Söderåka-Söndag 2006-08-06 (Stockholm)

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Road-Ragge skrev:
2355485 Ta det inte personligt. Du är också ute för att ha kul, du ska faen inte behöva tänka på allt. I synnerhet inte åt andra.

Att jag fick största gruppen måste ju bero på att jag är den coolaste turledaren, eller hur?:D

Vad man kan säga generellt: Tycker man att något inte fungerar under turen så tar man upp det med gruppledaren, lämpligen vid nästa stopp. Då kan man antagligen göra något åt problemet. Det är ju synd att åka hem missnöjd efter en hel dags körning, om problemet enkelt kunde ha fixats redan efter första stoppet, eller hur ?! ;)
Jo, såna här samåkningar kräver att alla hjälps åt för att göra det bra.
Man kan inte bara vänta på att andra ska fixa allt.

Men jag tycker det är kul att få snurr på grejerna, nästa gång ska jag dock åka mer i mitt eget tempo, och över låta kön till nån annan.

Grupp 1: Slitna knäpuckar? Välkommen. (Warpspeed Mr.Spock)
Grupp 2: Inga fegränder, men ingen dödslängtan heller. (Snabb i kurvorna)
Grupp 3: Gasglad men försiktig förare, på stark hoj hör hemma här. (Snabb på rakorna)
Grupp 4: Nybörjare, eller vill du bara lukta på blommorna? (Touringtempo)

Nåt sånt hade jag tänkt mig. :)

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
-Jolly- skrev:
2355523 :D Du behöll ju kylan även med två stressade busor flåsandes i bakskärmen på väg till Mariefred. Bara det säger ju en del.....

Ja usch, min stackars viffer fick springa för glatta livhanken...har inget med högerhanden att göra:D

De va inte jag :rodnar

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
War-psycho skrev:
2355525

Men jag tycker det är kul att få snurr på grejerna, nästa gång ska jag dock åka mer i mitt eget tempo, och över låta kön till nån annan.

Vadå?? jag trodde att du gillade att åka sist och bärga hojar ur krondikena, med vatten till midjan. Är inte det ditt jobb??:rolleyes:

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Road-Ragge skrev:
2355610 Vadå?? jag trodde att du gillade att åka sist och bärga hojar ur krondikena, med vatten till midjan. Är inte det ditt jobb??:rolleyes:
Hehehe... är väl säkrast så, annars blir det väl min hoj som måste bärgas.

Edit: Var det bara -Jolly- som hann plåta något?

Last edited:

Dawe

Guest
Tackar arrangörer och ledare för en bra tur och alla andra för trevligt sällskap.

MEN!
Körde i mellan gruppen och hade en kille som höll på och körde om mig i min fil när vi låg och köre Zick-zack. För det första kör man inte om i samma fil och sen varför skall man köra om om det inte är en lucka framåt.

Tröttnade och hjälpte killen med punkan istället.

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
Road-Ragge skrev:
2355260 Jag kan som gruppledare för mellangruppen bara hålla med. Det var nog 10 - 15 hojar för mycket i mellan gruppen.

I lumpen fick man lära sig följande:
Om man ställer upp ett långt led av soldater,och sedan ger förste man order att gå i konstant fart. Sedan ger man de övriga soldaterna order att gå med 2,5 m lucka till framförvarande soldat. Detta fungerar bra i början av ledet. I slutet av ledet är det kaos. Antingen står soldaterna still med 2,5 m avstånd eller så springer de som galningar för att minska avståndet till 2,5 m framförvarande soldat.

Om detta gäller folk som går till fots på en stig i skogen. Blir problemet enklare om man kör MC i trafik? Skulle inte tro det va.

Nästa gång behövs det två mellan grupper en Mellan 1 och Mellan 2 två om vi blir lika många. D.v.s. flera grupper inom samma fart klass. Jag tror att 10 - 15 hojar per grupp är max om man ska råda bot på gumibandseffekten.

F.ö. Var det ju tre trevliga rundor vi körde idag inte en. :)

För repan : Donken/Älvsjö - Grödby - Torö/Ankarudden - Rosenhill - Donken/Älvsjö. Gott med kaffe på bryggan vid Ankarudden när sjöbrisen ligger på.

Huvud repan: Den kan ni

Bonus repan: Rosenhill - Södertälje -Ekeby - Ångbåtsbryggan/Mariefred - Södertälje - [Gammla södertäljevägen] - Hallunda. Kan rapportera att gammla E20 mot Mariefred har väldigt bra asfalt fram till Sörmlands gränsen.

