Sålde en mc fick papper om skatt

Norse

1,352 cm³ Ninja
Gick med
29 Oct 2009
Hoj
ZZR 1400 -08
Hej, Snabb fråga angående en räkning, Ställde på mcn för att en spekulant skulle komma och kika på hojen, han köpte den och vi gjorde ägarbyte direkt, ett par dagar efter får jag hem papper om att betala skatt, ska jag betala detta eller får nästa ägare ett likadant papper?
Detta var ingenting som diskuterades vid köpet. :confused:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Du får betala, den som är skriven på fordonet när skatten skall betalas är knuten till det.

Jag åkte på liknande grej med en cheva van.. men det var värre skatt..

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du stod väl fortfarande som ägare när pappren skickades ut, nya ägaren får inget papper.
Det handlar väl om ett par hundra så sålänge inte nya ägaren var en riktig snål jävel som pruta satan så är det väl klart du pyntar för o va schysst.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Den som står som ägare vid datumet för när utbetalningskortet skickades ut, ska betala skatten. Eftersom du ställde på hojen så får du pröjsa

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Tyvärr så är det bara för dig att betala. Den som är ägare när den ställs på är skyldig att betala om ni inte kommit överens om annat och skrivit in det i kvittot. Surt .. men du lär ju inte göra om misstaget.

MVH

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Skatten för året betalas av ägaren av fordonet vid påställningen, med andra ord är du skyldig att betala den eftersom du var ägaren av hojen när den blev påställd, det kvittar att du sålde hojen samma dag. Har inte du haft försäkringen den dagen så kommer en räkning från TFF för trafikförsäkringen för den dagen med!

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Surt..

Surt. MEN jag har varit med när spekulanten kraschar en hoj som var garageförsäkrad och avställd.. Han som skulle sälja hojen önskade nog att han tagit den i trafik och försäkrat den..

Och då säger någon, If you break it you buy it, givetvis..

Spekulanten blev inte informerad om att den inte var försäkrad och
givetvis kommer man inte långt i den diskutionen utan ett baseballträ.:D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Den som äger fordonet ingången till den månaden som skatten ska betalas är betalnings skyldig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bra då vet jag & betalar dem 215 kronorna :)

Du e en hyvens prick du!

Jag förstår att du frågar, för man betalar ju inte in pengar i onödan helst.

Jag har åkt på två förseninsavgifter på fordonsskatt för att postenss eftersändning fungerar så dåligt att jag inte har fått räkningarna i tid.

Fordonsskatten får man påminnelseavgift direkt på.

Det är däremot 2x100:- som är totalt onödiga :huvet

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jag vet inte om det har ändrats, det var ett tag sen jag sålde någon hoj/bil, men när ägarbytet har gått igenom har jag alltid fått tillbaka pengarna för överskjutande skatt.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vet någon vad som händer om den stog på förra ägaren men han har inte betalt skatten på fordonet o så har det blitt rest skuld på skatten som är på lika mycke o sen blir det ny ägare, under denna tiden har fordonet vart bes under tiden mellan båda ägarna.

Blir det förra ägaren som åker på detta eller åker nya ägaren på detta när skatten ska betalas nästa gång.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Vet någon vad som händer om den stog på förra ägaren men han har inte betalt skatten på fordonet o så har det blitt rest skuld på skatten som är på lika mycke o sen blir det ny ägare, under denna tiden har fordonet vart bes under tiden mellan båda ägarna.

Blir det förra ägaren som åker på detta eller åker nya ägaren på detta när skatten ska betalas nästa gång.

Fordonet får körförbud om gamla ägaren inte betalar skatten. En eventuell skuld som uppkommit innan ägarbytet är alltid förra ägarens skuld, men det blir ju ditt problem iom körförbudet.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad

Det blir brukandeförbud om inte skatten är pröjsad och ifall haffa ser dig på vägarna 1000 spänn i böter samt bortplockad regplåt.
Den som står som ägare på hojen/bilen vid ingången till betalningsmånaden åker på att pröjsa.

Jag råkade själv ut för detta med nya bilen, förra ägaren fick faktura för skatten men han sket i det eftersom bilen skrevs över på mig första mars och betalningsmånad var mars i tron om att jag kommer pröjsa.

Jag hade dock inte en blekaste aning förrens jag nu i april av en ren slump var inne och kollade upp min nya bil på nätet ifall jag hade fått trängselavgifter etc, såg då till min fasa att biljävel hade brukandeförbud och att det hade varit det i över en vecka.

Han hade alltså fått räkning på skatten men skitit i att ens nämna det eller ens tänkt på det vid försäljning, jag vart ju självklart förbannad och ringde upp han och påtalade att bilen har brukandeförbud och skatten inte är betald.
Bad han kolla upp det och reglera det innan han får betalningsanmärkning, för det går nämligen till fogden direkt efter en viss tid.
Han tackar för varningen och lovar att kolla upp detta, han återkommer dock efter ett par dagar och meddelar att han inte tänker betala detta eftersom jag köpte bilen första mars.
Jag plockar då fram lite bestämmelser med mera från transportstyrelsens hemsida och varnar han återigen för påminnelseavgifter och betalningsanmärkning, samt förklarar för han att inte heller jag har för avsikt att betala det eftersom vi inte gjort upp om detta vid köpet och han inte ens har nämnt detta för mig efter räkningen har kommit.
Jag har Motorcykel att åka på hela sommaren sa jag åt han så det är upp till han hur mycket extra avgifter han vill ha :D

Han hörde sen av sig senare samma dag och meddelade att han hade betalat :D

Så jävla onödigt, hade han bara haft koll och sagt något om det innan han sålde bilen hade han sluppit betala skiten för jag hade lätt tagit hand om det mot avdrag på priset :D

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Lånar tråden... Jag köpte en avställd bil häromdagen.
När vi skrev ägarpapperna så kryssa jag i "påställning".

Kommer jag få betala skatten nu eller hur fungerar det?

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...