Sömnproblem

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Någon som har några trix å knep på hur man tar itu med sömnproblem? Då menar jag inte smärre tillfälliga insomningsproblem utan mer liknande kronisk insomni. Jag är en extrem kvällsmänniska sen födseln, min inbyggda dygnsrytm säger att läggdax är nånstans kl 3 på natten så resultatet är att jag lever mitt liv med ett konstant jetlag. När jag väl somnat sover jag som berget och jag har fortfarande inte hittat en väckare som jag garanterat hör. När man var ung och rask så var sömnbristen inget större problem, men nu när man passerat 30-strecket börjar det bli riktigt slitsamt. Att man blir stressad när klockan tickar på och man vet att man ska upp och jobba 3 timmar senare underlättar inte heller, om jag får tag på den morgonpigga jävelen som hittade på att man ska till jobbet i ottan slår jag ihjäl fanskapet. :mad:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
du har för lite sex.......

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Mitt dygn ligger tyvärr på ca 30 timmar för att jag ska kunna sova normalt , nu blir det mellan 3-5timmar per dag en natt per helg sover man ut.
Fick natt tjänst för att jag verkligen inte klarade av att jobba dag, är även nattmänniska.
Dricka öl eller knapra stilknockt är det ända som funkar om man vill somna in som en vanlig människa gör, är det ända jag avundas är personer som kan somna på beställning.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Antar att du läst på om typ A & B människor?

Allt mer påvisat fenomen att folk har genetiskt kopplade ting som gör att de kan ha andra dygnsrymter i kroppen än 24tim.

I Danmark finns en grupp B människor som fajtas järnet för att ändra 8-17 begreppet då det inte passar andra och det finns ingen hänsyn till dem som det inte funkar för.

Förövrigt rekomenderar jag dig till Uneståhls diverse cd skivor för avslappning och sömnteknik. Finns gått om ett på webben om du inte har råd att köpa.

Testat alla naturläkemedel såsom valerina natt?
Framförallt triggerövningar hjälper mig att somna.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ny säng med rätt fasthet kan göra underverk. Kallt i rummet. Remiss till sömnlab, en del vårdcentraler erbjuder " sömnskola".
O sex fungerar också..

Ang väckning: wakeuplight lampor som simulerar sol-/nedgång är i mina ögon underbara ( har ej philips). Förutom att man vaknar lugnt så är det en härlig mysfaktor när man ska lägga sig, rogivande :)

Last edited:
Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Mitt dygn ligger tyvärr på ca 30 timmar för att jag ska kunna sova normalt , nu blir det mellan 3-5timmar per dag en natt per helg sover man ut.
Fick natt tjänst för att jag verkligen inte klarade av att jobba dag, är även nattmänniska.
Dricka öl eller knapra stilknockt är det ända som funkar om man vill somna in som en vanlig människa gör, är det ända jag avundas är personer som kan somna på beställning.

Word, bruttan tycker att ja e sjuk i huvet när jag är vaken 40 timmar OCH går på jobbet. Kan bara inte sova natt.... helt enkelt.

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(

Allt mer påvisat fenomen att folk har genetiskt kopplade ting som gör att de kan ha andra dygnsrymter i kroppen än 24tim.

I Danmark finns en grupp B människor som fajtas järnet för att ändra 8-17 begreppet då det inte passar andra och det finns ingen hänsyn till dem som det inte funkar för.

Förövrigt rekomenderar jag dig till Uneståhls diverse cd skivor för avslappning och sömnteknik. Finns gått om ett på webben om du inte har råd att köpa.

Valerina natt är ren skit. Fick utskrivet nåt som heter propavan... funkar
inte heller, börjar bara krypa i benen.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R

...

Länk? Går det att laga?

Jag är likadan, sover så djupt att jag inte ens hör när barnen skriker i örat på mig på mornarna. Normaldygnet för mig är somna runt 1-2 och vakna 10 timmar senare och jag blir aldrig piggare :( Har varit sån sen jag var 5-6 år gammal.

