HbgQ skrev:2474863Dricka kaffe gör man typ hela tiden ......under all vaken tid alltså
stackare

HbgQ skrev:2474863Dricka kaffe gör man typ hela tiden ......under all vaken tid alltså
NTV janne skrev:2474855vad jag lärt mig är att man skall försöka hålla det varvtal där MC har bästa driv (vridmoment= v-twin mellan 6000-7000rpm rad 4 ca 10000rpm)
Högre varvtal är mer övervarv och ökar så klart farten men kraften förblir den samma.
Till slut når man den punkt som är MC max varv, vidare sen ökning går man på gränsen på motorns förmåga och det gör att längre övervarv förkortar dess livslängd..
Rätta mig gärna om jag har fel..![]()
JKay skrev:2474989Spamma MEEER!!!
blacktriple skrev:2474875Det finns ju olika sorters V-twin. Att generellt säga att alla motorer med den konfigurationen jobbar bäst vid 6-7000 varv är lite fel.
Länken visar en bänkning av en aprilia. Vet inte riktigt vilken modell det är men effekten ligger på topp på knappa 10.000 varv. Där jobbar motorn optimalt.
http://www.atomracing.se/Aprilia.html
För lågt varvtal vid kurvbildning har man för hög växel och måste bromsa in inför varje kurva och vid över fabrikantens max varvtal bör man undvika att köra längre tid.
Mitt råd med detta är att bedömma växel och varvtal efter ens hojs egenskap och därmed får man en säkrare kurvtagning utan att använda bromsen endast för små korrigeringar.
Större bromskraft är behövligt vid "krach stop".
HbgQ skrev:2474994Äntligen vaknade du oxå...![]()
Zenit skrev:2475002de va på tiden har ju vat så tyst här utan dig..![]()
Zenit skrev:2475009snart dags för 1300
HbgQ skrev:2475012Jaha ja
JKay saknar du men inte mig....
Snart dax för Idol här och en jumbokopp kaffe
Zenit skrev:2475021du e ju här o dricker kaffe ändå...![]()
saknar dig fråns jag stänger datorn tills jag tänder den igen![]()
NTV janne skrev:2475080Nästa råd
--Vid körning i grupp kör ej för nära den famförvarande men tappa den ej i sikte.
-- vid fara följd fram förvarandendes tecken och räck upp handen och varna bakomvarande och sakta in lite grann.
--då framförvarande visar tecken med blinkers följ det med tecken till bakomvarande.
HbgQ skrev:2474994Äntligen vaknade du oxå...![]()
JKay skrev:2475090Jag har varit vaken länge...![]()
El Garto skrev:2475129The Blackbird
by Lord Alfred Tennyson
O blackbird! sing me something well:
While all the neighbors shoot thee round,
I keep smooth plats of fruitful ground,
Where thou mayst warble, eat, and dwell.
---- -----
Take warning! he that will not sing
While yon sun prospers in the blue,
Shall sing for want, ere leaves are new,
Caught in the frozen palms of Spring.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |