S1000RR 2011 tömmer batteri när jag inte kör.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Slutsatsen blir att både min garagekompis med BMW R1200 2016 och TS med S1000RR 2011 har något fel i elsystemet. För en USB-laddare drar inte mer än ca 3 till 5 mA.
Vet inte hur det är med din garagegranne, men på min s1000rr har jag monterat ur larmet, det ligger nog och äter lite över tid. Jag vet att BMW monterade större batteri på de s1000rr som levererades med larm. Finns två olika höjder på batterier.

Tror också vi får skriva att en usb-laddare inte borde dra mer än 3-5mA. Hur mycket min drar olastad har jag inte mätt upp, men tillräckligt för att nästan tömma batteriet över ett par månaders tid, det har jag ofrivilligt lyckats testa två gånger nu. För tydlighets skull så satt den kinesiska usb-laddaren inte på min s1000rr, utan min Honda.

Det enda sätt jag kan komma på för felsökning är med en känslig tångamperemeter men det är inte lätt.
Kablaget är ju ihopbuntat i knippen. Och det är inte många säkringar....
Jag har felsökt genom att seriekoppla amperemeter med batteriet och börja rycka säkringar. Detta är så klart inte så hjälpsamt om det är ett osäkrat läckage.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det enda sätt jag kan komma på för felsökning är med en känslig tångamperemeter men det är inte lätt.
Kablaget är ju ihopbuntat i knippen.
Är det inte "bara" att mäta på + eller - kabeln till batteriet och sedan plocka säkring efter säkring tills strömmen går ner till rimlig nivå, då har man ju ringat in felet ganska bra för fortsatt sökning på de komponenter som ligger på den säkringen.

EDIT:
Såg inte snigloms inlägg...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Problemet är att kunderna har absolut noll koll.
Det hade inte jag heller med nyinköpt Biltema batteri i SV650S. Gick och kollade under vintern 2009-2010 batterispänningen då och då. Men eftersom batterispänningen aldrig sjönk under 12,9 Volt var ju allt OK. Enligt vad jag hittade på webben.
Inte startade SV650S på våren. Motorn gick runt men den startade inte.
Satte på en batteriladdare och några timmar senare startade SV650S.
Så min slutsats blev att det där snacket om 12,7 till 12,8 Volt batterispänning, ja då är batteriet laddat.
Det var ju fel. Batteriet är laddat när spänningen är över 13,0 Volt.
Batteriet höll ju 13,2 Volt en dag efter jag kört med hojen.
Jag hade då ingen aning om skillnaden mellan
1) Yuasa 2) Non-Yuasa 3) Cheap-ass-china-crap
och att de där 3) Cheap-ass-china-crap har högst batterispänning......för svavelsyra är billigt, bly dyrt.
Tänkte på en sak kopplat till detta.
Jag har ju inte upplevt några problem med mina CTEK, men å andra sidan så flyttar jag ju runt dom, så dom är inte inkopplade till samma objekt mer än 2-3 veckor, max en månad.
Så varje gång jag kopplar in den så blir det ju en ny start av laddcyklen, från CTEK:ens början av laddprogrammet.
Och då kör den ju på, hela vägen.
Så med ett AMG-batteri med hög vilospänning kanske jag kan locka fram symptomet?
Bara en tanke från ett ensligt garage...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sniglom skriver: Jag har felsökt genom att seriekoppla amperemeter med batteriet och börja rycka säkringar. Detta är så klart inte så hjälpsamt om det är ett osäkrat läckage.

silad skriver: Är det inte "bara" att mäta på + eller - kabeln till batteriet och sedan plocka säkring efter säkring tills strömmen går ner till rimlig nivå, då har man ju ringat in felet ganska bra för fortsatt sökning på de komponenter som ligger på den säkringen.

Så klart det smartaste ! Jag förvillad av att batteriet sitter instoppat i ett fack på vänstra sidan på R1200 så för att komma åt att göra det så måste hojen först flyttas från väggen den står mot så man kommer åt vänstra sidan. Sedan ska batteriet dras ut ur facket så det hänger i kablarna och så ska man koppla in amperemetern mellan den pol och anslutande polsko som är lättast komma åt.
Men ovan är en mycket bättre lösning än mäta laddström till batteriet.......ska åtgärda det
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BMWs hojar drar "onaturligt" mycket och instruktionsboken brukar föreskriva laddning senast efter 4 veckors stillestånd. Att man inte kan låta hojen stå flera månader är alltså inget fel och har man ett batteri som inte är riktigt 100% så kan det räcka med 2 veckor för att det ska bli problem.

