätt fucked up och själva idén att vi ska betala subventionerade kollektivtrafikbiljetter och prestigefyllda tågprojekt är helt barock.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, man håller på med samma idioti i Helsingborg. Järnvägsgatan som är stora gatan rakt igenom stan ska bli enfilig med bussfiler i mitten (Jo, i mitten!), med motivationen att man behöver minska biltrafiken genom stan. Resultatet blir att man kör till köpcentrumen, typ Väla och Familia, istället för att köra in i stan, vilket enbart leder till att alla butiker i centrum får lägga ner.

Oppositionen körde över moderaterna och röstade igenom förslaget. Miljöskäl anges som huvudmotivet att försämra för bilisterna i Helsingborg. Kommunen har länsstyrelsen på sig.

Från en artikel i lokaltidningen:

Länsstyrelsen kan inte straffa kommunen med exempelvis böter för att det går för långsamt att ordna renare luft. Men det finns andra påtryckningsmedel.

– Om inget händer kan vi säga nej till alla projekt i Helsingborg som påverkar trafikflöden och luften, säger Annelie Johansson.

I miljöns tecken kan man göra rätt så mycket utan att bli ifrågasatta. Kostnad för ombyggnationen är 130-140 miljoner. Finns inga garantier för att det kommer att lösa några miljöproblem. Finns dock andra ställningstaganden som bör vägas in när man gör större förändringar.

Vägtullarna är för mig det minsta problemet. Om det bara hade gått tillbaka till de som betalar den, i form av vägar etc, hade den rent av varit bra. Däremot är placeringen av stationerna rätt fucked up och själva idén att vi ska betala subventionerade kollektivtrafikbiljetter och prestigefyllda tågprojekt är helt barock.

Det är inte rätt att man ska betala trängselskatt för att passera Göteborg på motorvägen norr eller söderut. Nu kommer man att införa samma sak i Stockholm i och med att man tänker belägga Essingeleden med tullavgift från och med 2016. Fler städer kanske skulle följa med i den här trenden. Det är ju rätt mycket trafik som passerar Helsingborg och Malmö. Finns säkert projekt som skulle behöva lite kapitaltillskott även här nere. Det är ju bara att göra en fil för att skapa lite trängsel. Det är ju ett vinnande koncept i städerna. Varför inte på motorvägarna? *ironi*
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Egentligen är vi ju lurade. Först betalar man för tjänsten (=vägskatt) och sen försämrar dom tjänsten (=sänker hastigheten). Moderna bilar går fortare för varje år, medan hastighetsgränserna på våra vägar sänks.

BMW borde köpa Sverige.

Freie Fahrt für freie Bürger :yoparty

Egentligen:
Tjänsten är redan betald.
Man betalar för "underhållet" och "utveckling" av tjänsten.
Underhållet och utveckligen av tjänsten försämras men man tar samma betalning ändå och gärna höjer priserna för att kunna bibehålla den "goda" nivån av tjänsten.
Till slut är tjänsten så dålig att folk tröttnar och hittar en ny tjänst.
Politikerna kliar sig i håret och förstår inte vad som hänt och börjar skissa på nya tjänster man kan ta betalt för.
Ekorrhjulet börjar om

:(
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är inte rätt att man ska betala trängselskatt för att passera Göteborg på motorvägen norr eller söderut. Nu kommer man att införa samma sak i Stockholm i och med att man tänker belägga Essingeleden med tullavgift från och med 2016. Fler städer kanske skulle följa med i den här trenden. Det är ju rätt mycket trafik som passerar Helsingborg och Malmö. Finns säkert projekt som skulle behöva lite kapitaltillskott även här nere. Det är ju bara att göra en fil för att skapa lite trängsel. Det är ju ett vinnande koncept i städerna. Varför inte på motorvägarna? *ironi*

Vad jag förstått har regeringen öppnat för trängselskatter i vilken kommun som helst som anser det nödvändigt. Så framtiden blir väl tyvärr att varje liten småstads stadskärna kommer att vara tullbelagd.

