Så kom statistiken vi inte ville se

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
crashtestdummy skrev:
2549990 Därför att det går säkert 25 återfallsknuttar på en ung sporthojskille.
Därför är det fler gubbar som vurpar och dör.
Tar du åandrasidan 100 gubbar och 100 ungtuppar så har statistiskt sett dubbelt så många unga killar kört ihjäl sig under sommaren, jämfört med gubbarna alltså.
Sad but true, Unga killar på sporthoj är fruktansvärt överrepresenterade i olycksstatistiken.:(

Tack. Du hade redan skrivt det. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
lasse kongo skrev:
2551598 borde inte glidarna ha höga försäkringar:va verkar ju som dom krockar mer?
Med tanke på antalet så tror jag inte att glidarna har högre krashsannolikhet per försäkringstagare än sporthojar med unga förare. Isf hade det kostat mer att försäkra glidare. Marknadsekonomi är krasst och enkelt.

/J
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Freppa skrev:
2549457 Jag vill gärna se statistik från fem år tillbaka tills idag, dels över totala hojbeståndet, dels uppdelad på typen hojar. Vågar man hoppas att SMC's satsning på sporthojar och utbildning börjar lysa igenom?

Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Galne Dansken skrev:
2551683 Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)
Det där såg ju rätt positivt ut mitt i det tragiska att folk dör i trafiken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Galne Dansken skrev:
2551683 Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)

Ett mörkt ämne som sagt.
Men som motorcyklist så vill jag ändå vara positiv och säga att pressreleasen var en snabb och tydlig respons av SMC till press och därmed beslutsfattare! :tummenupp

Mvh
/J
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Galne Dansken skrev:
2551683 Du kan se den i SMC:s pressrelease som kom utt 12 minutter efter VV´s :tummenupp

LÄNK:

Fast vi har inte delad upp på hoj typ. (än)

Får hoppas att de båda staplarna inte är i samma skala, i så fall var det inte roligt att åka mc 1984.

Statistiken visar ju ändå att det blivit mycket säkrare att åka motorcykel. Men målet måste ju vara nollvisionen så det finns så klar mycket kvar att jobba på.
 

Bifogat

  • mc_i_trafik.jpg
    mc_i_trafik.jpg
    42.2 KB · Visningar: 111

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
than skrev:
2552027 Får hoppas att de båda staplarna inte är i samma skala, i så fall var det inte roligt att åka mc 1984.

Statistiken visar ju ändå att det blivit mycket säkrare att åka motorcykel. Men målet måste ju vara nollvisionen så det finns så klar mycket kvar att jobba på.
Låt säga att det totalt körs lika mkt mil nu som -84. Det säger inte där statistiken något om. Hur många har flertalet motorcyklar? Hur många står bara och oxiderar bort?
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
HanneZ skrev:
2549364Lite skumt att snittåldern för de som dog på moped är 29 år...

4 av de omkomna på moped var 15 år, vilket innebär en snittålder på 57 år för de två andra. :rolleyes:



Det hade varit mycket intressant att se statistik på onykterhet, eventuellt trafikbrott vid tillfället ect.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag fattar inte varför det bara skall redovisas dödade.
Om man tar med de som skadas också så blir antalet större och därigenom kan man få ut mer av statistiken.
Dessutom är det väl de som skadas som verkligen kostar pengar.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Den där grafen vore bra att visa om bara staplarnas skala var utmärkt ja.
Som det ser ut nu kan man tolka det som att 80% av alla hojåkare dog 1984.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
HanneZ skrev:
2552032 Låt säga att det totalt körs lika mkt mil nu som -84. Det säger inte där statistiken något om. Hur många har flertalet motorcyklar? Hur många står bara och oxiderar bort?

Det är väl fordon i trafik det handlar om dvs inreggade. Har svårt att tro att det är så många som har hojen inreggad och försäkrad utan att använda den med dagens försäkringspremier. Det skulle isf vara veteranhojar men de tror jag inte förekommer så ofta i olycksstatistiken.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
enhjuling skrev:
2552051 Det är väl fordon i trafik det handlar om dvs inreggade. Har svårt att tro att det är så många som har hojen inreggad och försäkrad utan att använda den med dagens försäkringspremier. Det skulle isf vara veteranhojar men de tror jag inte förekommer så ofta i olycksstatistiken.
De glidarhojar jag känner till står påställda året om. Det är sån liten skillnad på helförsäkring och garageförsäkring(med drulle) så dom bryr sig inte ens om att ställa av.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
xyx skrev:
2552046 Den där grafen vore bra att visa om bara staplarnas skala var utmärkt ja.
Som det ser ut nu kan man tolka det som att 80% av alla hojåkare dog 1984.
Javisst, och ca 40-50.000 omkom förra året.:D

Tyvärr undviker massmedia (och VV) att relatera antalet döda till antalet hojar.
(Men vad kan man vänta sig, journalister verkar ju upprörda/förvånade över att
en sänkning av orimliga skatter mest gynnar dom som betalade dom orimliga skatterna...
Men den nivån, och lägre, säljer ju tidningar och höjer tittarsiffror. Så vi har väl bara fått vad vi förtjänar.
Hellre enkelt och fel, än korrekt och lite tankekrävande.)
/u
 
Last edited:

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Skriv till VV

Jag skrev följande mail till informations ansvarig på VV:

Hej Gunilla,

Snälla, när ska Vägverket, regeringen osv. förstå att just 2+1 vägar med ”vajerräcken” är livsfarligt för oss mc-förare.
Precis som våra ”vanliga armcoräcken”. Jag var just på Intermot, den Internationella Motorcykelmässan i Köln och kunde till min glädje se att flertalet europeiska länder har börjat se över räckena och göra dom ”mc-vänliga” (Man ”gömmer” stolparna genom att sätta en plåt framför stolparna så att man inte sliter av lemmarna när man glider in i ett armcoräcke)
Här i Sverige borde ni tänka om… igen.

