Så var hojsäsongen slut för mig.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sjömilen läggs till historien och här ombord har vi nu kommit fram till Myanmar eller Burma som det hette tidigare och dess huvudstad Rangoon.
I går kväll passade jag på att åka på en utflykt till den för buddismen så heliga templet, Shwedagon Pagoda, ett tempelkomplex med anor från 500 år före vår tideräkning. Tempelkomplexet består av en hel massa olika byggdnader, torn, tinnar, drakar, andra fabeldjur och givetvis buddastatyer. Mitt i tempelkomplexet står huvudbyggdnaden, pagoden som sträcker sig 100 meter upp i luften. Toppen av pagoden är täckt med 7000 diamanter varav den största är på otroliga 74 karat. Den enda diamanten i världen som är större är den som sitter i Brittiska kronjuvelerna... Som om det inte vore nog med diamanter har de dessutom använt 27 ton guld för att klä alla byggdnaderna.
Ett litet smolk i bägaren var att det just nu pågår renoveringsarbete på själva pagoden då de skall klä den med ännu mer guld. För att klara det hade de byggt en byggställning runt pagoden. Dock hade de den goda smaken att använda en bambubyggställning som i sig är svagt gulfärgad plus att guldet syntes genom.

1. Guldigt värre.
2. En rättrogen buddistmunk har inga personliga egendomar. Utom möjligtvis en mobiltelefon...
3. Pagoden är 100 meter hög och klädd i guld.
4-6. Allt är klätt i guld.


resize of P1090047.jpg

resize of P1090056.jpg

resize of P1090057.jpg

resize of P1090085.jpg

resize of P1090090.jpg

resize of P1090096.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I dag ligger vi i Muscat som huvudstaden i Oman heter. Här är 35 grader men det stoppade inte mig från att ta en långlunch och promenera i två och en halv timme. Kameran följde givetvis med.

1. Aida prima ligger också i Muscat idag. När man ligger i hamn betalar man hamnavgift bland annat beserat på hur långt fartyget är. Då är det fartygets längsta del som bestämmer hur långt det är. Således betalar man avgift för luft, eftersom det är en massa luft i en traditionell fartygsbog. Om man ändå skall betala för kajmeter, varför inte utnyttja alla meterna?
2. Om man nu är shejk eller vad det heter och äger ett land och får för sig att man behöver en yacht. Eller varför inte två yachter. Världens längsta och världens femte längsta yacht. Men varför målar man dem beige?
3. Mutrah fort. Byggt av portugiserna 1580.
4. Riktigt gräs. Kräver nog en hel del vattnande...
5. Hamninloppet ser ganska trångt ut.
6. Utsikten från Mutrah fort. Gränderna mellan husen, dit jag förvirrade mig in, var trånga och intressanta.
7. Förtöjda i skottlinjen
8. Toalett till vänster. Damtoalett till höger.


resize of P1090099.jpg

resize of P1090103.jpg

resize of P1090108.jpg

resize of P1090113.jpg

resize of P1090121.jpg

resize of P1090128.jpg

resize of P1090133.jpg

resize of P1090137.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I dag är jag i Aqaba i Jordanien. Nytt land på min karta och det är ju spännande.
Så, vad gör man i Jordanien då? Jo, man anmäler sig på en crew tour och åker och tittar på den gamla klippstaden Petra.
Aqaba ligger drygt 10 mil söder om Petra så vi fick en ganska lång bussresa med på köpet. Där är bra mycket sand och sandsten i södra Jordanien...
Petra var enormt fachinerande. Från ingången till staden fick man gå en ganska lång bit i en djup ravin innan man slutligen kom fram till det som var Petras bank eller skattkammare. För 2000 år sedan var Petra en stor handelsplats där i stort sett all handel mellan fjärran östern och europa passerade.
När sjöfarten utvecklades tappade Petra mer och mer av sin betydelse för att senare drabbas av jordbävningar och slutligen överges någon gång på 1300-talet. I början av 1800-talet upptäcktes staden åter och sedan 30 år tillbaka är sen på UNESCOs världsarvslista och är dessutom klassad som ett av de moderna 7 underverken.

