Här har ni mig!
Jag kan förmodligen besvara nästintill alla frågor, eller åtminstone ge tips till de flesta med problem gällande detta ämne. Och jag överdriver inte.
Det vore typiskt mig att skriva en hel novell i ämnet. Men jag ska försöka undvika det nu. Jag kan iaf säga att jag i hela mitt liv haft sömnstörningar/problem/svårigheter.
I detta inkluderar jag självklart problem att vakna, som alltid varit mitt största problem. Dock blev det en märkbar skillnad när jag började med centralstimulanta (är "bokstavsbarn").
Dock har medicinen i sig inte på något sätt löst problemen, bara underlättat på vissa områden.
Jag tänkte börja med den "lättare delen" genom att lista rätt "startförutsättningar" för att underlätta uppvaknandet och uppstigningen. Dessa två är två olika saker, dock fokuserar jag helst på den förstnämna. Genom att främja uppvaknandet underlättar man uppstigandet.
1. Gå och lägg dig samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje morgon, oavsett om du är ledig eller inte.
Denna synnerligen enkla sak tog mig över 20 år att förstå.
Jag har alltid av naturen varit en nattmänniska. Redan som spädbarn. Dock är det en minoritet som kommer kunna gå igenom livet utan att iaf under en period i sitt liv behöva gå upp "tidigt" på morgonen.
Om man inte är en "morgonmänniska" av naturen gör mig sig självt en Mycket stor otjänst genom att ta sovmorgon så ofta man kan.
Genom att gå och lägga sig samma tid och gå upp samma tid ger du din kropp och knopp rätt startförutsättningar för att både somna, sova och vakna.
2. Sov 8 timmar.
Varken mer eller mindre. Självklart kan man inte Alltid vara så exakt. Men i största möjliga mån bör man vara det. Både mindre och mer sömn kan enligt en del (nyare) forskarrön öka risken för hjärtinfarkt. Speciellt för kvinnor.
3. Ställ 3 alarm, men inte fler.
Varför? Jag har inga som helst vetenskapliga bevis för detta men min personliga erfarenhet är att 3 är det optimala. De första två alarmen ställer du vid den tid då du helst Vill gå upp.
Vilket vi nu utgår ifrån är i så pass god tid att du utan att stressa hinner duscha, borsta tänderna, äta frukost, gå ut med hunden (om du nu har en sådan), förbereda dig för att lämna lägenheten, och sedan ta dig från hemmet till målet - utan att behöva springa eller känna stress. Det andra alarmet ställer du en kvart efteråt. Det är ungefär efter en kvart man definitivt somnat om. Det andra alarmet avbryter detta. Nu har du en kvart mindre på dig, men behöver förmodligen inte stressa anmärkningsvärt.
Det tredje alarmet ställer du när du Måste gå upp om du ska hinna från hemmet till målet utifrån din akutplanering.
Akutplaneringen kanske bara ger utrymme för en macka på vägen och ett tuggummi för att hinna till målet i tid. Detta vet man bäst själv. Men det ska skilja väsentligt mellan alarm 2 och 3.
Varför inte fler alarm? Jo för att vi blir för trygga med alarmen och undermedvetet låter oss somna om, bara blunda någon minut, etc etc - det ringer ju ändå ett alarm till.
4. Använd den alarmsignal som bäst får dig att vakna.
Men låt den inte vara så pass irriterande att du kan tänkas stänga av den av ren frustration/aggression i ditt sömndruckna tillstånd. Se till att det är en Unik signal. Har du en signal du är van vid att höra kan du omedvetet ha vant dig och ha blivit "resistent". Så se till att det är en signal du förmodligen bara/främst kommer att höra när det är dags att vakna.
Själv har jag en hemsk singal som 2a och 3e alarm, en båttuta som stegvis ökar och förmodligen även väcker grannarna under mig efter ett par upptrappningar.
Men har jag inte uppfyllt 1an så lovar jag att jag sover förbi - utan att vakna till och stänga av/snooza - oavsett alarmsignal och dess ljudnivå.
(En gång vaknade jag med nytt golv i rummet bredvid.)
