Du skrattar du. Men faktum är att dom privata parkeringsbolagen faktiskt har sådana regler. Kanske inte så uttalade. Vissa har ett beting på 14 lappade bilar per arbetspass. I annat fall är du som parkeringsvakt inte lönsam vilket i det långa loppet kommer att resultera att det uppstår en så kallad arbetsbrist. I och med det så blir du av med jobbet.
Var kan jag verifiera detta? Ge gärna en källa som kan kontrolleras. Det är naturligtvis omöjligt att hålla något sådant hemligt.
Andra har modellen att parkeringsvakterna jobbar på provision. Dvs om dom inte lappar några bilar så får dom väldigt lite lön. Om dom lappar många bilar så får dom mera lön.
Var kan jag verifiera detta? Ge gärna en källa som kan kontrolleras. Det är naturligtvis omöjligt att hålla något sådant hemligt.
Vi har Q-Park som bevakar ett gäng parkeringar där vi bor och dom parkeringsvakterna beter sig bokstavligen som rövhål. Om någon glömt bort tiden och kommer tillbaka innan han hunnit sätta en lapp och ber om ursäkt och säger något glatt om att nu hade jag tur så ser han bara sur ut. Inget annat intresse än att lappa så många bilar.
Dessutom så är det en djävla skillnad i hur du blir bemött om du kontaktar bolaget. Om du blivit lappad av kommunens P-vakter så kan man om man har en bra förklaring eller anledning till varför man stod så djävla dumt alternativt stod längre än biljetten räckte få avgiften avskriven.
Om det är Q-park eller liknande så spelar det ingen roll om din bill stått kvar på parkeringen efter att biljetten gått ut för att du drabbats av hjärtinfarkt och låg på akuten. Dom saknar med andra ord många delar av det som vi betraktar som mänskliga sociala egenskaper.
Långtgående slutsatser på en handfull upplevelser...
Parkeringsövervakning skall ske i syfte att motverka att det blir vilda västern och totalt kaos. Av den anledningen anser jag att privata vinstdrivande företag som lever på böterna borde vara förbjudet då det ofelbart leder till att deras mål blir att lappa så många bilar som möjligt istället för att lappa bilar som står olämpligt.
Det finns inget motsatsförhållande mellan att lappa så många felparkerade bilar som möjligt och att lappa felparkerade bilar.
Ska man ha ett privat bolag för övervakningen så borde man betala en avgift för det och sedan får den som hyrt in bolaget inkassera böterna. Då skulle parkeringsvakterna inte lika sannolikt få fel målsättningar.
Det för istället med sig problemet att ägaren av parkeringen kommer fundera på om den som står för övervakningen verkligen gör så många rundor som behövs. Verkligen skriver ut kontrollavgifter på felparkerade fordon. Verkligen har så många anställda p-vakter som krävs. Att de inte går och släpar benen efter sig för dyra pengar som parkeringsägaren betalar.
En fördel med att övervakningsbolaget får en del eller hela kontrollavgiftsbeloppet är att man kommer ha optimalt antal p-vakter för att kontrollera fordonen. Inte för många, då blir det olönsamt. Inte för få, då missar de intäkter.