Så var det dedär med kromslädar......

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Låg effekt = fult ljud

Hög effekt = skönt ljud

Det är därför som alla bojsänken inte kan få till ett bra ljud

Det är bara att lära sig av Aprilia Ducati m.fl
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Är det kanske för att kråmisen är så slö så han måste dra fullt, och kompenserar det med raka rör kanske? :D
Ett klassiskt egocentriskt beteende. Se mig hör mig uppmärksamma mig, här e jag, JAG! Detta finns tyvärr att finna bland hojåkare i alla kategorier, enda undantaget är troligen touringfolk.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Du kan ju inte använda youtube som ljudreferens för hur en hoj låter ? Det låter ju duktigt annorlunda i verkligheten.

Jag skrev ju att jag inte hört någon som låtit bra i mina öron och då menar jag ju de jag faktiskt hört IRL. Har hört några stycken ja.
Sen har jag även sökt på tuben för att jämföra olika modeller. Det var så jag menade och jämför man olika hojar på tuben så hör man skillnad däremellan. Även på tuben så kan t ex en annan hoj låta bra i jämförelse med en ER6.
Så ja, jag vet och förstår att det är hästlängder i upplevelse mellan verklighet och på tuben.

Fan vad man måste vara övertydlig på detta forum för att folk ska fatta, eller inte hugga som en rabiessmittad tax. ;)
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Förra hojjen var en storkubiks V-twin med massa buller å bång , grejjen e den att man KAN flösa på fullt överallt = låter nått förbannat
Flösar jag på fullt 1-2-3 med b-kingen så är det över 200 innan man ens har hunnit fatta vad som hände och nästa rödljus/korsning/whatever dyker upp allt för hastigt.... och ja den låter när man mosar på (fast jag kör orginal rykrör på den)

ALLA motorer låter HÖGT när man pressar dom lite :yoparty
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tycker det är ett jävla bölande =) Låt folk köra sina "kromslädar", vet inte dock vad som innefattas i det begreppet. Men jag vet att när jag hör en riktigt nice V2 så får jag gåshud och ståtuttar!
Vet inte dock om "kormslädar" syftar till utseendet eller motorn. Vet dock att 2 Cyl är kärlek. Oavsett om det väger 360 kg med 60 hästar så e det fan kärlek. Och ni som i er enfald tycker 2 cyl saknar kräm, snacka med jörgen här eller kör "super Twin" på youtube :kulspruta

Men det är väl kanske lite mer av ett övergångsobjekt som drabbar en del när de tickar mot 50 Meeeen shotguns är läckert =) Sist men inte minst så har det mycket av en sak som många plastraketer saknar = VRID! :yoparty
 

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
Jag älskar ljudet från en hd :yoparty
sen är man väl kanske miljöskadad efter en uppväxt med mycket v-twin och v8

hade en sportster 1200 med screaming eagle pipor på för några år sen, när nya ägaren stack iväg med fullgas ångrade jag nästan att jag sålde den..(men bara nästan) :D
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Manligt,manligt...du har ju bara en moppe,det är klart att det ska låta lite när mc:n kommer..du bli också vuxen nån gång i framtiden,då får du glida fram med din högljudande twin;-)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Manligt,manligt...du har ju bara en moppe,det är klart att det ska låta lite när mc:n kommer..du bli också vuxen nån gång i framtiden,då får du glida fram med din högljudande twin;-)

Trots att jag älskar motorljud så tycker jag inte om när folk gasar med bullriga hojar/båtar/bilar på platser och tidpunkter när det stör. Sen tycker jag dock att bullerproblemet eskalerat på sistone (eller är det att en massa toppbelånade utflugna villaungar flyttat in till stan?) och orsakerna har jag en teori om här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5330266#post5330266 Det är en alltså en massa omdömeslösa otekniska sittkissare som far runt med köpt buller:mad:

Här ett exempel på vad jag kallar kärngubbar i motorträsket. När såna här killar kommer ångande ska leasingbilsägarna avsluta sitt sms:ande bakom ratten, styra av audin, hoppa ner i diket... och göra honnör med mössan i andra handen. Det är så det ska va. Utan såna här människor hade aldrig kolvmotorn funnits, då får det bullra.

http://www.youtube.com/watch?v=tZawh_6oyqc

http://www.youtube.com/watch?v=CMlvmWtaP6g
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
No offense mot de som har ER6:eek:r, men jag har aldrig hört en ER6:a som låtit bra i mina öron. Då gillar jag vanligtvis twinmuller bortsett från cromeslädarna. Det är ju bara att jämföra med andra twins. TRX850 t ex som också är en paralelltwin har oftast ett skönt dovt muller, likaså SV650 som då är en v-twin har också ett skönt muller med slip-on.