5. Fyll ett glas med is ända upp till kanten (och ställ det bredvid sängen) på natten innan du lägger dig.
Vatten eller inte beror väl på om du är törstig innan du somnar eller inte. Men fullt med is ska det vara. Då är det fortfarande kallt när du vaknar.
Kallt vatten kan bara det få en att piggna till.
Men man kan alltid spetsa till med 1-2 koffeintabletter - om man är den som blir pigg av det. Koffein/energidryck kan såklart ersätta vattnet på morgonen men är ju oftast inte lika gott i rumstemperatur. Fast iofs är det väl främst effekten vi är ute efter nu...
6. Vad har vi mamma och pappa till?
Av någon anledning brukar våra kära föräldrar alltid ha tidiga vanor. Be dom att terrorisera dig samma tid varje morgon och be dom prata med dig tills du faktiskt gått upp ur sängen.
Om inte mamma och pappa funkar så försök med någon annan som känner dig Bra och ställer upp för att denne vill dig väl. Gör det till en rutin - inte en engångsföreteelse eller endast om du har något extra viktigt du måste vakna i tid till.
Mina föräldrar känner mig för bra för att de ska höra skillnad mellan de gånger jag är vaken och de gånger jag säger att jag är vaken.
7. Vidta de åtgärder som krävs för att Du inte ska fastna vid datorn eller tv:n.
Jag har precis börjat få någon sånär självdiciplin på detta område. Jag har dock aldrig varit den som fastnar vid tv:n. Men Alltid vid datorn. Men det finns hjälp för det med. Det finns timerprogram som du kan installera, tex child control.
Jag sade till mig själv att om jag nu väljer att vara vaken halva natten, så ska det banne mig inte bero på att jag fastnar vid dumburken.
Så klickade jag i de tider då jag absolut inte skulle sitta vid datorn. Och så fick någon familjemedlem eller kompis ändra lösenordet.
Så fick jag ett pop up meddelande som klart och tydligt informerade att jag hade 5 minuter på mig att spara eventuella arbeten innan datorn skulle stängas av.
En del som fick höra detta tyckte att jag var konstig och svag och hade dålig självdiciplin. De två sista stod/står jag för att jag hade/var - tills den dag då jag valde att göra något åt problemet. Så poängen är att jag gjorde vad som krävdes för att Jag inte skulle fastna vid datorn. Om andra inte har lika svårt att slita sig när det behöver påbörja nattgåendet - kul för dom.
8. Sov inte med vinklade persienner eller neddragen rullgardin.
När det börjar mörkna ute producerar våra hjärnor ett hormon som heter melatonin. Det är det hormon som gör att vi blir trötta. Och trötta bli vi alltså när det är mörkt.
När det börjar ljusna börjar våra hjärnor producera seratonin. Det hormon som gör att vi är pigga när det är ljust. Genom att förhindra morgonljuset från att skina in i våra härliga sovrum förhindrar/försämrar vi således även våra hjärnors förmåga att producera det hormon (seratonin) som får oss att vakna och börja piggna till, samtidigt som vi främjar produktionen/kvarhållningen av det hormon (melatonin) som gör att vi blir sömniga och trötta när det är mörkt.
9. Investera mera.
En väckarklocka jag själv inskaffat är den genialiska väckarklockan från Philips. Jag vågar nästan garantera att den kommer hjälpa dig att vakna om mornarna, speciellt under de mörka månaderna.
Det är en ljussimulator som fungerar så att den stegvis börjar lysa upp rummet en halvtimme innan larmet sätter igång. Larmsignalerna är fyra st och du kan du välja mellan fågelkvitter, tropisk regnskog, havsbrus och radio. Och högsta volymen är Hög.
I och med att ljussimulatorn dragit igång innan larmet går så har våra hjärnor redan börjat producera uppvakningshormonet seratonin när tex fåglarna börjar kvittra. Så när vi hör fågelkvittret kommer vi känna oss betydligt piggare och ha betydligt lättare att gå upp och vakna + stiga upp på gott humör. Istället för att påbörja dagen med en kamp med våra trötta hjärnor och hemska alarm.
