Söker inkörningstips på ny hoj

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det viktigaste torde trots allt vara byte av olja och framför allt filter tätt i början och att inte överdrivet belasta med låga varv (segdragning) resp. fullgasväxlingar. Säg första 100 milen!

Skall du bara köra hojen 4000-5000 mil innan du säljer den kan du misshandla den hur mycket som helst ÄVEN under inkörningen för inte en djäkel kommer upptäcka några problem för än långt senare! Skall du däremot ha hojen tills den, av sig själv, är dax för skrotning (pga. mekaniskt slitage i motorn) spelar dock inkörningen roll!

Mvh!
// Niklas
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Det viktigaste torde trots allt vara byte av olja och framför allt filter tätt i början och att inte överdrivet belasta med låga varv (segdragning) resp. fullgasväxlingar. Säg första 100 milen!

Skall du bara köra hojen 4000-5000 mil innan du säljer den kan du misshandla den hur mycket som helst ÄVEN under inkörningen för inte en djäkel kommer upptäcka några problem för än långt senare! Skall du däremot ha hojen tills den, av sig själv, är dax för skrotning (pga. mekaniskt slitage i motorn) spelar dock inkörningen roll!

Mvh!
// Niklas

Misshandla hur mycket som helst är inte det som diskuteras... Prova att läsa artikeln istället för att överdriva:)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skall du bara köra hojen 4000-5000 mil innan du säljer den kan du misshandla den hur mycket som helst

Precis, bara för att folk (och folk som känner folk som känner folk osv) kan stå med friläge o dra mot varvstoppet vid rödlysen utan att ha fått omedelbart haveri innebär inte det att motorerna inte lider av det ;)

Men med tanke på att de flesta här på sporthoj.com tycks tro att motorerna i hojar har en livslängd på 5000 mil (vilket iofs många sporthojar har, men då snarare pga dess kraschbenägenhet) är det kanske inte så konstigt att synen på inkörningen skiljer sig åt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I min värld känns det som att motorn är fabriksinkörd... Mao, jag skiter i!

Däremot måste grejerna gå lite för att få "bli fel" så att det kan fixas for good på första servicen.

Sen är det snarare vxl-lådan som ska slitas in, och det kan ta ett tag. Börjar man riva och slita där direkt från början riskerar man ju att få massa märkliga växlarsom inte går i och ur som man vill, och det är för jefla trist att bli frånhängd av en kvartssopa för att man inte kan växlasom folk.. Dyrt kan det bli också!
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Precis, bara för att folk (och folk som känner folk som känner folk osv) kan stå med friläge o dra mot varvstoppet vid rödlysen utan att ha fått omedelbart haveri innebär inte det att motorerna inte lider av det ;)

Men med tanke på att de flesta här på sporthoj.com tycks tro att motorerna i hojar har en livslängd på 5000 mil (vilket iofs många sporthojar har, men då snarare pga dess kraschbenägenhet) är det kanske inte så konstigt att synen på inkörningen skiljer sig åt.

Kan fortfarande inte låta bli att skriva lite:tummenupp
Du verkar ha missförstått och verkar inte heller ha läst artikeln. Den är väldigt enkel skriven och i mitt tycke helt logisk!:gnissla
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
De allra bittraste motståndarna till Motomans inkörnigsrecept brukar kategoriskt vägra att läsa och/eller förstå artikeln i sin helhet. Däremot ägnar de sig påfallande ofta att diskutera runt i kring ämnet utan att vara specifika och bemöta artikelns påståenden, samt snara att ta till grova överdrifter/ytterligheter (fisköra/misshandla) när något dras till sin spets. Gärna med vaga argument såsom att man ska göra som tillverkaren skriver annars blir man idiotförklarad o.s.v. Enbart tröttsamt...IMO:tummenner
Det vore intressantare & mer lärorikt för samtliga om artikeln studerades och kritiserades i detalj. Men fram tills det inträffar (helvete fryser till is?!!), så rekommenderar även jag Motomans inkörning, förutsatt att personen är kapabel att läsa & förstå hans resonemang.:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag håller med. Motomans metod föreskriver ju inte alls inkörning "på full gas". Tvärtom är det ju en transient körcykel med variation mellan högt cylindertryck och motorbroms. Där det sistnämda är minst lika viktigt.

/J
De allra bittraste motståndarna till Motomans inkörnigsrecept brukar kategoriskt vägra att läsa och/eller förstå artikeln i sin helhet. Däremot ägnar de sig påfallande ofta att diskutera runt i kring ämnet utan att vara specifika och bemöta artikelns påståenden, samt snara att ta till grova överdrifter/ytterligheter (fisköra/misshandla) när något dras till sin spets. Gärna med vaga argument såsom att man ska göra som tillverkaren skriver annars blir man idiotförklarad o.s.v. Enbart tröttsamt...IMO:tummenner
Det vore intressantare & mer lärorikt för samtliga om artikeln studerades och kritiserades i detalj. Men fram tills det inträffar (helvete fryser till is?!!), så rekommenderar även jag Motomans inkörning, förutsatt att personen är kapabel att läsa & förstå hans resonemang.:yoparty
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bruksanvisningen är givetvis anpassad så att tant agda som inte har någon som helst motorkänsla skall kunna köra in sitt nya motorfordon utan att orsaka onödiga skador. Försiktighetsprincipen råder. Vet man vad man håller på med så kan man som vanligt göra så som man själv tycker känns bäst.

Nu har jag inte kikat på motomans inkörningssidor på flera månader, men det enda jag skulle anmärka på är att jag bara kan minnas att han koncentrerat sig på hur inkörningen påverkar kolvringarnas/cylinderns inkörning.

Har man en redan inkörd motor men bytt kolvringar/honat cylindern så är det ju mycket frestande att gå helt och hållet på hans rekommendationer.

Men det är ju annat som skall slitas in, som växellåda och alla andra rörliga delar/lager i motorn, som säkert mår bra av lite lugnare varv i början.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bruksanvisningen är givetvis anpassad så att tant agda som inte har någon som helst motorkänsla skall kunna köra in sitt nya motorfordon utan att orsaka onödiga skador. Försiktighetsprincipen råder. Vet man vad man håller på med så kan man som vanligt göra så som man själv tycker känns bäst.

Nu har jag inte kikat på motomans inkörningssidor på flera månader, men det enda jag skulle anmärka på är att jag bara kan minnas att han koncentrerat sig på hur inkörningen påverkar kolvringarnas/cylinderns inkörning.

Har man en redan inkörd motor men bytt kolvringar/honat cylindern så är det ju mycket frestande att gå helt och hållet på hans rekommendationer.

Men det är ju annat som skall slitas in, som växellåda och alla andra rörliga delar/lager i motorn, som säkert mår bra av lite lugnare varv i början.

Växellådan är det normalt inga restriktioner under inkörningen, den sliter in sig som den ska ändå. Men man ska förstås byta olja och göra ren magnetpluggar direkt efter inkörningen. Det är iaf kontentan av den dokumentation som jag har sett till eftermarknadväxellådor till HD mm.

En kamaxel/lyftare som är nya ska ju normal köras in i kamaxelfett på högt tomgångsvarfvtal några minuter, men det är ju sannolikt gjort på fabriken.

Jag håller med dig i övrigt.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Ligger mycket i det här: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

det enda som ska "slita till sig" är cylindrar och kolvringar och då behövs det tryck! Några lager sliter du inte in, är det felaktiga mått eller dåliga ytor går det åt helvete i vilket fall.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Som vanligt är det många som tycker och tror, men få som vet. Jag vet inte heller mer än mina egna erfarenheter som i det här fallet består av 9 inkörda hojar (den 10:e under inkörning) och 7 inkörda bilar.

Alla 17 har jag kört (kör) in på ungefär samma sätt, dvs:
- Ingen tomgångskörning, svag belastning ganska direkt
- Ingen segdragning
- Inget tokvarv
- Inte mer än ½-gas
- Ingen jämn gas längre stunder, acc-motorbroms i stort sätt hela tiden

Allt fram till första oljebyte vid 80-120mil, därefter får de visa vad de går för.
Nästa oljebyte vid ~300mil

Hojarna slutar ha metallic-olja runt 6-700mil, vilket också verkar vara då som först som de går riktigt som de ska. Även bilarna släpper loss alla kusarna där någonstans och stabiliserar bränsleförbrukningen, alla utom VW Dieseln som behövde 1500 mil.

Mitt sätt överenstämmer inte med Mototuneusa men alla mina fordon har gått extremt bra (för sin modell) utan oljetörst osv. Det kan väl inte enbart bero på tur med icke måndagsex? Får se hur hoj nr 10 blir...

Så bara för att någon för mig helt okänd säger annat kommer jag inte att ändra på mitt vinnade lag. :ajjabajja
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Du tänker på de som sällan kör sina motorer mer än ett hundratal mil innan de antingen säljer eller trimmar/renoverar!

Men om dú vill ha en fungerande motor med bra effekt och som INTE drar någon olja efter 15000-20000 mil så kan man nog inte riktigt jämföra med tävlingsåkare och de motorer som där används!

Följ instruktionsbokens rekommendationer som rent generellt brukar innebära EJ segdragning och EJ fullgasväxlingar under första tiden (i boken anges oftast hur lång tid/sträcka).

Mvh!
// Niklas
Om hojen körs in enligt boken så ser kolvarna ut som på bilderna i artikeln som har postats här, dvs de håller inte tätt. Det tycker inte jag ser ut som en välmående motor, och den håller knappast längre än en motor som körts in hårt.
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Den första Busen jag hade körde jag in enligt Instruktionsboken och den sög lite olja när den hade gått över 500mil

Den jag har nu körde jag in ganska handfast och använde motorn men höll mig under 7-8000 varv och bytte olja o filter efter 50mil
den har nu gått 830mil och drar inte en droppe olja och är piggare än den förra.


När jag köpte den nya motorn till Chargern jag hade så fick jag med Breakin instructions och då skulle man varmköra motorn och kolla efter läckor o dyl.
sen skulle man ut och köra runt och "apply full throttle" till typ 4000varv med jämna mellanrum(ca var 5:e min) i en halvtimme och sen skulle man öka varven till nästa halvtimme o.s.v.
När man gjort alla steg (5 steg har jag för mig) så skulle man byta olja och filter så var det klart!
Kammen var inkörd från fabrik.
Det handlade alltså INTE om några lugna körningar i 100 mil!
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Jag blandar den "hårda" och den "mjuka" varianten, och det verkar funka fint! :) Dock aldrig segragning, överdriven tomgångskörning eller likn. och alltid noga med att motorn körs lugnt innan den nått arbetstemp.
 

sandstream

Guest
Du driver väl en butik, rekommenderar du kunderna att frångå instruktionerna i instruktionsböckerna?
Lite svårt att jämföra hemelektronik med hojar men våra kunder får dra i reglagen bäst de vill och försöka hitta bästa ljudet och bilden, även om det står något annat i instruktionsboken.
De allra bittraste motståndarna till Motomans inkörnigsrecept brukar kategoriskt vägra att läsa och/eller förstå artikeln i sin helhet...
Bra skrivet TM :tummenupp

Jag läste artikeln efter tips från flera här på SH för några år sedan och bildade mig en egen uppfattning. Det borde fler göra.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
inga problem med nån av dom, tänk på alla demoex som pressas direkt,
och alla bågar och bilar som provkörs av journalister flong nya . Jag tror det är ok så länge motorn inte är kall mvh p

Bilar körs in i bänk innan dem levereras, således även före en journalist provkör dem.
 

Mike99

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Hemma
Hoj
CBR 1000RR-07
Jag kommer att använda mig av det som står på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm.

Men frågan är bara hur många mil jag måste göra det?? Jag ser inte att det står nånstans. eller har jag bara missat det på sidan?

Vill veta. för nu i veckan (vecka 17) ska jag få hem hojen :)
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top