Vidare har de öppnat för att kunna ta skatter eller då "avgifter" för nya broar och tunnlar.
Rätt sjukt att få betala saker som redan är betalda eller som egentligen skulle kunna betalas utan problem.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad jag förstått har regeringen öppnat för trängselskatter i vilken kommun som helst som anser det nödvändigt. Så framtiden blir väl tyvärr att varje liten småstads stadskärna kommer att vara tullbelagd.

Vidare har de öppnat för att kunna ta skatter eller då "avgifter" för nya broar och tunnlar.
Rätt sjukt att få betala saker som redan är betalda eller som egentligen skulle kunna betalas utan problem.

Det är inte trovärdigt att tala om trängselskatt i små kommuner där det inte existerar någon trängsel. Då får man nog kalla skatten något annat. Blir väl så att man kommer att införa en miljöskatt och hänvisa till att man vill få bättre luft i städerna. Även en sådan sak blir svår att motivera i städer där det inte är något problem.

Jag kan förstå om man väljer att finansiera viss infrastruktur med hjälp av avgifter. Om det är ett sätt att bygga ut i snabbare takt är jag för det. Annars är väl risken att man inte kan lösa finansieringen och prioriterar vissa regioner mer än andra. Jag vet att man håller på och bygger en bro över Sundsvall. Hur lång man kommit vet jag dock inte. Såg bygget för 1 år sedan när jag passerade. Minns att jag hörde att det diskuterats om att man ska avgiftsbelägga bron även för privatbilister. Från början talades det bara om att tung trafik skulle betala broavgift.

http://www.sundsvall.se/Bygga-bo-och-miljo/Byggprojekt-och-marksanering/E4-Sundsvall/Broavgift/
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det är inte trovärdigt att tala om trängselskatt i små kommuner där det inte existerar någon trängsel.
Nog lite av ett problem med defintinoer. Bodde tidgare i en norsk "stad" med runt 12000 invånare och,om jag inte missminner mig, två trafikljus varav det ena var i en korsning och det andra vid ett övergångsställe. Där förde man, på allvar, en debatt om att bygga en ringled med tunnlar och hela baletten för att bygga bort trängseln. Jag påpekade att den enda trängseln som fanns var att det ibland stod fem bilar i en kö vid ett trafikljus och att det i de flesta städer knappast skulle ses som trängsel.
De kanske har för mycket pengar i Norge???
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nog lite av ett problem med defintinoer. Bodde tidgare i en norsk "stad" med runt 12000 invånare och,om jag inte missminner mig, två trafikljus varav det ena var i en korsning och det andra vid ett övergångsställe. Där förde man, på allvar, en debatt om att bygga en ringled med tunnlar och hela baletten för att bygga bort trängseln. Jag påpekade att den enda trängseln som fanns var att det ibland stod fem bilar i en kö vid ett trafikljus och att det i de flesta städer knappast skulle ses som trängsel.
De kanske har för mycket pengar i Norge???

Man kanske planerade inför en kraftig befolkningstillväxt..

Vi i Skandinavien har har nog lite för mycket i-lands problem. Finns det inte något problem skapar man ett. Man måste ju motivera sitt existensberättigande. Då passar det bra att införa skatter och hänvisa till miljö eller trängsel. Inget av dessa problem är något problem här utom i undantagsfall och då vissa tider på dygnet. Våra politiker och tjänstemän reser en del i omvärlden för våra skattemedel på studieresor. Nog borde de ha insett att vi har väldigt små problem jämfört med andra länder.

Fortfarande har man inte satsat på att bygga ut kollektivtrafiken på ställen där det faktiskt finns starka skäl att göra det. I vissa delar av landet är det tveksamt om det är motiverat att ha en utbyggd kollektivtrafik. Där finns helt enkelt för få personer för att få ekonomisk lönsamhet med den turtäthet som folk förväntar sig i dessa tider.
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Men vad gör ni därute i förorten? Beställ det ni behöver på nätet så slipper ni bekymra er om sånt som händer i the rural areas.

