Så kom statistiken vi inte ville se

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
HanneZ skrev:
2549364
Försäkringsbolaget går på statistik, du behöver inte oroa dig för att dom plockar pengarna på fel ställe. Dom har inget egetintresse av att plocka extra mycket pengar ur en viss grupp.
En död människa är ganska billigt för försäkringsbolaget, det är dom halvskadade som kostar.

En död människa är långt ifrån billig för fb, ett dödsfall i trafiken kostar kostar i runda slängar 10 mille++ (hört siffran 13 mille från polis, osäker på den). Ett olycksfall kostar under en kortare tid fb, sen går det över på andra instanser, vilket gör det relativt billigt för fb i förhållande till ett dödsfall.

(Rätta mig om fel :) )

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
enhjuling skrev:
2552051 Det är väl fordon i trafik det handlar om dvs inreggade. Har svårt att tro att det är så många som har hojen inreggad och försäkrad utan att använda den med dagens försäkringspremier. Det skulle isf vara veteranhojar men de tror jag inte förekommer så ofta i olycksstatistiken.

Intruder 1400 980:- hel / hel
Busan 18700:- hel / hel

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dawg skrev:
2552411 En död människa är långt ifrån billig för fb, ett dödsfall i trafiken kostar kostar i runda slängar 10 mille++ (hört siffran 13 mille från polis, osäker på den). Ett olycksfall kostar under en kortare tid fb, sen går det över på andra instanser, vilket gör det relativt billigt för fb i förhållande till ett dödsfall.
En död ungdom "kostar" SAMHÄLLET stora summor i form av allt de kostat genom att gå i skola skola etc och sedan inte kunnat betala skatt i ett långt liv för att betala tillbaka detta.

t-rex skrev:
2552752 Kom inte RD 350 '83? Borde kunna förklara rätt mycket av 1984 års olyckor...
Vi får inte glömma effektmonster som GSX 750 ES -83 heller.

Last edited:

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
KimL skrev:
2549359 Aldrig kul att se sådan statistik, men slutklämmen i deras pressmeddelande får mig att börja fundera på en sak faktiskt.
Om man kollar medelåldern för de som omkommit så hade den ökat och ligger numera på 41 år. Hur kan det då komma sig att det alltid gnälls på oss yngre att det är vi som orsakar alla allvarliga olyckor och är vi som stryker med och därför skall vi få fete försäkringskostnaden alabama???? Borde det inte rimligt vis vara denna årskullen dvs med ganska stor säkerhet återfallsknuttarna som borde få den högsta försäkringskostnaden?? Tycker det borde vara en koll när man tecknar försäkring när man senast ägde ett två hjuligt fordon, är det typ längre än 15-20 år sedan som man senast körde något sådant så skall man i sådana fall få jätte försäkringen, och ännu högre om man är en av dom som är så pass gamla att dom fick sitt mc-kort på köpet och aldrig har kört upp på en hoj. För jag skulle tro att det är dessa mc förare som är dom som är överrepresenterade i statistiken över omkommna mc-förare.

Är som sagt bara en fundering.

Men det kan ju bli lite snett. Jag fick mc-körkortet på köpet men har kört varje år de senaste 10 åren och tränat och tränat och hela tiden tänkt trafiksäkerhet. Jag skulle bli rätt sur om jag plötsligt åkte på megaförsäkringen allan. Borde man inte göra någon form av individuell bedömning:confused:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
EnduransJanne skrev:
2552926 Men det kan ju bli lite snett. Jag fick mc-körkortet på köpet men har kört varje år de senaste 10 åren och tränat och tränat och hela tiden tänkt trafiksäkerhet. Jag skulle bli rätt sur om jag plötsligt åkte på megaförsäkringen allan. Borde man inte göra någon form av individuell bedömning:confused:
Nej det är alldeles för dyrt.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jP skrev:
2549678 Förvisso! Men om Vägverket så ståndaktigt propagerar för att mitträcken räddar liv även i fallen motorcyklister så får de även se till att backa upp det påståendet på något vis.

Lite statistik kring räckesrelaterade olyckor vore som sagt intressant att se, samt hur många som blivit skadade av räckena i sig men ändå klarar sig.
när jag hade mail kontakt med VV förra året och klaga på dessa jävla vajer räcken å påpeka att man är rivenost om man lägger om kull på en sträcka med vajjer fick då till svar:

Hej!

Jag kör också MC men ja tycker de känns bra då vet jag att jag inte kan få em mötande bil på min sida.

Jag svarade:

Men tänk om jag går omkull pga olja å regn, en bil som kör på mig bakifrån, eller om ja kommer ikapp en bil som kör långsammar och missbedömmer avstånd och hastighet? då är ja fan rivenost i de där vajjer räcket...

