Slappna av, du behöver inte försvara användandet av piller. Jag förstår hur du tänker, jag brukade resonera precis som du att ibland bara "måste" man ta hjälp av tabletter. Men nu så här i efterhand så kan jag säga för personlig del att det var inte värt det och JAG kommer aldrig nånsin mer ta några såna mediciner. Var och en gör naturligtvis som man själv anser bäst, det jag ville var bara att varna för att piller kan ställa till med mer än man inser. Sen tror jag ändå att det är bättre att fixa orsaken till sömnlösheten än att bara behandla symptomen med massa tabeltter.
Jag förstår hur du tänker och försöker inte försvara mig på något vis. Bara ge en annan synvinkel. För Jag upplever tvärtom att folk nästan alltid är väldigt emot medicinska insatser, utan att egentligen veta så mycket om det.
Jag använder inte tabletter för nöjes skull som sagt och råder ingen annan göra det heller.
I Mitt fall är det något medicinskt fel som vi ännu inte lyckats finna.
Mina sömnsvårigheter inträffade när jag var i en riktig topp vad gäller harmoni och flyt i vardagen. Ingen stress osv.
Som väl framgår i första inlägget vet jag mycket väl vilka områden man ska se över. Men om inga sådana orsaker finns och när något förändras radikalt från en dag till en annan och sedan håller i sig har man inte så mycket val.
Från att ha problem med att vakna på morgonen och kunna somna när och varsomhelst det passar utan kemiska substanser till att inte kunna sova alls ens med 4 ggr "vid behovsdosen" var och är Fördjävligt.
En tjej på 54 kg ska absolut kunna sova på ½-1 tablett, men inte ens 2 funkade.
Många tar avstånd Direkt från piller, det är väl iofs bra. Men samtidigt ska man inte förneka att de faktiskt hjälper folk också. Inte bara stjälper.
Jag har inte gett rådet att trådskaparen skall inleda med något
kontinuerligt bruk av farmatika. Jag tror inte att han likt mig skickas vidare till sömnlabb.
Däremot anser jag att om man under en längre tid inte sovit mer än 2-3 timmar per natt och inte somnar förrän strax inpå gryningen. Då behöver man omedelbart
en natts ordentlig sömn.
Och är man av naturen en "extrem" nattuggla kan det vara mycket svårt att vrida den biologiska sömnklockan.
Man skall Aldrig ta piller
istället för att göra något åt ev orsaker till ens ickefungerande sömnmönster.
Jag skrev det som sista punkt just för att det inte är det första jag rekommenderar. Dock tycker jag inte man ska vara så "livrädd" för en del av dessa preparat som många faktiskt är.
I någons fall funkar det att bara ändra rutiner, i andra kanske man behöver hjälp på traven en begränsad period, i andra en längre period.
Som tidigare nämnt har jag alltid haft någon form av problem med min sömn. Framförallt med att vakna.
Sover jag inte tillräckligt länge kan jag sova förbi alla alarm i världen.
Har vaknat med nytt golv i rummet bredvid, man har dammsugit under min säng utan att väcka mig, haft brandövningar på hotell, som 5 åring vaknade jag på golvet på morgonen, då hade jag alltså ur sängen, över plankan som skulle förhindra detta och föll ½ m ned på golvet - utan att vakna. You name it. Först när jag fick min centralstimulanta medicin började jag kunna vakna som folk. Dock är en förutsättning att jag uppfyller alla de startförutsättningar jag först skrev om.
Nu har jag istället problem med att somna och sova. Det är väl de där bokstäverna i huvudet som ställer till det med något nytt.
Hursomhelst. Slutpladdrat. Jag har fått lägga energi hela livet på mina sömnproblem så rena hobbytips är det Inte jag kommer med.
Jag väntar med spänning på hur det går hos läkaren idag. Jag Tror att läkaren kommer skriva ut den kombination jag tipsade om.
Jag Tror att trådskaparen testat vad han själv kommit på innan han bad om hjälp här.
Jag Tror att trådskaparen fått flera nyttiga tips och jag Tror att han skulle må gott av att få lite välförtjänt sömn, även om det är med hjälp av farmatika.
Och jag Tror att han då får energi att ändra sina rutiner så att han kanske inte kommer behöva farmatika i framtiden.