Vet någon vad som händer om den stog på förra ägaren men han har inte betalt skatten på fordonet o så har det blitt rest skuld på skatten som är på lika mycke o sen blir det ny ägare, under denna tiden har fordonet vart bes under tiden mellan båda ägarna.
Blir det förra ägaren som åker på detta eller åker nya ägaren på detta när skatten ska betalas nästa gång.
Det blir brukandeförbud om inte skatten är pröjsad och ifall haffa ser dig på vägarna 1000 spänn i böter samt bortplockad regplåt.
Den som står som ägare på hojen/bilen vid ingången till betalningsmånaden åker på att pröjsa.
Jag råkade själv ut för detta med nya bilen, förra ägaren fick faktura för skatten men han sket i det eftersom bilen skrevs över på mig första mars och betalningsmånad var mars i tron om att jag kommer pröjsa.
Jag hade dock inte en blekaste aning förrens jag nu i april av en ren slump var inne och kollade upp min nya bil på nätet ifall jag hade fått trängselavgifter etc, såg då till min fasa att biljävel hade brukandeförbud och att det hade varit det i över en vecka.
Han hade alltså fått räkning på skatten men skitit i att ens nämna det eller ens tänkt på det vid försäljning, jag vart ju självklart förbannad och ringde upp han och påtalade att bilen har brukandeförbud och skatten inte är betald.
Bad han kolla upp det och reglera det innan han får betalningsanmärkning, för det går nämligen till fogden direkt efter en viss tid.
Han tackar för varningen och lovar att kolla upp detta, han återkommer dock efter ett par dagar och meddelar att han inte tänker betala detta eftersom jag köpte bilen första mars.
Jag plockar då fram lite bestämmelser med mera från transportstyrelsens hemsida och varnar han återigen för påminnelseavgifter och betalningsanmärkning, samt förklarar för han att inte heller jag har för avsikt att betala det eftersom vi inte gjort upp om detta vid köpet och han inte ens har nämnt detta för mig efter räkningen har kommit.
Jag har Motorcykel att åka på hela sommaren sa jag åt han så det är upp till han hur mycket extra avgifter han vill ha
Han hörde sen av sig senare samma dag och meddelade att han hade betalat
Så jävla onödigt, hade han bara haft koll och sagt något om det innan han sålde bilen hade han sluppit betala skiten för jag hade lätt tagit hand om det mot avdrag på priset