S:t Göransgatan 57, ni blir lappade!

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Håller nog inte riktigt med dig. Det är skilnad på hur de privata bolagen arbetar och hur kommunen agerar. Jag och säkert många fler kan ge exempel på detta. Vinstintresset finns inte på samma sätt hos kommunen.

Vad skulle denna skillnad vara? På allvar, jag är intresserad!

Kommunens p-vakt lär väl ha en instruktion som denna:
1. kontrollera om fordonet står på en plats där man får parkera. Om inte = lapp.
2. Om fordonet står på en plats där man får parkera ska p-vakten kontrollera p-biljett. Finns den inte alternativt har gått ut ska lapp utfärdas.

Hur skiljer sig bolagets instruktion?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

1. kontrollera om fordonet står på en plats där man får parkera. Om inte = lapp.
2. Om fordonet står på en plats där man får parkera ska p-vakten kontrollera p-biljett. Finns den inte alternativt har gått ut ska lapp utfärdas.

skillanden kanske ligger i att kommunalt bolag = gå runt i 8 timmar och kika om några parkerat tokigt.
privat bolag = lappa så och så många bilar idag sen kan du gå hem, har du inte lappat x antal bilar denna vecka får du sparken

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
skillanden kanske ligger i att kommunalt bolag = gå runt i 8 timmar och kika om några parkerat tokigt.
privat bolag = lappa så och så många bilar idag sen kan du gå hem, har du inte lappat x antal bilar denna vecka får du sparken

Haha, och dessutom ska de väl äta småbarn till frukost också de där kapitalisterna till p-vakter? :D :rofl

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e

Kommunes praxis är att man innan man lappar avvaktar 10 minuter och ger fordonets ägare en chans att hinna dit. När det gäller Q-park lappar dom direkt. Parkerade min bil för att springa upp på jobbet och hämta mitt parkeringstillstånd. När jag kommer tillbaka har de lappat. Enligt lappen väntade dom 6 minuter. Ringer Q-park för att förklara att jag har månadskort och faktiskt HAR betalat, men hann inte hämta det på 6 minuter. Fick svaret att det borde ha räckt! De privata bolagen har avtal med bland annat privata fastighetsägare men deras vinst ligger i att dom "lappar" fordon eftersom avgiften för att ta hand om parkeringen är låg. Detta vinstkrav har inte kommunen vilket gör att dom kan vara aningen mer mänskliga.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Vafan att parkera mc i 08land är rent lotteri. Ingen vet vart man får stå hur man får stå eller vart man ska göra av biljetten. Och tänk för gudskull inte att du ska parkera smart så du tar mindre plats eller inte är ivägen. 2 hojar i samma ruta med en biljett icke!
Så vitt vi vet kan dessa två hojar ha betalt och tagit med lappen i fickan vilket är den enda sättet, Och de kan nu se fram emot att sitta i telekö i 2 timmar för att få reda på att de måste överklaga per brev som är skrivet med fjäderpenna och bläckfiskbläck osv osv.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Precis min fråga. Jag trodde att MC var undantagna att betala, man kan ju inte lägga biljetten någonstans.

Off topic, men gäller tråden...:
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Och vad skulle vara så fel med det då?

För att det står i lagen? :glömdet

Eller nå´t...

Överlag har jag svårt att sympatisera med folk som medvetet bryter mot regler och lagar och sedan gråter ut som om de blivit orättvist behandlade.

Och innan det börjas tjatas om det, så - jo, jag har också brutit mot lagar ibland, men inte fan sitter jag och tycker att poliserna var särskilt orättvisa som gav mig böter för det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom är cunts, så är det bara, jag parkerade efter en gata inom rutan, men det var så jäkla dåligt om parkeringar så efter två svep efter gatan lämnade en bil i motsatta riktningen sin parkering och jag svängde över och tog den, betalade och var lycklig :tummenupp

NÄÄÄ, 500 sek i p-bot för att jag stod mot färdriktningen, VAH faen spelar det för roll, bilen står ju STILL!"!"!"¤!#¤:huvet

Hade jag sett människan hade det blivit en något överhettad konversation...:brynad

Men det kan väl inte vara någon nyhet att man inte får parkera mot färdriktningen.
Bakgrunden till det är ju att du inte kommer dit utan att bryta mot lagen. Såvida du inte på något mystiskt sätt lyckats få bilen att göra en piruett på framhjulet in i rutan.

Vad man själv tycker spelar mindre roll i sammanhanget.
Jag tycker att våra hastighetsgränser är för lågt satta i många fall men det betyder inte att jag får skita i dom. Då jag ändå väljer att göra det så får jag vara beredd på att det eventuellt kan kosta någon enstaka gång då och då.

Med andra ord. Att man inte får parkera mot fördriktningen är något som körskolorna lär ut och som man förväntas känna till som körkortsinnehavare. Tycker man att det är petigt och inte vill bry sig så är det ju upp till var och en om man vill bryta mot regeln. Men då får man vara beredd på att ibland få böter.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är inte den som blir lappad som är kund, utan kommunen som köper bevakningen av p-bolaget är kund.

...som har upptäckt att det är en förträfflig inkomstkälla att ge sig på sina uppdragsgivare/väljare/invånare.

Vilket sätt att förvalta det förtroendet.

Det är taskig avföring att släppa in aktörer när ordningen borde upprätthållas utan vinstintresse.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Haha, och dessutom ska de väl äta småbarn till frukost också de där kapitalisterna till p-vakter? :D :rofl

Du skrattar du. Men faktum är att dom privata parkeringsbolagen faktiskt har sådana regler. Kanske inte så uttalade. Vissa har ett beting på 14 lappade bilar per arbetspass. I annat fall är du som parkeringsvakt inte lönsam vilket i det långa loppet kommer att resultera att det uppstår en så kallad arbetsbrist. I och med det så blir du av med jobbet.
Andra har modellen att parkeringsvakterna jobbar på provision. Dvs om dom inte lappar några bilar så får dom väldigt lite lön. Om dom lappar många bilar så får dom mera lön.

Vi har Q-Park som bevakar ett gäng parkeringar där vi bor och dom parkeringsvakterna beter sig bokstavligen som rövhål. Om någon glömt bort tiden och kommer tillbaka innan han hunnit sätta en lapp och ber om ursäkt och säger något glatt om att nu hade jag tur så ser han bara sur ut. Inget annat intresse än att lappa så många bilar.

Dessutom så är det en djävla skillnad i hur du blir bemött om du kontaktar bolaget. Om du blivit lappad av kommunens P-vakter så kan man om man har en bra förklaring eller anledning till varför man stod så djävla dumt alternativt stod längre än biljetten räckte få avgiften avskriven.

Om det är Q-park eller liknande så spelar det ingen roll om din bill stått kvar på parkeringen efter att biljetten gått ut för att du drabbats av hjärtinfarkt och låg på akuten. Dom saknar med andra ord många delar av det som vi betraktar som mänskliga sociala egenskaper.

Parkeringsövervakning skall ske i syfte att motverka att det blir vilda västern och totalt kaos. Av den anledningen anser jag att privata vinstdrivande företag som lever på böterna borde vara förbjudet då det ofelbart leder till att deras mål blir att lappa så många bilar som möjligt istället för att lappa bilar som står olämpligt.
Ska man ha ett privat bolag för övervakningen så borde man betala en avgift för det och sedan får den som hyrt in bolaget inkassera böterna. Då skulle parkeringsvakterna inte lika sannolikt få fel målsättningar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men det kan väl inte vara någon nyhet att man inte får parkera mot färdriktningen.
Bakgrunden till det är ju att du inte kommer dit utan att bryta mot lagen

Ofta gör vägens lutning i kanten att det är absolut lämpligare att parkera en mc mot färdriktningen. Detta för att fordonet inte ska falla över t ex ett barn med läs och skrivsvårigheter, (tog detta exempel för att väcka er medkänsla. PM-a om det funkar).

Vad händer då? Då dyker det upp en barnahatande p-vakt för att säkerställa att så sker. Stackars barn.

Vill ni det, vavava?

Edit; Det är plättlätt att få en mc i den positionen utan vidare lagbrott än den världsfredshotande men samhällsnyttiga felparkeringen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ofta gör vägens lutning i kanten att det är absolut lämpligare att parkera en mc mot färdriktningen. Detta för att fordonet inte ska falla över t ex ett barn med läs och skrivsvårigheter, (tog detta exempel för att väcka er medkänsla. PM-a om det funkar).