1. Vägen dig gick genom öken och över berg. Som högst var vi 1700 meter över havet.
2. Ravinen ner till Petra.
3. Skattkammaren, troligtvis den byggdnaden som Petra är mest känd för.
4. Konungarnas gravkammare.
5. Kameler på parad. Givetvis till salu.
6. Var man än tittar finns det något att se.
7. Försäljarna var många. Krimskramset var dyrt. Dock var alla faktiskt väldigt vänliga. Mannen på bilden sålde lite jox till mig. Jag frågade om han tog svenska pengar varpå han svarar att han till och med tar falska pengar...

resize of P1090184.jpg

resize of P1090240.jpg

resize of P1090245.jpg

resize of P1090272.jpg

resize of P1090276.jpg

resize of P1090284.jpg

resize of P1090292.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
I dag är jag i Aqaba i Jordanien. Nytt land på min karta och det är ju spännande.
Så, vad gör man i Jordanien då? Jo, man anmäler sig på en crew tour och åker och tittar på den gamla klippstaden Petra.
Aqaba ligger drygt 10 mil söder om Petra så vi fick en ganska lång bussresa med på köpet. Där är bra mycket sand och sandsten i södra Jordanien...
Petra var enormt fachinerande. Från ingången till staden fick man gå en ganska lång bit i en djup ravin innan man slutligen kom fram till det som var Petras bank eller skattkammare. För 2000 år sedan var Petra en stor handelsplats där i stort sett all handel mellan fjärran östern och europa passerade.
När sjöfarten utvecklades tappade Petra mer och mer av sin betydelse för att senare drabbas av jordbävningar och slutligen överges någon gång på 1300-talet. I början av 1800-talet upptäcktes staden åter och sedan 30 år tillbaka är sen på UNESCOs världsarvslista och är dessutom klassad som ett av de moderna 7 underverken.

1. Vägen dig gick genom öken och över berg. Som högst var vi 1700 meter över havet.
2. Ravinen ner till Petra.
3. Skattkammaren, troligtvis den byggdnaden som Petra är mest känd för.
4. Konungarnas gravkammare.
5. Kameler på parad. Givetvis till salu.
6. Var man än tittar finns det något att se.
7. Försäljarna var många. Krimskramset var dyrt. Dock var alla faktiskt väldigt vänliga. Mannen på bilden sålde lite jox till mig. Jag frågade om han tog svenska pengar varpå han svarar att han till och med tar falska pengar...

View attachment 448668

View attachment 448669

View attachment 448670

View attachment 448671

View attachment 448672

View attachment 448673

View attachment 448674

Jag och tjejen semestrade en vecka i Aqaba för några år sedan. Det var en av de bästa resorna vi gjort tillsammans och det kändes som om det hände något helt oväntat varje dag. Vi besökte givetvis Petra och tog även en sväng ut i öknen och kollade hur beduinerna bor (bodde?). Det är något magiskt över öknen, även när man korsar dynerna i en japansk 4x4. :hihi
Med tanke på hur nära de ligger länder som Egypten och Turkiet tycker jag även de höll förvånansvärt hög standard på maten och som du säger var det inte alls samma hetsiga approach på försäljarna.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En närapå tom flygplats.
Ingen utan munskydd.
Distinkt doft av handsprit.
Alla på avstånd från varandra.
Flygplan långtidsparkerade.