Men alla ER6:eek:r jag hört med slip-on har nåt slags tunt burkigt blöpp, blöpp, blöpp-ljud. Jag har sökt på tuben, men utan att finna. De låter alla lika illa i mina öron.

ER6 är också paralelltwin så du får nog ändra ditt tänk...
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
ER6 är också paralelltwin så du får nog ändra ditt tänk...

Men hallåååå, jag skrev ju som jämförelse att t ex TRX 850 som OCKSÅ är en paralelltwin. Vet du vad ordet OCKSÅ betyder. Om jag använder det ordet så syftar jag ju på att jag jämför med en annan paralelltwin eftersom ER6 är en paralelltwin. Sen jämför jag även med en SV650 som då är en V-twin för att jämföra ljudet.
Hur jävla ÖVERTYDLIG SKA MAN VARA EGENTLIGEN. Jisses, man blir ju mörkrädd.
 
Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Kromslädar som för ett jävla liv är lika töntigt som när det kommer en plastraket med en dålig förare på. Gasa som fan på rakan och sen bromsa som fan vid en kurva. Motarder som låter en hel del med och som man ser börjar köras lite över allt och mycket utanför vägarna. I trappor på gångvägar osv hur länge dröjer det innan folket drar alla mc åkare över en kant på dålig omdömme?

Nu är jag inget "fan" av att föra oväsen av mig eller riktigt duktig på att köra heller.

Det enda som låter gott är en HD med lagom mycket ljud.

Kopior kan inte låta som det ska göra.
 
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Trots att jag älskar motorljud så tycker jag inte om när folk gasar med bullriga hojar/båtar/bilar på platser och tidpunkter när det stör. Sen tycker jag dock att bullerproblemet eskalerat på sistone (eller är det att en massa toppbelånade utflugna villaungar flyttat in till stan?) och orsakerna har jag en teori om här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5330266#post5330266

Det är en massa omdömeslösa otekniska sittkissare som far runt med köpt buller:mad:

Här ett exempel på vad jag kallar kärngubbar i motorträsket. När såna här killar kommer ångande ska leasingbilsägarna avsluta sitt sms:ande bakom ratten, styra av, hoppa ner i diket... och göra honnör med mössan i andra handen. Det är så det ska va. Utan såna här människor hade aldrig kolvmotorn funnits, då får det bullra.

http://www.youtube.com/watch?v=tZawh_6oyqc

http://www.youtube.com/watch?v=CMlvmWtaP6g



Merlinmotorn är gudomlig. Finns ju en uppställd på flygvapenmuseét i Linköping. Det måste ju vara en bragd att få till en sån konstruktion!
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Jag skrev ju att jag inte hört någon som låtit bra i mina öron och då menar jag ju de jag faktiskt hört IRL. Har hört några stycken ja.
Sen har jag även sökt på tuben för att jämföra olika modeller. Det var så jag menade och jämför man olika hojar på tuben så hör man skillnad däremellan. Även på tuben så kan t ex en annan hoj låta bra i jämförelse med en ER6.
Så ja, jag vet och förstår att det är hästlängder i upplevelse mellan verklighet och på tuben.

Fan vad man måste vara övertydlig på detta forum för att folk ska fatta, eller inte hugga som en rabiessmittad tax. ;)

Jag högg ju inte som en rabiessmittad tax jag nafsade ju bara som en liten kattunge ! ;)

Men visst jag fattar vad du menar :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Frasse och Janos kör HD förresten!

Jag högg ju inte som en rabiessmittad tax jag nafsade ju bara som en liten kattunge ! ;)

Men visst jag fattar vad du menar :)

Fast jag gillar taxar, glasklara puckar vad de gillar liksom.
Hänger taxen i ärmen är den inte nöjd, blir man slickad i ansikten är allt ok
 

Bifogat

  • T%C3%A5rtan.jpg
    T%C3%A5rtan.jpg
    45.3 KB · Visningar: 79
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Problemet i trådstarten är ju att föraren saktar ner över farthindren, om han bara klarade att använda farthindret som det utmärkta stötdämpartest det egentligen är i normal fart hade det inte märkts särskilt mycket av färden genom villaområdet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top