Söker inkörningstips på ny hoj

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Upplysningvis kan jag meddela att hoj nr 10 inte blev något undantag.

Har nu kört två bandagar och kan konstatera att jag inte blir ifrånkörd på ren kraft av vare sig ZX10 eller Gix1000, tvärt om.

Undrar vad mytoman, flå't motoman säger om det...
 

Mike99

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Hemma
Hoj
CBR 1000RR-07
FZ1-----> nu har jag börjat köra in min Honda CBR 1000RR-07. och även jag kör in hojen på det viset som du beskrev förut. Eftersom jag verkligen tror på detta sättet:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Ingen tomgångskörning, svag belastning ganska direkt
- Ingen segdragning
- Inget tokvarv
- Inte mer än ½-gas
- Ingen jämn gas längre stunder, acc-motorbroms i stort sätt hela tiden

Allt fram till första oljebyte vid 80-120mil, därefter får de visa vad de går för.
Nästa oljebyte vid ~300mil.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fast jag har haft så jävla mycket att göra så Hondan har bara gått 7 mil än så länge hehe :)

Men i morgon och i helgen ska jag inte göra annat än att åka hoj :)
 

xjr1300sp1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
xjr1300 2008
Tjena.

har nu bestämt mig för val av hoj. och beställt en Honda CBR1000RR '07 (Trico).

men har funderingar på hur motorn ska köras in.

Jag har fått en del versioner på det så jag måste lyssna med er.

Dessa versioner har jag hört från olika personer:

1: Ge järnet från första stund. (känns inte som ett bra alternativ)
2: Kör lungt första tanken bensin.
3: Kör lungt första 50milen.
4: kör lungt fram tills första servicen (100mil).


vad gäller??


Och vad är köra lungt??...hur mycket får jag max varva??


Sen undrar jag en annan sak med. och det är vad ni rekommenderar för bränsle?

95.
98.
Shell V-Power.
Aspen 4-takt (jag har mycket bra pris på aspen 4-takt) därav frågan.

Jag är mycket tacksam för svar.

Jag tycker du skall köra lungt dom 100 första milen 4000-5000 varv,sedan kan du öka 2000 varv för att efter 150 mil så kan du vida ur den fullt ut.Då får du en hoj som kommer att fungera bra efter 5000 mil oxå.Lycka till med nya hojen...:tummenupp
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...nu har jag börjat köra in min Honda CBR 1000RR-07. i morgon och i helgen ska jag inte göra annat än att åka hoj :)

Skall bli kul att ses vid en bankörning och se om Hondan kommer gå lika bra som förväntat, vore kul med en Honda som hänger med ut på rakan :tungan
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Spänningen är olidlig...

Förra nya hojen, en Triumph Sprint ST, körde jag in enligt instruktionsbok.

Den nya Blackbirden som jag hämtade i lördags fick bli inkörd enligt Motoman´s teorier.

Jag har ingen aning om vilket som är bäst, men jag tycker det låter logiskt det som beskrivits på den amerikanska hemsidan.
 

Mike99

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Hemma
Hoj
CBR 1000RR-07
Skall bli kul att ses vid en bankörning och se om Hondan kommer gå lika bra som förväntat, vore kul med en Honda som hänger med ut på rakan :tungan


Ja det vore skoj :)....men du kommer inte ha en chans..för jag ska dekaltrimma min Honda....och enligt uppgift ska detta dekalkit ge ungefär 27hk extra hahaha :D :tungan :tungan :tungan
 
Last edited:

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Jag har läst den och kan köpa teorierna, förutom hans ide om att man skall byta till icke syntetisk olja.

Ökar inte det risken för att oljefilmen brister på andra delar i motorn?
Speciellt om man gasar på ordentligt?

MVH

/Leo
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...du kommer inte ha en chans..för jag ska dekaltrimma min Honda....och enligt uppgift ska detta dekalkit ge ungefär 27hk extra...

Det var som f-n, mitt Motografix-kit ger 10hk enligt T-Rex. Jag får nog lov att inhandla något alldeles extra-race för att hänga med då :gnissla
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Jag har läst den och kan köpa teorierna, förutom hans ide om att man skall byta till icke syntetisk olja.

Ökar inte det risken för att oljefilmen brister på andra delar i motorn?
Speciellt om man gasar på ordentligt?

MVH

/Leo

Anledningen till varför man måste ha mineralolja i början av inkörningen står ju tydligt förklarat i artikeln...
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag har läst den och kan köpa teorierna, förutom hans ide om att man skall byta till icke syntetisk olja.

Ökar inte det risken för att oljefilmen brister på andra delar i motorn?
Speciellt om man gasar på ordentligt?

MVH

/Leo

KTM levererar sina hojar med mineralolja för inkörningen. Vid 100 mila servicen byts den ut mot syntet.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Anledningen till varför man måste ha mineralolja i början av inkörningen står ju tydligt förklarat i artikeln...

Japp, men min fråga rör mest resten av motorn, finns det inte andra slitytor som kanske slits mycket i onödan om man kör med mineral? Eller har jag helt fel?

Intressant att se att KTM kör på den här inkörningsmetoden också.

MVH

/Leo
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Japp, men min fråga rör mest resten av motorn, finns det inte andra slitytor som kanske slits mycket i onödan om man kör med mineral? Eller har jag helt fel?

MVH

/Leo

Det vet jag inte. Men rent logiskt, vad skulle det vara?
Det går ju att köra på mineralolja annars också...
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag tror att tillverkaren rekomenderar att köra in motorcykeln lungt eftersom hård körning inte är enligt trafikreglerna i något land och köparen kan vara nybörjare på motorcykel och då är det inte lämpligt att åka ut och gasa direkt.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Jag tror att tillverkaren rekomenderar att köra in motorcykeln lungt eftersom hård körning inte är enligt trafikreglerna i något land och köparen kan vara nybörjare på motorcykel och då är det inte lämpligt att åka ut och gasa direkt.

Ja det kanske är en förklaring! Kan inte komma på något annat själv...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top