Sömnproblem

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hej hopp, Jodå sön morgon o uppe runt =6. 30 la mej 23 ca,,Ledig eller inte jävla drygt o vara morgonpigg o kvällstrött,Det jag läst om kondisträning innan läggdax tror jag inte funkar, för då blir man piggare , iaf jag, kroppens endorfiner susar ju runt då,Tjejen sussar nog till 10. 30 idag fast vi la oss samtidigt,:hihi

Nej, inte konditionsträning precis innan läggdax men det tror jag inte att någon menade heller...
Men jag har märkt att efter regelbundna träningspass på morgonen så lär sig kroppen rutinerna efter ett tag och ger mig en tidigare dygnsrytm. Överhuvudtaget så har jag personligen inte särskillt fysiskt ansträngande jobb så om jag inte tränat är jag ofta lite småseg på kvällen men kroppen är för pigg så jag somnar inte förrän sent.

Jag har flextid så jag ser det inte som nåt större problem att jag går till jobbet vid 9-10 och jag har eg inte sömnproblem utan bara en dålig dygnrytm pga dåliga rutiner.

Sen kanske några av er med sömnproblem kanske inte behöver socialstyrelsens 8 timmar/natt utan mycket mindre? Det är nog bra att veta ungefär hur många timmar/natt man behöver så att man inte lägger sig och stirrar i taket 9 timmar innan jobbet bara för att man läst att man/alla behöver 8h. Det finns ju dom som bara sover 4h/natt och är nöjda med det.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Flytta till florida... Dom ligger 5 timmar bakåt... Så när kl är 3 här så är kl 22 där... Då somnar du i tid! :)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
skit i vad som är normalt eller inte .. problemet ligger i ditt jobb som säger att du ska kliva upp en viss tid. det passar inte alla.

jag kan inte jobba normala tider. jag är igång - som nu, hälde upp ett glas vin kl 05 bara för att jag kände för det, spela roll om det är helg eller en tisdag. sova gör jag när jag är trött. har inget med alkoholism att göra, det räcker med ett glas. jag sover när jag e trött, tar ett glas vin när jag känner för det. toksupa på en fredag bara för arbetsveckan är slut tycker jag e alkoholism däremot.

mig spelar tider ingen roll, jag håller mig bara borta från sånt som inte passar. vanliga arbetstider passar inte mig, därför skiter jag i't.

när jag en gång i tiden jobba för posten, och började kl 05 ... då klev jag inte upp 04, utan jag gick och la mig kl 15 när jag jobbat klart. sen klev jag upp kl 22 istället.

skitsamma hur man förvaltar dygnet eller väljer sina vakna timmar. den solen man missar vintertid, tar man igen sommartid ändå.

gör vad som är bekvämt.

Vööörd!:tummenupp

Har också sett till att bli hyfsat oberoende från gängse arbetstider mm och har nu förmånen att kunna bestämma till stor del när man ska jobba eller gå upp. Har med livskvaliteten att göra för mig.

Nåt som däremot stör mig nåt kopiöst är när nån ringer och väcker en vid säg kl 09 och underförstått låter påskina att man skulle vara lat eller en sjusovare, när man bara har sovit kanske 4 timmar medan dom kanske går och lägger sig 10 på kvällen och går upp 7 = 9timmars sömn. Det måste vara så jäkla tråkigt liv att inte kunna vara uppe lite på kvällarna. Inget som lockar mig iaf.

Angående träning. Jag brukar glida iväg till gymmet först framåt kl 22. Är både piggare och starkare då än under dagen. Samma med aptiten. Ju senare på kvällen desto större aptit. Frukost får jag tvinga i mig lite special K och en kaffe.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Angående träning. Jag brukar glida iväg till gymmet först framåt kl 22. Är både piggare och starkare då än under dagen.

Jag känner mig också så men om syftet är att komma till rätta med sömnproblem bör du nog tvinga dig till gymmet på morgonen istället.

Efter några veckor känns det naturligt.

Fram tills du festar till 5 och vänder dygnet fel igen. :näsblod

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag känner mig också så men om syftet är att komma till rätta med sömnproblem bör du nog tvinga dig till gymmet på morgonen istället.

Efter några veckor känns det naturligt.

Fram tills du festar till 5 och vänder dygnet fel igen. :näsblod

Jo du har säkert rätt men det känns menlöst att gå och styrketräna när man inte har laddat ordentligt med mat under dagen. Får köra med stången i bänken då:yoparty och det ger ju inga muckler.

Däremot promenader på morgonen tror jag på. Inte för att jag har ork att göra det men rent teoretiskt.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jo du har säkert rätt men det känns menlöst att gå och styrketräna när man inte har laddat ordentligt med mat under dagen. Får köra med stången i bänken då:yoparty och det ger ju inga muckler.

Däremot promenader på morgonen tror jag på. Inte för att jag har ork att göra det men rent teoretiskt.

Rejält med käk på kvällen, en lättare frukost om du inte kan träna på tom mage, och malto/vassle innan passet så finns det inget annat än morgontrötthet att skylla på

Det är bevisat att fettförbränningen är högre på morgonen innan frukost. Det skiljer ca 25%.. Fast det är väl kanske inte tappa fläsk du är ute efter :)

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag jobbar både dag o natt lite hur som helst. Men jag ställer en klocka när jag ska upp o går o lägger mig när jag är trött. Brukar sova typ 6 timmar per dygn.

Som jag märker efter att ha läst tråden så är detta en lyx. Men jag har haft svårt att sova, låg o räknade timmar o kollade på klockan halva natten o allt sånt där, kände mig ofta stressad inför själva sovandet.

Det jag ändrade på va att jag tog bort klockan ur sovrummet o ställde en klocka som piper som fan utanför rummet så jag va tvungen att gå upp direkt den ringer för att inte bli döv, brukar gå upp 04.55. Jäkligt trist tid men det får man inte fokusera på, då blir det svårare att vakna.

Att se på tv eller surfa är värdelöst, då blir bara trött i huvudet men inte i kroppen. Man ska trötta ut sig fysiskt och man måste trivas med sin tillvaro inte vara stressad eller orolig. Sen ska man inte ligga i sängen o glo i taket mer än 10-20 minuter, svårt att veta om man inte har klocka, då är det bättre att gå upp. Jag brukar äta lite då.

Försök att se vilken tid du somnar, brukar vara lätt att märka om man slumrar till lite kort framför teven. Det ska nämligen vara så att man har en sömncykel som är typ en timme lång och att man är som piggast/tröttast en viss del av timmen. Om du ser ett samband tex att du alltid somnar runt halv så gå o lägg dig kvart över, läs lite tills ögonen går i kors. Om det här funkar så borde det bara dröja en kvart tills sömnen kommer.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Försök att se vilken tid du somnar, brukar vara lätt att märka om man slumrar till lite kort framför teven. Det ska nämligen vara så att man har en sömncykel som är typ en timme lång och att man är som piggast/tröttast en viss del av timmen. Om du ser ett samband tex att du alltid somnar runt halv så gå o lägg dig kvart över, läs lite tills ögonen går i kors. Om det här funkar så borde det bara dröja en kvart tills sömnen kommer.

Sömncykeln repeterar sig var 1,5:e timme, eller sömntåget som den kallas. Missar man det tåget är det ju helkört 1,5 timme till. I varje fall för mig. Sen ska tydligen var tredje timme vara extra starkt sk sömntåg, alltså varannan gång.

Att kunna somna när man vill är som du skriver en oerhörd lyx om man vet vad alternativet är.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Fast det är väl kanske inte tappa fläsk du är ute efter :)

Hehe, nej det är det inte. Tränar inte heller för att bli biffig egentligen utan för att må bra och vara attraktiv mot braudar :hihi Det är egentligen bara när jag är på gymmet som jag önskar mig mer muskler. Blir lätt problem med kläder och passform om man är för krallig.

Fast det är klart, en god kondition är nåt man verkligen saknar efter att ha lagt ner innebandyn för ett par år sen. Den är rent bedrövlig egentligen. Då skulle ju långa raska promenader göra sitt. Gärna med lite intervallruscher emellanåt. Vanlig löpning är inget alternativ då knäna brukar kuka ur efter nån kilometer. Med bra grundkondition har man ju märkt att både ork och lust i styrketräningen ökar. Och regelbunden konditionsträning kan nog vara positivt mot sömnproblemen om man får nån slags regelbundenhet i det hela.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
De "bevisen" skulle jag vilja se.

Googla.. hittar ej studien

Googla på insulinnivåer oxå

här är en sammanfattning

Joakim Axelsson och Pontus Olander vid Idrottshögskolan hade undersökt hur stor påverkan frukosten hade på morgonpromenaders fettförbrännande effekt. Ingen kan väl ha undgått att lägga märke till att morgonpromenader ofta rekommenderas för den som vill bränna fett. Frågan är bara hur effektiva promenader före frukost egentligen är?

I studien, som skedde inom ramen för en C-uppsats, deltog tio vältränade studenter från Idrottshögskolan - sex män och fyra kvinnor. De deltagande kvinnorna åt alla lågdoserande p-piller.

Innan testet drogs igång fick försökspersonerna först arbeta med varierande belastning på ett löpband samtidigt som deras syreupptagningsförmåga mättes. Det förberedande testet gjordes för att man skulle kunna bestämma den hastighet på löpbandet som motsvarade 30% av försökspersonernas maximala syreupptagningsförmåga (VO2max).