Vad händer då? Då dyker det upp en barnahatande p-vakt för att säkerställa att så sker. Stackars barn.

Vill ni det, vavava?

Edit; Det är plättlätt att få en mc i den positionen utan vidare lagbrott än den världsfredshotande men samhällsnyttiga felparkeringen.

Så är det säkert, men nu var det ju en bil boten belangade.
Hojar brukar inte lappas pga hur de står i rutan.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En näsknäpp. Så fräckt!
En liten andel SH-medlemmar, men med stor andel av inläggen, har en förmåga att hetsa upp sig över en massa saker.
Ibland hetsar de upp sig pga av bristande läsförståelse, jag ser då som min uppgift hjälpa till.
Jag tror det är bra, dels för den enskilda medlemmens livskvalité, det är inte bra att bli upprörd i onödan, men också för att undvika sliriga trådar.
Det hade ju kunnat bli två sidor illuminerad debatt om hur en mc-får stå i rutan.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En liten andel SH-medlemmar, men med stor andel av inläggen, har en förmåga att hetsa upp sig över en massa saker. Då tycker jag det är bra att de iaf inte behöver hetsa upp sig i onödan.
Ofta hetsar de upp sig pga av bristande läsförståelse, jag ser då som min uppgift hjälpa till med lästförståelsen.
Jag tror det är bra, dels för den enskilda medlemmens livskvalité, men också för att undvika sliriga trådar.

En till?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har fortfarande inte läst något som skulle avskräcka att skaffa WyWallet.

Det tog runt 25-30 sekunder att regga sig. Efter det har WyWallet
aldrig stört eller varit ett hinder.

Handlar det om integritet kanske? Upplys mig.

Vi är ändå övervakade från andra håll, så WyWallet försämrar inte
integriteten alls skulle jag vilja påstå.

I mitt fall handlar det om att jag, innan WyWallet, betalade all parkering under arbetstid med sms. Då jag har mobiltelefon men ej kontokort via jobbet så ställer detta till ett smärre problem.

Nu blir jag alltså tvungen binda ett privat kort till jobbmobilen, eller betala med kort direkt i parkeringsautomaten, och sedan spara alla biljetter och försöka att komma ihåg att lämna in dem till bokhållaren på jobbet.

Inget enormt problem, men ett litet irritationsmoment ändå då det gör vardagen lite krångligare.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Kommunes praxis är att man innan man lappar avvaktar 10 minuter och ger fordonets ägare en chans att hinna dit. När det gäller Q-park lappar dom direkt. Parkerade min bil för att springa upp på jobbet och hämta mitt parkeringstillstånd. När jag kommer tillbaka har de lappat. Enligt lappen väntade dom 6 minuter. Ringer Q-park för att förklara att jag har månadskort och faktiskt HAR betalat, men hann inte hämta det på 6 minuter. Fick svaret att det borde ha räckt! De privata bolagen har avtal med bland annat privata fastighetsägare men deras vinst ligger i att dom "lappar" fordon eftersom avgiften för att ta hand om parkeringen är låg. Detta vinstkrav har inte kommunen vilket gör att dom kan vara aningen mer mänskliga.

Är du säker på att det inte är uppdragsgivaren, dvs ägaren av parkeringen, som styr? Kolla exempelvis denna länk där bostadsbolaget Sandvikenhus, som använder Q-park, skriver att man får lasta/lossa 10 minuter.

http://www.sandvikenhus.se/kundtjanst/parkeraratt.4.3f5909f211566260e75800011078.html

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
...som har upptäckt att det är en förträfflig inkomstkälla att ge sig på sina uppdragsgivare/väljare/invånare.

Vilket sätt att förvalta det förtroendet.

:D Någon som kan tänka sig blueridge hjärtattack när han börjar fundera på polisens trafikkontroller... snacka om att ge sig på invånare och utmärkt inkomstkälla.

Det är taskig avföring att släppa in aktörer när ordningen borde upprätthållas utan vinstintresse.

Se där, pluspoäng hos Jonas Sjöstedt tror jag nog :krama.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...