Södertälje är en bra stad...

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Jag förstår mig inte på er som bor i en större stad. Var är livskvaliten ?
Tänk att komma hem efter jobbet i lungn och ro och sätta sig ner på verandan med lite käk och det är helt tyst, inte ett ljud. Det är livskvalite mina vänner.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fixxxer skrev:
2359249 Därför kollar man efter hus mot Nykvarn. De är inte många, de är ganska dyra men fy fan vad skönt och sitta ute i skogen istället för alla CP-grannar och dessa jävla biltjuvar här inne i stan.

Ska kika på villa idag faktiskt och sen säljer vi lägenheten fort som fan.
Du får gärna tipsa lite i husmarknaden. Om allt går som det ska (jag vet om 1.5 vecka) så kommer jag nästa år antingen köpa hus eller bygga ett eget (troligast) så man letar då efter plats/tomt för sitt boende. Jag är så oerhört trött på mina utgifter jag fått genom att flytta till södertälje. Jag har alla mina saker utspridda över flera olika ställen (4 ställen). Jag betalar typ 7-8k i månaden för en 2:a på 48kv (5300) + övriga parkeringsavgifter för bil (300), släp (750) och hojar (650) + el o sådant. Jag har räknat o jag borde kunna ta ett lån på runt 1.5-2 miljoner och ha samma kostnader jag har idag.. fast då är allt på samma ställe, jag har hus med garage!!, frihet, tystnade, troligen bättre grannar :D (slipper ju iaf pizza/bar-lukten med rök, samt porrbutiken med skummisar, trafiken som gör att man knappt kan ha fönstret öppnet..det dånar ibland).

Jag var runt i 2 timmar nyss och sökte igenom vart jag kan tänka mig bo i södertälje... och det enda stället som jag kan se mig själv bo är Söder... där är det rent och fint och riktigt trevligt, i jämnförelse alltså. Kändes även som Sverige (utan att vi ska dra diskussionen åt fel håll Okej!).

I skrivandets stund hör jag högljudda diskussionen från pizzastället utanför fönstret...

Olsson skrev:
2359385 Jag förstår mig inte på er som bor i en större stad. Var är livskvaliten ?
Tänk att komma hem efter jobbet i lungn och ro och sätta sig ner på verandan med lite käk och det är helt tyst, inte ett ljud. Det är livskvalite mina vänner.
Dock vill jag inte ha knäpptyst heller, då blir man en skum byfåne.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Olsson skrev:
2359385 Jag förstår mig inte på er som bor i en större stad. Var är livskvaliten ?

Du träffar aldrig folk för att ingen orkar åka ut på vischan, du lär åka 2 mil när du blir sugen på chips, du måste gå upp 45 minuter tidigare för att åka till jobbet, det kostar 3 månadslöner att ta sig hem från krogen.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Olsson skrev:
Det finns ju alltid för och nackdelar och det är ju inte så att det överallt i större städer är social misär, oljud och galningar. Jag känner mig sällan otrygg i de områden jag rör mig kring i Stockholm med omnejd, jag håller precis på att flytta från innerstan till ett område strax utanför tullarna med charmiga smalhus från 30- och 40-talet där det är lugnt och tyst, många barnfamiljer och inget bus och mycket grönområden och nära till Mälaren.

Men självklart är det en charm med att kunna sitta på verandan och njuta av tystnaden också, personligen så älskar jag att strosa runt i den jämtländska fjällvärlden på somrarna och endast höra ljudet av en avlägsen humla eller en ljungpipare och fiska öring, men på samma sätt så trivs jag med närheten till allt som jag har i storstan.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Rigge skrev:
2359543 Du träffar aldrig folk för att ingen orkar åka ut på vischan, du lär åka 2 mil när du blir sugen på chips, du måste gå upp 45 minuter tidigare för att åka till jobbet, det kostar 3 månadslöner att ta sig hem från krogen.
Jomen tjena

Löddeköpinge kan nog knappast ens kallas småstad,
men vi har fan 200+ företag

däribland två ica och willys, McDonalds, mAx och snart Burger King.
Shellmacken har öppet dygnet runt ALLA dagar.. jag menar verkligen ALLA.. t om julafton och nyårsafton.

Lund tar max 15 minuter, malmö kanske 20 minuter (till utkanten alltså)

Krogar finns här.

Alla som inte bor i Gävle eller större stad bor inte mitt på en åker
och har 50mil till grannen, kanske dags att ta ut huvet ur arslet och se sig omkring
:pannkyss

swanx

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
Honda VFR 800 -02
Nykvarn, allt jag vill är att komma härifrån.. :D
Enda bra med Nykvarn måste vara snabbtåget upp till sthlm på 30 min...
Men de är klart, vill man bilda familj och skaffa sig ett snordyrt hus bland alla a-lagare och moppefuckon så är ju Nykvarn "the place to be" :arsele

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Oddjob skrev:
2359691 Jomen tjena

Shellmacken har öppet dygnet runt ALLA dagar.. jag menar verkligen ALLA.. t om julafton och nyårsafton.

Krogar finns här.

och har 50mil till grannen, kanske dags att ta ut huvet ur arslet och se sig omkring

Du menar att det finns en ort som heter så? Jag trodde "Löddeköpinge" var nåt du läst en Kalla Anka eller så. Garvar inte folk när du berättar vart du bor?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Oddjob skrev:
2359691 Jomen tjena

Krogar finns här.

Psst det är skog inte åker som i skåne..