Man kom fram till att 30% av V20max motsvarade en hastighet på 5,9-7,3 km/h, beroende på vilken försöksperson det handlade om. Under själva testet fick de deltagande studenterna sedan promenera vid den, för dem individuellt anpassade hastigheten, som motsvarade 30% av V20max. Det här skedde under 60 minuters tid vid två olika tillfällen.

Under det ena tillfället kom de till försökslabbet efter att ha fastat i 10-12 timmar. Vid det andra testet fick deltagarna äta en frukost 1 timme före promenaden. Frukosten innehöll 15% av försökspersonernas rekommenderade dagliga energiintag (70%E kolhydrater, 15%E protein och 15%E fett).

Fria fettsyror

Resultaten då? Tittar man på nivåerna av fria fettsyror (FFA, free fatty acids), så var de högre under promenanden före frukost än efter frukost (0,51 vs 0,19 mmol/l). Jämfört med männen uppvisade kvinnorna något högre FFA-värden under promenaden som gjordes på tom mage (0,58 vs 0,46 mmol/l).

Det fanns däremot inga könsskillnader vad gäller FFA-nivåerna under promenaden som utfördes efter att försökspersonerna hade fått äta frukost.

Energiomsättning

Både männens och kvinnornas energiomsättning var lite högre under "efter-frukost"-promenaden. Nyckelordet här är lite, på tom mage förbrukade försökspersonerna (i genomsnitt) 345 kcal under den entimmeslånga promenaden, jämfört med 356 kcal under promenaden efter frukost... en skillnad på drygt 10 kcal alltså. ;-)

Kollar man på männens och kvinnornas resultat för sig förbrukade männen ungefär 100 kcal mer under båda promenaderna än kvinnorna (~300 vs 400 kcal).

Fettförbränning

Och nu till det som alla undrar över.. hur var det med fettförbränningen? Föga överraskande var den signifikant högre under den promenad som utfördes i ett fastande tillstånd.

Före frukosten låg förbränningen av fett på 20±4,9 g, efter frukosten låg den på 14±6,5 g.

Den procentuella fettförbränningen låg på 54±14% (före frukost) och 37±14% (efter frukost). Kvinnornas procentuella förbrukning av fett var högre än männens (64±9 vs 47±12%).

Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Imovane är mildare än Stilnoct och man blir inte lika seg dagen efter.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Det är bevisat att fettförbränningen är högre på morgonen innan frukost. Det skiljer ca 25%.. Fast det är väl kanske inte tappa fläsk du är ute efter :)
Då borde jag ha en lång period med hög fettförbränning på morgonen då jag inte äter nåt före 11. =) Blir illamående om jag äter frukost, speciellt om jag ska göra nånting fysiskt ansträngande. Vet inte om det har med mina sömnproblem att göra. Jobbade som containerslav en gång i tiden, extremt tungt och slitande jobb. Kunde inte äta nåt på morgonen (började 6.00) för då slutade det bara med att jag stod å hulkade i sopbingen. Käkade ett par tallrikar pasta med smör till lunch istället. Tidigaste jag lyckats ta mig till gymmet är 12.

Tack för alla svar, har bestämt mig (efter att idag även rådfrågat en farmaceut och en sköterska) för att göra 2 saker: Imorrn går jag till företagshälsan eller vårdcentralen och får deras bästa knark utskrivet, och sen ska jag oxå ta en titt på hippiemetoderna (avslappningsövningar, kognitiv beteendeterapi). Har inga större förhoppningar på det senare, har svårt att se framför mig att jag kommer att sitta å humma på nån bastmatta med plingplongmusik å rökelse. :rolleyes:

Dominator-Rocks

Guest
Glöm hippi metodererna, avslappningband och skit...

Du skall motionera minst en halvtimma om dagen.

Det är det enda bra sättet att förbränna stressdemonerna på, att ta till piller är som att ge upp.

Piller är skit! Kan i vissa fall vara bra med piller om man har det riktigt tungt, och man behöver en liten skjuts i rätt riktning.. men utan vilja uppoffringar och lite jävlar anamma kommer du aldrig få ordning på din sömn!

:rolleyes: Lätt å säga åt folk hur man skall göra, sen att själv göra det är mycket svårare :näsblod

Gabor

Guest
Va mycke skitsnack de va med piller hit å dit..

Va folk behöver är ett ordentilg nuppa, sen sover man som en stock hela natten...

Har folk inget sexliv längre, sitter ni bara å larvar er med sh å intenät..??

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dsps

DSPS-Delayed Sleep Phase Syndrome aka Försenad sömnfas är skiten! :tummenupp

Källa

Skulle bara vilja ha ett läkarintyg på det så man kan visa chefen på mornarna/förmiddagen/middagen/eftermiddagen när man kommer :D

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...