Sömnparalys

Dunder

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Järna
Hoj
Yamaha R6 05a, med mycket mera.
Jag har råkat ut för det där 3 gånger nu, i början hade jag inte en aning om vad det var, jag försökte lyfta upp mitt huvud, men det känndes som att jag hade 3000kg tyck på det, kunde inte röra ett piss förutom ögonen och hörseln funkade. men efter ett tag så släpper det lite sakta.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har hänt mig en gång i mitt liv (så vitt jag kommer ihåg). lite småläskigt sådär:hihi
dock jävligt glad att jag inte har "REM Sleep Behaviour Disorder" (ett neurodegenerativt tillstånd där muskeltonus bibehålls under REM-sömnen vilket gör att patienten agerar ut sina drömmar) då jag på sista tiden drömt att jag skär halsen av mig ett antal gånger:confused:
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Det har hänt mig tre gånger med hallucinationer och allting, det är överlägset det mest skrämmande jag varit med om. Jag har blivit så rädd att jag varit nära att börja gråta typ. Tredje gången så visste jag vad det var däremot så det var inte lika farligt.

Alla tre gångerna så har det varit så att en varelse som inte är riktigt mänsklig står på sängen med en fot på mig och bara stirrar på mig och det går inte andas.
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Riktigt jävla läskigt, hända mig titt som tätt då jag var sjukskriven och åt starka medeciner :skrämd

Fyfaan!
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Detta händer mig rätt så ofta när jag ska sova. Var läskigt i början men när man lär sig kontrollera det och tar det lugnt så är det ett jättebra sätt att sedan gå vidare och börja styra sina drömmar, sk Lucid Dreaming, vilket jag starkt kan rekomendera.

Anledningen till att man känner sig paralyserad i musklerna beror troligtvis på att musklerna i kroppen somnar innan hjärnan helt somnat in. Man är typ halvvaken. Samma sak lär det ju vara för er som har detta när ni är på väg att vakna.

Är det ingen som råkat ut för den sk "The old hag"? Om inte ska ni vara glada för detta för det är nog det läskigaste jag varit med om!
En gång när jag inte var van vid begreppet sömnparalys så kände jag att jag inte kunde röra på mig och kunde inte andas för det kändes som jag hade 300kg på bröstet. När jag slog upp ögonen så satt en gammal äcklig kärring, som hämtad ur en skräckfilm, på mig och stirrade in i mina ögon. Det är nog bland det värsta jag varit med om.

Om någon är sugen på att läsa mer om sömnparalys eller Lucid dreaming kan ni kika in på http://www.ld4all.com/forum/
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Är det ingen som råkat ut för den sk "The old hag"? Om inte ska ni vara glada för detta för det är nog det läskigaste jag varit med om!
En gång när jag inte var van vid begreppet sömnparalys så kände jag att jag inte kunde röra på mig och kunde inte andas för det kändes som jag hade 300kg på bröstet. När jag slog upp ögonen så satt en gammal äcklig kärring, som hämtad ur en skräckfilm, på mig och stirrade in i mina ögon. Det är nog bland det värsta jag varit med om.

Fy fan :gnissla

Har haft sömnparalys kanske 2-3 ggr vad jag minns. Senaste gången förra sommaren då jag fick kraftiga hörsel-hallucinationer. Fattade först ingenting men när jag tyckte mig höra folk som gick/kuta runt i lägenheten och jag inte kunde röra mig fick man smått panik. Mest också för att jag var vänd med fejset inåt mot en vägg och inte kunde vrida på skallen o kolla efter.
Värst blev det när det kändes som nån sprang snabbt fram o tillbaka exakt brevid sängen och bara iaktog mig. Var totalt helt livrädd och det kändes verkligen som om det var något "ont" som höll till brevid min säng och bara stirrade. Kalla kårar o sån shit fick jag så det räckte o blev över :eek:

Har läst lite om det och det är ju helt klart intressant men på mig verkar det enbart funka så fort jag sover väldigt oregelbundet. Lägger sig sent, går upp efter 2 timmar och är vaken i kanske 2 timmar och lägger mig igen. Det var nåt liknande jag gjorde när jag fick den senaste sömnparalysen. Känns lite väl jobbigt att hålla på och exprimentera med sin sömn-rytm för att det ska vara värt det.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Själv har jag så att precis när man håller på att somna/sover kan jag få värsta rycket i hela kroppen :gnissla

Jag med, helt sjukt vad det kan rycka i kroppen, man ligger helt stilla i sängen och helt plötsligt spänner det bara till.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Fy fan :gnissla

Har haft sömnparalys kanske 2-3 ggr vad jag minns. Senaste gången förra sommaren då jag fick kraftiga hörsel-hallucinationer. Fattade först ingenting men när jag tyckte mig höra folk som gick/kuta runt i lägenheten och jag inte kunde röra mig fick man smått panik. Mest också för att jag var vänd med fejset inåt mot en vägg och inte kunde vrida på skallen o kolla efter.
Värst blev det när det kändes som nån sprang snabbt fram o tillbaka exakt brevid sängen och bara iaktog mig. Var totalt helt livrädd och det kändes verkligen som om det var något "ont" som höll till brevid min säng och bara stirrade. Kalla kårar o sån shit fick jag så det räckte o blev över :eek:

Har läst lite om det och det är ju helt klart intressant men på mig verkar det enbart funka så fort jag sover väldigt oregelbundet. Lägger sig sent, går upp efter 2 timmar och är vaken i kanske 2 timmar och lägger mig igen. Det var nåt liknande jag gjorde när jag fick den senaste sömnparalysen. Känns lite väl jobbigt att hålla på och exprimentera med sin sömn-rytm för att det ska vara värt det.


Har faktiskt också varit med om att jag hört någon kuta runt sängen. För mig så lät det som steg från en unge. Jag hörde även en unge som grät men jag såg ingen. Så visst spelar hjärnan en spratt när man är trött!

För mig brukar det också funka bättre när jag sover oregelbundet. Bäst är om jag går och sover middag typ direkt efter jobbet när man redan är lite dåsig :)
Men tekniken du nämner, sova och gå upp och sen lägga sig igen verkar det som många använder sig av.

Jag tycker även det fungerar bäst när jag sover på rygg av någon anledning. :confused:

Men när man väl lär sig ta kontroll över sina drömmar så kan det bli jäkligt häftigt! Att kunna göra vad man vill ger en enorm frihetskänsla. Jag brukar försöka flyga när jag drömmer :)
 

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Ort
Ångermanland
Hoj
En cross
Det närmsta jag har kommit är nog när man har legat på armen så att den inte går att röra. Det är ju mest kul det.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag kommer fan inte kunna sova efter det här nu när jag har tänkt så mycket på de gånger som jag haft skiten.:gnissla
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Hände för mig inatt igen :)

Jag lade mig på rygg för att sova och för att luyckas få SP. Efter ett tag när kroppen började somna in så känner man en lustig känsla och börjar höra lite skumma ljud, som om det blåser mycket i öronen. Kände att jag var på väg att somna och vips så slängdes man in i drömmarnas värld. :D

Så även om det är läskigt och ni börjar känna konstiga saker, som att rummet eller sängen börjar svaja, folk springer runt sängen eller ni hör andra konstiga ljud, få inte panik utan häng bara på och se vad som händer! och kom ihåg att inget kan skada er ;)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Är det typ som när man slumrar till på soffan och tror man ska ramla ner och vaknar med ett ryck?

Är det så ni menar?

Njaaa om man slumrar till i soffan sitter man ju bara och nickar till lite. Alltså jag menar total kroppsryckning. Man ligger helt still i sängen och ska precis sova och PANG så rycker det till i hela kroppen.
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Är det typ som när man slumrar till på soffan och tror man ska ramla ner och vaknar med ett ryck?

Är det så ni menar?

Rycker i hela kroppen. rycker med armbågarna och sparkar till med fötterna typ :S
Nu senaste jag åkte tåg så lyckades jag köra armbågen i magen på en polare som satt brevid när jag höll på att somna :näsblod
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top