Sömnproblem

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Träning, bra kost
Är på gymmet 3 ggr i veckan och försöker stoppa i mig allt jag behöver sen 2 år tebax. Effekten är att jag känner mig mycket piggare rent allmänt men det har inte påverkat sömnen i sig alls. Kör iofs mest styrke, man kanske skulle köra mer (hu va tråkigt) kondis?
Jo, har märkt mer och mer att jag sover bäst mellan kl 8- 13 på dagen.
Men t.o.m då vaknar jag rätt ofta.
Synd att man börjar jobba halv 8:rolleyes:
Inte helt optimalt. :hihi
JMen iaf. När jag hade sömnproblem så fick jag stilnoct. Har för mig dom sa att man skulle ta en halv eller nåt sånt? Hur som helst så tog jag 1. Inget hände. Efter en timme tog jag en till. Blev inte trött alls.... så jag tog en till. Gick och skulle borsta tänderna för jag hade småätit lite. Vaknade några timmar senare på badrumsgolvet som en klubbad säl med tandkrämslödder runt munnen.
Det var drag i den skiten när det väl sparkade in :D
Haha, måste be å få lite av det där, låter som bra skit. :näsblod

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som beskrivs i förstainlägget kan jag lugna TS med att jag har haft det hela livet, det blir lite av varannan natt man sover. Man vänjer sig vid det med.
Många småbarnsföräldrar har det säkert likadant brukar jag trösta mig med! :D
/J

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jo, typisk B-människa men det låter väl illa? Har testat valeriana och diverse annat men det hjälper inte. Har dock inte testat såna där hippiemetoder men just nu är jag redo att testa allt.

.

Men du har alltså bara svårt att somna? Om jag håller på att somna men sedan störs av tex att tidningen kommer så är jag klarvaken i minst en timme till.

Sover också djupt när jag väl sovit ett tag och har skitjobbigt att få arslet ur sängen framåt förmiddagen.

Vilka tider jobbar du?

Har hört att man ska gå och be om en allmän hälsoundersökning på en vårdcentral och där tala om att man har sömnproblem. Då får man insomningstabletter utskrivna. Finns olika tider på hur länge effekten sitter i de olika preparaten. Tycker det låter som om både du och jag behöver det.

Som sagt, Valeriana är rena jävla bluffen. Tyckte mest jag blev piggare av det.:näsblod

Tommy.exe

Guest
Haha, måste be å få lite av det där, låter som bra skit. :näsblod

Skulle faktiskt inte rekommendera det. Jag blev ännu tröttre. Kändes inte som att man sov med det skiten i kroppen. Mer som att man var försatt i medvetslöshet/koma. Varje dag var en bakfylla så jag slutade med dom.

Dom kanske kan vara bra för att skaffa sig ett nytt vanemönster iofs.
Du får prova :)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Nu har jag inte läst hela tråden.. Men har du provat att borra?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Då får man insomningstabletter utskrivna. Finns olika tider på hur länge effekten sitter i de olika preparaten. Tycker det låter som om både du och jag behöver det.

Som sagt, Valeriana är rena jävla bluffen. Tyckte mest jag blev piggare av det.:näsblod

Stilknockt är riktigt kalas innan man vänjer sig med effekten, ta 20mg knapra sönder skölj med 0.5dl vatten, sitt i soffan ca 30 min sen försöker du ta dig till sängen kan bli kul.
Du somnar in som du vore på sjukhuset efter 4timmar kan du vakna och känner inte av några bieffekter som många tabbletter ger.
Finns mycket att läsa om dem på tex på flashback

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Vilka tider jobbar du?

Har hört att man ska gå och be om en allmän hälsoundersökning på en vårdcentral och där tala om att man har sömnproblem. Då får man insomningstabletter utskrivna. Finns olika tider på hur länge effekten sitter i de olika preparaten. Tycker det låter som om både du och jag behöver det.
Har lite flytande arbetstider, men dagtid iallafall. Är lite misstänksam mot kvacksalvare men jag är som sagt desperat, skulle ju vara ypperligt om lösningen fanns i pillerform.
Skulle faktiskt inte rekommendera det. Jag blev ännu tröttre. Kändes inte som att man sov med det skiten i kroppen. Mer som att man var försatt i medvetslöshet/koma. Varje dag var en bakfylla så jag slutade med dom.

