Söker filmen på snyggaste omkörningen jag sett.

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Fattar inte vad som var så ooooh wow med den..
Tycker nog omkörningen tråden handlar om var snyggare!

Och jag förstår inte vad som är så snyggt med omkörningen tråden handlar om:va Gick väll rätt fort och tight, men endå.Hade samma omkörning utförts samtidigt som dom fick möte så hade det ju kunnat sett "ballt" ut på film, och hela diskusionen om hur vida det var en idiotomkörning känts mer befogad.Som det var nu så hade man ju fått platts att göra en omkörning med bil i den böjen utan att det skulle kännas allt för riskabelt.
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Hmm... hur var det nu igen? 6 stycken som körde av på bulten förra helgen? Någon som åkte ambulans helikopter därifrån? Vill minnas att det var så iallafall... men vafan, det har ju gått en hel vecka så det är ju svårt att lägga sånt på minnet.
 

Smagatusk

Guest
jag håller absolut med, ingen ska behöva bli skrämd but still, dom flesta vet iallafall i förväg vart dom befinner sig, sen att dom gör valet att aldrig mer köra där är en annan femma, och ett klokt beslut om man känner sig osäker.


Låter lite arrogant. Bör man bara köra där om man är lika tuff som du?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fattar inte vad som var så ooooh wow med den..
Tycker nog omkörningen tråden handlar om var snyggare!

Nej och det är ju så världen ser ut ,,,,,,,,, olika. Jag såg den i direktsänding och i en annan kameravinkel som gjorde Mikas insats mer rättvis.

Släpper Bil 1 förbi dom?

De åker ju 50-100km/h snabbare vid omkörningen?

Schumi lurar bil 1 att byta spår och Mika tar helt enkelt den glugg som inte går att ta och bromsar om båda bilarna, när man såg första gången så,,, var fan kom han ifrån,, för allt fokus var ju på hur shumi skulle ta bil 1 där.

http://www.youtube.com/watch?v=TqCWsGCeTxs
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Ap ap ap!:ajjabajja Inte blanda ihop Bogesund me Bulten nu :mattias :fatta!

För en sådan mongolasse som jag så har jag svårt att skilja dessa åt.
:näsblod

Jag förstår poängen, dock kommer inte många se skillnad på företeelserna om det är på bogesund eller bulten, om det kommer mer på uppdrag granskning.

De kunde ju inte skilja ens på hojtyper då de återgav olyckorna.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha

De filmer jag såg, dels den du postade samt en till från adrenalinemc.se är rätt så talande om varför man antagligen älskar att köra på bulten. Men med tanke på att så många kör på fyllan, eller sitter i mobilen medans de kör bil så...

Sak samma, jag vet kanske egentligen inte exakt hur det är att dra ur en hoj fullständigt på dessa vägar, kommer nog tyvär aldrig få veta det heller. Min innersta önskan är egentligen bara att så få som det bara är möjligt måste få sätta livet till på hoj, utan att det för den skull skall vara en fråga om moralpanik.:)

En sak kan vara att inte köra på den absolut yttersta gränsen, att alltid försöka behålla en viss marginal för det oförutsedda. Det är väl rimligtvis möjligt?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Bra skrivet o kan bara hålla me:tummenupp
Många tänker nog lika men det kommer tyvärr fram olika på ett forum...
Älskar o köra hoj, men har lite svårt att hålla igen. Blir bara bana nästa år.
Gjorde föront i hjärtat o lägga sig under en bil. Och förmånga skräck upplevelser för att tycka det är värt det att fortsätta köra gata.

Finns förmycket roligt i livet för att riskera varje gång man är ute:tuttar

De filmer jag såg, dels den du postade samt en till från adrenalinemc.se är rätt så talande om varför man antagligen älskar att köra på bulten. Men med tanke på att så många kör på fyllan, eller sitter i mobilen medans de kör bil så...

Sak samma, jag vet kanske egentligen inte exakt hur det är att dra ur en hoj fullständigt på dessa vägar, kommer nog tyvär aldrig få veta det heller. Min innersta önskan är egentligen bara att så få som det bara är möjligt måste få sätta livet till på hoj, utan att det för den skull skall vara en fråga om moralpanik.:)

En sak kan vara att inte köra på den absolut yttersta gränsen, att alltid försöka behålla en viss marginal för det oförutsedda. Det är väl rimligtvis möjligt?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag brukar ju dra till med lite moralkakor ibland..
Men det farliga är ju inte att folk som kan köra kör fort..

det farliga är när folk som inte kan köra ser t ex en bild på folk som kan köra, eller försöker hänga på folk som kan köra och tänjer sina gränser för att lyckas med samma sak på allmän väg..

själv är jag feg, så jag testar gränserna på bana och har inget behov av en snygg pose i fotokurvan.

du har helt rätt i att man aldrig vet vad bilister tar sig till.. själv klotade jag häromveckan efter att en bilist helt oförutsägbart bestämde sig för att en u-sväng var en bra idé mitt framför ögonen på mig..

många av de absolut bästa kör inte gata alls... de tycker att det är för riskfyllt..
lite kul när det kommer från folk som gärna gasar 300kmh på banorna.. men det ligger nog nåt i det :)

bra sugen på att ta Lindquist spår och bara köra på bana faktiskt...
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
En sak kan vara att inte köra på den absolut yttersta gränsen, att alltid försöka behålla en viss marginal för det oförutsedda. Det är väl rimligtvis möjligt?[/QUOTE]

Det är väl det alla förare av sportigare fordon försöker sträva efter:)
 

Smagatusk

Guest
Filmat från finnens bil

[youtube-id]Tercg5Z7u_Q[/youtube-id]

På nå´t sätt känns det mindre imponerande sett från hans bil. Han hade farten uppe och hade väl inte så jävla mycket att välja på? Bara till att ta andra spåret?

Kul att du hittade klippet från den vinkeln!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är helt övertygad om att en förare som denna ej skulle ha någon form av intresse av era kursdagar varför du garanterat slipper skälla på han!! :krama

Må så vara! För övrigt skäller jag aldrig..eller nästan aldrig (har inte behövts sedan 2005) utan med lite vanlig hederlig psykologi och pedagogik brukar det ganska lätt få folk att förstå vad de gjort, hur det påverkat andra och vad som behöver förändras samt hur!

Skälla gör man först när någon medvetet gör fel ELLER om man som pedagog inte har mer kunskap själv att lösa det på annat sätt!

// Niklas

När han kör om har han hyfsat avstånd till den andra cykeln i sidled, efter han kommit om så ser det ut som han skär in vilket gör att det ser värre ut än det är.

Har inte läst hela tråden så det kanske redan sagts?

Det intressanta är ju hur hans omkörning påverkade föraren som blev omkörd inte hur han/hon själv reagerade när han/hon redan innan bestämt sig för vad och hur han/hon skulle köra om!

Man kan betrakta det från olika synvinklar, att inget hände kan ju vara ett bevis för att det är en lyckad omkörning.

Om man räknar TUR som en faktor man kan påverka så...ja!

Föraren har ju, som jag ser det, haft en tydlig avsikt med att göra en omkörning. Han har fullföljt omkörningen, och när omkörningen är avslutad så är fortfarande båda hojarna kvar på vägen. Alla här är väl överens om det?:tummenupp

Vad snackar du om! Blinkade han så att den omkörda föraren i god tid kunde se vad han hade för avsikt? Körde han om på EGEN körbana eller begränsade han handlingsutrymmet/manöverutrymmet kraftigt för den han körde om?

Ja, båda hojarna var kvar på vägen men är det enda kravet man sätter på en bra/säker/ omkörning så är det riktigt riktigt lågt ställda krav!


Vi måste vara mycket mer tydliga med att sporthojar är livräddare i knepiga trafiksituationer där ett kvickt chassie, med enorma mängder kraft i motorn och en förare som klarar av att utnyttja allt detta. Kort sagt; med en sporthoj klarar du av att köra om i situationer där inget annat fordon på våra väger ens fysiskt har en mikroskopisk chans att genomföra en omkörning.:D

Mitt i all din ironi stämmer ju faktiskt detta påståendet. Det ÄR oslagbart för korta säkra omkörningar men filmen vi debatterar här är ju knappast ett föredömme för hur fordonet "sporthoj" KAN användas för säkra omkörningar! Så kommentaren torde i just denna tråden vara irrelevant
 
Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Konstigt att folk ser det som fri sikt där.. Jupps man ser en rätt ok bit upp i följande uppförsbacke in i skogen igen.
Men om det nu kommer en hoj med samma hastighet från andra hållet... Hur många meter har du då på dig att ta dig att reagera och korrigera?
Tänk själv 150km/h= 41 m/s. Om mötande håller samma hastighet eller högre.
Tja.. då har vi 82 m/s. Samt 1s reaktionstid.
Hmm fri sikt?? I hur många sekunder?
Jag har gjort det mötet när jag kom med bra fart ner mot kurvan... Det är rätt spännande...



Jag anser inte att man behöver köra lagligt. Det gör absolut inte jag.
Men kör man med omdöme. Tar hänsyn även om man kör fort retar sig få på en och man tar färre risker. Samt kompisarna slipper tar reda på slasket i backen..
För handen på hjärtat så det är oftast de som får ta reda på en när man går i backen.. och det sker oftast helt i onödan.

Och det är du som avgör vad som är ok eller inte anar jag.
Ständigt dessa moralpredikningar med förutsättningen att "jag kör oxå som ett cp men jag gör det på ett sätt som är rätt. För det är jag som är den allvetande guden.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top