Den fick mycket bra kritik i den tidning jag såg den och jag kan inte se några skäl till att förneka forskningen vad gäller hormonerna vs vår sömn. Jag har fler vänner som köpt den och säger att de är supernöjda och att den fungerar precis såhär bra. Kostar ca 1500 kr.
10. Se över dina matvanor.
Sund kost och regelbundna måltider påverkar vår sömn mer än vissa kanske tror. Och likväl påverkar vår sömn vår ämnesomsättning. Ät hälsosamt och regelbundet. Och framförallt, skippa nattmackan och liknande.
Ge inte kroppen mer energi när den ska börja spara/snåla med energi.
11. Sov Aldrig middag.
Enda tidpunkten då sömn är tillåtet är nattetid. Har vi slarvat får vi bita i det sura äpplet. Innan jag äntligen fick rätt medicin var jag alltid trött, jag sov alltid när jag kom hem från skolan o dyl. Men oavsett hur många timmar jag sov på natten tillförde "siestan" aldrig något positivt. Och även om jag är bokstavsbarn är jag knappast ett biologiskt undantag. Sover man för mycket blir man trött. Sover man för litet blir man också trött, men sover man då på dagen blir det svårare att sova på natten.
Förutsatt att man inte sover för mycket i allmänhet, eftersom man då i allmänhet oftast kommer att känna sig trött. Och hur mycket man än sover fattar man aldrig varför man är så trött....
Så vad lär vi oss av detta? Har du slarvat med sömnen får du bita i det sura äpplet och se till att inte upprepa misstaget (alltför ofta).
Har du inte slarvat med sömnen och ändå är trött kan det mycket väl vara så att du sover för mycket. Så sov inte annat än på natten!
12. Finn ut när du sover som djupast på morgonen.
Själv har jag min djupsömn 7-9. Ska jag upp tidigt är det lättare för mig att gå upp 6, även om det skulle innebära att jag får sova en timme mindre.
När man anser sig tillhöra den morgontrötta typen är det naturligt att man gärna vill sova så länge det är möjligt - gå upp vid senast möjliga tid. Testa att gå upp tidigare än du annars skulle göra. Du kanske får lättare att vakna och stiga upp då. Sedan kan du utifrån den informationen bestämma när du behöver gå och lägga dig.
13. Lägg dig i god tid.
Dvs, lägg dig innan den tid då du helst skulle vilja/borde somna. Lägger du dig en kvart innan du känner att du borde somna kommer det sannolikt stressa dig, vilket kommer hålla dig vaken och kanske förhindra att du somnar öht.
14. Överväg medicinska hjälpmedel.
Om det är väldigt svårt för dig att vänja dig vid dina nya sömnrutiner kan insomningstabletter eller sömntabletter hjälpa dig på traven. Insomningstabletter får dig att somna, sömntabletter att sova. Varför jag främst rekommenderar den förstnämnda.
Den "knockar dig" men verkar under kortare tid, varpå de inte är aktiva när det är dags att vakna.
Har man länge haft för vana att lägga sig "försent" är det ganska uppenbart att man kan få svårt att vänja kropp och knopp att somna ett par timmar tidigare.
Observera att jag förespråkar denna typ av preparat/medicin endast som ett hjälpmedel under en begränsad period. Så använd dom därefter.
Att få de utskrivna en gång är sällan svårt om man har betydande problem. Men att få dom en andra gång är inte lika enkelt.
Så överkonsumera inte.
Konsumera dom bara när du verkligen inte kan somna för egen maskin. Och vi är ju alla ändå olika, så för säkerhetsskull kan du gardera dig med 5ans råd.
Man kan även få Melatonin på recept. Det hormon vi producerar för att sova. Det kan vara så att du inte producerar melatonin i rätt mängd eller behöver hjälp med att vrida din nuvarande sömncykel i rätt riktning.
Attans. Det blev en novell iaf. Men jag hoppas att någon haft nytta av iaf en del av det jag skrivit. Sov gott och vakna väl gott folk!