Sömnparalys

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Har bara varit med om att jag inte har hört något när jag vaknat, men sen har hörseln kommit tillbaka igen efter en stund.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Det har hänt mig 3 ggr i mitt liv vad jag kan komma ihåg.
Starkaste minnet är fr Lumpen. Jag vaknade i 20-mannatältet och hörde hur alla steg upp, klädde sig och slamrade med sina "snuskburkar". Kunde inte röra en fena och kunde inte få fram ett ljud. Det varade ganska länge, som jag upplevde det, uppskattningsvis dryga minuten.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
"Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas."

Det där händer mig titt som tätt just innan jag vaknar.
Känns som man inte kan andas, men då är det bara att koncentrera sig på att vakna - dålig förklaring men jag har lärt mig att när det händer så är det i alla fall inget att hetsa upp sig för, man vaknar och andas :tummenupp
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Japp japp, vaknar och tror det står nån i rummet som ska göra mig illa och jag kan inte röra mig , händer rätt ofta :(

edit: och ja det känns som en evighet fast det bara varar några sekunder i verkligheten.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
För mig har det inte funkat att försöka röra på sig eller "vakna", jag är helt låst. Bara att försöka somna om som funkar och det är ju inte så jävla lätt när man inbillar sig att det står nån i sovrummet...


.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hade en period för 10-15 år sen då det hände lite titt som tätt. Både när Jag vaknade men även nån gång när Jag skulle somna, det var sjukt. VERSTA TRIPEN!
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Hände mig idag, somna i soffan framför tvn, sen när jag vaknade var jag helt förlamad, kunde inte röra någonting hur jag än kämpade, men så kom jag ihåg att jag läst om det på sporthoj :tummenupp och att det inte var farligt så jag bara väntade.
Det var jävligt kul när jag kände och hörde mobilen ringa men jag kunde inte svara! hahaha

Finns det inte en äldre tråd om detta?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Där har vi det! Nu har jag ett symtom... Trodde bara att jag va sinnesrubbad! :banana

Jag fick den kännslan att någon eller något hölt mig nere i sängen...Ville bara veva och skrika...men kunde varken röra mig eller få ut ett knyst....

Hände mig idag, somna i soffan framför tvn, sen när jag vaknade var jag helt förlamad, kunde inte röra någonting hur jag än kämpade, men så kom jag ihåg att jag läst om det på sporthoj :tummenupp och att det inte var farligt så jag bara väntade.
Det var jävligt kul när jag kände och hörde mobilen ringa men jag kunde inte svara! hahaha

Finns det inte en äldre tråd om detta?

Japp, vi har diskuterat det här förut...
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Själv har jag så att precis när man håller på att somna/sover kan jag få värsta rycket i hela kroppen :gnissla
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Hände mig idag, somna i soffan framför tvn, sen när jag vaknade var jag helt förlamad, kunde inte röra någonting hur jag än kämpade, men så kom jag ihåg att jag läst om det på sporthoj :tummenupp och att det inte var farligt så jag bara väntade.
Det var jävligt kul när jag kände och hörde mobilen ringa men jag kunde inte svara! hahaha

Finns det inte en äldre tråd om detta?


Det där händer mig var vecka! Ha! Klockan ringer på morronen, jag hör den men kan inte vakna!
 

Exquisites

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Gbg
Hoj
98
Mmmm, otäcka saker, tänk er att man hör någon bryta sig in i garaget... men sen kan man inte göra något, bara ligger där helt paralyserad med enbart hörseln som fungerar. Snacka om ämne för en "skräckfilm" ;) :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
hänt några gånger oftast i samband med värktabbleter när jag slaggigt mig ordentligt, ingevidare kul.

Däremot hade jag en period där jag kom hem 30 min innan midag sov gick upp och åt mat och sov igen, det brukade resultera i trevliga halucinationr om ett perfekt kvinno:arsele i roa hotpant, har fortfarande inte kommigt på vems :arsle det är men när jag gör det ska jag fan gifta mig med det :D
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Det där har man lidit av i många år. Fast för en annan ter det sig så att man blir bara "förlamad" och andningen kan man inte styra och hjärtrytmen känns helkonstig men ändå är man vaken i sinnet på nåt sätt.
Detta sker för en annan direkt när man ska somna så istället för att man somnar så blir man ögonblickligen förlamad istället men fortfarande vaken. Brukar försöka testa att röra på mig men det är helt omöjligt, har tom testat att tvinga upp ögonlocken under detta stadium. Dom for runt som fan och inget man kunde styra..de var kul. Enda sättet för mig att komma ur detta är att tvinga kroppen att vakna med ett kraftig ryck... som man får samla kraft till hehe
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Det där har man lidit av i många år. Fast för en annan ter det sig så att man blir bara "förlamad" och andningen kan man inte styra och hjärtrytmen känns helkonstig men ändå är man vaken i sinnet på nåt sätt.
Detta sker för en annan direkt när man ska somna så istället för att man somnar så blir man ögonblickligen förlamad istället men fortfarande vaken. Brukar försöka testa att röra på mig men det är helt omöjligt, har tom testat att tvinga upp ögonlocken under detta stadium. Dom får runt som fan och inget man kunde styra..de var kul. Enda sättet för mig att komma ur detta är att tvinga kroppen att vakna med ett kraftig ryck... som man får samla kraft till hehe

Samma här fast mina ögon har jag kontroll över. :) men inget annat.
Sen tar man i som satan, rycker till och får tillbaka kontrollen.
Och när det väl hänt en gång händer det 10 gånger till innan jag somnar in. :näsblod
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Sen tar man i som satan, rycker till och får tillbaka kontrollen.
Och när det väl hänt en gång händer det 10 gånger till innan jag somnar in. :näsblod
:fakta

Precis, har det väl börjat tar det ex antal försök innan man kan somna normalt. 2a ggn ligger man alltid där, förlamad och förbannad, och tänker "neeee.. inte nu igen, ja orkar inte samla kraft" ;)
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
:fakta

Precis, har det väl börjat tar det ex antal försök innan man kan somna normalt. 2a ggn ligger man alltid där, förlamad och förbannad, och tänker "neeee.. inte nu igen, ja orkar inte samla kraft" ;)

Haha. Exakt.. "Helvete då, inte en sån kväll igen."
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top