Med vänliga hälsningar,

Kristoffer Persson

Br. Hörberg AB
Kawasaki Center i Löddeköpinge
www.brh.se
kristoffer@brh.se
046-728979


Pressmeddelande
2006-10-18
Många döda i mc olyckor i år – mitträcken räddar liv
Hittills i år har 53 motorcyklister omkommit i mc-olyckor. Under hela 2005 omkom 46 personer och året dessförinnan 56 personer. 10 mopedister har omkommit i år. Under hela förra året omkom 8 personer och 2004 omkom 18 personer.
- Tvåhjuliga motorfordon är vårt mest riskfyllda fordonsslag. Antalet dödade i trafiken totalt har minskat de senaste åren vilket innebär att mc- och mopedolyckorna än mer hamnar i fokus. Dessutom har antalet motorcyklar i trafik ökat och är nu drygt 280 000. Inför nästa mc-säsong måste vi öka säkerheten för denna mycket utsatta trafikantgrupp. Vi ska vidta olika åtgärder, bland annat tillsammans med SMC – Sveriges Motorcyklister, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

En av de mest effektiva åtgärderna för att minska antalet svåra olyckor totalt är mötesfria vägar, så kallade 2+1-vägar. VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) har nu visat att sådana vägar tycks ha en positiv effekt även för motorcyklister. Enligt VTI:s analys finns det inga belägg för att de mötesfria vägarna skulle öka riskerna för motorcyklister jämfört med andra vägar, vilket det har funnits farhågor om. Snarare pekar analysen på att risken för dödsfall och svåra skador reduceras avsevärt.

- Vi satsar allt mer på att sätta upp vajerräcken som är särskilt utformade och anpassade för mc-trafiken, avslutar Ingemar Skogö.

Fakta om mc- och mopedolyckor:
Av de omkomna motorcyklisterna 2006 är 6 kvinnor. 17 motorcyklister har omkommit i singelolyckor. 29 dödsolyckor har inträffat på det mindre vägnätet – dvs. länsvägar och enskilda vägar – och 10 dödsolyckor har inträffat på gator i tätort. 10 dödsolyckor är mötesolyckor och 21dödsolyckor är avsvängande/korsningsolyckor. 16 dödsolyckor har inträffat med sk supersport. Medelåldern för omkomna mc-förare ökar och är nu närmare 41 år, mot 38 år i fjol.

Sex av de tio omkomna mopedisterna körde klass 1 moped – dvs EU-moped. Fyra av dödsolyckorna inträffade på gång/cykelbana. Medelåldern för de omkomna är 29 år varav fyra var 15 år.

Ytterligare information:
Jan Moberg, Vägverket, Samhälle och trafik, Borlänge, tel 070 – 684 80 95
Thomas Lekander, Vägverket, Transport och marknadsanalys, Borlänge, tel 070 – 661 43 19

Gunilla Lundberg
Informationsdirektör
gunilla.lundberg@vv.se
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Sen så ser det ut som om mopedister räknas in i statestiken. Det är ju inte så bra för siffrorna direkt!
52 st. Mer än förra året eller?
 

sandstream

Guest
Bara för att klargöra: Ingår de 10 omkomna mopedistern i de totalt 53 omkomna eller ska det vara 53 + 10 = 63?

Angående grafen och 1984 så är det ju tänkt som två olika skalor.
Den visar ju rätt tydligt att antalet döda varit relativt konstant sen ca 1990 till 2006 trots att antalet hojar ökat flera hundra procent.

Och ja, unga sporthojsförare under 24 år är kraftigt överrepresenterade i förhållande till hur många de är. Stirra er inte blinda på medelåldern.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
flykay76 skrev:
2552088 Jag skrev följande mail till informations ansvarig på VV:

Hej Gunilla,

Snälla, när ska Vägverket, regeringen osv. förstå att just 2+1 vägar med ”vajerräcken” är livsfarligt för oss mc-förare.

Från SMCs pressrelease:
"Tyvärr visar dock statistiken att sex motorcyklister dödats i år i
räckesolyckor och det är en siffra som verkar öka för varje år."

Jag vill ha mer statistik kring 2-1 räckesrelaterade incidenter!
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
than skrev:
2552027 Får hoppas att de båda staplarna inte är i samma skala, i så fall var det inte roligt att åka mc 1984.

Statistiken visar ju ändå att det blivit mycket säkrare att åka motorcykel. Men målet måste ju vara nollvisionen så det finns så klar mycket kvar att jobba på.


hmm... 1984 så dog ca 80% av alla MC-förare. Eller hur ska man tolka den tabellen? :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top