S is for "screamer"

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nix
[YOUTUBE-ID]bjou0zRJZBE[/YOUTUBE-ID]
03 Apr 2008
SCREAMER CAPTURED ON VIDEO!

The Kawasaki Racing Team rolled out their screamer powered Ninja ZX-RR again during the recent post-race test at Jerez, this time in the hands of regular race pilots, John Hopkins and Anthony West, as well as test and development rider, Olivier Jacque.

Once the screamer had been set-up to suit the characteristics of the Jerez circuit by Jacque, the former 250cc World Champion handed control to Hopkins, who completed a short five lap stint on the bike.

"It's very different to the big bang version of the Ninja ZX-RR," declared Hopper. "But, while my first impression of the bike was good, I think there's still quite a bit of development work needed before we're ready to race it. I am looking forward to testing the bike again further down the development path."

After putting the screamer through it's paces, Hopper returned to working on the set-up of his race Ninja ZX-RR with his crew, leaving teammate West to sample the unique characteristics of a MotoGP machine with an even firing order engine.

"My time aboard the screamer version of Kawasaki's Ninja ZX-RR was quite short, but it was also very interesting," said West. "The bike is really loud, and it sounds like you're travelling at 330km/h everywhere because of the pitch of the exhaust note! I'm really looking forward to testing this bike again in the future, because it's was great fun to ride."

Kawasaki test rider, Olivier Jacque, will continue with the development of the screamer while Hopkins and West focus on the next two rounds of the 2008 MotoGP World Championship in Estoril and Shanghai.
 

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nix
MotoGP: John Hopkins impressed by Kawasaki Screamer motor
By Matthew Birt, MCN

MotoGP

01 April 2008 13:05


American John Hopkins is confident that he will race Kawasaki‚s new Screamer motor in 2008 after he completed a handful of laps on the revised spec ZX-RR in Jerez yesterday.

Hopkins completed just five laps on the bike that Kawasaki first rolled out during a three-day test session at the Sepang circuit in Malaysia back in January.

The revised firing order machine is still in the early stages of development, with major improvements needed to find more horsepower before the Screamer is ready to race.

But Hopkins reckons he could debut the bike in the middle of the 2008 campaign
Hopkins told MCN: “It needs a lot of refinement and they need to improve the horsepower but I think there is a strong possibility we will be racing it before the season is out.

“It is a lot smoother at the apex of the corner and gets round the apex a lot nicer.

“It’s really agile and it’s like riding a two-stroke again with a lot less vibration.”

Read more about Hopkins‚ Screamer debut and more on the Jerez test in the Wednesday April 9 issue of Motor Cycle News.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Fifan, fick ståpäls när jag hörde videon. 18-20 sådana hojar på startlinjen... :yoparty
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
screamer......

beträffande tvåtakts-screamersarna från den tiden då det kanske var bättre....i vart fall enligt många av oss gamla stofiler som har svårt att glömma....( det kanske blir bättre "förr" ju längre se´n det blir..om ni förstår hur jag menar...? ) var det inte egentligen så att de allra flesta v-4 tvåtaktarna eldade av två burkar i taget ? och att de RIKTIGA screamersarna i så fall skulle ha varit de gamla radfyrorna så som t. ex TZ500,700,750 och "fyrkantsfyrorna" som Rg500 ( och för all del naturligtvis RG680) ?!?!

Ljudmässigt skulle jag gärna höra en modern tvåtakts radfyra....med 90 grader mellan tändningarna......
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Wooohoo... ha ha ha.... *fnissar lite besatt*

Låter ju fan som en F1'a.....

Weeeeeeeeeaaaaaaaowwwwww..... :yoparty

Kan inte alla göra screamers!! :D
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
beträffande tvåtakts-screamersarna från den tiden då det kanske var bättre....i vart fall enligt många av oss gamla stofiler som har svårt att glömma....( det kanske blir bättre "förr" ju längre se´n det blir..om ni förstår hur jag menar...? ) var det inte egentligen så att de allra flesta v-4 tvåtaktarna eldade av två burkar i taget ? och att de RIKTIGA screamersarna i så fall skulle ha varit de gamla radfyrorna så som t. ex TZ500,700,750 och "fyrkantsfyrorna" som Rg500 ( och för all del naturligtvis RG680) ?!?!

Ljudmässigt skulle jag gärna höra en modern tvåtakts radfyra....med 90 grader mellan tändningarna......

De normala :confused: Tz 500, 700 och 750 mellan -73 och sisådär -81 i alla fall bestod av 2st 2cylindriga 250or eller 350or i stort sett och fyrade av 1an och 3ans cylinder på en gång och halvvarv senare 2an och 4ans cylinder.

Rg500 också fram till -81 fyrar av 2 cylindrar i taget.

Senare Tz och Rg vet jag inte riktigt men då är det rena fabriksracers och troligen fanns det lite olika varianter.

beträffande tvåtakts-screamersarna från den tiden då det kanske var bättre....i vart fall enligt många av oss gamla stofiler som har svårt att glömma....( det kanske blir bättre "förr" ju längre se´n det blir..om ni förstår hur jag menar...? ) var det inte egentligen så att de allra flesta v-4 tvåtaktarna eldade av två burkar i taget ? och att de RIKTIGA screamersarna i så fall skulle ha varit de gamla radfyrorna så som t. ex TZ500,700,750 och "fyrkantsfyrorna" som Rg500 ( och för all del naturligtvis RG680) ?!?!

Ljudmässigt skulle jag gärna höra en modern tvåtakts radfyra....med 90 grader mellan tändningarna......

De normala :confused: Tz 500, 700 och 750 mellan -73 och sisådär -81 i alla fall bestod av 2st 2cylindriga 250or eller 350or i stort sett och fyrade av 1an och 3ans cylinder på en gång och halvvarv senare 2an och 4ans cylinder.

Rg500 också fram till -81 fyrar av 2 cylindrar i taget.

Senare Tz och Rg vet jag inte riktigt men då är det rena fabriksracers och troligen fanns det lite olika varianter.

Däremot låter en gammal Tz500 eller 750 otroligt vass och screamer gentemot nyare V-motorer!
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Var sak har sin plats.

Edit: få se nu, vem var det som ganska nyligen skrev att mina trådar var de sämsta på hela forumet?

Det måste ha varit någon med MVG i Diplomati och Ödmjukehet... :rolleyes:
Haha, att stava fel till ömd..öjmd...ödmjukhet är fanimej kult ! :tummenupp

Nyteknik - Världen; 1-0

Sorry för OT :rodnar
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top