Man kan skratta åt det, men när man är 40+ och sambon vägrar "allt" eftersom hon aldrig får sovmorgon är inte kul längre, för någon.

/Danne

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ny säng med rätt fasthet kan göra underverk. Kallt i rummet. Remiss till sömnlab, en del vårdcentraler erbjuder " sömnskola".
O sex fungerar också...

Sånt där trams mumlar endast personer utan sömnbesvär om, säng 30k, somnar dock enklare i soffan. Har man sex och sen går till soffan för att sova blir det gnäll, sömnskola är endast ett skämt.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
...
Jo, typisk B-människa men det låter väl illa? Har testat valeriana och diverse annat men det hjälper inte. Har dock inte testat såna där hippiemetoder men just nu är jag redo att testa allt.
Ang väckning: wakeuplight lampor som simulerar sol-/nedgång är i mina ögon underbara ( har ej philips). Förutom att man vaknar lugnt så är det en härlig mysfaktor när man ska lägga sig, rogivande :)
Är säkert jättemysigt, men om det inte är stadiostrålkasare på koka-ansiktet-avstånd tror jag inte det hjälper. En morgon när jag ställt TV, stereo med dunka dunka på högsta volym + 2 väckare vaknade jag ändå inte föränn grannen stod och bankade å skrek som en vettvilling genom brevinkastet. =)
Jag är likadan, sover så djupt att jag inte ens hör när barnen skriker i örat på mig på mornarna. Normaldygnet för mig är somna runt 1-2 och vakna 10 timmar senare och jag blir aldrig piggare :( Har varit sån sen jag var 5-6 år gammal.

Man kan skratta åt det, men när man är 40+ och sambon vägrar "allt" eftersom hon aldrig får sovmorgon är inte kul längre, för någon.
Känner igen det precis (om än jag inte har några knattar). När man blir äldre så ska man ju bli så morgonpigg å käck men det verkar inte drabba mig. Sen att man lätt blir grinig om man inte får sova som man ska gör inte saken bättre.
Sånt där trams mumlar endast personer utan sömnbesvär om, säng 30k, somnar dock enklare i soffan.
Jo, sover nog mesta tiden i soffan. Har upptäckt att om jag sover med TV'n på har jag lättare att höra väckaren på morgonen, tror att ljudet från TV'n gör att jag inte faller så inihelsike djupt i sömn. Det i sig kanske inte är så bra heller men upp måste man ju. Har det ändå rätt så bra då jag kan flexa rätt fritt på jobbet så jag brukar inte dyka upp föränn efter 9 om jag inte tvunget måste dit tidigare.

Tommy.exe

Guest
Jag hade väldiga sömnproblem när jag hade ett riktigt surt jobb. Bytte jobb och problemen försvann. Den enda konkreta tipset jag kan komma med är att du ska försöka gå att lägga dig 9-10 på kvällen. Då är du inte stressad och MÅSTE somna direkt för att inte vara trött som ett svin dagen efter. Nu vet jag hur jävla svårt det är att göra det när det finns bra grejer på tv å så... men ändå :)

Fast annars så gillar jag natten. Nu när jag är ledig så vänder jag medvetet dygnet åt fel håll. Det är ju bara på natten man får vara ifred och ha egentid. Får ta en smäll första dagen på jobbet. Dvs sitta uppe en natt och sen gå på jobb i 12h. Brukar vara lagom mosig i äpplet där på kvällen sen.

Men iaf. När jag hade sömnproblem så fick jag stilnoct. Har för mig dom sa att man skulle ta en halv eller nåt sånt? Hur som helst så tog jag 1. Inget hände. Efter en timme tog jag en till. Blev inte trött alls.... så jag tog en till. Gick och skulle borsta tänderna för jag hade småätit lite. Vaknade några timmar senare på badrumsgolvet som en klubbad säl med tandkrämslödder runt munnen.
Det var drag i den skiten när det väl sparkade in :D

Nu har jag svamlat klart....

ligg/handtralla innan läggdags så sover man som ett barn ;)

MYCKET bra tips :tummenupp

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping