Exempel på vad hojar drar från batteriet
SV650S 0,0 mA
Sprint RS 2,5 mA
GSX1300R 0,8 mA
BMW R1200 2016 30mA (Gilla Canbus !
)
Eftersom BMW drar så mycket ur batteriet kommer batteriet stå mycket urladdat
(om hojen inte är kopplad till en bra underhållsladdare som håller batterispänningen konstant på 13,7 Volt *)
och batteriet åldras.
Och det duger inte med en Ctek som låter spänningen sjunka till ca 12,85 Volt innan det blir en kort laddpuls till ca 14,3 Volt. In-Ut-IN-UT-IN-UT på den R1200 jag kollade på var det 40 laddningar i timmen.
(Hur många cykler klarar ett batteri ?)
På en Kawasaki ER-5 räckte det med en laddning på 2 timmar.......
Båda hojarna anslutna till Ctek Zafir 45.
Så jag tippar batteriet är slut i din BMW också.
*Citat: Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår.
slut citat
tudor.se
Så med konstantspänning 13,7 Volt står min GSX1300R alltid i garaget.
(Hembyggd laddare för jag hittade ingen laddare som fungerade enligt Yuasa's och Tudor's anvisningar)
Och batteriet i min GSX1300R sattes i hojen i Japan hösten 2007.