Att resa nuförtiden är en smula annorlunda mot vad man vant sig vid...
eac52c26087e6f6e799dcfc838af676f.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Att uppdatera en gång per år känns lite snålt...
Hursomhelst, just idag ligger vi förtöjda i Kingstown så St Vincent. St Vincent och Grenadinerna ligger som bekant ganska långt söderöver i de sydöstra delarna av Karibien. Ön är en vulkanö och tack vare det väldigt bördig.
Om jag fick välja att bli satt i svensk vildmark i februari eller i St Vincent vildmark i februari tror jag att överlevnadschansen är betydligt större där jag är nu. Det gör också att tempot blir betydligt lugnare, att incitamenten för att samla ved och mat inför vintern försvinner. Mat finns alltid i djungeln, bananer och annat och nattemperaturen är ganska behagliga 25 grader.
Tyvärr ger det en viss lathet som även smittar av sig på hur de tar hand om naturen. Mycket skräp överallt.

Nåväl, efter en promenad idag var det en del bilder som fastnade;

1. Utkanten av Kingstown.
2. Kingstown.
3. Fördelen med att slänga skräp på en bördig ö är att naturen ganska snabbt döljer skräpet...
4. 6 månader i spjäll för nedskräpning? Undrar om någon bryr sig på riktigt?
5. Min båt.
6. Gamla garderober och kylskåp funkar utmärkt som odlingslådor...
7. Med en kossa i trädgården har man automatiskt gödselsystem för gräsmattan.
8. De små färjorna är gamla norska fjordfärjor från 60-talet.
857c758fd66c6d82da4100d5b9b2940c.jpg
93e08bc6ac42b1a4882e088c7127e284.jpg
582a4ec6868821856d26e91c88684c1d.jpg
ff6f0941e32056a1f8e17b534353c1e7.jpg
d1cb6dbb822842a69d006199d5f1b8b8.jpg
5da126d0e76ffe1c33809f0736df1dc0.jpg
fbf74a4e9da689c731b721896167100f.jpg
ec519ca9ced469d6f74e06eca2156cf2.jpg


Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ded här tråden har jag helt missat i alla år. Ganska trevliga bilder att titta på när man vaknade till -4 ute och grusiga gator här i småland... ;)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Bora Bora idag. Trevlig ö om än lite skräpigt på sina ställen. Jag antar att man inte kan jämföra nedskräpning i Sverige med många andra ställen men det är synd att de skräpas ner på en sån vacker plats som Bora Bora.
Lunchrasten passade jag på att gå i land för en promenad, en simtur och inköp av några svarta pärlor.
Allt avklarat även om det 29-gradiga vattnet inte var överdrivet svalkande men det kan man leva med...
eee8e15d2ec9f7be22232ad637de92fc.jpg
fbb869b4e6234beb143dfaba7ea964d7.jpg
2a813715478099028cd038df3e35a078.jpg
7faee5ca68d61b869be1a89a0a131b6b.jpg
537e184eb371c8eaa648063db703a152.jpg
2a9c36d4acd4cdbea766abb9c8332ebb.jpg
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Oooohhhh. Söderhavet har jag dröm om sedan jag läste Villervalle.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Franska Polynesien är historia sedan några veckor. Efter att ha tagit oss via Samoa och Fiji till Nya Zeeland har vi just nu kommit till Australien.
Vissa ställen av vår värld är så makalöst vackra. Vissa ställen är alldagliga. Vissa ställen reflekterar man knappt över hur de egentligen ser ut förrän man tar ett steg tillbaka, ändrar vinkel och tänker en gång till på vad man egentligen ser.
En solnedgång i Söderhavet. 365 sådana på ett år. En fullmåne över en öde ocean. 12 sådana på ett år.
En tidig morgon i Auckland. En gång per dag.
Det är en förunderlig värld vi bor i. Glad att jag får möjligheten att se så mycket av den från så många olika hörn.

