mankan skrev:Den är till för bussar.
Vet inte vad han förväntade sig, uppenbarligen inte en MC iaf.
Han hade definitivt ingenting att göra i bussfilen.
Regelmässigt sett hade jag väl ingenting där att göra eftersom bara bussar får köra där egentligen, men det är ju smidigare att köra där än att trängas bland bilarna.
Ovanstående förtar dock inte det faktum att det är DITT ansvar att se till att det är fritt bakom när du byter fil, så killen gjorde en generaltabbe.
iM.se skrev:Under skylten för bussfil på E18 från Danderyd och in mot stan står det:
Gäller även buss, taxi och mc
Jag tar för givet att det gäller på alla bussfiler bara att vägverket har glömt bort att sätta upp den skylten. Hoppas bara att bilisterna förstår det också så jag slipper
Njae, om det inte uttryckligen står att bussfilen gäller även för MC får du inte köra i bussfilen.iM.se skrev:Under skylten för bussfil på E18 från Danderyd och in mot stan står det:
Gäller även buss, taxi och mc
Jag tar för givet att det gäller på alla bussfiler bara att vägverket har glömt bort att sätta upp den skylten. Hoppas bara att bilisterna förstår det också så jag slipper
Rundningsmärke skrev:Njae, om det inte uttryckligen står att bussfilen gäller även för MC får du inte köra i bussfilen.
Om jag inte är helt felunderrättad beror detta på att vissa bussfiler har SL fått bekosta på egen hand,
då tycker de inte att motorcyklar ska få köra där.
/A
Edit: Långsam, som vanligt.
Varför då?iM.se skrev:nu kommer det ta mig minst dubbelt så lång tid att ta mig till jobbet.
Rundningsmärke skrev:Varför då?
/A
Adda skrev:Eftersom han själv var på väg in i bussfilen borde han inte kolla ifall någon annan T.E.X. en buss eller annan bilist fått samma idé.......
iM.se skrev:Mamma har sagt att jag inte får synda i trafiken eftersom det är farligt, nu kan jag inte köra bussfil längre ju...
Förra veckan fick jag veta att jag inte får köra mellan bilar som rör på sig och nu det här, får helt enkelt stå snällt i bilköerna.
Långa farbron skrev:Oavsett om man kör hoj eller bil så får man inte köra i bussfilen.(hörs nästan på namnet )
Sen det sunda i att dra förbi en bilkö i 70-80 km/h kan man ju disskutera,även om man har en tom bussfil att köra i.
Så den enda slutsatsen man kan dra av detta är att lita aldrig på bilister.
Långa farbron skrev:Oavsett om man kör hoj eller bil så får man inte köra i bussfilen.(hörs nästan på namnet )
mankan skrev:Jag kom åkande på Bergshamraleden från Täby och la mig som vanligt i bussfilen eftersom det var kö på mottrafikanternas körbana. Drog upp hojen till 70-80 någonting för att passera de andra lite galant. Helt plötsligt kastar sig en ful liten vit pickup in i min fil utan att blinka, rakt framför mig.
Ungefär desamma hände mig för ett par veckor sen när jag åkte med en kille jag känner.
Jag bara satt där o tänkte "jaha de va de..."
Va gör man. Vi åkte upp brevid bilen o peka finger men små killarna i bilen vägra kolla på oss. De insåg åtminstonde sitt misstag.
955i skrev:Rätt och fel !
Det är tillåtet att åka i VISSA bussfiler som har tilläggsskylten "gäller mc". Då är det bara att åka. Sen huruvida på vår behjälmade hjälte körde i en för mc avsedd bussfil berättar inte historien och jag vet själv inte hur det är Bergshamraleden.
Finns rätt många bussfiler som är tillåtna för mc att köra i. Sen finns det tyvärr andra som också vill nyttja den förmånen och man får se upp om det är tok kö i filen brevid som då inte är för buss/mc/taxi. Plösligt händer det
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|