Slutligen: Det är bara att tacka alla som roddar och fixar för att andra skall få trevlig hojåkning. Tack war-psycho

tackar för en rolig runda och tills nästa gång kanske man ska vara snigel i snabba gruppen...

aBuseMe

En blöt man är inte rädd för regn.
Gick med
26 Oct 2004
Hoj
Hayabusa
Var iväg till däckverkstan idag. Jag hörde att det låg något i däcket, se bifogad bild. Någon i det främre gänget som känner igen den? :va

Bifogat

• skruvmejsel.jpg
    skruvmejsel.jpg
    67.7 KB · Visningar: 69

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Tack för en toppentur i värmen! :D :tummenupp
Och extra stort tack till DJM som lät mig få känna på bönpallen...:D Sköna vägar med bra körning (säger hon med absolut minst vana :tungan haha)
Har lite bilder också (dålig kvalitet, men kanske lite kul ändå).. Vet dock inte hur man lägger upp dom :confused:
Hoppas på fler turer nu framöver :D :rolleyes:

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
Clirre skrev:
2356937 Var iväg till däckverkstan idag. Jag hörde att det låg något i däcket, se bifogad bild. Någon i det främre gänget som känner igen den? :va
hoppas jag inte att nån gör...tråkigt....tur att du inte råkade illa ut iaf

£m£li£ skrev:
2356990 Tack för en toppentur i värmen! :D :tummenupp
Och extra stort tack till DJM som lät mig få känna på bönpallen...:D Sköna vägar med bra körning (säger hon med absolut minst vana :tungan haha)
Har lite bilder också (dålig kvalitet, men kanske lite kul ändå).. Vet dock inte hur man lägger upp dom :confused:
Hoppas på fler turer nu framöver :D :rolleyes:
klart du ska med på fler turer..

Last edited:

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
Clirre skrev:
2356937 Var iväg till däckverkstan idag. Jag hörde att det låg något i däcket, se bifogad bild. Någon i det främre gänget som känner igen den? :va
Skojar du???
Hur fan får man en skruvmejsel i däcket?:va Inte konstigt att du fick stanna.

aBuseMe

Gick med
26 Oct 2004
Hoj
Hayabusa
lerox78 skrev:
2357003 hoppas jag inte att nån gör...tråkigt....tur att du inte råkade illa ut iaf

Nej då, det var lugnt. Tänkte bara om nån stackare saknar sin mejsel. Jag plockade upp den. :gråta :)

aBuseMe

Gick med
26 Oct 2004
Hoj
Hayabusa
English Bloke skrev:
2357012 Skojar du???
Hur fan får man en skruvmejsel i däcket?:va Inte konstigt att du fick stanna.

Ja man tror inte det är sant. Jag jobbade som däckmontör i början på -80 talet, då fick man se de mest konstiga saker i däck. Plockade ur en skiftnyckel ur ett lastbilsdäck, bland annat. Framdäcket reser och bakhjulet tar emot, spik, skruv eller skruvmejsel tex.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
lerox78 skrev:
2357003 hoppas jag inte att nån gör...tråkigt....tur att du inte råkade illa ut iaf

Jora, får jag bara tag på en bönpall (i väntan på egna kortet :4skrika ) och utrustning :)huvet ) så tvekar jag inte en sekund :D

Dawe

Guest
Inte undra på att skruven vi hittade inte räckte för att täta.
Men vad är sannolikheten för att du skall köra på skruvmejseln och att den skall resa sig och träffa bakhjulet i precis rätt vinkel mellan gata och däck för att gå in i däcket!!!!
Du har nog bränt din otur för ett tag framöver:tummenupp

aBuseMe

Gick med
26 Oct 2004
Hoj
Hayabusa
Dawe skrev:
2357135 Inte undra på att skruven vi hittade inte räckte för att täta.
Men vad är sannolikheten för att du skall köra på skruvmejseln och att den skall resa sig och träffa bakhjulet i precis rätt vinkel mellan gata och däck för att gå in i däcket!!!!
Du har nog bränt din otur för ett tag framöver:tummenupp

Jajamensan, köpte två trisslotter som jag ska skrapa nu. :)

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Dawe skrev:
2356483 Tackar arrangörer och ledare för en bra tur och alla andra för trevligt sällskap.

MEN!
Körde i mellan gruppen och hade en kille som höll på och körde om mig i min fil när vi låg och köre Zick-zack. För det första kör man inte om i samma fil och sen varför skall man köra om om det inte är en lucka framåt.

Tröttnade och hjälpte killen med punkan istället.
Hmmm... Det där ska vi nog ta tag i till nästa gång.
Blir en grupp till då bl.a.

Du har PM förresten. :)

Clirre skrev:
Yikes!!! :skrämd

Bra att du höll dig på hjulen iallafall, och du har ju iallafall tjänat en skruvmejsel. :)

aBuseMe

Gick med
26 Oct 2004
Hoj
Hayabusa
War-psycho skrev:
2358074 Hmmm... Det där ska vi nog ta tag i till nästa gång.
Blir en grupp till då bl.a.

Du har PM förresten. :)

Yikes!!! :skrämd

Bra att du höll dig på hjulen iallafall, och du har ju iallafall tjänat en skruvmejsel. :)

Hmmm, ja lite dyr mejsel bara. :6surkart

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...