Dom kanske kan vara bra för att skaffa sig ett nytt vanemönster iofs.
Du får prova :)
Hm lät inte så trevligt, men om det iaf fanns nåt man kunde ta vid behov när det är riktigt krisigt. Tar det lång tid innan man blir knockad när man tar ett sånt där eller måste man planera i förväg?
Nu har jag inte läst hela tråden.. Men har du provat att borra?
Idogt.

Tommy.exe

Guest
Stilknockt är riktigt kalas innan man vänjer sig med effekten, ta 20mg knapra sönder skölj med 0.5dl vatten, sitt i soffan ca 30 min sen försöker du ta dig till sängen kan bli kul.
Du somnar in som du vore på sjukhuset efter 4timmar kan du vakna och känner inte av några bieffekter som många tabbletter ger.
Finns mycket att läsa om dem på tex på flashback

Så upplevde jag inte alls saken. Men det kan ju säkerligen variera från person till person. Kanske funkade illa på mig eftersom jag var tvungen att ta så jävla mycket för att det skulle funka öht iofs.

Hm lät inte så trevligt, men om det iaf fanns nåt man kunde ta vid behov när det är riktigt krisigt. Tar det lång tid innan man blir knockad när man tar ett sånt där eller måste man planera i förväg?

Idogt.

Det ska som changco sa funka på en halvtimme... om man inte är resistent :tungan

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Så upplevde jag inte alls saken. Men det kan ju säkerligen variera från person till person. Kanske funkade illa på mig eftersom jag var tvungen att ta så jävla mycket för att det skulle funka öht iofs.

Det ska som chanco sa funka på en halvtimme... om man inte är resistent :tungan

De finns i 5 och 10mg tabbletter, max rekomendation är 10, dock när kartan är slut och man tagit dem varje dag så behöver man 30mg, kör man dock med dem som nödfall funkar det, men varför ligga vaken varje natt när man kan somna på 30 min.
Når man dit får man ta ett långt uppehåll innan de funkar kalas igen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Stilknockt är riktigt kalas innan man vänjer sig med effekten,

Menar du att man blir tåligare mot det efterhand?

Har lite flytande arbetstider, men dagtid iallafall. Är lite misstänksam mot kvacksalvare men jag är som sagt desperat, skulle ju vara ypperligt om lösningen fanns i pillerform.

.

Tror faktiskt att det är enda lösningen. Grejen är ju att man inte gärna går till läkare. Hade ingen aning om hur man skulle gå till väga för att få nåt utskrivet innan jag pratade med några häromdan om detta. Än mindre hade jag den blekaste var närmsta vårdcentral låg.

När jag har lyckats vända tillbaks dygnsrytmen nån gång till nåt som liknar normal dygnsrytm så räcker det med en utgång eller sen natt, då man måste sova länge dan efter, och sen är man fast i nattrytmen igen. Eller bara att man råkar somna i soffan 15 minuter. Då kan inte jag somna förrän seeent igen.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Sitter på jobbet just nu och ställer om dygnet hit och dit och har haft min beskärda del av sömnproblem.

Fundera över mat och motion. Dricker du mycket läsk eller får i dig mycket socker på annat sätt (äta på donken t.ex.)? Dricker du kaffe? Hur mycket, och när på dygnet slutar du med det? Drick inte kaffe efter 20, en början.

När det gäller motion är det kondition som behövs, du måste bli trött på riktigt. Jag kutar 3km som inledning av varje pass på gymmet.

Ät inget mellan 23-05. Måste du dricka på natten, drick vatten.

