Söker filmen på snyggaste omkörningen jag sett.

schizophrana

Guest
En allmän väg och folk får det intrycket av den första gången de åker där...
Spelar inte någon roll om det är 0,2 promille.

jag håller absolut med, ingen ska behöva bli skrämd but still, dom flesta vet iallafall i förväg vart dom befinner sig, sen att dom gör valet att aldrig mer köra där är en annan femma, och ett klokt beslut om man känner sig osäker.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
jag håller absolut med, ingen ska behöva bli skrämd but still, dom flesta vet iallafall i förväg vart dom befinner sig, sen att dom gör valet att aldrig mer köra där är en annan femma, och ett klokt beslut om man känner sig osäker.

Ärligt.. Hur fasen kan man utgå från att alla som kör på en allmän väg SKA känna till att den betraktas av många av oss som en RACERBANA?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Konstigt att folk ser det som fri sikt där.. Jupps man ser en rätt ok bit upp i följande uppförsbacke in i skogen igen.
Men om det nu kommer en hoj med samma hastighet från andra hållet... Hur många meter har du då på dig att ta dig att reagera och korrigera?
Tänk själv 150km/h= 41 m/s. Om mötande håller samma hastighet eller högre.
Tja.. då har vi 82 m/s. Samt 1s reaktionstid.
Hmm fri sikt?? I hur många sekunder?
Jag har gjort det mötet när jag kom med bra fart ner mot kurvan... Det är rätt spännande...

Mitt inlägg var inte speciellt seriöst menat. Har aldrig kört den sträckan själv så jag vet inte hur det ser ut IRL.

Men på filmen så se det ut som att det hade varit bättre att ta 2 sekunder en meter in i motsatt körfält innan han var i fatt än att passera så nära den andra föraren. För jag antar att han inte kunde vänta med omkörningen tills efter kurvan p.g.a. hybris.

Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ärligt.. Hur fasen kan man utgå från att alla som kör på en allmän väg SKA känna till att den betraktas av många av oss som en RACERBANA?

Även om man alldrig har kört bulten tidigare så börjar man nog misstänka att man e på en bana inom den första km:rolleyes: om man åker där en onsdagseftermiddag:D

Snygg omkörning btw:tummenupp

peppureikä

Guest
inte MC å inte allmänväg men detta är EPIC omkörning!

[YOUTUBE-ID]mYYRqFZ2tVY[/YOUTUBE-ID]
Det va ju typiskt finskt omkörning av Mika!!!det va ju bara han som kunde utmana självaste Schumi...det va tider det!!!

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
Nej det känns inte bättre för ni som tycker detta är fränt möter jag o alla andra i trafiken dagligen och det känns ju så där att det finns puckon där ute som riskerar oss andra för att deras egon är så stora att dom inte orkar bära på dem själva.

Lista över saker att bli riktigt jävla upprörd över:

7. global miljöförstöring
6. diktatorer med kärnvapen
5. masssvält i afrika
4. brott mot dom mänskliga rättigheterna
3. ekonomiska orättvisor
2. bristande naturtillgång och resurser
1. tveksamma omkörningar på landsväg med MC

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Jag ser inget fel i den omkörningen...vad gnäller alla för? Livet ska väl va lite spännande? Där fick han ju nåt att berätta för tanten när han kom hem... :D

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Fint omkörning, dock en smula omdömeslöst.......

Håller med! Om det varit jag som blev omkörd hade jag nog först bajsat ned mig och sedan spytt galla över den jefla idioten!! Sen när jag kommit hem, spolat av mig den värsta crapen o tittat på clipet, hade jag nog sällat mig till skaran av beundrare/moppefuckon o tyckt att det såg jävligt nice ut..!!

Men som någon skrev hör detta hemma på bana o inte på allmän väg!

• Gilla
Reaktioner: tcg

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag ser inget fel i den omkörningen...vad gnäller alla för? Livet ska väl va lite spännande? Där fick han ju nåt att berätta för tanten när han kom hem... :D

Man kan betrakta det från olika synvinklar, att inget hände kan ju vara ett bevis för att det är en lyckad omkörning.

Föraren har ju, som jag ser det, haft en tydlig avsikt med att göra en omkörning. Han har fullföljt omkörningen, och när omkörningen är avslutad så är fortfarande båda hojarna kvar på vägen. Alla här är väl överens om det?:tummenupp

Allt handlar väl egentligen om vilken bild vi vill signalera till omvärlden om hur viktigt det är med sporthojar, att vi kan hantera dessa maskiner ute i en trafikmiljö med många trafikanter. Att sporthojar även fortsättningsvis skall vara lagliga att sälja, utan restriktioner på effekt kontra vikt. Desto mer vi filmar och lägger ut på nätet av vilka prestanda dessa hojar har är bara bra. Det skapar en tydlig opinion om hur viktigt det är med snabba sporthojar vid omkörningar på kurviga vägar.:)

Vi måste vara mycket mer tydliga med att sporthojar är livräddare i knepiga trafiksituationer där ett kvickt chassie, med enorma mängder kraft i motorn och en förare som klarar av att utnyttja allt detta. Kort sagt; med en sporthoj klarar du av att köra om i situationer där inget annat fordon på våra väger ens fysiskt har en mikroskopisk chans att genomföra en omkörning.:D

Keep up the good work!
:Bugar:Bugar:Bugar

ps. någon måste ju tipsa uppdrag granskning, de håller på med en uppföljare till förra inslaget. De har ju helt missförstått hela situationen på bogesundsvägen, denna filmen kan ju få allt att bli solklart.:tungan

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag gillade skrattet från kameramannen i slutet xD (Vilken omkörning xD)!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har hänt, och jag tycker det är onödigt av den som gör omkörningen. Riskerar bara att köra åt helvete och göra illa sig.

Än värre är ju om den som blir omkörd gör illa sig.

Det finns inget som säger att den som blir omkör i klippet helt plötsligt byter spår,, det kanske dessutom är en mindre van förare, nytaget kort t om.. som blir skitskraj, wobblar till och kör av vägen.

Detta är självklart inget som spånet som kör om varken bryr sig om eller tänkte på, men ändå.

Det är ju den största oron med att köra på t ex bulten nuförtiden.
Inte att man brakar av själv, utan att nån annan pajas klipper mig i nån kurva som de inte kan hantera.

Något som det snackas om på bankörningar som är jävligt vettigt är att det är den som blir omkörd som avgör om det är en bra omkörning. Helt rätt.

En del har inte så mkt i huvet, så enkelt är det tyvärr.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln