S1000R VS SPEED TRIPLE 1200 RS (2021)

Mincemeat

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2020
Ort
Norge
Hoj
2015 Yamaha YZF-R1
Tittel sier vel det meste.

Hvem av disse to hadde dere valgt?

Bruksområde: Bane og veg.
 

Mincemeat

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2020
Ort
Norge
Hoj
2015 Yamaha YZF-R1
SD er vel ikke så bra på bane? Litt lite feedback fra fronten har jeg hørt. Nå er vel tilbakemeldingen at det har blitt mye bedre på den nye.

V4en blir for dyr, men hadde jeg hatt råd..

ZH2 veier 240kg våt.

Burde vel absolutt vente på reviews og prøve først.
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Det finns ju väldigt många aspekter att väga in i en sådan jämförelse.

Tittar man på nya Speed 1200 så är det ju en helt ny hoj med ny teknik och motor. Chansen att det finns barnsjukdomar är rätt stor och med tanke på återförsäljarnätet när det gäller Triumph i Sverige lever en tynande tillvaro (Stockholmsområdet speciellt) så hade jag personligen väntat lite. Att åka 20 mil för att serva hojjen eller få en recall åtgärdat lockar inte mig.
Tillbehör till 1200;an är det också rätt dåligt med såhär första året, ska du köra bana så kanske du vill ha lite gummi på tanken och frågan är om det kommer finnas till sommaren.

Vill du ha tag på en verkstadsmanual till Triumph är det bara att glömma, du måste prenumerera och betala varje gång du loggar in och ska få lite info om hur saker sitter ihop eller hitta rätt NM för en bild så är det 60kr för en inloggning och då har du en timma på dig att hitta infon.

Så service, support och delar skulle jag nog säga att BMW har en fördel just nu.

Körmässigt så är nog trajjan en vinnare på alla plan, kvalitetskänsla är nog likvärdigt, tillgång på reservdelar nja...där är nog BMW;n bättre.

Varför inte väga in en Tuono Factory i ekvationen?
Aprilia delar med sig av verkstadsmanualer och verkar ha ett väldigt lojala och bra verkstäder. Kanske inte många men de jag varit i kontakt med verkar vara genuint intresserade av sina kunder och hojjarna dom säljer.

Vet inte hur det är med BMW, har bara varit i kontakt med en och där fick jag ett liknande intryck som av de Aprilia ÅF jag pratat med.


Jag står själv och väljer mellan S1000R, Tuono och en Speed 1200, hade det inte varit för det dåliga ÅF nätet/bristen på seriösa ÅF (sedan Länna såldes och senare slog igen) och att Triumph vägrar dela med sig av en verkstadsmanual så hade jag valt trajjan alla dagar i veckan.
Med så mkt teknik som hojarna har så behöver du ha en seriös ÅF där du kan få uppdateringar till din hoj samt få tag i reservdelar.

Dom som säljer trajja idag säljer oftast 5 andra märken och där är Triumph bara en hoj i mängden.
Undantaget kanske är GMC Karlstad. Men den ligger 30 mil bort för mig.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tuono factoryn får du för samma peng o den skämms inte på bana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill du ha tag på en verkstadsmanual till Triumph är det bara att glömma, du måste prenumerera och betala varje gång du loggar in och ska få lite info om hur saker sitter ihop eller hitta rätt NM för en bild så är det 60kr för en inloggning och då har du en timma på dig att hitta infon.
Känns ungefär så dumt :arsele / smart av Triumph som att bygga en hemma giljotin som man då och då provligger bara för att känna hur det känns.
 

Mincemeat

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2020
Ort
Norge
Hoj
2015 Yamaha YZF-R1
Det finns ju väldigt många aspekter att väga in i en sådan jämförelse.

Tittar man på nya Speed 1200 så är det ju en helt ny hoj med ny teknik och motor. Chansen att det finns barnsjukdomar är rätt stor och med tanke på återförsäljarnätet när det gäller Triumph i Sverige lever en tynande tillvaro (Stockholmsområdet speciellt) så hade jag personligen väntat lite. Att åka 20 mil för att serva hojjen eller få en recall åtgärdat lockar inte mig.
Tillbehör till 1200;an är det också rätt dåligt med såhär första året, ska du köra bana så kanske du vill ha lite gummi på tanken och frågan är om det kommer finnas till sommaren.

Vill du ha tag på en verkstadsmanual till Triumph är det bara att glömma, du måste prenumerera och betala varje gång du loggar in och ska få lite info om hur saker sitter ihop eller hitta rätt NM för en bild så är det 60kr för en inloggning och då har du en timma på dig att hitta infon.

Så service, support och delar skulle jag nog säga att BMW har en fördel just nu.

Körmässigt så är nog trajjan en vinnare på alla plan, kvalitetskänsla är nog likvärdigt, tillgång på reservdelar nja...där är nog BMW;n bättre.

Varför inte väga in en Tuono Factory i ekvationen?
Aprilia delar med sig av verkstadsmanualer och verkar ha ett väldigt lojala och bra verkstäder. Kanske inte många men de jag varit i kontakt med verkar vara genuint intresserade av sina kunder och hojjarna dom säljer.

Vet inte hur det är med BMW, har bara varit i kontakt med en och där fick jag ett liknande intryck som av de Aprilia ÅF jag pratat med.


Jag står själv och väljer mellan S1000R, Tuono och en Speed 1200, hade det inte varit för det dåliga ÅF nätet/bristen på seriösa ÅF (sedan Länna såldes och senare slog igen) och att Triumph vägrar dela med sig av en verkstadsmanual så hade jag valt trajjan alla dagar i veckan.
Med så mkt teknik som hojarna har så behöver du ha en seriös ÅF där du kan få uppdateringar till din hoj samt få tag i reservdelar.

Dom som säljer trajja idag säljer oftast 5 andra märken och där är Triumph bara en hoj i mängden.
Undantaget kanske är GMC Karlstad. Men den ligger 30 mil bort för mig.
Tuonoen er en flott sykkel, men 50k dyrere her i Norge, og det før man plusser på ekstrautstyr.

S1000R er et trygt valg. Har hatt en allerede og jeg har samme inntrykk som deg. De tar vare på kundene sine. Dog synes den noe kjedelig. Hadde den hatt 15 hk ekstra..

Triumph er et mindre merke, men lyden og kreftene frister. Det er jo kvalitetsdeler som sitter på den. Den forrige fikk også veldig gode reviews.

Edit: Har jeg feil info om Superduken?
 
Last edited:

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Mitt tips är som alltid, ut och testkör.
Om du inte har möjlighet till det, provsitt iallafall så att du får en känsla.
Att sätta sig på en Tuono och att hoppas på en Speed Triple (2020) är en väldigt stor skillnad.
Du sitter mer "ovanpå" Tuonon upplever jag vs att sitta mer "i" på Speed Triplen, BMW;n är väl någonstans mittemellan.

Mycket handlar ju om vad man tycker om/vad man är van vid men även hur kroppsformen ser ut.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vill du ha tag på en verkstadsmanual till Triumph är det bara att glömma, du måste prenumerera och betala varje gång du loggar in och ska få lite info om hur saker sitter ihop eller hitta rätt NM för en bild så är det 60kr för en inloggning och då har du en timma på dig att hitta infon.

Vaaa? Du skämtar? (jag fattar inte sarkasm...) De var ju störtlöjligt hahahaha! ????

Angående hojarna. Båda riktigt fina. Bmwn är ju utvecklad med direkt satsning på god vägduglighet från start. Trots det så gör den sig jäkligt bra på bana om det är det man tycker om. Helt nya modeller men tror att Bmwn håller högre kvalité och finishen är bättre. Du har klart bättre servicetillgänglighet och tyskarna är måna om sina kunder. Det tror jag Triumph också är men det är en skillnad det ska man nog vara medveten om.
Den ena triple den andra 4a. 1200cc mot 1000. Kommer du märka skillnad när du kör på gata? Kanske, om du kör som en idiot och maxar hela tiden. Annars nej. Ärligt talat så kommer det komma ner till vilken du tycker är snyggast att titta på (host host Bmwn klart!), körställning för dig och ljudet. En triple är alltid en triple. Även om jag är svag för twin och radfyra så är triple den motor som enligt mig har ett av de skönaste ljuden på gatan! Förutom boxertwin. Den låter bäst!

Good luck! :2cool
 

Raderad medlem 61114

Guest
Speeden är fantastisk, men mer sport/banhoj än gathoj, saknar bara kåpor...
Bmw’n är så mkt mer kvickstyrd och skitrolig vilket gör den till överlägsen vinnare på gata, har inte kört den på bana, men den bör ju vara som alla andra streethojar dvs grym i knixiga partier och lite mer ostabil i långa svepande kurvor.

själv kör jag superduke 990 på både bana och gata och jag ser inte att man får en mkt roligare allroundhoj! Nya 1290 är mycket av allt. Brötigare, ball och kräver lite mer av föraren. Men dyr!!

ska man ha en hoj för både bana och gata röstar jag på streethoj! Önskar att jag kunde klassa in speeden som gathoj, vilken motor ???
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Vaaa? Du skämtar? (jag fattar inte sarkasm...) De var ju störtlöjligt hahahaha! ????
Nej, jag önskar att jag gjorde det,

1 timma kostar 8,75 euro
1 dag kostar 52 euro
1 vecka 210 euro

Ovan är priser för att få access till verkstadsmanualen via Tritun.

Men, med nyheterna att det öppnar en ny Triumph ÅF och verkstad i Stockholmområdet så måste jag säga att jag är sugen på att ta en titt på 1200 RS modellen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hahaha fy fan vad löjligt! Tror aldrig jag stött på något liknande. Spyr på Trajja bara av den anledningen så mig ska de ju inte sälja båge till. :D
'
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Till TS. Köp BMW av ovan anledning hahaha. Fan vad jag stör mig på sånt. Vidrigt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Till TS. Köp BMW av ovan anledning hahaha. Fan vad jag stör mig på sånt. Vidrigt.
Det skall ju tilläggas att på en timme på Tritun så hinner du enkelt ladda ned hela verkstadsmanualen i PDF. Så hela original Triumph verkstadshandbok för en hundralapp.

Problemet blir så stort man väljer att göra det. :) Men visst, jag håller med, det finns bättre sätt att tillhandahålla en verkstadsmanual.

Och att Triumphs bulletiner är hemliga är bara tramsigt - det gör det svårt även för de med tillgång till dem att hitta rätt information - det vet jag av egen erfarenhet.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jaha. Aja trodde inte man kunde ladda hem den. =)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top