:hej från Vasastan
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja, man håller på med samma idioti i Helsingborg. Järnvägsgatan som är stora gatan rakt igenom stan ska bli enfilig med bussfiler i mitten (Jo, i mitten!), med motivationen att man behöver minska biltrafiken genom stan. Resultatet blir att man kör till köpcentrumen, typ Väla och Familia, istället för att köra in i stan, vilket enbart leder till att alla butiker i centrum får lägga ner.

Precis samma sak i Jönköping att centrum dör ut.
Man bygger bort P-platser samtidigt som man höjer avgiften på de som finns kvar. Enda fördelen är att man får rabatt de 3 första timmarna. Dessutom höjer man kostnaden för att åka kollektivt. En kontantbiljett kostar numera 25 kr för en vuxen.
Så antingen 50 kr för att åka buss fram och tillbaka med kassarna. Eller köra till stan, jaga parkering, betala 20 kr för de första 3 timmarna och sedan 14 i timmen tror jag i P-husen i centrum.

Eller så åker man till A6 Center. Gratis parkering, alla butiker på ett ställe. Rent, torrt och varmt året runt.

Vad jag förstått har regeringen öppnat för trängselskatter i vilken kommun som helst som anser det nödvändigt. Så framtiden blir väl tyvärr att varje liten småstads stadskärna kommer att vara tullbelagd.

Vidare har de öppnat för att kunna ta skatter eller då "avgifter" för nya broar och tunnlar.
Rätt sjukt att få betala saker som redan är betalda eller som egentligen skulle kunna betalas utan problem.

Typ Smålandsstenar? De har ju enormt mycket trafik rakt igenom centrum. De skulle kunna dra in en rejäl slant om de tog 10 kr för varje bil.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Precis samma sak i Jönköping att centrum dör ut.
Man bygger bort P-platser samtidigt som man höjer avgiften på de som finns kvar. Enda fördelen är att man får rabatt de 3 första timmarna. Dessutom höjer man kostnaden för att åka kollektivt. En kontantbiljett kostar numera 25 kr för en vuxen.
Så antingen 50 kr för att åka buss fram och tillbaka med kassarna. Eller köra till stan, jaga parkering, betala 20 kr för de första 3 timmarna och sedan 14 i timmen tror jag i P-husen i centrum.

Eller så åker man till A6 Center. Gratis parkering, alla butiker på ett ställe. Rent, torrt och varmt året runt.


Sen har de mage att påstå att de inte förstå varför folk inte handlar i centrum och handlarna där gör uppror mot köpcentrum.

Kolla i Kristianstad vilket liv det är om C4 handelsområde, både från handlarna i centrum och boende i Hammar där det ska ligga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men vad gör ni därute i förorten? Beställ det ni behöver på nätet så slipper ni bekymra er om sånt som händer i the rural areas.

:hej från Vasastan

Valhallavägen är väl förvisso ganska het för transporter mellan Vasastan och Gärdet? ;)
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Precis samma sak i Jönköping att centrum dör ut.
Man bygger bort P-platser samtidigt som man höjer avgiften på de som finns kvar. Enda fördelen är att man får rabatt de 3 första timmarna. Dessutom höjer man kostnaden för att åka kollektivt. En kontantbiljett kostar numera 25 kr för en vuxen.
Så antingen 50 kr för att åka buss fram och tillbaka med kassarna. Eller köra till stan, jaga parkering, betala 20 kr för de första 3 timmarna och sedan 14 i timmen tror jag i P-husen i centrum.

Eller så åker man till A6 Center. Gratis parkering, alla butiker på ett ställe. Rent, torrt och varmt året runt.

Var i Jönköping i somras, stämmer som du säger, den stan har nog dessutom sveriges sämsta vägdragningar :rofl Genom (en del?) av centrum har de byggt två vägar parallellt en för bussar och en för biltrafik, undrar hur många bilister som missat det och kört i bussfilen av misstag..:dummer :död


haha snart blir det väl lyteskomik-tv av det hela ala Ullared/Böda camping :lol
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top