Att "rycka säkringar" på en modern BMW kan innebära att man måste hacka sin can bus eftersom det saknas fysiska säkringar. S1000rr har ju konstiga saker som kedja och en sportig framtoning så i det fallet kanske det finns traditionella smältsäkringar till allt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
BMWs hojar drar "onaturligt" mycket och instruktionsboken brukar föreskriva laddning senast efter 4 veckors stillestånd. Att man inte kan låta hojen stå flera månader är alltså inget fel och har man ett batteri som inte är riktigt 100% så kan det räcka med 2 veckor för att det ska bli problem.

Att "rycka säkringar" på en modern BMW kan innebära att man måste hacka sin can bus eftersom det saknas fysiska säkringar. S1000rr har ju konstiga saker som kedja och en sportig framtoning så i det fallet kanske det finns traditionella smältsäkringar till allt?
På min S1000R (vilket borde vara samma som RR) är det både traditionella säkringar och canbus. Förvånade mig då min förra BMW (F800R) inte hade traditionella säkringar alls. Men de har väl helt enkelt anpassat elsystemet och slängt in lite gamla traditionella säkringar för att det skall vara enkelt att plocka bort div. lampor och annat för race-bruk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På min S1000R (vilket borde vara samma som RR) är det både traditionella säkringar och canbus. Förvånade mig då min förra BMW (F800R) inte hade traditionella säkringar alls. Men de har väl helt enkelt anpassat elsystemet och slängt in lite gamla traditionella säkringar för att det skall vara enkelt att plocka bort div. lampor och annat för race-bruk.
Det kan väl inte vara så att man upptäckt att felsökningen utan traditionella säkringar överstiger även verkstädernas förmåga ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Idag testades förslaget att koppla in en digital Amperemeter mellan Minuspolen och Minuskabeln på BMW R1200 2016. Tack för Tipsen Sniglom och silad, :Bugar
Strömmen hoppade upp och ner, typ 60,7 mA, 50,3 mA, 85,2 mA, 93,4 mA, 72,8 mA osv. medan jag och ägaren förstenade glodde på instrumentet. Det här kunde ju inte vara sant.
Inte konstigt batteriet dog.
Och det var det inte.
Efter några långa sekunder sjönk strömmen och stabiliserade sig på 13,9 mA.
Min gissning är att när strömmen kopplades på aktiverades bit för bit av Canbus-systemet och drog ström.
Kanske under felsökning där det kollar att lampor osv är OK. Vad vet jag.
13,9 mA är 17 ggr så mycket som vad min GSX1300R drar från batteriet, 0,8 mA.
13,9 mA är 1,00 Ah/på 72 timmar eller 2,3 Ah / vecka, står den 2 veckor utan laddning blir det 4,6 Ah eller
39 % urladdning, 1 månad 83 % urladdning. Hur många sådana cykler klarar ett standard batteri som inte ska laddas ur under 25 % för att klara 300 cycler ? Och detta är bortsett från batteriets självurladdning !
Bilden nedan från Exide på sidan 40, klicka på >> till höger så kommer Hämta upp.
https://www.exide.nu/fokus-pa-blybatterier-2/
 