Svaret jag fick:

Tack för visat intresse.

MvH
Bosse på VV (typ)

de va allt ja fick till svar...

Last edited:

Ohls

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
HanneZ skrev:
2549364
Lite skumt att snittåldern för de som dog på moped är 29 år...

Medelåldern för de omkomna är 29 år varav fyra var 15 år.

10*29=290
4*15=60
290-60=230
230/6=38

Alltså en snittålder på 38 på dom som inte var 15. Det är säkert några 16-18 och sen 2 st gamlingar som gör att statestiken blir lite udda.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dawg skrev:
2552411 En död människa är långt ifrån billig för fb, ett dödsfall i trafiken kostar kostar i runda slängar 10 mille++ (hört siffran 13 mille från polis, osäker på den). Ett olycksfall kostar under en kortare tid fb, sen går det över på andra instanser, vilket gör det relativt billigt för fb i förhållande till ett dödsfall.

(Rätta mig om fel :) )
Ett dödsfall behöver inte bli särskilt dyrt för försäkringsbolaget. Om personen som dör är vållande till olyckan och inte har någon/några som han/hon försörjer så är det i princip begravningskostnader + nåt prisbasbelopp som ska betalas ut. Vid en personskada kan det bli fråga om utbetalning av livränta i resten av personens liv, akutvårdskostnader, sveda och värk, rehabilitering osv.

Finns en del läsning på http://www.trafikskadenamnden.se/ och http://www.tff.se/

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
EnduransJanne skrev:
2552926 Men det kan ju bli lite snett. Jag fick mc-körkortet på köpet men har kört varje år de senaste 10 åren och tränat och tränat och hela tiden tänkt trafiksäkerhet. Jag skulle bli rätt sur om jag plötsligt åkte på megaförsäkringen allan. Borde man inte göra någon form av individuell bedömning:confused:

Det var det jag menade med att man också skulle kollat när man senast körde/ägde en hoj. Är det typ 15-20 år sedan man senast satt på en båge så borde försäkringen höjas rejält eftersom att jag knappast tror att man är en säker förare i detta läget och säkerligen är en stor olycksrisk i trafiken. Har man däremot fått sitt kort på köpet och kört hela tiden oavbrutet så skall man ju givetvis inte få super försäkringen benny.

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
z750s kawasaki 2006
Hej!
Det vet jag redan att folksam har.Men nu pratar jag om flera bolag.Eftersom försäkringen är så oerhört hög i olika bolag.Så får man se till ekonomin beroende på vilken hoj man har försäkrat in Därav att jag efterlyser samarbete av flera bolag än folksam.Själv hade jag tennant som va billigast för mig å min zx-9 .Deras självrisk på bana var 20% av vagnskadan gånger 2.Det kan ju bli hur mycket som hels beroende på om några kåpor skulle skadas.
zeetX skrev:
2549647 Vad jag vet har redan Folksam och SMC ett sådant samarbete, kolla på SMC;s sida.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
en polare till mig gick ikull på vajer-väg och körde skallen rakt i en stolpe ,,, att han dog ögonblickligen behöver jag kanske inte tillägga ??
satans jävla vajjer räcken.

Ouro skrev:
2549340 Finns väl 1 dokumenterat fall här på SH iaf, en tjej som hade vurpat i rätt låg hastighet och mitträcket hindrade henne från att rula över i mötande körfält.

Dom har fattat att hojåkare är livrädda för å bli kapade av en vajer och därför håller nere hastigheterna.

IronMike

Guest
sandstream skrev:
2549468
Har hört att sporthojarna utgör ungefär 10% av det totala beståndet och då borde vi bara ha 5-6 st döda i år.
Jag tror att det skulle vara fler döda om alla åkte sporthoj :va ..är väl knappast glidarna eller offroadarna som är farligaste klassen.

--
Nåja. Hur som helst fruktansvärt. Inte så stor ökning i antal som jag hade befarat, förutom Stockholm då ..men minst lika tragiskt är alla allvarliga olyckor, som aldrig visas i statistik på rätt sätt.

Om 53 dött, hur många har inte blivit förlamade? ..åkt på allvarliga hjärnskador, ligger på sjukan idag, eller nyss börjat flera år av rehab, och som aldrig blir bra igen.

Tror inte ett gäng gubbar på vv kan påverka så mkt ..tillfälligheter, otur och dumdristiga omkörningar i en salig blandning orsakar mer el mindre antal olyckor och dödsfall, vare sig det är fordon, vilt, vajerräcken, betongsuggor eller träd i vägen.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...