Bryt dygnsmönstret. För att förskjuta en dålig dygnsrytm kan du inte sova ut hela tiden. Går du och lägger dig kl 4 på natten, så ställ klockan på 8 och tvinga dig upp. Den dagen lär du vara "zonkad" och förhoppningsvis somnar du lättare i rimlig tid på kvällen.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Valerina natt är ren skit. Fick utskrivet nåt som heter propavan... funkar
inte heller, börjar bara krypa i benen.

propavan är en av de svagaste tabletterna som inte skall vara beroendeframk. Be om grövre saker ;)

Det är förhållandevis nytt och inte speciellt mkt forskning kring det ännu,
det man har lyckats med är dock just att de har kunnat peka ut med genetik att de som är typ B har en gemensam nämnare.

Var ett jätteintressant program om detta i årskrönikan förra året för... Teknikens värld? hmm ledsen men skall se om jag hittar mer info om några dagar.

Bra info:
http://www.b-samfundet.se/node/112
Forskning har visat att vor dygnsrytm styrs av de s. k. klockgenerna.

- B-människor har ett inre dygn på 25 – 27 timmar
medan däremot
- A-mäniskor har ett inre dygn på cirka 23 timmar.

googla på...

Länk? Går det att laga?

Jag är likadan, sover så djupt att jag inte ens hör när barnen skriker i örat på mig på mornarna. Normaldygnet för mig är somna runt 1-2 och vakna 10 timmar senare och jag blir aldrig piggare :( Har varit sån sen jag var 5-6 år gammal.

Man kan skratta åt det, men när man är 40+ och sambon vägrar "allt" eftersom hon aldrig får sovmorgon är inte kul längre, för någon.

/Danne

Det är förhållandevis nytt och inte speciellt mkt forskning kring det ännu.
det man har lyckats med är dock just att de har kunnat peka ut med genetik att de som är typ B har en gemensam nämnare.

Man skall ju helst inte leka med gener så laga det i dagsläget är inte aktuellt. Det man kan göra är ju självklart att underlätta genom fasta rutiner, motion, avslappning mm. mm.

Var ett jätteintressant program om detta i årskrönikan förra året för... Teknikens värld? hmm ledsen men skall se om jag hittar mer info om några dagar.

Bra info:
http://www.b-samfundet.se/node/112
Forskning har visat att vor dygnsrytm styrs av de s. k. klockgenerna.

- B-människor har ett inre dygn på 25 – 27 timmar
medan däremot
- A-mäniskor har ett inre dygn på cirka 23 timmar.

googla på...

Last edited:

Irons_bror

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
..
skit i vad som är normalt eller inte .. problemet ligger i ditt jobb som säger att du ska kliva upp en viss tid. det passar inte alla.

jag kan inte jobba normala tider. jag är igång - som nu, hälde upp ett glas vin kl 05 bara för att jag kände för det, spela roll om det är helg eller en tisdag. sova gör jag när jag är trött. har inget med alkoholism att göra, det räcker med ett glas. jag sover när jag e trött, tar ett glas vin när jag känner för det. toksupa på en fredag bara för arbetsveckan är slut tycker jag e alkoholism däremot.

mig spelar tider ingen roll, jag håller mig bara borta från sånt som inte passar. vanliga arbetstider passar inte mig, därför skiter jag i't.

när jag en gång i tiden jobba för posten, och började kl 05 ... då klev jag inte upp 04, utan jag gick och la mig kl 15 när jag jobbat klart. sen klev jag upp kl 22 istället.

skitsamma hur man förvaltar dygnet eller väljer sina vakna timmar. den solen man missar vintertid, tar man igen sommartid ändå.

gör vad som är bekvämt.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Hej hopp, Jodå sön morgon o uppe runt =6. 30 la mej 23 ca,,Ledig eller inte jävla drygt o vara morgonpigg o kvällstrött,Det jag läst om kondisträning innan läggdax tror jag inte funkar, för då blir man piggare , iaf jag, kroppens endorfiner susar ju runt då,Tjejen sussar nog till 10. 30 idag fast vi la oss samtidigt,:hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning