Söker tjejhoj - Tips?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hellu..

Börjar bli dags att byta upp tjejens åkdon lite. Så nu är jakten igång.

Lite svårt när hon dömer ut hojar på löpande band för att de har fel färg, fula lysen (men bara om hojen är svart), konstiga blinkers osv. Men försöket pågår!

Har blocket-kollat ER6n, XJ6, FZ6, SV650 och liknande.


För en ganska osäker tjej som inte kört speciellt mkt.. Hur är de olika hojarna i motorn? De enda twinnar jag kört är ju typ KTM och andra större sporthojar, och där är de ju rätt "hårda" på låga varv.

Hur är de olika modellerna i chassie osv? XJ6 står högt på min lista, men är lite dyr. Helst ska vi ner under 40´, hon kör inte så mkt och är ingen Rossi. Men framförallt så handlar det om att komma undan värderaset. Vi kan lägga 100´ om det är en hoj som inte tappar nåt i värde, för att förtydliga.

Så primärt en lätt, låg, körbar hoj med snäll motor och bra chassie som är så pass gammal (nackdel XJ6) att den inte tappar så mkt i värde, men så ny att den konstruktionsmässigt är med i matchen?

Rekommendationer!?
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Låter som en er-6. Är billiga från början och kan väl inte sjunka så värst? Tråkig hoj om man vill köra på, men är man lite osäker och inte kör så mycket kan den säkert bjuda på trevliga turer. :) Förhållandevis låg är den också, och med schysst körställning. Byt styret till ett mindre tantigt om det blir en sån.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Äldre CB600 Hornet?
Ducati Monster om hon vill ha twin :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Låter som en er-6. Är billiga från början och kan väl inte sjunka så värst? Tråkig hoj om man vill köra på, men är man lite osäker och inte kör så mycket kan den säkert bjuda på trevliga turer. :) Förhållandevis låg är den också, och med schysst körställning. Byt styret till ett mindre tantigt om det blir en sån.

Tack!


Ja... Hon kommer nog (förhoppningsvis) utvecklas i ngt högre takt än normalt i förhållande till milen då det (förhoppningsvis) blir en del bana tack vare att jag i stort sett slutat köra gata.

Och de ggr hon varit på en bana så är hon inte helt talanglös, så en hoj med "modernt" chassie och godkänd markfrigång är att föredra. Men som jag förstått är samtliga av nämnda hojar helt ok tills det börjar gå riktigt fort.

Men vore skönt om nån som testat gränserna lite kan vittna om det. Annars är det ju iofs bara att byta igen.. Men vi är inte så förändringsbenägna i vår lilla dinkel-familj :D

Ligger inte alla tjejhojar på skroten :va

Varför tror du vi måste byta den hon har efter 2 säsonger?
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tack!


Ja... Hon kommer nog (förhoppningsvis) utvecklas i ngt högre takt än normalt i förhållande till milen då det (förhoppningsvis) blir en del bana tack vare att jag i stort sett slutat köra gata.

Och de ggr hon varit på en bana så är hon inte helt talanglös, så en hoj med "modernt" chassie och godkänd markfrigång är att föredra. Men som jag förstått är samtliga av nämnda hojar helt ok tills det börjar gå riktigt fort.

Men vore skönt om nån som testat gränserna lite kan vittna om det. Annars är det ju iofs bara att byta igen.. Men vi är inte så förändringsbenägna i vår lilla dinkel-familj :D



Varför tror du vi måste byta den hon har efter 2 säsonger?

Polaren körde sin ER-6 på bana och det funkar alldeles ypperligt med rätt däck...
Det är ju föraren som sätter gränserna i början.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Äldre CB600 Hornet?
Ducati Monster om hon vill ha twin :)

Jag är kategoriskt emot Ducati pga mekstrul och reservdelar etc.. Det är bara en tidsfråga innan det ska beställas delar så dussinhojar premieras.

Gamla Horneten finns på önskelistan den med, men klänns väldigt omodern jämfört med de andra med tanke på att de ligger i ungefär samma pris också, men det är fördom, jag kanske har fel?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haha tjejhoj? Vad är en pojkhoj? ;)

En SuperDuke t.ex.. Är en MANS-hoj ;) Kawa Z1 är en pojk-hoj :D

Polaren körde sin ER-6 på bana och det funkar alldeles ypperligt med rätt däck...
Det är ju föraren som sätter gränserna i början.

Precis.. Tack för det svaret!

Att bli frånåkt raktfram är inget nån lider av som inte måste var cool på Sibylla eller tävlar..

Men vissa hojar är ju fan som customs när det gäller markfrigång så det känns bra att fråga :).
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Fast ska hon börja pressa den på bana hade jag inte valt en er-6 ändå. Dåliga, nästan obefintliga inställningsmöjligheter gällande dämparna, och den är svampig och gungig när det väl kommer till kritan och den hamnar under lite press.
 

xcider

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Blekinge
Hoj
Triumph Street Triple R -13
tjej hoj

Hej köp en Fz 6 N har ägt en var super nöjd med den, men ville ha en lite större hoj köpte en Fz8 N
lättkörd och går bra
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast ska hon börja pressa den på bana hade jag inte valt en er-6 ändå. Dåliga, nästan obefintliga inställningsmöjligheter gällande dämparna, och den är svampig och gungig när det väl kommer till kritan och den hamnar under lite press.


Såja..

Lugn nu.. Det är inte frågan om (än, tyvärr) att hon ska "piska" bana. Mer att åka lite kurser och lära sig köra.

Jag vill få tag i en så enkel hoj som möjligt så hon lär sig att göra allting själv. Lätt att bli lat om det finns nån annan som kan bättre och ändå spenderar en hel del tid i garaget ;). Sen är det lite pengafråga också, det är ingen högprioriterad fråga för henne i budgeten så det handlar mest om att få en "bra" hoj till så låg kostnad som möjligt. Det finns andra saker som också är kul i livet :).

Duger den för övre halvan i mellangrupp en bandag så är det god marginal till hennes nivå och förväntan (enligt mig). Kommer hon förbi det så är det ju bara att byta.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
En SuperDuke t.ex.. Är en MANS-hoj ;) Kawa Z1 är en pojk-hoj :D



Precis.. Tack för det svaret!

Att bli frånåkt raktfram är inget nån lider av som inte måste var cool på Sibylla eller tävlar..

Men vissa hojar är ju fan som customs när det gäller markfrigång så det känns bra att fråga :).

Baaaaah! haha 1-0 till dig! :D
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Trajjorna är lättkörda både Speedtrippeln & de mera custom åken som Legend & de sjunker inte så mycket + att de har massor på Motorbolaget i LKPG vilket ju är pissnära. Tjejen körde Legend & den lyfte på framhjulet vid rödljusen sen så fick jag ju sätta på lite bättre bromsar så hon inte körde in i mig...låga är de med & billiga att försäkra.
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
GSX-R750 är en utmärkt tjejhoj! :fakta

Jag har två kompisar av det lite kortare slaget, ena gasglad och den andra lite försiktigare. Båda älskar sin SV650. Det är ju en twin så den har lite mer motorbroms än en radfyra men i övrigt väldigt snäll.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
GSX-R750 är en utmärkt tjejhoj! :fakta

Jag har två kompisar av det lite kortare slaget, ena gasglad och den andra lite försiktigare. Båda älskar sin SV650. Det är ju en twin så den har lite mer motorbroms än en radfyra men i övrigt väldigt snäll.

GSXR 750 kräver budgetjustering :(


En till sak.. Eftersom hon nästan garanterat kommer tappa den så är kraschpuckar ett krav. Kåphoj med kraschis vore ju bäst (det har hon nu) som man bara kan plasta ihop hemma och spraya om lite enkelt (gjort några ggr nu ;)).

Men jag tror iofs att hon har lärt sig läxan, tar ett tag att få balansen för det där om man aldrig hållt på förut.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top