Bifogat

  • Exide-Depth-of-Discharge-20210520.png
    Exide-Depth-of-Discharge-20210520.png
    52 KB · Visningar: 8
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bra jobbat, intressant att ta del av.
Ja, kör man bara på helgerna så får ju batteriet lite stryk.
Kör du varje dag, eller kopplar in den till en laddare som "fångar upp" spänningsfallet på ett korrekt sätt, då blir det ju inga "cykler" att tala om på batteriet, som "Steffo_b" skrev i denna tråd.
Men att det blir urladdat på några veckor är ju helt klart.
Och det här fenomenet märker man på alla moderna bilar, men där är ju batterikapaciteten så mycket större.
När jag har haft loss batteriet på min bil och sätter tillbaka polen, då går det över 1A i någon sekund, sedan fladdrar det hit och dit i flera minuter.
Man hinner ta en kopp kaffe, och helt plötsligt så låter det "klonk, plirr, plorr", efter 5-10 minuter, så då gör den någonting :va
Ingen tröst för TS, men det är ju alltid skönt att komma närmare en förklaring.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Häromdagen stod en AUDI TT på gatan i väntan på bil med startkablar. Talade med ägaren. Kördes bara på fritiden. Och tömmer batteriet när den står. Så problemet finns med bilar. Såg om någon Volvo som stått 14 dagar på flygplatsparkeringen. Och inte startade när familjen kom tillbaka efter semester. Så en polbrytare borde vara obligatoriskt på moderna bilar. Kruxet är väl att då går de inte att starta pga felkod eller liknande när man kopplar in batteriet.
Om det överhuvudtaget går att komma in i bilen eller låsa bilen efter man kopplat bort batteriet på en så kallad modern bil.......:zpy
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tänkte på en sak kopplat till detta.
Jag har ju inte upplevt några problem med mina CTEK, men å andra sidan så flyttar jag ju runt dom, så dom är inte inkopplade till samma objekt mer än 2-3 veckor, max en månad.
Så varje gång jag kopplar in den så blir det ju en ny start av laddcyklen, från CTEK:ens början av laddprogrammet.
Och då kör den ju på, hela vägen.
Så med ett AMG-batteri med hög vilospänning kanske jag kan locka fram symptomet?
Bara en tanke från ett ensligt garage...

Samma här typ.

Jag har kört min Ctek på bilbatteri 6 månader i sträck. Batteriet drog runt en Mercedes V8 utan problem, precis som vanligt. Batteriet är minst 15 år gammalt.

Att Ctekladdare sliter ut batterier är inget jag märkt under alla år och alla fordon. Däremot håller mina Ctekladdare max 10 år, oftast mindre.

Hoj kör jag året runt numera, men brukar slänga på laddaren på mcn om jag är borta mer än två veckor. Alltid gött med toppat batteri.

Jag orkar inte krångla, så jag monterar en Ctekkoppling på alla våra fordon, och så laddar jag då och då.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag använder Huvudbrytare från Bgs technic, men det är på äldre Motorcyklar utan larm mm.
Att bryta strömmen kanske ställer till det på en modern Motorcykel.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Häromdagen stod en AUDI TT på gatan i väntan på bil med startkablar. Talade med ägaren. Kördes bara på fritiden. Och tömmer batteriet när den står. Så problemet finns med bilar. Såg om någon Volvo som stått 14 dagar på flygplatsparkeringen. Och inte startade när familjen kom tillbaka efter semester. Så en polbrytare borde vara obligatoriskt på moderna bilar. Kruxet är väl att då går de inte att starta pga felkod eller liknande när man kopplar in batteriet.
Om det överhuvudtaget går att komma in i bilen eller låsa bilen efter man kopplat bort batteriet på en så kallad modern bil.......:zpy
Jodå. Det ska gå att komma in i bilen. Även om man har en bil med "keyless" där man aldrig ens ska behöva ta upp fjärren till bilen ur fickan vilket jag har så sitter det en nyckel infälld i fjärren och det finns nyckelhål på framdörrar och baklucka så man ska kunna ta sig in i bilen även om den är strömlös.
Något som jag tyckte var enormt bra när jag råkat peta till knappen till belysningen i bagageutrymmet så det stod tänt i flera dagar utan att jag använde bilen.
Batteriet var så stendött som det kan vara. Det gick inte att låsa upp med fjärren utan jag fick använda nyckeln och inget i bilen ens glimmade när jag öppnade dörren.
Men det gick att ta sig in och koppla på en batteriladdare. Batteriet hade dock ganska tydligt tagit stryk då det visade sig att den inte längre ville hålla laddningen ens över natten tillräckligt för att den skulle kunna starta. Så jag fick ta en tur till Mekonomen och köpa ett nytt batteri.

Men det går som sagt att ta sig in i även en modern bil om den är strömlös.
Undantaget från den regeln lär väl vara ungefär Tesla och någon till där 12 volts batteriet som styr lås och all elektronik kan ladda ur även om man har laddaren i och händer det så måste man montera isär halva fronten för att komma åt att ladda batteriet. Klart korkad konstruktion skulle jag säga.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top