Så var hojsäsongen slut för mig.

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Har ni två lok(?) både fram och bak eller bara två fram och en bak, som Bogor?

Per sida alltså :)

Bifogat

• Panama.jpg
    Panama.jpg
    121.5 KB · Visningar: 147

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
I dag gick vi genom Panamakanalen. Alltid lika roligt.

Slussarna som är orginalslussar sen 1914 är 110 fot breda. Det motsvarar ungefär 33,5 meter. Vi är 32,5 meter breda så det är inte mer än en halv meter tillgodo på var sida. Inte mycket att vinka på när båten är 295 meter lång.
Omsatt till en 2 meter bred bil motsvarar det att parkera i ett 2.06 meter brett garage och då ska bilen vara 18 meter lång... :tungan

Så, vad kostar det att gå genom kanalen? Det finns tariffer som baseras på hur mycket last man har, hur stor båten är, hur mycket passagerare som följer med och en del annat. Dyrast hittils var ett systerbygge till den jag är på nu. Den båten har ett däck mer än vad vi har och fick således betala några tusen mer än vad dagens passage kostade. Dock så var inte vår passage helt gratis. $450.000 :gnissla

Bilder, såklart. Även dessa tagna från toppen av skorstenen. Visst ser det tight ut att få in den store båten i det trånga hålet...

För tusan ...det var en rejäl grindslant :eek:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
ser trångt ut.
Fråga: kör ni för egen maskin eller blir ni bogserade av något?

Har ni två lok(?) både fram och bak eller bara två fram och en bak, som Bogor?

Per sida alltså :)

Vi tar oss bland annat fram för egen maskin men vi har lokomotiv kopplade för finliret. Det krävs en hel del kraft att trycka bort allt vatten när man går in i slussen med så pass lite marginal. Det är många liter vatten som ska pressas undan för att få in fartyget...
Lokomotiven som är kopplade, två föröver och två akterut på var sida, det vill säga totalt 8 lok hjälper till att hålla oss mitt i slussen och hjälper till att dra oss.

Bifogat

• panama5.JPG
    panama5.JPG
    207.9 KB · Visningar: 109

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fy fan va häftigt asså...

Ah o just ja, hur får man jobb där? :D

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
I går var vi i Cartagena i Colombia. Första gången jag är i Colombia och det är alltid roligt att komma till ställen man inte varit på förut. Tanken slog mig faktiskt för några dagar sen; Hur många länder har jag besökt?
Jag letade lite och hittade på wikipedia en lista med alla världens självständiga stater och bebodda självstyrande stater. Totalt är det 244 länder på den listan. Med överstrykningspenna satte jag sen igång och pricka av där jag varit.
Med gårdagens besök i Colombia är jag uppe i 68 länder.
Undrar om man kommer upp i 100 innan pension? :va

Nåväl, Cartagena i Colombia igår. Jag fick tag på en taxichaffis som lovade att han skulle ta mig in till gamla stan, guida mig runt och ta mig tillbaka igen. Jag tackade först vänligt men bestämmt nej men han var påstridig och började pruta med sig själv. Till slut skulle hans guiding kosta $3. Då gav jag mig och hoppade in i hans taxibil.
Gamla stan i Cartagen var verkligen fin. Trevliga hus i colonialstil, det stora spanskbyggda castellet från 1500-talet och den 8 kilometer långa ringmuren. Det var en trevlig tur med en bra guide.
På vägen tillbaka igen körde vi genom ett kvarter där han låste dörrarna till taxibilen. Där skulle jag inte vilja gå själv, inte ens mitt på dagen. Jag har varit i många skumma kvarter men det där tog det nog priset... :brinnerup
Väl tillbaka skulle jag ju betala $3. Han fick $10.

Lite bilder från Cartagena då;

Bifogat

• colombia6.JPG
    colombia6.JPG
    127.8 KB · Visningar: 90
  • colombia5.JPG
    colombia5.JPG
    166.9 KB · Visningar: 181
  • colombia4.JPG
    colombia4.JPG
    164.5 KB · Visningar: 179
  • colombia2.JPG
    colombia2.JPG
    199.1 KB · Visningar: 84
  • colombia1.JPG
    colombia1.JPG
    180.7 KB · Visningar: 183

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
I går var vi i Cartagena i Colombia. Första gången jag är i Colombia och det är alltid roligt att komma till ställen man inte varit på förut. Tanken slog mig faktiskt för några dagar sen; Hur många länder har jag besökt?
Fick du tag i kilot som vi snackat om?
Jag har skickat en tom mjölpåse från Kungsörnen, det funkar nog va...?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Fick du tag i kilot som vi snackat om?
Jag har skickat en tom mjölpåse från Kungsörnen, det funkar nog va...?

Allt är fixat! Jag skickade det som vanligt postpaket hem till dig.

Det borde inte ta mer än ett par dagar innan du får ett paket med poststämpel Colombia. :tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Acapulco idag igen. Under lunchrasten passade jag på att ta en promenad och föga förvånande åkte kameran med.

