Så säger polisen:)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Saxat ur www.sn.se

– I dag ska jag sätta in kameran i skåpet vid Aspö handel, säger Ingemar Wiltén, polisassistent vid Sörmlands trafikpolis.
– Sedan tar kameran ungefär 20 bilder per dygn som därefter ska efterarbetas. Det måste gå att identifiera föraren och bilen. Det innebär också att vi inte kommer åt motorcyklister eftersom de saknar främre nummerplåt och har hjälm.

Fast det visste vi väl redan :tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och skulle man komma åkandes på en mc med en främre nummerplåt och utan hjälm så är nog fortkörningsböterna det minsta man bör oroa sig för :D

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Wiseguy skrev:
Och skulle man komma åkandes på en mc med en främre nummerplåt och utan hjälm så är nog fortkörningsböterna det minsta man bör oroa sig för :D

Ja! du får ta vägen förbi skåpen,så du inte torskar :7peta

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Wiseguy skrev:
Fuzzhat och en annans nummerplåt fram vore tufft :näsblod

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
twinner skrev:
Saxat ur www.sn.se

– I dag ska jag sätta in kameran i skåpet vid Aspö handel, säger Ingemar Wiltén, polisassistent vid Sörmlands trafikpolis.
– Sedan tar kameran ungefär 20 bilder per dygn som därefter ska efterarbetas. Det måste gå att identifiera föraren och bilen. Det innebär också att vi inte kommer åt motorcyklister eftersom de saknar främre nummerplåt och har hjälm.

Fast det visste vi väl redan :tummenupp
Lite längre ner på samma sida:
– Med de nya kamerorna kommer vi att kunna ta bilden bakifrån så att den bakre nummerplåten syns. Då behövs ingen bild på föraren, säger Inge Carreman, chef för trafikpolisen i Sörmland.

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
" ...fota bakifrån, då behövs ingen bild på förararen..."

Bara för att man fotar bakifrån så krävs det väl fortfarande en lagändring så att det är ägaransvar eller...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Optimalt skrev:
" ...fota bakifrån, då behövs ingen bild på förararen..."

Bara för att man fotar bakifrån så krävs det väl fortfarande en lagändring så att det är ägaransvar eller...
Japp, står i meningen innan: ...regeringen funderar på en ny lag som lägger ansvaret för fortkörningen på bilägaren i stället för föraren.

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
mb skrev:
Japp, står i meningen innan: ...regeringen funderar på en ny lag som lägger ansvaret för fortkörningen på bilägaren i stället för föraren.

Pfft... läste aldrig länken, litade på att ni citerat allt vid det här laget :gnissla

Dom kan gott och väl fundera ett tag till, och sedan lägga ner sparbössorna... nollvision och trafiksäkerthet, skitsnack.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Optimalt skrev:
Pfft... läste aldrig länken, litade på att ni citerat allt vid det här laget :gnissla

Dom kan gott och väl fundera ett tag till, och sedan lägga ner sparbössorna... nollvision och trafiksäkerthet, skitsnack.
Skitsnack? Du tror inte olyckorna har minskat på kameraövervakade vägavsnitt?

Om inte en massa nötter larvat sig framför kamerorna med fingerpekningar och bakhjulskörningar hade vi antagligen inte behövt bry oss om kamerorna i framtiden heller. Vi sabbar bara för oss själva, som vanligt.. :(

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Olika företrädare för diverse myndigheter har både rapporterat mycket positiva och mindre positiva resultat av kamerorna. Vore intressant att se en lite mer genomarbetad utredning. Jag tror att skåpen är rätt bra ändå.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
mb skrev:
Olika företrädare för diverse myndigheter har både rapporterat mycket positiva och mindre positiva resultat av kamerorna. Vore intressant att se en lite mer genomarbetad utredning. Jag tror att skåpen är rätt bra ändå.
Det sker för få olyckor för pålitlig utvärdering, men enligt vv sparas ungefär 10 liv (gjorde en google-sökning med magert resultat). Min personliga upplevelse av att köra i kameraavsnitten runt Strängnäs och nere i småland är att hastighetsgränsen nästan undantagslöst följs slaviskt, och då kan nollvisionen ge verkan.
Även om det suger riktigt hårt att köra just dessa vägar. :gnissla