Stadsvyerna är från Auckland respektive Tauranga, NZ.
Övriga bilder från södra stilla havet.
ee87dd30d34c907e6dc94efa5f62f837.jpg
71e537a4eefa865c97337ab36b9756c2.jpg
120cdcb22555e53110d008234e71f472.jpg
c8658d712ae2463e4b9d7a62f1f791e2.jpg
09e73512b1e022ddecfc96581e006686.jpg
e2527a5c6491d48224f1a977fc5f0e51.jpg
299fc9213a923098d77dec7d67fd8068.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hur fungerar rutterna på din båt egentligen? Det måste vara rätt långa stunder mellan hamnarna bitvis? Finns det passagerare som t.ex. åker med hela vägen över Stilla Havet eller hoppar de på och av längs vägen? Var är hemmahamnen?

Många frågor, men det är ett väldigt fascinerande jobb du har och jag skulle nog trivas rätt bra själv med att ha en lite mer "flytande" arbetsplats (pun intended).
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hur fungerar rutterna på din båt egentligen? Det måste vara rätt långa stunder mellan hamnarna bitvis? Finns det passagerare som t.ex. åker med hela vägen över Stilla Havet eller hoppar de på och av längs vägen? Var är hemmahamnen?

Många frågor, men det är ett väldigt fascinerande jobb du har och jag skulle nog trivas rätt bra själv med att ha en lite mer "flytande" arbetsplats (pun intended).
Vi har ett schema där vi oftast byter ställe mest hela tiden och rör oss över större delen av världen. Ganska trevligt ur vissa aspekter medan mindre trevligt ur andra aspekter, till exempel logistiken kring beställning av reservdelar. Där får man ha väldigt god framförhållning.
Vi har hamnar där vi har naturliga passagerarbyten ungefär var 10:e dag, ibland längre. Dock åker många passagerare med flera segment och vissa är ombord flera månader.
Ibland har man långa passager av världshaven med många dagar. Vissa passagerare uppskattar det. Walvis bay, Namibia till Montevideo, Uruguay tog 11 dagar till exempel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mycket intressant tråd, särskilt för oss som sitter och rattar skrivbord i vinterhelvetet...

Du skulle kunna justera rubriken lite, så att nytillkomna spåttåjare inte tror att det är ännu en krasch-tråd. Lägg till typ "nu börjar sippa-drinkar-i-söderhavet-säsongen för mig" eller nåt ditåt. (y)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du har trevligare jobb än min systerson hade - han körde från Singapore till Kanarieöarna (runt Godahoppsudden) - med en bostadsplattform.
Inga hamnbesök - besättningsbyte ute på havet med helikopter. Tror plattformen gjorde ca fem knop (gick för egen maskin)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Grönland idag och några dagar till. Morgonen inleddes med passage av Prins Christian sundet på södra Grönland. Det tillhör inte världens mest befolkningstillväxt område direkt men helt tomt är här inte. Vi passerade den lilla byn Aappilattoq som har drygt 100 invånare. Huvudsakligen livnär de sig på jakt och fiske och i byn finns både kyrka, skola, verkstad och en liten affär.
Vid passagen av byn hade ett annat fartyg stannat till, ett isbrytarklassat kryssningsfartyg.

Grönland är alltid spektakulärt, fascinerande, mystiskt och en smula skrämmande. Här är mycket ödemark helt utan beväxtning, bara kala, höga och hårda bergskammar.

Temperaturen är normal för Grönländsk sensommar, 4 grader i luften och 2 i vattnet...
993c98fc68af0e3b2ce7452d5dd926d5.jpg
314ade69b54b06abe5432cd34ac82db2.jpg
7fbb2661dd831f1a39a35fda358ea54d.jpg
dd3c8550dedc2927fd83650a1e9d3e55.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad har du för funktion på fartyget/fartygen du seglar med?
Står säkert i tråden, men den är nu 38 sidor lång och jag försöker jobba lite också.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Väldigt intressant tråd. Kommer på lite frågor.
Hur långa perioder ligger du ute på jobb och hur länge är du ledig emellan varje jobb period?
När ni är på båten hur många timmar per dag jobbar ni? Har man rullande schema så både dag & nattskift?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top