I Acapulco finns det massor med taxibilar. De allra flesta av dessa taxibilarna är Mexicotillverkade bubblor. Den första bubblan tillverkades i Tyskland 1934. Den sista som tillverkades där skruvades ihop 1978. I Mexico och Brasilien fortsatte det dock att skuvas ihop bubblor. Brasilienfabriken la ner 1996 medan det faktiskt tillverkades bilar i Mexico fram till 2003.
Det är lite smått roligt att se nya bubblor rulla på gatorna här. Det är nästan så att jag saknar min egen första bil, en grodgrön bubbla av årsmodell -72. :)

Lite bilder då;

1. Acapulcos egen sjöjungfru.
2. De fiskebåtarna som inte ligger på stranden är ockuperade av pelikaner.
3. Fiskmarknad på stranden.
4. Bubblor. Massor med bubblor. De vit-blå är taxibubblor.
5. Undertecknad på promenad iklädd ändamålsenlig Panamahatt.
6. Trottoarbaserad bilverkstad.

Bifogat

• pulco1.JPG
    pulco1.JPG
    131.6 KB · Visningar: 100
  • pulco2.JPG
    pulco2.JPG
    127.7 KB · Visningar: 84
  • pulco3.JPG
    pulco3.JPG
    161.7 KB · Visningar: 89
  • pulco4.JPG
    pulco4.JPG
    183 KB · Visningar: 102
  • pulco5.JPG
    pulco5.JPG
    170.1 KB · Visningar: 97
  • pulco6.JPG
    pulco6.JPG
    155.5 KB · Visningar: 112

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
I dag gick vi genom Panamakanalen. Alltid lika roligt.

Länge sen jag tittade till den här tråden, fina bilder som vanligt. Väcker resesug fast jag redan är på bali? Saknar väl sjön.

Panama kanalen är inte alls alltid kul, när jag gick igenom så hade jag en stukad fot tack vare en fjäril i Colons "djungel" och heat rash. Fick ändå stå på taket och försöka styra båten som inte går att styra genom slussarna när stora as som ni brände på med motorerna och gjorde det till Colorado bakom er :)
Men spännande och häftigt var det, Vi fick bränna på i +30kn och gratis var det!

Testade också det där med att räkna länder har en bra bit kvar till dig. 32st. Tycker dock vissa "länder" borde få räknas som Caymen, Puerto rico ABC-öarna och andra kolonier.

Får kanske bli lite båtjobb till våren iaf..

Ha en fortsatt trevlig resa!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Nu är klockan tio i fem på morgonen. Om tio minuter är det stand by i kontrollrummet för ankomst till L.A. Det kommer att bli några timmars jobb nu på morgonen men runt tolv ska det stå en taxi på kajen med destination L.A. international! :)

I morgon eftermiddag står sen Sara och Oscar i ankomsthallen på Kastrup. Då blir det stort kramkalas. Kommer jag få chocken av att se hur mycket han har vuxit tro?

Nu väntar 9 veckors semester! :banana

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
I morgon eftermiddag står sen Sara och Oscar i ankomsthallen på Kastrup. Då blir det stort kramkalas. Kommer jag få chocken av att se hur mycket han har vuxit tro?

Nu väntar 9 veckors semester! :banana
Du kommer att skrämma skiten av den lille men det går över!
Välkommen hem Per.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Återigen har 11 veckors semester passerat. Allvaret är på gång att börja. Väskan står nästan packad och Oscar har fått en ordentlig godnattkram.

Lillkillen som man ordentligt lärt känna nu ska man plötsligt åka från. Som jag kommer att sakna honom. Ja, till och med vällingkoken 04:30 kommer jag faktiskt att sakna på sätt och vis... :gnissla

Hem kommer jag i de blommande trädens månad. Då är det även hoj och grillsäsong. :banana

Finns intresset från er sida att fortfarande läsa kommer jag såklart att uppdatera med bilder och små anekdoter från de sju haven.

:hej

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Återigen har 11 veckors semester passerat. Allvaret är på gång att börja. Väskan står nästan packad och Oscar har fått en ordentlig godnattkram.

Lillkillen som man ordentligt lärt känna nu ska man plötsligt åka från. Som jag kommer att sakna honom. Ja, till och med vällingkoken 04:30 kommer jag faktiskt att sakna på sätt och vis... :gnissla

Hem kommer jag i de blommande trädens månad. Då är det även hoj och grillsäsong. :banana

Finns intresset från er sida att fortfarande läsa kommer jag såklart att uppdatera med bilder och små anekdoter från de sju haven.

Självklart vill vi se bilder o läsa hur skoj du har..

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Daytona 675

Klart du ska skriva och lägga upp bilder..... jag i alla fall gillar denna tråd :banana

EricMetal

aka Snickarn
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
VTR Fajerstårm
Intresset finns och det är stort!!

gillar verkligen denna tråden..
Ha det så kul nu så synes vi i sommar:tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Va fan... Jag trodde du var ute på båten och att du snart skulle komma iland... :rolleyes:

PS. körde en 1.5h runda idag, vart rätt sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet! :D

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Som nytillkommen läsare har jag en del att tugga igenom. :) Men det jag läst har varit kanon. :tummenupp

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...