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Ugluk skrev:
Det sker för få olyckor för pålitlig utvärdering, men enligt vv sparas ungefär 10 liv (gjorde en google-sökning med magert resultat). Min personliga upplevelse av att köra i kameraavsnitten runt Strängnäs och nere i småland är att hastighetsgränsen nästan undantagslöst följs slaviskt, och då kan nollvisionen ge verkan.
Även om det suger riktigt hårt att köra just dessa vägar. :gnissla

Skulle spara mer liv om pengarna gick till underhåll av vägarna istället för till kameror..

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Ska verkligen bli intressant att se om dom lyckas få ägaransvar för fortkörningsböter. Tanken är lite skrämmande faktiskt för iom det blir fortkörning inte längre ett brott utan böterna blir nån slags administrativ avgift. dvs man kan inte längre få sin sak prövad i rätten!? Många vet ju hur pass rättslös man är när man försöker överklaga parkeringsböter och fortkörning blir då ung. samma sak iaf som jag förstått saken!

Nästa resonemang dom för är att kamerorna ska betala igen sig själva med hjälp av böter... dvs. att dom satsar pengar för att enligt utsago förbättra trafiksäkerheten men räknar kallt med att dom får igen med hjälp av böter! Vet inte om jag är paranoid men jag misstänker att denna hysteriska övervakning också inoficiellt handlar om att tjäna in pengar till polisen! Har fått berättat för mig av en som arbetar som polis att vissa enheter ibland skickas ut på övervakning av cykelljusansvändande och andra skitsaker för att just den enheten "dragit in för lite bötespengar"

Kör själv en sträcka på ca 2 mil varje dag med ett antal fartkameror längs vägkanten och inte tycker jag att hastigheten på den sträckan minskat något drastiskt pga dom, givetvis kör folk sakta förbi kamerorna men mellan dom går det lika fort som överallt annars. Faran med detta är att avståndet mellan bilarna tätnar betänkligt just vid kamerorna då många får panik och bromsar ner till 15 km/h under hastighetsbegränsningen då dom ser en kamera! För just att hålla avstånd är ju också nåt som vägverket, tsv osv talar sig varma om för att upprätthålla trafiksäkerheten.....

phaeton

W12
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
r1 05
Det här med ägaransvar låter ganska krångligt... Om inte föraren erkänner sitt lag övertramp kommer ägaren att få ta skulden? Det funkar ju inte speciellt bra när körkortsindragning är aktuellt.... t.ex. hyrbilsfirmor, tjänstebilar o.s.v. ---- eller skall förslaget endast gälla privatpersoner?

Om det kommer fartkameror som tar kort bakifrån kommer, som föregående skribent säger, de flesta skyltar åka upp i undertailen...

Vid första anmärkningen av att skylten sitter fel delas endast påminnelse ut (inga böter)...

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
mb skrev:

Vad bra, min bil äger svensk vagnparksfinans innebär det att även fortkörningsböter kommer att hamna på min förmånsbeskattning?? Då blir det ju rätt billigt :D

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Men om dom nu inför det här med ägaransvar när det gäller identifiering av motorcykel, hur kommer dom att göra med indragningarna av körkort?

Låt oss säga att polaren faktiskt lånar hojen, och sen kör alldeles för fort framför en kamera som identifierar hojen som din, kommer man få en anmälan om körkorts-indragning i brevlådan då? Det är ju inte ägaren som har betett sig vårdslöst.

Då är det bättre att bara ge ut böter, som man gör med parkeringsböter. Dom kan man åtminstone kräva ifrån polaren.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept