Så var det dedär med kromslädar......

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
... igen...

Bor i ett ganska stort villaområde i götet. Väldigt lugnt, trevligt ställe, snälla, lugna grannar mm.

Det går en 50-väg rakt igenom området. Ganska vältrafikerat, men det stör inte det minsta. Farthinder, ljudbarriärer eller vad man ska kalla det och lite sånt. Funkar skitbra.

MEN så sitter man och läser, och så kommer det ett jävla muller. Det låter mer än bussarna som varvar sina dieslar efter fartguppet utanför. Det är en såndär med crååm på. Varje gång han glider över fartguppet är det ju varvstoppet på ettan förstås, med raka rör och en blöddrande twin...

Jag menar, herregud. Måste man, varje gång, när man kommer här på guppet, på en 50-väg, gasa på allt som går, mitt i ett villaområde....

Kan påpeka att jag aldrig någonsin hört en sportis dra fulla skaft, men sett betydligt fler sådana än crååmisar... Är det kanske för att kråmisen är så slö så han måste dra fullt, och kompenserar det med raka rör kanske? :D
 

jetson

Guest
Känner igen det där. Det låter som att man spelat in ljudet när någon skiter ner sig och sen loopar det uppskruvat i 150dB..
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
R1orna låter ju inte ens i närheten av en mindre kromsläde med raka rör...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Min R1:a är den hoj som passar mig bäst av alla hojar jag någonsin kört. Så också ljudet på den. Herrejävlajössessatan..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bänkade HD:n idag. Mitt i en pull ramlar plötsligt lysrörskåpan från en av takarmaturerna rakt ned i golvet och går sönder. Har aldrig hänt förut enligt Erik på Proservice. Och i det dynorummet har det förutom hundratals gathojar även bromsats prostockhojar.

Då vart man lite stolt!:rullandeu
 

Bifogat

  • IMG_3120.jpg
    IMG_3120.jpg
    247.9 KB · Visningar: 429

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Bänkade HD:n idag. Mitt i en pull ramlar plötsligt lysrörskåpan från en av takarmaturerna rakt ned i golvet och går sönder. Har aldrig hänt förut enligt Erik på Proservice. Och i det dynorummet har det förutom hundratals gathojar även bromsats prostockhojar.

Då vart man lite stolt!:rullandeu

Blev det någon effekt över till att snurra hjulet efter motorn som på sedvanligt HD-vis gjort ljud av bensinen? :D:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blev det någon effekt över till att snurra hjulet efter motorn som på sedvanligt HD-vis gjort ljud av bensinen? :D:D

Den gav samma effekt som sist, 136 hk.
Provade ett 2-1 system jag smällde ihop (som skymtar lite på bilden) bara för att se om det var bättre än mitt befintliga 2-2. Men 2-1-systemet gav bara mer effekt i mellanregistret, inte på topp. Där var mitt 2-2 bättre, så nu vet jag det. Så 2-1-systemet jag byggde -08 verkar vara ganska bra.

Står mer om provet i byggtråden. Ska skriva rapport från bänkningen i byggtråden när jag fått hem kurvorna. Mailade dem till jobbdatorn.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Den gav samma effekt som sist, 136 hk.
Provade ett 2-1 system jag smällde ihop (som skymtar lite på bilden) bara för att se om det var bättre än mitt befintliga 2-2. Men 2-1-systemet gav bara mer effekt i mellanregistret, inte på topp. Där var mitt 2-2 bättre, så nu vet jag det. Så 2-1-systemet jag byggde -08 verkar vara ganska bra.

Står mer om provet i byggtråden. Ska skriva rapport från bänkningen i byggtråden när jag fått hem kurvorna. Mailade dem till jobbdatorn.

Jo jag såg bilderna. Det måste vara en riktigt hög ljudnivå, om du körde utan dämpare som det verkade. Vågar du köra så på gatan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo jag såg bilderna. Det måste vara en riktigt hög ljudnivå, om du körde utan dämpare som det verkade. Vågar du köra så på gatan?

Nej nej, det här vara bara ett testsystem. Körde raka rör på testsystemet för att spara jobb. Det var bara för att prova i bänken. Körde med 2-2-systemet dit och hem.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Personligen tycker jag ljudet fungerar lite som en kukförlängare. jag kör en rätt töntig hoj i mångas ögon, även mina egna :D . Kawa Er6n. blev överröstad av trimmade mopeder vid rödlysena. men efter man satte på ny pipa låter det inte fint kanske MEN HÖGT!

And i like it!
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Personligen tycker jag ljudet fungerar lite som en kukförlängare. jag kör en rätt töntig hoj i mångas ögon, även mina egna :D . Kawa Er6n. blev överröstad av trimmade mopeder vid rödlysena. men efter man satte på ny pipa låter det inte fint kanske MEN HÖGT!

And i like it!

En eloge till dig, för din självinsikt om Er6:eek:rs ljud! :)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Gillar oxå alla motorljud :)

Sa innan jag köpte duken att en gång skall jag äga en motard, varje gång jag hör en rå custom säger jag att en gång skall jag äga en sådan för de låter så jävla gött.
 

tkdrille

Guest
Om en W-twin går på rätt varv så är de ett riktigt fint ljud. Men varvstopp är inte fint vilken motor de än är.

Hos mig är de mest sport och offroad som för en jävla massa väsen dygnet runt. Glidarna hör man nästan bara dagtid och de stör inte. Enstaka gånger när de tex varit Sweden rock brukar de komma nån på natten.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
En eloge till dig, för din självinsikt om Er6:eek:rs ljud! :)

No offense mot de som har ER6:eek:r, men jag har aldrig hört en ER6:a som låtit bra i mina öron. Då gillar jag vanligtvis twinmuller bortsett från cromeslädarna. Det är ju bara att jämföra med andra twins. TRX850 t ex som också är en paralelltwin har oftast ett skönt dovt muller, likaså SV650 som då är en v-twin har också ett skönt muller med slip-on.

Men alla ER6:eek:r jag hört med slip-on har nåt slags tunt burkigt blöpp, blöpp, blöpp-ljud. Jag har sökt på tuben, men utan att finna. De låter alla lika illa i mina öron.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top