Så nära att krocka i morse

Edobbe

You´ll never walk alone
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati Monster Dark 900
Dom lär sig aldrig dom där jävlarna!
Du skulle kört efter honom och spöat skiten ur tattaren! :fatta!
Man ska inte köra på söta mc-brudar :tuttar

Edobbe

You´ll never walk alone
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati Monster Dark 900
Ops du var ju en kille!!!
Inga rattar där inte :tuttar
:censored Sorry...heheheh

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jaha en ny nakcskåt!! :kulspruta tråd.

Är ni verkligen sånna ni beskriver er, alltså spöar skiten ur folk osv?

Hannez: de flesta som ställer till eländet anser sig inte ha gjort fel, bara att du kör MC innebär att du hamnar i underläge om du ska börja tjafsa.

Jo, jag kan bli så förbannat arg jag med, men mest förr i tiden, nu muttrar jag bara för mig själv och fortsätter köra.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Otäckt, men det är som vanligt att bilister varken ser, hör eller kör ordentligt.

Kör efter gubben, se till att han stannar och fråga vad han höll på med, oftast får du ingen bra förklaring ändå, men han kanske tittar efter en gång till innan han svänger nästa gång.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
mankan skrev:
Den är till för bussar.
Vet inte vad han förväntade sig, uppenbarligen inte en MC iaf.
Han hade definitivt ingenting att göra i bussfilen.
Regelmässigt sett hade jag väl ingenting där att göra eftersom bara bussar får köra där egentligen, men det är ju smidigare att köra där än att trängas bland bilarna.

Ovanstående förtar dock inte det faktum att det är DITT ansvar att se till att det är fritt bakom när du byter fil, så killen gjorde en generaltabbe.

Visst han gjorde fel som inte kollade sig bakåt. :kocko
Men att hålla 70-80kmh på insidan av en kö i bussfil låter ju rätt riskabelt. :va

Båda gjorde fel men han gjorde värst fel.
Anmäl honom som rattfull, det var det bästa jag hört på länge :tummenupp

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
TLs
MC i bussfil...

Under skylten för bussfil på E18 från Danderyd och in mot stan står det:
Gäller även buss, taxi och mc
Jag tar för givet att det gäller på alla bussfiler bara att vägverket har glömt bort att sätta upp den skylten. Hoppas bara att bilisterna förstår det också så jag slipper :näsblod

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
iM.se skrev:
Jag tar för givet att det gäller på alla bussfiler bara att vägverket har glömt bort att sätta upp den skylten. Hoppas bara att bilisterna förstår det också så jag slipper :näsblod

Näru... Det kostar 800 riksdaler att köra i bussfilen på bergshamraleden. Det kallar jag bara för trängselavgift och betalar...

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
iM.se skrev:
Njae, om det inte uttryckligen står att bussfilen gäller även för MC får du inte köra i bussfilen.
Om jag inte är helt felunderrättad beror detta på att vissa bussfiler har SL fått bekosta på egen hand,
då tycker de inte att motorcyklar ska få köra där.

/A

Edit: Långsam, som vanligt.

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
TLs
Rundningsmärke skrev:
Njae, om det inte uttryckligen står att bussfilen gäller även för MC får du inte köra i bussfilen.
Om jag inte är helt felunderrättad beror detta på att vissa bussfiler har SL fått bekosta på egen hand,
då tycker de inte att motorcyklar ska få köra där.

/A

Edit: Långsam, som vanligt.

Mäh, berätta inte sådant för mig...nu kommer det ta mig minst dubbelt så lång tid att ta mig till jobbet. Bor och jobbar två mil utanför Sthlm, ena två mil åt söder och det andra åt norr... :huvet

iM.se

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
TLs
Rundningsmärke skrev:
Varför då? :rolleyes:

/A

Mamma har sagt att jag inte får synda i trafiken eftersom det är farligt, nu kan jag inte köra bussfil längre ju... :fakta

Förra veckan fick jag veta att jag inte får köra mellan bilar som rör på sig och nu det här, får helt enkelt stå snällt i bilköerna.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Adda skrev:
Eftersom han själv var på väg in i bussfilen borde han inte kolla ifall någon annan T.E.X. en buss eller annan bilist fått samma idé.......

Oavsett om man kör hoj eller bil så får man inte köra i bussfilen.(hörs nästan på namnet :) )
Sen det sunda i att dra förbi en bilkö i 70-80 km/h kan man ju disskutera,även om man har en tom bussfil att köra i.

Så den enda slutsatsen man kan dra av detta är att lita aldrig på bilister.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
iM.se skrev:
Mamma har sagt att jag inte får synda i trafiken eftersom det är farligt, nu kan jag inte köra bussfil längre ju... :fakta

Förra veckan fick jag veta att jag inte får köra mellan bilar som rör på sig och nu det här, får helt enkelt stå snällt i bilköerna.

Man kör som man har förstånd till,sen är det upp till varje förare om dom vill chansa att dra i bussfilen eller mellan bilar,men om man nu råkar ut för något så är det ju så att man får mer eller mindre skylla sig själv pga att man tog just den chansen.

Så att alltid skylla på bilisten håller inte,för det spelar ingen roll vem som gjorde fel det är alltid motorcycklisten som får "betala",men bilisten sitter skyddad i sin plåtlåda.

Som många andra så håller jag på att bli påkörd var och varanna dag på väg från och till jobbet när jag köar mig fram mellan filer och avfarter.
Så det är bara att vänja sig och anpassa sig efter det faktumet att bilister ser oss inte och vårat enda skydd mot dom är att tänka åt dom.

Last edited:

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Är väldigt nöjd att varken ha bussfil eller köer där jag bor.
Fast bilisterna blir man ju inte av med, finns dessutom gott om norska sånna med :/. Dom säger ju att det enda landet dom kör sämre bil i än Norge är nåt land i Afrika som knappt har skyltar :)

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Långa farbron skrev:
Oavsett om man kör hoj eller bil så får man inte köra i bussfilen.(hörs nästan på namnet :) )
Sen det sunda i att dra förbi en bilkö i 70-80 km/h kan man ju disskutera,även om man har en tom bussfil att köra i.

Så den enda slutsatsen man kan dra av detta är att lita aldrig på bilister.

Vi har ju dock bussfiler här med tilläggs skyllt "gäller även MC"

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Långa farbron skrev:

Rätt och fel !

Det är tillåtet att åka i VISSA bussfiler som har tilläggsskylten "gäller mc". Då är det bara att åka. Sen huruvida på vår behjälmade hjälte körde i en för mc avsedd bussfil berättar inte historien och jag vet själv inte hur det är Bergshamraleden.

Finns rätt många bussfiler som är tillåtna för mc att köra i. Sen finns det tyvärr andra som också vill nyttja den förmånen och man får se upp om det är tok kö i filen brevid som då inte är för buss/mc/taxi. Plösligt händer det :(

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
"Bilist", är det en annan sorts människa? jag kör mycket bil och uppfattar mig själv som en säker sådan. Ibland har det hänt att jag bytt fil och nästan kolliderat med bilar som jag inte sett i speglarna. I samma sekund vet jag att jag gjort fel och känner mig som världens största sopa. Vidhåller dock att jag är en hyggligt säker bilist.
Min pappa är jäkligt duktig på att köra bil men under min uppväxt så har jag vid några få tillfällen sett honom göra misstag som skulle kunna ha lett till en olycka men inte gjort det gudskelov. Jag håller honom fortfarande som en säker bilist.

Poängen är att dessa "bilister" som ni försöker göra till några avskum till människor är troligen samma sorts människor som dina arbetskamrater, vänner, föräldrar, ja kanske till och med du om du nu mot förmodan har gjort ett misstag någon gång.

Kör försiktigt, varje bil är en potentiell dödsrisk alltid, ansvaret för din hälsa är ditt.

Jag har frontat med MC en vänstersvängade taxi men jag hatar inte den mannen, han gjorde ett misstag som gick ut över mig men han gjorde det inte med flit.

Live and let live

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
mankan skrev:
Jag kom åkande på Bergshamraleden från Täby och la mig som vanligt i bussfilen eftersom det var kö på mottrafikanternas körbana. Drog upp hojen till 70-80 någonting för att passera de andra lite galant. Helt plötsligt kastar sig en ful liten vit pickup in i min fil utan att blinka, rakt framför mig.

Ungefär desamma hände mig för ett par veckor sen när jag åkte med en kille jag känner.
Jag bara satt där o tänkte "jaha de va de..."

Va gör man. Vi åkte upp brevid bilen o peka finger men små killarna i bilen vägra kolla på oss. De insåg åtminstonde sitt misstag.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
955i skrev:
Rätt och fel !

Det är tillåtet att åka i VISSA bussfiler som har tilläggsskylten "gäller mc". Då är det bara att åka. Sen huruvida på vår behjälmade hjälte körde i en för mc avsedd bussfil berättar inte historien och jag vet själv inte hur det är Bergshamraleden.

Finns rätt många bussfiler som är tillåtna för mc att köra i. Sen finns det tyvärr andra som också vill nyttja den förmånen och man får se upp om det är tok kö i filen brevid som då inte är för buss/mc/taxi. Plösligt händer det :(

Mer än jag visste, om det nu är så att vår behjälmade hjälte åkte i en sådan så är det naturligtvis helt rätt,med undantag för farten och uppsikten.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0