Den värsta delen av skåne är mellan ystad-skurup-sjöbo-tomellila. Där är det skrämande mycket okultiverade byfånar. Alla som har vaigt på fjortisställen som tingvalla förstår nog vad jag mennar..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
tes skrev:
2359710 Nykvarn, allt jag vill är att komma härifrån.. :D
Enda bra med Nykvarn måste vara snabbtåget upp till sthlm på 30 min...
Men de är klart, vill man bilda familj och skaffa sig ett snordyrt hus bland alla a-lagare och moppefuckon så är ju Nykvarn "the place to be" :arsele
Jo, det är nog säkert så att alla ställen är skitkassa på något sätt... hmm. What to do... kanske bygga en egen ö och en egen civilisation. :D

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
prulle skrev:
2359729 Psst det är skog inte åker som i skåne..

Den värsta delen av skåne är mellan ystad-skurup-sjöbo-tomellila. Där är det skrämande mycket okultiverade byfånar. Alla som har vaigt på fjortisställen som tingvalla förstår nog vad jag mennar..
Skumt att området jag bor i heter Sandskogen :va

:D .. är ganska mycket skog här, fast även åker ja.

och det där med tingvalla, jag vet precis vad du menar :D

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Eller Malmköping. Det är inte alltförlångt till Södertälje, billigt att bo och det är ovanligt att det händer något. Ganska många äldre människor så det är en lugn byhåla.

swanx

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
Honda VFR 800 -02
Swedie skrev:
2359733 Jo, det är nog säkert så att alla ställen är skitkassa på något sätt... hmm. What to do... kanske bygga en egen ö och en egen civilisation. :D

låter utmärkt.. räkna med mig.. :yoparty
sålänge hyrorna är låga och spriten är billig så är jag nöjd.. :D

Nä men Nykvarn är väl bra på sitt sätt om man är tillräckligt vuxen för o skaffa barn, volvo, hund o hela köret.. (Inte för en 20-årig, singeltjej med andra ord) Enda dåliga är ju att vill man ha nånting efter kl 22 får man dra sig in till s-tälje.. :mad:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bärgren skrev:
2359753 Eller Malmköping. Det är inte alltförlångt till Södertälje, billigt att bo och det är ovanligt att det händer något. Ganska många äldre människor så det är en lugn byhåla.
Du, det är skitlångt.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Swedie skrev:
What to do... kanske bygga en egen ö och en egen civilisation. :D

Jag gillade att bo mitt i skiten i Södertälje! Fast jag måste medge att det är mycket bättre här på landet, på "vår" ö Märsön. :) När jag tänker efter saknar jag nog inte Slöddertälje det allra minsta!:D

(finns förresten stugor till salu)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
tes skrev:
2359759 låter utmärkt.. räkna med mig.. :yoparty
sålänge hyrorna är låga och spriten är billig så är jag nöjd.. :D

Nä men Nykvarn är väl bra på sitt sätt om man är tillräckligt vuxen för o skaffa barn, volvo, hund o hela köret.. (Inte för en 20-årig, singeltjej med andra ord) Enda dåliga är ju att vill man ha nånting efter kl 22 får man dra sig in till s-tälje.. :mad:
Bara o lägga ut bilder på dig själv här så snart har du din egen fanbase där du bara behöver välja framtid genom att fråga efter motortyp och hur aktiv gasrullen är. :tungan ja. öh eller nått.

Alternativet är som sagt lägenhet med garage på undervåningen. Samt lugnt område med bra standard. Minst en 3a. En 2:a på 48 kv är bara för litet...

Hus är stort...
Lägenhet är inte stort.
Bostadsrätt / lägenhet är säkra vägen att gå... antar jag.

Meh... fekk.

Eller så köper jag ett fiskespö?

Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Swedie skrev:
2358797 NOT!!!

Den här staden är åt helsike. Småsaker sker varje dag. Igår förrgår var det upplopp mellan politiker och motdemonstrander, nu idag hör man om en 14-åring som snott en postbil och kör ihjäl en 16 årig tjej...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,868296,00.html

Å med det, jag söker boende utanför Södertälje... tack.

Är det inte så att Södertälje är rankat sveriges sämsta / mest kriminella stad?
http://www.sodertalje.se/templates/Page____570.aspx

HSB tycks ha ledigt både i Brunnsäng o Västergård, vilket är ok områden..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Brunnsäng = ghetto.. ser inte kul ut att bo där.
Västergård vet jag inte exakt hur det ser ut.. men kan tänka mig. Ska dock besöka imorgon.

Det enda jag såg som var "vettigt" var Saltskogs dyrare lägenheter. De där poop-bruna med roliga terasser o grejer. En 3a går på 5900... men jag tror jag hellre betalar 500 kr mer där än här för en 2a....

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Rigge skrev:
2359543 Du träffar aldrig folk för att ingen orkar åka ut på vischan, du lär åka 2 mil när du blir sugen på chips, du måste gå upp 45 minuter tidigare för att åka till jobbet, det kostar 3 månadslöner att ta sig hem från krogen.

Vad ska jag träffa för folk ? Mina polare bor ju alla här (nästan )

Chips äter jag inte men vill jag ha så ligger närmaste affär 1 min bort

Tar 20 min in till Falun

400 spänn i taxi.

Visst finns det mer saker i en större stad, men det enda jag kan komma på är en massa affärer och det tycker då inte jag det är så roligt att springa i.

Swedie säger att att inte vill bli en skum byfåne:va Jag har aldrig sett så mycket märkliga människor som när man åker till tex stockholm

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Synd att ni har jobbet på Södra sidan, sviidi, annars hade ni varit grymt välkommna hit till Uppsala, Jag bor här och har kontoret på Ö-malm, funkar bra! Aktivt hojfolk här vettu!:tummenupp (Annars får ni väl komma hit och hälsa på ngn gång:fyllisar, sovplats ordnar sig alltid )

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha